Valnou většinu divácké i kritické obce tedy dost překvapila zpráva, že se vyloženě filmový režisér chystá natočit televizní seriál. Ale jak sám Lynch tvrdil, byl vždy fanouškem televizních seriálů (tehdy známých jako soap opera - mýdlová opera) především z padesátých/šedesátých let, jako byl například Peyton Place (1964) inspirovaný celovečerním Peytonovým hrádkem. Na zcela novém televizním seriálu, který Lynch hodlal vytvořit, s ním spolupracoval scenárista a režisér Mark Frost, který měl na rozdíl od Lynche zkušenosti s televizním médiem při své předešlé práci na seriálu Poldové z Hill Street (1981), za který byl nominován na Emmy a získal cenu amerických scenáristů.
Ke společné práci na televizním projektu podnítil Lynche s Frostem jejich umělecký agent a producent Tony Krantz. Lynchovi se sice zpočátku do této práce moc nechtělo, ale nechal se Krantzem přesvědčit a s Markem Frostem sedli a napsali projekt, který měl zpočátku pracovní název Northwest Passage (Cesta na severozápad). Klíčovým nápadem, který dal věci do pohybu, byl Lynchův nápad vraždy, kolem jejíhož vyšetřování se bude vše točit. Děj se měl odehrávat na americkém maloměstě na Severozápadu v sousedství kanadské hranice. Ideálním místem byl stát Washington, místo, kde se daly nalézt dostatečně husté lesy. Důležité také bylo, aby toto místo mělo velké jezero a vodopád k tomu a samozřejmě i pilu. Když pak Lynch s Frostem navštívili maloměsta Snoqualmie a North Bend, bylo vymalováno. Navíc v pozadí vodopádů Snoqualmie Falls byl i hotel, což bylo ještě lepší. Dva sněhem pokryté vrcholky (Twin Peaks) pak dali projektu nový a definitivní název, který se zapsal do historie jako Městečko Twin Peaks.
Lynch, který s Frostem o podobě seriálu debatoval dlouhé týdny, prý nakonec měl jen jednu podmínku. Nikdo v jejich seriálu nebude normální. "Jediní normální lidé jsou v tomto městě ti, které vůbec nepoznáme. Čím více se toho o jednotlivých postavách dozvídáme, tím fantastičtěji se věci vyvíjí." A přidává: "Každé maloměsto má svoji vnější tvář, pod níž se skrývají tisíce dalších, velmi rozdílných a tajemných věcí. A my jsme s potěšením vytahovali na denní světlo právě ty utajované skutečnosti, které člověka naplňují vnitřním děsem." Ostatně na tomto principu vytahování skrytých věcí na povrch byl založen i Modrý samet, takže v tomto směru to pro Lynche bylo typické a v Městečku Twin Peaks nedělal nic zásadně jinak než ve svých "normálních" filmech. Tentokrát na to ale měl mnohem více času a prostoru než u dvouhodinového filmu.
Lynch s Frostem postupně na mapu svého fiktivního Městečka Twin Peaks s počtem obyvatel 51201 přidali vedle pily a hotelu ještě další "populární" místa jako policejní stanici, motorest, střední školu, benzinovou pumpu a nakonec i tajný a nelegální noční podnik, který nesl jméno "One Eyed Jacks" (Jednoocí spodci). Tři měsíce jim trvalo napsat scénář pilotního dílu. Ten chtěli odstartovat vraždou královny maturitního plesu Laury Palmer (Sheryl Lee). Její vraždu měl do Twin Peaks přijet vyšetřit agent FBI (MacLachlan) a pátrání po vrahovi pak mělo všechny další epizody spojovat.
Zpočátku nikdo nevěděl, kdo bude vlastně vrahem ani jak dlouho bude vyšetřování trvat. Nicméně v březnu 1989 vznikly ve Snoqualmie a North Bend exteriéry pro devadesátiminutový pilot. Interiérové scény se natáčely ve filmových studiích v San Fernando Valley. Režie se pochopitelně ujal jeden z otců projektu, sám Lynch, který spolu s Frostem výkonně dohlížel i nad vznikem celého seriálu pod hlavičkou Lynch/Frost Productions. Pilot prý natočili za jednadvacet dní, tedy na celovečerní délku velmi rychle.
Zakázka televizní série byla duu tvůrců zadána televizní společností ABC. Zodpovědným činitelům ABC se pilot líbil a v květnu byl ještě předveden prvním programovým ředitelům. Společnost ABC tedy oběma tvůrcům zadala zakázku na dalších sedm částí, které spolu s pilotem tvoří první sérii. Každá z dalších epizod už pak měla poloviční délku 45 minut. Při náročnosti a rozsahu projektu, který se jim rozrůstal před očima, bylo nuceno duo Lynch/Frost přibrat pro psaní scénářů a režii i další tvůrce, jako byli například Harley Peyton a Robert Engels. V případě druhé epizody se ujal režie střihač Duwayne Dunham.
