TOPlist

Soundtrack: Počátek

Vydáno: 20.01.2011 12:00 - Amaya Tomanová | foto: facebook tvůrce

Se začátkem nového roku jsme se rozhodli věnovat také filmovým soundtrackům. A jelikož se nám blíží oscarová rekapitulace filmového roku 2010, odstartujeme rubriku rekapitulací hlavních favoritů na zlatou sošku. A začínáme - jak jinak - od Počátku.
Inception OSTHudba k filmu Počátek pochází z dílny Hanse Zimmera. 
Autor soundtracku k filmům jako Lví král (oceněný Oscarem), Rain Man, Tenká červená linie, Šifra mistra Leonarda nebo Piráti z Karibiku na něm opět potvrzuje svou genialitu a výjimečné nadání, pro které si ho ostatně režisér Christopher Nolan vybral ke spolupráci již potřetí.

Album je čistě instrumentální, ve skladbách výrazně dominují smyčce okořeněné jednoduchými kytarovými akordy (například ve skladbách 528491 a Dream Is Collapsing), výraznou basovou linkou (We Built Our Own World) nebo klavírními melodiemi, kterým jejich relativní jednoduchost nijak neubírá na kráse a dokonalosti. Přestože jde zcela nepopiratelně o "typického Zimmera", může se při poslechu posluchači vybavit i hudba z filmů Blade Runner či Nejhorší obavy, případně i z posledních bondovek.
Možná vás zaskočí překvapivě tichý a pomalý úvod první skladby Half Remembered Dream, ovšem pokud jste snímek Počátek viděli, případně jste příznivci Hanse Zimmera (lze vůbec Zimmera nemít rád?), nenecháte se odradit. Po několika taktech vás okamžitě Zimmerovo dílo svým charakteristickým způsobem vtáhne do víru na první poslech prostých, ale dokonale propracovaných melodií, které jsou stejně dramatické a precizní jako film samotný.
Možná nejvýraznějším počinem celého soundtracku je skladba Mombasa, která přímo tepe rytmickými beaty. Prvky elektronické muziky nejsou navíc pro Zimmera zrovna typické, tentokrát jimi však nešetřil a výsledkem je jeden z nejvíce strhujících tracků celého alba.
Téměř desetiminutová “Waiting For A Train” je velmi různorodá. Slibný začátek se nese v duchu jednoduchých akordů, pozvolna přejde ve smyčcový opus dokreslený basy a hlasem Edith Piaf a jejího šansonu Non, je ne regrette rien. Někoho zcela jistě zaskočí (někoho možná i nepříjemně), ale rozhodně neurazí, neznechutí, neodradí. Především proto, že píseň hraje svou úlohu i ve filmu, a ve “Waiting For A Train” zazní skutečně jen kratičká část.
Předposlední Paradox je další smyčcovou lahůdkou, která místy zaduní úderem bubnů a svým plynulým závěrem vytvoří ideální prostor pro závěrečnou Time. Dramatičnost a napětí je znát z každého taktu a celé album plně vystihuje celkovou náladu i děj snímku a rozhodně bych neváhala zařadit tento soundtrack mezi nejlepší počiny roku 2010. Signifikantním atributem Zimmerových děl je schopnost nadchnout a zaujmout i toho, komu se do rukou dostane pouze soundtrack a film třeba nikdy neviděl.
Na oficiálním albu je celkem dvanáct skladeb, v srpnu letošního roku se na oficiálním webu snímku
 objevily ke stažení dvě bonusové skladby Projections a Don't 
Think About Elephants.



Inception OST - Mombasa

Album: Hans Zimmer - Inception OST
Celkový čas: 49:21
Skladby: Half Remembered Dream
 // We Built Our Own World // Dream Is Collapsing // Radical Notion // Old Souls // 528491 // Mombasa
 // One Simple Idea // Dream Within A Dream
 // Waiting For A Train // Paradox
 // Time.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Ona je tam (Turbolachtan, 20.01.2011 12:32) Reagovat

    Edith Piaf nejen proto, že je důležitým prvkem ve filmu, ale hlavně z tohoto důvodu: http://latimesblogs.latimes.co... (to video říká vše). Jinak bych tu moc nechválil Zimmera, když všichni víme, že 70% práce a to i nosných linek odpracují neznámí lidé v jeho továrničce (viz Modern Warfare 2, Sherlock, atd atd)

    • Re: Ona je tam (Galadriel, 20.01.2011 22:29) Reagovat

      Jojo, tohle video jsem našla hned po návratu z kina a nevěřila jsem tomu do té doby, až jsem si tu Edith Piaf sama nezpomalila :)

      Jinak ohledně Zimmera je to těžký, znám spoustu lidí, kteří ho opravdu rádi nemají, ale objektivně si myslím, že se v jeho diskografii najde řádka hodně povedených děl. Jasně, že má tunu prefabrikovanejch soundtracku podobných jeden druhýmu (a jeho "žáci" z Media Ventures mu nejen často značně pomáhají, ale u svých děl taky výrazně kopírují - viz třeba Nick Glennie-Smith, Steve Jablonsky nebo John Powell), ale kdo z těch autorů, tvořících v takovém množství, jako on, tímhle netrpí?

      • Re: Ona je tam (Bioskop, 21.01.2011 08:31) Reagovat

        No wow! :-) Ústřední hutné tóny vzaté z rozpité Piafky... na první poslech se to nezdá, co? Někdy se zamýšlím nad tím, jak vznikají jiné známé melodie melodie z filmů. Konkrétně třeba soundtracky Johna Williamse. A jestli úmyslně vykrádá sám sebe, když si třeba své slavné kousky pouští zpomaleně, zrychleně, pozpátku apod., dokud z nich nevyextrahuje nový nosný motiv. Až se nechce věřit té genialitě v rozmanitosti těch melodií. ;-)

        • Re: Ona je tam (Galadriel, 21.01.2011 22:33) Reagovat

          A co teprv takovej James Horner, ten si je pustí normálně popředu a nahraje to na nový CD ;)

          • Re: Ona je tam (Bioskop, 22.01.2011 21:36) Reagovat

            :-D

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím