Před nedávnem naše česká kina uvítala další z mnoha remaků, tentokráte z hororového žánru. Šlo o předělávku
Poltergeista z roku 1982, toho se rozhodl nově zpracovat ne zrovna zkušený režisér
Gil Kenan. Toho jste mohli zaznamenat díky adaptaci knihy
Město Ember a možná i animáku
V tom domě straší!. Vzít si pod svá křídla ovšem uznávaný a oblíbený horor
Stevena Spielberga a
Tobeho Hoopera pro
Kenana bylo jako uplést si na sebe bič.
Poltergeist mapuje osudy pětičlenné rodiny Bowenových, skládající se z rodičů Amy a Erica a jejich dětí Kendry, Griffina a Madison. Ti jsou nuceni se po ztrátě zaměstnání otce přestěhovat do příhodně levného a pěkného domu. Brzy po nastěhování se však začínají dít podivné události a dům už tak idylicky nevypadá. Nejmladší Madison (
Kennedi Clements) si často povídá sama se sebou, schodiště dává elektrické šoky, Kendře (
Saxon Sharbino) něco ruší signál na mobilu a Griffin (
Kyle Catlett) ve svém pokoji nalézá věci, které jeho rozhodně nejsou.
Nebyl by to správný horor, kdyby Amy (
Rosemarie DeWitt) i její manžel Eric (
Sam Rockwell) odmítali přiznat, že se doopravdy něco děje. Ale s tragickým zmizením Madison si už nemohou nic namlouvat a musí vyhledat pomoc v podobě odbornice na paranormalní jevy Brooke Powell (
Jane Adams) a jejího ex-manžela Bourkea (
Jared Harris). Boj o záchranu jejich dcery s mnoha zvraty tak začíná. Musí si ovšem pospíšit, protože nadpřirozená síla ji může pohltit navždy, a to v každou chvíli.

Hlavní plusové body
Poltergeist sbírá za viditelnou snahu odpoutat se od původního příběhu vytvořeného samotným
Spielbergem. Nedošlo tu k vymýšlení nových zápletek, což zrovna u tohoto příběhu při zanechání jen základní kostry asi nejde úplně dobře. Film se ale snaží vysvětlit dění z jiné stránky a přinést tomu všemu nový pohled na věc, zamrzí ale, že se původním příběhem tvůrci jen neinspirovali a nevymysleli něco zcela nového.
Obrovským problémem Kenanova počinu je, že není naprosto strašidelný, což je prvek, s nímž se v moderních hororech setkáváme stále častěji. Lekaček je neuvěřitelně málo, stejně chybí také atmosféra, která se příliš nevyvedla - rodina se i po zmizení jejich nejmladšího člena jen chaoticky hádá a skáče si do řeči. Ani násilí poltergeistů páchané na dům se zrovna nestupňuje, takže z toho film vychází jen jako dobrodružné fantasy pro teenagery. Ostatně, který horor by měl věkovou přístupnost od dvanácti let?

Při vším selhání se alespoň podařilo vykreslit postavy, k nimž si divák získá sympatie. Maličká Madison vzbuzuje lítost, naopak hrdinské činy její rodiny ve snaze ji zachránit zase zaslouží obdiv. Dokonce i podivínští specialisté na nadpřirozené jevy i vzpurná Kendra dovedou vykouzlit na tváři úsměv. Tvůrcům se zadaří v závěru i trochu překvapit nečekaným zvratem - tam sice atmosféra konečně trochu houstne, ale celý akt je příliš krátký na to, aby si film vylepšil svou celkovou image.
Nejsem vyloženě člověk, který by byl proti remakům, ale důležité je mít pro remake pořádný nápad, který by nebyl jen pouhým modernizováním filmu. Ano, je super, že postavy využívají dnešní technologii, chtělo by však přidat i něco navíc. Režisér Gil Kenan by se měl spíše držet teenage fantasy ság, protože horory mu evidentně nejdou a v jeho pojetí se nebezpečně podobají jinému než hororovému žánru...což filmu s názvem
Poltergeist zrovna dvakrát nesvědčí.
Český trailer filmu Poltergeist/Poltergeist