Před vypuknutím celé události si můžete porovnat svoje tipy s těmi našimi, protože jsme jednotlivým kategoriím věnovali naše pravidelné oscarové "rozborky", kde jsme uváděli pro své odvážné předpovědi důvody. Dopadne Nejlepší zahraniční a animovaný film podle očekávání? Budou kategorie Nejlepší hudba a píseň sloužit jako kompenzace pro snímky opomenuté v těch hlavních? Dají Akademici přednost biografiím u Nejlepšího původního a adaptovaného scénáře? Zvítězí okázalé předvádění technické dovednosti před subtilností u technických kategorií? Jsou opravdu Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli a Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli tak předvídatelní, jak se má? A opravdu u Nejlepší režie a Nejlepšího filmu půjde o souboj dvou kandidátů a nevstoupí do toho jeden hipsterský anebo hudební kůň?
Dáváte-li ale přednost spánku, nebojte, ráno se na našich stránkách dočkáte krátkého shrnujícího textu a téhož dne i delšího publicistického článku, které zhodnotí aktuální ročník předávání nejprestižnějších filmových cen, jimiž provede moderátor, herec a profesionální gay Neil Patrick Harris.
1:00 - 2:30: Červený koberec, zdá se, letos bez překvapení. Herečky udělaly reklamu módním značkám, které jim poskytly šaty na dnešní událost, a angažovanější reportérky se ptaly na názor ohledně nedostatku diverzity u nominovaných filmů i tvůrců/tvůrkyň a herců/hereček. Neobjevil se Sacha Baron Cohen v přestrojení za jedno ze svých altereg, které by rozsypávalo popel zemřelých, ani tvůrci South Park: Peklo na zemi Trey Parker a Matt Stone, z nichž by se jeden oblékl do dámských šatů.
2:30 - 2:40: Neil Patrick Harris zahájil 87. Oscary muzikálovým číslem, které dalo vzpomenout na vystoupení Hugha Jackma, tj. na to nejlepší, co předávání za poslední roky nabídnulo. Bude tento ročník patřit ke stejně povedeným? Zatím se zdá, že oslava kinematografie, spojená se sebeironií, funguje na výbornou. Milovníci konfliktního a kontroverzního humoru, představovaného například Sethem McFarlanem, budou z dnešního večera odcházet spíše zklamaní.
2:40 - 2:55: Liam Neeson představil dva nominované filmy, American Sniper a Grandhotel Budapešť, u nichž je záhadou, proč bylo zvoleno zrovna toto spojení. A před reklamou zazněla jedna z nominovaných písní.
2:55 - 3:00: V rychlém sledu za sebou jsou vyhlašovány divácky méně atraktivní technické kategorie, jako jsou kostýmy a make-up, které získává Grandhotel Budapešť. Po reklamním bloku budou následovat podobně minoritní záležitosti (zahraniční film, krátkometrážní počiny...).
Oproti minulým ročníkům je pozitivní změnou, že moderátor večera si nevystřílí vše hned v úvodním čísle, aby se pak na jevišti objevoval minimálně. Vedle toho spoléhání se na prokládání "muzikálovými" vystoupeními, které bylo příznačné i pro předchozí ročníky, pomáhá úvod Oscarů dynamizovat navzdory vyhlašování méně zajímavých cen. Příjemným oživením byl nápaditě inscenovaný song z LEGO příběhu, nominovaného pouze za píseň a překvapivě nikoliv za nejlepší animovaný film.
3:30 - 3:45: Kritici by mohli napsat anebo říct, že v porovnání s minulými lety Neil Patrick Harris jakožto moderátor více exhiboval, a měli by v jednom slova smyslu nepochybně pravdu. V narážce na Birdmana přišel pouze ve slipech ohlásit dva mladé herce, kteří představili již dříve předané ceny za technický přínos v oblasti kinematografie.
