Zapojením osvědčených thrillerových postupů (víme skoro stejně málo jako protagonistka) film umně skrývá nejenom cíle ostatních postav, ale i to, že pracuje s odlišnými žánrovými vzorci, které není radno naznačovat. Snad lze prozradit jenom tolik, že souvisí s jedním v době Nového, Nového Hollywoodu hojně citovaným klasickým titulem westernového žánru. Western je něčím, co Sicario: Nájemný vrah s ohledem na stylistické postupy a témata aktualizuje. Časté jsou nadhledy krajiny, vůbec situování dění do mexicko-amerického pohraničí sehrává důležitou úlohu. Stěžejním tématem je vedle střetu morálního idealismu s cynickým pragmatismem, vyjádřeného skrze styl i svícením (postupné noření do tmy), i nastolení nového řádu nahrazením toho starého.
Napojení vyprávění na žánr thrilleru (omezení, nekomunikativnost) a styl a význam na western (snímání krajiny, změna společenského uspořádání) je organicky propojeno, protože odpovídá hlavnímu argumentu ohledně společenské problematiky a jejího řešení. Některé závěr, ke kterému snímek dospěje, může vést k odsouzení celku jakožto pouhého cvičení v nihilismu. Další mohou s ohledem na podřízenost složek onomu vyznění na filmu kritizovat jeho manipulativnost, když jsme napojeni na protagonistku, abychom spolu s ní dospěli k deziluzi. Takové výtky by ale redukovaly komplexnost argumentu, kdy je složitá problematika drogových kartelů ve výsledku zprostředkována z několika perspektiv, přičemž je ponecháno na divákovi/divačce, ke které se přikloní. (MS: 9/10)
BLU-RAY:
Blu-ray Sicario: Nájemný vrah vznikl v lokálním authoringu, což znamená jeho kompletní lokalizaci: od obalu přes menu až k bonusům (a samozřejmě film, u kterého je vedle originálního znění dále na výběr pouze český dabing a/či titulky). Prvním příjemným překvapením je menu, které není statické, jak se poslední dobou stalo zvykem, ale animované (stylově s ohledem na grafický design obalu krabičky) a podkreslené hudbou ze snímku. Druhým příjemným překvapením je přítomnost všech bonusů - vybavených navíc kvalitními českými titulky! - ze zahraniční edice. Dalším překvapením, ale tentokrát negativním, je nejenom absence Dolby Atmos, ale především fakt, že dabingová stopa má vyšší datový tok než původní znění. Kdo oželí překlad a přídavný materiál, může ze zahraničí v nejvyšší dostupné kvalitě objednávat 4K Ultra HD verzi.
OBRAZ A ZVUK:
Sicario: Nájemný vrah svou audiovizuální syrovostí připomíná realistické thrillery Michaela Manna, a to hlavně použitím digitální kamery, která vytváří pozoruhodný paradokumentární look skvěle dokreslující krutý a nelítostný svět americko-mexického pohraničí. Obrazový přepis tyto kvality potom vyzdvihuje na vysokou úroveň s krystalicky čistým obrazem, který vynikne i v tmavších pasážích. Nejvíce přitom kamera častého oscarového nominanta Rogera Deakinse, který ji často obaluje do nažloutlých filtrů, vynikne při bezdějovém snímání prašné mexické krajiny nebo při kontaktních a vysoce realistických přestřelkách, kde naplno souzní s imerzivní zvukovou složkou (zejména akce na dálnici je audiovizuálním vrcholem filmu). Neztratí se však ani komornější scény, v nichž si jde všimnout spousty obrazových detailů, na které někdy není ani radost pohledět (dekapitovaná těla na ulici). Pomyslnou lahůdkou je poté několikaminutová scéna zátahu v závěru filmu, která naplno využívá kamery s nočním viděním a svým vzezřením se tak přibližuje žánru found footage. Velmi povedená vsuvka. Jak už bylo zmíněno, zvuková stopa je nedílnou součástí filmu, bez níž by atmosféra a napětí fungovalo jen částečně. Ať už jde o ambientní dunění soundtracku Johana Johanssona nebo realistický zvukový mix, vždy vytváří potřebnou kulisu pro temně laděný příběh, vždy jde o důležité komponenty stylistické stránky filmu. Již zmiňovaná scéna na dálnici se svou vtahující zvukovou kulisou přibližuje třeba závěrečné přestřelce z Mannova krimi Miami Vice, kde stejně jako zde kombinace zvuků různých zbraní, ruchů a efektů prostředí vytváří strhující kakofonii. O to více zamrzí, že na českou lokalizaci nedorazil Dolby Atmos ze zahraničí, ale pouze pětikanálový DTS-HD Master Audio. Podivuhodným krokem distributora je také fakt, že zvuk má vyšší datový tok v českém dabingu než v originální zvukové stopě. (BM: 9/10)
Kdyby to někomu nebylo jasné, Bitevní zóna (13:45 min.) jakožto první dokument v řadě začíná varováním, že vzhledem k explicitnosti obsahu záznamu skutečných násilných činů není určen pro každého. Scenárista Taylor Sheridan jako hlavní "mluvící hlava" (vedle například reportérky) zdůrazňuje autenticitu snímku a na ni navázané otázky ohledně provázanosti organizovaného zločinu a jeho dopadu na ostatní, ať již jde o povídání o skutečném tunelu k pašování i převodu nelegálních migrantů či o vyprávění o mladém klukovi s mizernými vyhlídkami. Ve featurettu Bluntová, Brolin a Benicio vytvářejí postavy (14:35 min.) se ke slovu dostane zejména ústřední trojice, která spolu se scenáristou, producentkou a v menší míře i s režisérem prozradí o přístupu k postavám s ohledem na témata snímkem otevřená. Dozvídáme se například, proč je ústřední postavou žena, proč jiná postava volí přístup "účel světí prostředky" apod.