Ve třetím díle Cooper využívá k dopadení vraha intuitivní detektivní metodu založenou na zenové moudrosti "duchovní země jakou je Tibet", kterou vyselektuje potencionální podezřelé. Tento díl, který je v první sérii vedle pilotu opravdovou lahůdkou, natočil znovu sám Lynch. V závěru této třetí epizody se poprvé seznamuje se světem "na druhé straně". Ve snu vidí Cooper sám sebe jako staršího muže, trpaslíka mluvícího podivně zkreslenou řečí (pozpátku vyslovovanou a zpětně reprodukovanou) a konečně i Lauru, která mu ve snu prozradí jméno vraha. Cooper si pochopitelně po probuzení tuto informaci, jak je u snů obvyklé, nepamatuje. Mimochodem tuto snovou sekvenci Lynch natočil tak trochu "do foroty" jako alternativní zakončení videoverze pilotu, kterou nakonec využil zde.
Čtvrtou část režírovala Tina Rathborne, se kterou se Lynch seznámil při natáčení filmu Zelly a já, kde si Lynch zahrál se svou tehdejší ženou Isabellou Rossellini. Pátý díl režíroval Lynchův starý známý ze studií na AFI (americký filmový institut) Tim Hunter. Šestý díl režírovala Leslie Linka Glatter, která předtím natočila například tři epizody Spielbergových Neuvěřitelných příběhů (1985). Sedmé části se ujal kameraman Caleb Deschanel, rovněž Lynchův známý ze studií na AFI a poslední část první série pak druhý z duchovních otců "Twin Peaks" Mark Frost.
Pilot se dočkal i oficiální filmové premiéry v září 1989 na filmovém festivalu v Telluride v Coloradu, kde se dočkal i prvních kritik, které byly většinou příznivé až nadšené. Jeden z kritiků seriálu předpovídal úspěch, když prohlásil, že to bude "seriál, který změní televizi". Začátkem následujícího roku byl pilot uveden na několika dalších filmových festivalech. Televizní premiéru na stanici kanálu ABC měl pilotní díl Městečka Twin Peaks 8. dubna 1990 a byl to úspěch. Sledovanost činila asi 35 milionů diváků. Zrodil se nový fenomén a každý pátral, kdo zabil Lauru Palmer, jejíž prokřehlé namodralé tělo hned v první scéně pilotu vylovil místní dřevorubec Pete Martell (Jack Nance).
Každý další týden pak byla uveřejněna další epizoda, která vždy zobrazovala události následujícho dne a noci v Twin Peaks. A každý čtvrtek musel nový televizní seriál svádět souboj o diváky se zavedeným komediálním seriálem Na zdraví. Diváci tak pochopitelně při každém dalším dílu ubývali, avšak našlo se stále dost takových, kterým seriál učaroval a zůstali mu věrni. A bylo jich dost na to, aby Lynch, který v té době už pracoval na Zběsilosti v srdci, svém dalším celovečerním filmu po Modrém sametu, dostal zakázku na druhou sérii, čítající dalších dvaadvacet dílů.
Filmoví a televizní fanoušci, kterým seriál učaroval, seděli každý týden u obrazovek a dychtivě sledovali, kterak se trochu komický, přitom přirozeně charismatický agent Dale Cooper snaží s pomocí šerifa Harryho Trumana (Michael Ontkean) a jeho zástupců, nemotorného Andyho (Harry Goaz) a stoického Hawka (Michael Horse) přijít na kloub vraždě Laury. Přitom je vyšetřování jedné vraždy vplétá do dalších a dalších zápletek a podzápletek tak, kdy je každá další stopa přivede na stopu dalším zločinům a tajemným záhadám uvnitř Městečka i okolních lesů.
Fanoušci seriálu si kromě detektivní zápletky a svérázné postavy Dalea Coopera oblíbili i další pozoruhodné obyvatele tohoto surreálně pokrouceného světa. Někdo si mohl oblíbit například slizkého manipulátora a vypočítavého byznysmena Benjamina Hornea (Richard Beymer) nebo jeho trochu potrhlého mladšího bratra Jerryho (David Patrick Kelly). Někdo si dokonce mohl oblíbit i stejně vypočítavou a mazanou Catherine Martell (Piper Laurie), která přemýšlí, jak se zbavit Jossie Packard (Joan Chen) a získat její pilu.
Někomu mohli naopak učarovat zase nesmělé a komické námluvy Andyho a Lucy Moran (Kimmy Robertson). Někdo si zase mohl oblíbit vyšinutou postavu jednooké Nadine Hurley (Wendy Robie), manželku majitele pumpy Eda (Everett McGill), který je zamilován do majitelky bistra "Dvojité R" Normy Jennings (Peggy Lipton). Mnozí si zas oblíbili svéráznou dámu s polenem ("Říkáme ji polenová dáma"), kterou si zahrála Catherine E. Coulson nebo Lauřina psychiatra, trochu potrhlého doktora Jacobyho (Russ Tamblyn).
Druhou část našeho speciálního "Průvodce seriálovým Městečkem Twin Peaks" si můžete přečíst zde.