3:45 - 4:15: Je snaha odbýt si technické kategorie co nejrychleji, obzvláště ty, jimž nerozumí ani samotní Akademici a přiznávají se k tomu, jako tomu je u zvukového mixu a střihu zvuku. Škoda, že zatímco loni byly ukázky z nominovaných děl tak dobře sestříhány, že bylo i pro laiky srozumitelné, proč byly vybrány zrovna tyto tituly, letos tomu tak žel nebylo.
4:15 - 5:00: Začínají se palčivě ukazovat nedostatky 87. Cen Akademie. Nejzásadnějším je absence sjednocující koncepce, byť jakkoliv sporné. Zatímco v minulých letech to byla například snaha o omlazení, ohlédnutí se za dobou klasického Hollywoodu anebo výrazná politizace cen (předchozí ročník), letos se podle úvodního muzikálového čísla zdálo, že jím bude oslava kinematografie. V průběhu večera se ale vše zlomilo a byl kladen důraz na lidská práva a diverzitu, aby se ukázalo, že nic zastřešujícího letos nebude a budeme se muset spokojit s více či méně vyvedenou sérií ukázek, vystoupení, humorných glos a proslovů.
5:00 - 6:30: Pokud něco Oscarům ubíralo, byl to vedle bezkoncepčnosti jakožto hlavního problému až přílišný důraz na hudební čísla. Zbavit Lady Gaga genderové podvratnosti, obléct ji do konvenčního kostýmu a nechat ji zazpívat písně ze Za zvuků hudby (proč?!) je jako dát dvěma Mexičanům dva roky po sobě Oscary za americké filmy. Navzdory politické nekorektnosti předchozí věty nelze Cenám Akademie upřít, že šlo o vydařený ročník, kde politická poselství byla přijatelnější než loni díky upřímnosti a v některých případech i sebeironii vítězů a kde nakonec byly ceny spravedlivě rozděleny.
Kompletní seznam nominací včetně oceněných (v průběhu noci bude doplňován komentáři podle právě vyhlášených kategorií):
Nejlepší film
- Americký sniper
- Birdman
- Chlapectví
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Selma
- Teorie všeho
- Whiplash
Mělo se za to, že se Oscaři ponesou ve střetu dvou zcela opačných titulů: víc než dekádu vznikajícího Chlapectví, které převážně dokumentární časosběrnou metodu vměstnává do klasicky hollywoodsky vystavěného a odvyprávěného díla, a Birdmana, který je jízlivým výsměchem Hollywoodu a přiklání se ke konvencím uměleckých děl svým stíráním hranic mezi "skutečností" a představou. V posledních dnech se navíc poukazovalo na opomíjené černé koně v podobě Grandhotelu Budapešť a Whiplash, které měly vzhledem k různým statistikám alespoň "papírovou" šanci na vítězství. Nakonec šlo o (s výjimkou herce v hlavní role, kde se to čekalo) vítězné tažení Birdmana.
Nejlepší režie
- Alejandro G. Iñárritu, Birdman
- Richard Linklater, Chlapectví
- Bennett Miller, Hon na lišku
- Wes Anderson, Grandhotel Budapešť
- Morten Tyldum, Kód Enigmy
Loni Alfonso Cuarón, letos Alejandro G. Iñárritu aneb původně mexickým tvůrcům se v Hollywoodu daří. Vítězství Iňárritua nasvědčovala většina dosavadních výročních cen a lze si domyslet, že si Akademie cenila nesmlouvavé vize dotažené do konce. Vyhrála dravost a pichlavá sžíravost nad stvrzováním amerického snu a trpělivým sběrem materiálu více než jednu dekádu.
Nejlepší mužský herecký výkon
- Steve Carell, Hon na lišku
- Bradley Cooper, Americký sniper
- Benedict Cumberbatch, Kód Enigmy
- Michael Keaton, Birdman
- Eddie Redmayne, Teorie všeho
Ví se moc dobře, že jsou v hereckých kategoriích vyzdvihovány jednak role skutečných osob, jednak (fyzická) proměna herce s tím spojená. Eddie Redmayne jako Stephen Hawking splňuje obojí a je zdaleka tím nejlepším na jinak nesnesitelném midcultu. Ani přehrávání v Jupiter vychází hlasující neodradilo, aby upřednostnilo jeho britského kolegu, který si taktéž prošel akademickým vzděláním. Lze ale Redmaynovi vytýkat, že jeho výkon je až příliš snaživý.
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
- Robert Duvall, Soudce
- Ethan Hawke, Chlapectví
- Edward Norton, Birdman
- Mark Ruffalo, Hon na lišku
- JK Simmons, Whiplash
JK Simmons "překvapivě" získal Oscara za roli psychopatického pedagoga v hudebním dramatu Whiplash. První oscarová nominace v jeho kariéře a podle očekávání proměněná. Jeho děkovná řeč byla navzdory závěrečnému moralizování velmi vtipná, protože si Simmons zahrával s propojením sebe s typem despotických postav, díky kterým je jakožto herec nejznámější.
Nejlepší ženský herecký výkon
- Marion Cotillard, Dva dny, jedna noc
- Felicity Jones, Teorie všeho
- Julianne Moore, Still Alice
- Rosamund Pike, Zmizelá
- Reese Witherspoon, Divočina
Bez překvapení, ale rozhodně zaslouženě. Pátá nominace pro Julianne Moore, první získaný Oscar, kterému předcházela řada cechovních a výročních cen za roli ženy s Alzheimerovou chorobou. A do toho marketingová kampaň, kterou nešlo minout: Julianne Moore byla výborná nejenom ve Still Alice, ale i v Mapách k hvězdám, tj. měla velmi silný rok.
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
- Patricia Arquette, Chlapectví
- Laura Dern, Divočina
- Emma Stone, Birdman
- Meryl Streep, Čarovný les
- Keira Knightley, Kód Enigmy
Pokud si někdo na výsledky sázel, při zadávání jména Patricii Arquett šel/šla na jistotu. Pro Arquett sice šlo o první nominaci, ale za svou roli si již odnesla Zlatý glób, který je určitým ukazatelem, a Akademici mají navíc rádi proměny, i když zde byly dány natáčením v průběhu dvanácti let. Před Oscary se navíc na seriózních webech objevilo komentované hlasování nejmenovaných členů, z kterého vyplynulo, jak část Akademie uvažuje: Knightley i Streep podaly lepší výkony dříve a jinde, Birdman je sám o sobě docela nepřístupný - a Chlapectví má zajímavější vedlejší postavy (díky hercům), než je ta hlavní.
Nejlepší animovaný film
- Velká šestka
- Škatuláci
- Jak vycvičit draka 2
- Song of the Sea
- The Tale of the Princess Kaguya
Zdá se, jakoby Akademici viděli v kině jenom jeden Velkou šestku, kterou doprovázel předfilm Feast, a podle toho hlasovali o animovaných - celovečerních i krátkometrážních - filmech. Víc než u triků je zde znát střet starého a nového, protože proti sobě stála 3D a 2D animace, aby zvítězila první jmenovaná, která se navíc dovedla adaptovat na současné požadavky (disneyovka podle marvelovského komiksu v době dominance superhrdinských počinů).
Nejlepší adaptovaný scénář
- Americký sniper
- Kód Enigmy
- Inherent Vice
- Teorie všeho
- Whiplash
Adaptovat předlohu Thomase Pynchona si samo o sobě zaslouží uznání, ale dál než k němu to vypravěčsky velmi nekomunikativní a divácky nevstřícné Inherent Vice nedotáhlo. Whiplash a Teorie všeho jsou v podstatě přímočará vztahová dramata, která chtějí obsáhnout velký časový úsek, a tak si vypomáhají elipsami. Kód Enigmy je ale z nominovaných zdaleka nejlepší a po právu oceněný, protože efektivně propojuje tři roviny vyprávění (před válkou, během války, po ní). Lze vytýkat, že to vede k reduktivnosti jinak komplexně vylíčené postavy Turinga, ale scenárista ve své děkovné řeči dal jasně najevo, že pro něj queer významový rámec byl určující.
Nejlepší původní scénář
- Chlapectví
- Birdman
- Hon na lišku
- Grandhotel Budapešť
- Slídil
Film, který v podstatě vznikal ve střižně (Chlapectví). Filmy, které jsou příliš temné, než aby byly akceptovatelné většinou (Slídil, Hon na lišku). Skutečný boj se tak odehrával mezi Grandhotelem Budapešť, který má matrjoškovou strukturu vyprávění a který vypráví o zkreslování si minulosti skrze vlastní vnímání a média, a Birdmanem, ve kterém se slévá prezentované s představami a vzpomínkami postav(y) a který je nesmlouvavou satirou uměleckého průmyslu a lidí v něm fungujících. Druhý jmenovaný zvítězil, Hollywood měl vždy slabost pro příběhy o sobě, byť sebekritičtější.
Nejlepší kamera
- Birdman, Emmanuel Lubezki
- Grandhotel Budapešť, Robert Yeoman
- Ida, Lukasz Zal and Ryszard Lenczewski
- Mr. Turner, Dick Pope
- Nezlomný, Roger Deakins
Roger Deakins ani podvanácté, jak zní jedna žurnalistická floskule, "neproměnil" nominaci za kameru. Zato si pozlacenou sošku odnese častý spolupracovník Alfonsa Cuaróna a Terrence Malicka Emmanuel Lubezki, přestože se s cenou pro něj "nepočítalo", protože Oscara získal loni za Gravitaci.
Netradičně dlouhé záběry v nekonečném exteriéru bez pevného bodu, tvořené převážně před zeleným pozadím (Gravitace), jsou něco jiného než zdánlivě na jeden záběr natočený počin, situovaný převážně do omezených interiérových prostor a snímaný v reálných lokacích (Birdman). Společnou mají pouze v rámci hollywoodské kinematografie netradičně velkou průměrnou délku záběru. Proti tomu nemělo šanci ani evokování různých dob prostřednictvím změny formátů, jaké předvedl od Grázlů stálý Andersonův kameraman Robert Yeoman v Grandhotel Budapešť.
Nejlepší kostýmy
- Čarovný les
- Zloba - královna černé magie
- Grandhotel Budapešť
- Mr. Turner
- Inherent Vice
Milena Canonera si odnáší sošku. Jde o jejího čtvrtého Oscara, za celou svou kariéru byla nominována devětkrát. Cena pro Grandhotel Budapešť je více než oprávněná, protože se snímek jednak odehrává v několika časových rovinách, které jsou odlišeny i prostřednictvím kostýmů, jednak jsou tyto vysoce stylizované. S tím nic nenadělala ani Zloba Angeliny Jolie, která měla appeal na trans publikum.
Nejlepší celovečerní dokumentární film
- Citizenfour
- Last Days in Vietnam
- Virunga
- The Salt of the Earth
- Hledání Vivian Maier
Nejlepší krátký dokumentární film
- Crisis Hotline: Veterans Press 1
- Joanna
- Our Curse
- White Earth
- The Reaper
- Americký sniper
- Chlapectví
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Whiplash
Zopakuji, co jsem psal loni, ale je třeba si to připomenout. Střih bývá považován za technickou kategorii, které není třeba přikládat moc velkou váhu, ale přitom je statisticky dokázáno, že střihači mají v Akademii největší zastoupení, nehlasují nejenom ve "své" kategorii a jejich Eddie Awards zároveň označuje i vítěze za nej. film. Loni došlo k výjimce potvrzující pravidlo, protože Gravitace vyhrála střih, ale filmem roku se stalo 12 let v řetězech. Jak tomu bude letos?
Někdo mohl očekávat, že střih půjde Chlapectví, které se točilo v průběhu dvanácti let, a tak výběr materiálu a určení jeho výsledné podoby muselo být obzvlášť náročné. Podobně Grandhotel Budapešť, prostříhávající hladce mezi několika časovými a prostorovými rovinami, a Kód Enigmy spojující tři časové roviny vyprávění, by mohly být oceněny Oscarem za střih. Nakonec ale cenu získal ten nejméně okázalý z nich, Whiplash, který kratší průměrnou délkou záběru v hudebních pasážích oproti pomaleji střihaným dialogovým sekvencím dosahuje nebývalé působivosti.
Nejlepší zahraniční film
- Ida
- Leviatan
- Tangerines
- Timbuktu
- Divoké historky
Nakonec se žádné překvapení nekonalo, přestože někteří v posledních dnech na vítěze tipovali povídkové a notně nevyrovnané Divoké historky, které byly černým koněm této kategorie. Zvítězil ovšem jeden ze dvou favoritů, a Zvjagincevovo oproštění se od spirituálních motivů jeho předchozích děl směrem k odvážně angažovanému dílu to nebylo. Polsko si může připsat vůbec prvního Oscara, protože z dvou favorizovaných titulů nakonec dali Akademici přednost černobílému snímku o identitě a traumatech minulosti před ruským, velmi současným (v politické rovině) a zároveň nadčasovým (v rovině života postav) snímkem.
Vítězi možná napomohla i změna hlasování, protože na rozdíl od minulých let Akademici na zahraniční snímky nemuseli zavítat do kina, ale posuzovali je podle DVD, které jim bylo zasláno až domů. Ida, v níž jsou povětšinou precizně komponované polocelky, neztrácí na menší obrazovce televize tolik jako s několika plány a ve velkých celcích pracující Leviatan. V očích některých ale váhu kategorie mohlo ubrat, že se jeden z hlasujících pro Hollywood Reporter přiznal, že svůj hlas dal jednomu z nominovaných (konkrétně Leviatanu), aniž by ho viděl. Rozhodl se pouze podle plakátu. Nejlepší make-up
- Hon na lišku
- Grandhotel Budapešť
- Strážci Galaxie
Zlí jazykové by mohli tvrdit, že cenu měl získat Hon na lišku, protože je to make-up, který ve skutečnosti hraje, nikoliv dva ústřední protagonisté. Strážci Galaxie se mezi nominovanými ocitli spíše z povinnosti, protože by neměli být přehlédnuti, ale space opery sošky nezískávají. Grandhotel Budapešť je mezi autenticitou Honu na lišku a stylizovaností Strážců Galaxie, navíc andersonovky kladou velký důraz na styl, a tak je Oscar ve správných rukou. Jak bylo napsáno u kostýmů, snímek s matrjoškovou struktuou vyprávění má několik časových rovin - a k rozpoznání proměny postav neslouží jenom kostýmy, ale i masky, díky nimž herci a herečky zestárnou.
- Hans Zimmer, Interstellar
- Alexandre Desplat, Kód Enigmy
- Johann Johannsson, Teorie všeho
- Alexandre Desplat, Grandhotel Budapešť
- Gary Yershon, Mr Turner
Alexandre Desplat patří mezi nejaktivnější skladatele (loni je podepsán pod osmi soundtracky!), byl nominován celkem osmkrát (z toho dvakrát letos). Předpokládalo se, že dvě nominace v jednom roce povedou k vzájemnému vyrušení, a tak vyhraje někdo jiný, ale přece jenom byla oceněna hravá kompozice pro Grandhotel Budapešť kombinující klasickou hudbu s folklorními vlivy.
