Se začátkem nového roku jsme se rozhodli věnovat také filmovým soundtrackům. A jelikož se nám blíží oscarová rekapitulace filmového roku 2010, odstartujeme rubriku rekapitulací hlavních favoritů na zlatou sošku. A začínáme - jak jinak - od Počátku.
![Inception OST Inception OST](/img/4951.jpg)
Hudba k filmu
Počátek pochází z dílny Hanse Zimmera.
Autor soundtracku k filmům jako
Lví král (oceněný Oscarem),
Rain Man,
Tenká červená linie,
Šifra mistra Leonarda nebo
Piráti z Karibiku na něm opět potvrzuje svou genialitu a výjimečné nadání, pro které si ho ostatně režisér Christopher Nolan vybral ke spolupráci již potřetí.
Album je čistě instrumentální, ve skladbách výrazně dominují smyčce okořeněné jednoduchými kytarovými akordy (například ve skladbách
528491 a
Dream Is Collapsing), výraznou basovou linkou (
We Built Our Own World) nebo klavírními melodiemi, kterým jejich relativní jednoduchost nijak neubírá na kráse a dokonalosti. Přestože jde zcela nepopiratelně o "typického Zimmera", může se při poslechu posluchači vybavit i hudba z filmů
Blade Runner či
Nejhorší obavy, případně i z posledních bondovek.
Možná vás zaskočí překvapivě tichý a pomalý úvod první skladby
Half Remembered Dream, ovšem pokud jste snímek
Počátek viděli, případně jste příznivci Hanse Zimmera (lze vůbec Zimmera nemít rád?), nenecháte se odradit. Po několika taktech vás okamžitě Zimmerovo dílo svým charakteristickým způsobem vtáhne do víru na první poslech prostých, ale dokonale propracovaných melodií, které jsou stejně dramatické a precizní jako film samotný.
Možná nejvýraznějším počinem celého soundtracku je skladba
Mombasa, která přímo tepe rytmickými beaty. Prvky elektronické muziky nejsou navíc pro Zimmera zrovna typické, tentokrát jimi však nešetřil a výsledkem je jeden z nejvíce strhujících tracků celého alba.
Téměř desetiminutová “Waiting For A Train” je velmi různorodá. Slibný začátek se nese v duchu jednoduchých akordů, pozvolna přejde ve smyčcový opus dokreslený basy a hlasem Edith Piaf a jejího šansonu
Non, je ne regrette rien. Někoho zcela jistě zaskočí (někoho možná i nepříjemně), ale rozhodně neurazí, neznechutí, neodradí. Především proto, že píseň hraje svou úlohu i ve filmu, a ve “Waiting For A Train” zazní skutečně jen kratičká část.
Předposlední
Paradox je další smyčcovou lahůdkou, která místy zaduní úderem bubnů a svým plynulým závěrem vytvoří ideální prostor pro závěrečnou
Time. Dramatičnost a napětí je znát z každého taktu a celé album plně vystihuje celkovou náladu i děj snímku a rozhodně bych neváhala zařadit tento soundtrack mezi nejlepší počiny roku 2010. Signifikantním atributem Zimmerových děl je schopnost nadchnout a zaujmout i toho, komu se do rukou dostane pouze soundtrack a film třeba nikdy neviděl.
Na oficiálním albu je celkem dvanáct skladeb, v srpnu letošního roku se na oficiálním webu snímku
objevily ke stažení dvě bonusové skladby
Projections a
Don't
Think About Elephants.
![](//img.youtube.com/vi/RwIo_VadeFU/0.jpg)
Inception OST - Mombasa
Album: Hans Zimmer - Inception OST
Celkový čas: 49:21
Skladby: Half Remembered Dream
// We Built Our Own World // Dream Is Collapsing // Radical Notion // Old Souls // 528491 // Mombasa
// One Simple Idea // Dream Within A Dream
// Waiting For A Train // Paradox
// Time.