Nejlepší píseň
- “Glory” z filmu Selma
- “Lost Stars” z filmu Love Song
- “Everything Is Awesome” z filmu LEGO příběh
- “I’m Not Gonna Miss You” z filmu Glenn Campbell: I’ll Be Me
- “Grateful” z filmu Beyond the lights
Na červeném koberci i během samotného předávání bylo zmíněno, že je třeba dosáhnout větší rozmanitosti (nejenom) v kinematografickém průmyslu. Názory vycházely především z diskuze vedené v angloamerických médiích ohledně opomenutí Selmy na Oscarech (nominace za film, ale nikoliv za režii anebo herecké výkony). Udělení pozlaceného plešouna se tak dá chápat jako doklad takového opomenutí (vedlejší, nedůležitá cena), tak i jako příklad pozitivní diskriminace, protože Glory není nejlepší písní. Beyond the lights má song mnohem lépe zakomponován do filmu a o návykovosti Everything Is Awesome nemůže být sporu.
Nejlepší výprava
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Interstellar
- Čarovný les
- Mr. Turner
Grandhotel Budapešť zde byl v podstatě bez konkurence. O ceně za výpravu - stejně jako v ostatních technických kategoriích - rozhodují především lidé z dané profese, kteří již v minulých letech svými rozhodnutími dali najevo, že upřednostňují okázalost, jež zároveň slouží vyprávění. Autenticita - Kód Enigmy a Mr. Turner - neměla šanci, Interstellar sice buduje rozmanité světy, ale Grandhotel Budapešť si vytváří vlastní verzi historie, odvislé od naší skutečné, a imaginární místa, kde se kombinují různé vlivy.
Nejlepší krátkometrážní animovaný film
- Feast
- The Bigger Picture
- A Single Life
- The Dam Keeper
- Me and My Moulton
Předfilm Velké šestky (byl k vidění i u nás v kinech) získal Oscara. Nejspíš za nápaditý koncept (nahlížení na vztah z hlediska psa) než za samotné provedení.
Nejlepší krátkometrážní hraný film
- Boogaloo and Graham
- Aya
- Butterlamp
- Parvenah
- The Phone Call
- Interstellar
- Nezlomný
- Hobit: Bitva pěti armád
- Americký sniper
- Birdman
Spolupráce s Clintem Eastwoodem se zjevně vyplatí. Pánové, kteří již získali sošku za střih zvuku Dopisů z Iwo Jimy, si odnesli druhou za další válečné drama od stejného režiséra. Docela neočekávaná výhra, mající spíše podobu "nikdo by neměl odejít úplně s prázdnou", protože konkurence - s výjimkou Nezlomného - Amerického snipera převyšovala jak co do nápaditosti (Birdman), tak i náročnosti (Hobit: Bitva pěti armád) a komplexnosti (Interstellar).
Nejlepší zvukový mix
- Interstellar
- Whiplash
- Nezlomný
- Americký sniper
- Birdman
Pro mnohé jistě překvapení, protože zvítězilo nízkorozpočtové drama před více okázalými anebo nákladnějšími snímky. Nelze ovšem upřít, že Whiplash dosahuje své emocionální působivosti vedle střihu i díky mixu zvuku. Autor těchto řádků by ale osobně vyzdvihl spíše Birdmana, kde dochází k přechodu a poté slévání zvuků, které jsou součástí fikčního světa, s těmi, které do něj nepatří. Anebo Interstellar, kde se podobně nápaditě a významotvorně pracuje se zvukem (viz zakomponování tikotu hodinek do hudební stopy).
Nejlepší vizuální efekty
- Captain America: Návrat prvního Avengera
- Úsvit planety opic
- Strážci Galaxie
- Interstellar
- X:Men: Budoucí minulost
Je paradoxní, že byl oceněn snímek, jehož kampaň před uvedením byla založena na tom, jak málo vizuálních efektů je v něm v porovnání s ostatními současnými blockbustery použito. Dalo by se říct/napsat, že vyhrálo svým způsobem staromilství nad dle některých budoucností kinematografie, když bychom vedle sebe postavili Interstellar a Úsvit Planety opic (počítačově animované postavy, přehrávající dokonce ty lidské).