Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Christopher Nolan

Profil: Temný rytíř a milovník celuloidu Christopher Nolan

Vydáno: 15.11.2014 18:43 v sekci Články | Publicistika - Vratislav Šálek

Sice na svém kontě nemá ani desítku filmů, přesto patří k nejsledovanějším tvůrcům současnosti. Řeč je o Christopheru Nolanovi, s nímž můžete aktuálně v kinech doletět až do vesmíru. Jaká ale byla jeho cesta na filmový Olymp?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jeden z nejuznávanějších a nejvzývanějších filmařů současnosti (jsou ale také ti, kterým přijde přeceňovaný) je zajímavý i jako člověk. Celým jménem se jmenuje Christopher Jonathan James Nolan a narodil se 30. července 1970 v Londýně. Pokud máte zmatek v tom, že některá média o něm hovoří jako o Američanovi a některá jako o Britovi, tak vězte, že obojí je správně. Jeho otec Brendan byl totiž Brit a pracoval jako reklamní copywriter, matka Christina pocházela z USA a byla letuškou. Malý Christopher tak dětství trávil střídavě ve svém rodišti a v americkém Chicagu, a jelikož to zákony obou zemí umožňují, má dnes dvojí občanství, takže je nejlepší o něm mluvit jakožto o britsko-americkém režisérovi. Sluší se také uvést, že má dva bratry (mladšího Jonathana, který je známý jako scenárista, doplňuje ještě starší Matthew).

Christopher NolanStejně jako mnoho jeho kolegů i on začínal natáčet filmy ve velmi raném věku (v jeho případě sedmi let) na otcovu osmimilimetrovou kameru. Tehdy to byly "kraťasy" s akčními hrdiny. Od jedenácti už ovšem aspiroval na to stát se režisérem, čemuž podřídil i své vzdělání. Na University College London vystudoval anglickou literaturu a už v průběhu studií natočil dva krátké filmy - surrealistický Tarrantella (1989) a černobílý Larceny (1995), který zrealizoval za jediný víkend.

Po dokončení studií točil převážně propagační a různá jiná reklamní videa, v roce 1997 přišel s dalším krátkometrážním počinem, tříminutovým Doodlebug o muži, který se botou snaží zabít svou vlastní zmenšeninu. Už o rok později se konečně dočkal a světu předvedl svůj nízkorozpočtový debut Sledování, který vznikl za pouhých šest tisíc dolarů a byl natáčen v průběhu celého roku o víkendech. Na koleně realizovaná záležitost nakonec vyhrála několik cen a získala si přízeň kritiků, kteří opatrně začali upozorňovat na nový talent. 

Guy Pearce ve filmu  / MementoTen se širšímu publiku naplno projevil až v miléniovém roce 2000, kdy světlo světa spatřil psychologický thriller Memento vzniklý na základě povídky režisérova bratra s názvem Memento Mori. Snímek prolínající několik časových rovin, které jsou navíc vyprávěny nechronologicky a od konce, byl opravdu zjevením a na Mezinárodním festivalu v Benátkách, kde si odbyl svou premiéru, vzbudil zasloužený poprask. Byl úspěšný i komerčně a za scénář a střih se dočkal nominací na Oscary. Sám Nolan se k filmu, který stál zhruba pět milionů dolarů, vyjádřil v jednom z rozhovorů takto: "Rozdíl mezi natáčením Sledování, které proběhlo s několika kamarády, kteří nosili své vlastní šaty a matka nám k tomu dělala sendviče a utracením čtyř milionů dolarů, které byly někoho jiného, na Memento a mít k dispozici partu stovek lidí je dodnes ten největší kariérní skok, jaký jsem zažil."

Mezi ty, kterým film o muži, který pátrá po vlastní minulosti, učaroval, byl i režisér a producent Steven Soderbergh, jenž londýnského rodáka mermomocí chtěl k režii drsné krimi Insomnie. U Warner Bros. ovšem toužili po renomovanějším jménu, Soderbergh společně se svou produkční společností Section Eight Productions nakonec bojoval tak tvrdě, že Nolana a jeho spolupracovníky, kameramana Wallyho Pfistera a střihače Dodyho Dorna, prosadil. Tvůrce tu prošel zkouškou ohněm, ukočíroval "áčkovou" hollywoodskou hvězdu (Al Pacino) a dokázal, že i v konvencemi a studii omezeném prostředí dokáže natočit atraktivní a povedenou žánrovku s chytrým a zajímavým příběhem. Podařilo se mu oslovit i diváky, takže si otevřel dveře netušených možností.

Film o filmu Insomnie

Pociťoval, že by se mohl ujmout opravdu velkého projektu a začal psát scénář o životě legendárního Howarda Hughese a hlavní roli plánoval nabídnout Jimu Carreymu (!), jenže se dozvěděl, že podobnou látku zpracovává Martin Scorsese (Letec) a již hotový scénář uložil k ledu. Odmítl také režii historického eposu Troja (bylo by zajímavé vidět jeho verzi) a místo toho se vrhl na adaptaci kriminálního románu Ruth Rendell The Keys to the Street (česky Na každého jednou dojde), jenže vzhledem k podobnosti s předchozí Insomnií na její realizaci nakonec rezignoval. Na začátku roku 2003 tak přišel k Warnerům s nápadem, že by chtěl natočit nového Batmana, který by měl blíž k realistickému dramatu než ke komiksovému příběhu. Jenže po Schumacherových průšvizích se do toho nikomu moc nechtělo.

Morgan Freeman, Michael Caine ve filmu Batman začíná / Batman BeginsNolanovi se ale povedlo studio obměkčit a mohl tak přistoupit ke své do té doby největší práci. Na příběh o tom, jak se z Bruce Waynea stal Batman, dostal štědrých sto padesát milionů dolarů, relativně hvězdné obsazení (Christian Bale, Morgan Freeman, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman...) a aniž by to tušil, naposledy si mohl užívat natáčení bez tak velkého zájmu médií a fanoušků, protože od filmu nikdo nečekal zázraky. Jenže opak byl pravdou, Batman začíná všem "vytřel" zrak, vydělal skoro tři sta sedmdesát pět milionů a ukázal, že komiksový film může být dospělý a chytrý. Publikum měl rázem na své straně.

Na zrealizování slibovaného pokračování ale rozhodně nespěchal a v mezičase stvořil "malý" film za čtyřicet milionů dolarů, adaptaci fantasy románu The Prestige (v češtině Nežádoucí efekt) Christophera Priesta s českým názvem Dokonalý trik. Zajímavé a nápadité drama opět potvrdilo jeho skvělé narativní schopnosti, když v komplikovaném příběhu celou dobu "vodí diváka za nos", aby na konci odhalil celou pravdu, která je triviální, přesto prakticky neodhadnutelná. Snímek, v němž hlavní role ztvárnili Christian Bale, Hugh Jackman, Scarlett Johansson a Michael Caine, vytáhl z peněženek diváctva skoro sto deset milionů dolarů, uspokojil většinu kritické obce a utvrdil všechny v tom, že předchozí Nolanovy počiny rozhodně nebyly náhodné.

Od roku 2006 poté začal slibovat pokračování slušně rozjeté netopýří ságy a netajil se tím, že bude mnohem temnější a realističtější, půjde spíše o kriminální žánr a opravdu přivede na plátno ikonického Jokera, jak naznačil v posledních minutách originu. Ačkoli se o tuto vděčnou roli veřejně hlásila hodně zajímavá jména (Robin WilliamsPaul Bettany, Adrien Brody, Steve Carell), tvůrce měl jasno - chtěl pracovat s Australanem Heathem Ledgerem, do té doby známým spíše z nenáročných romantických komedií a oscarového homosexuálního dramatu (on sám svého Jokera chrakterizoval jako "psychopatického masového vraha a schizofrenního klauna s nulovou schopností empatie"). Natáčení se rozběhlo a fanoušci po celém světě se nemohli dočkat finální podoby.

Fotografie z natáčení filmu Temný rytíř / The Dark KnightVšechno se změnilo 22. ledna 2008 (půl roku před oficiální premiérou), kdy média informovala o tom, že před třetí hodinou ranní osmadvacetiletý herec zemřel pravděpodobně na předávkování léky na spaní. Až později bylo potvrzeno, že úlohu anarchistického teroristy bral svědomitě až moc, nevystupoval z ní ani v civilu a nebyl schopen normálně spát, tudíž sáhl k medikaci, kterou zkrátka v osudnou noc přehnal. Filmový svět byl z této zprávy zdrcen, Nolan nicméně potvrdil, že Ledger vše stihl dokončit, takže výsledný film touto smutnou událostí nijak neutrpí. Sám k tomu posléze řekl: "Ihned po jeho smrti bylo nesmírně silné vracet se zpátky k jeho práci a denodenně ho sledovat ve střižně. Pravdou ale je, že jsem byl moc spokojený s tím, že ještě můžu něco udělat s výkonem, na který byl velice pyšný a plně mi důvěřoval v tom, abych ho dokončil." Z piety se nakonec všechny Ledgerovy scény ve filmu objevily a jeho výkon nebyl nijak digitálně doupravován. Temný rytíř je věnován jeho památce.





 
Záběry z natáčení filmu Temný rytíř
Těžko říci, jaký měla tato událost vliv na celkový výdělek, faktem každopádně je, že film se stal komerčně nejúspěšnějším v roce 2008, jako čtvrtý v historii překonal magickou hranici miliardy dolarů, oslnil i odborníky a prakticky definitivně povýšil komiksové adaptace na seriózní žánr. Byl nominován celkově na osm Oscarů, z nichž dva za střih zvuku a nepřekvapivě výkon Ledgera získal. Mimo mnoha dalších cen a různých nominací stojí za zmínku i to, že právě tady poprvé Nolan objevil kouzlo IMAXu a několik scén natočil právě v tomto velkolepém formátu.

Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Dileep Rao, Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Ken Watanabe ve filmu Počátek / InceptionPo tak strhujícím snímku byla očekávání na plánované završení trilogie až nadpozemská, takže není divu, že i v tomto případě si tvůrce vzal oddechový čas a opět se vrhl na "menší" film. Slovo menší ale v tomto případě neplatí, neboť sci-fi thriller Počátek stál asi sto šedesát milionů dolarů, což je jen o nějakých pětadvacet méně než Temný rytíř. Ani tento počin výrazně nezklamal a opět se v něm skrýval chytrý a inteligentní film, který se v jedné chvíli odehrává současně na pěti (!) úrovních a stále je srozumitelný, pochopitelný a atraktivní. Chvála znovu přicházela ze všech stran, diváci brali kina útokem (nakonec činil zisk osm set dvacet pět a půl milionu) a britsko-americký autor upevnil (pokud to ještě šlo) svou pozici toho, kdo vydělává peníze a navíc uspokojí i toho nejnáročnějšího diváka. 

Před dvěma lety ve velkém stylu dokončil "netopýří" trilogii epickým Temný rytíř povstal, který sice po prvních projekcích nesbíral tak extrémně nadšené ohlasy, což, jak se později ukázalo, bylo dáno hlavně tím, že byl natočen trošku jinak a bylo potřeba mnohem více zhlédnutí k plnému docenění a pochopení všech příběhových nejasností. O miliardových ziscích nemohlo být tentokrát pochyb, veškerá akce byla navíc natočena na IMAX kameru a klasický celuloidový pás, takže ti, kteří měli možnost této projekce, rozhodně utracených peněz nelitovali. Všichni také byli potěšeni tím, že měli co do činění s jednou z nejkomplexnějších a kvalitativně silně vyrovnaných trilogií v historii.

V současnosti můžete v kinech vidět jeho sci-fi Interstellar, s jehož režií dlouho počítal Steven Spielberg, nakonec ale odstoupil a chopil se ho právě Nolan. Ten ho natočil v IMAX formátu a opět na celuloidový pás, což je dnes už unikum a zároveň ho pojal jako poctu svým oblíbeným tvůrcům, mezi které patří zejména Stanley KubrickAndrei Tarkovsky a Terrence Malick. Opakovaně se těší velké přízni fanoušků a kritiků a na výsledné podobě je vidět, jakou moc jeho jméno v současnosti má, protože takhle pomalý, příběhově náročný a vizuálně opojný snímek by prošel málokomu.

Christopher Nolan a Emma ThomasJeho osobní život je už od devatenácti let, kdy se potkali na University College London, spjat s britskou producentkou Emmou Thomas, která produkovala všechny jeho filmy a v roce 2001 spolu založili společnost Syncopy Inc. (název pochází z lékařského termínu pro velmi slabé vědomí, nebo jeho úplnou ztrátu), která je nedílnou součástí Warner Bros. a úzce spojena s Legendary Pictures. Od batmanovského originu tak logo této společnosti můžete vidět před každým jeho filmem. Jsou také rodiči čtyř dětí a momentálně žijí v Los Angeles.

Je paradoxní, že Nolan jakožto tvůrce několika sci-fi nemá mobilní telefon ani emailový účet. Když mu mailovou adresu zařídili u Warnerů, dlouho o tom nevěděl. "Na tom účtu byly tisíce mailů, některé od velmi důležitých lidí, nakonec jsem je ale stejně smazal, takže si lidé myslí, že s nimi nejsem v kontaktu." Ohledně mobilních telefonů říká: "Není to tak, že bych se bál technologií, jen mě to prostě nezajímá. Když jsem se v roce 1997 do Los Angeles přistěhoval, nikdo mobil neměl a já prostě touhle cestou jít nechtěl." Zajímavé, že?

Podrobnější informace o jednotlivých filmech najdete v našem přehledu zde a zde.

Film o filmu Interstellar

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 90. let
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 90. let V 90. letech vznikla celá řada filmů, které si rádi pustíme i dnes - filmy, z jejichž kouzla nic nezmizelo. Pojďme si připomenout desítku těch komerčně nejúspěšnějších v tomto období. čtěte zde
Vydáno: 14.12.2019 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Bluray recenze: Kořist 5/10
Bluray recenze: Thriller Kořist doprovází poměrně bohatá bonusová nadílka Aligátoří thriller Kořist vychází na DVD i Blu-Ray, kde mu slouží ke cti překvapivě komplexní a informativně poměrně obsáhlá nabídka bonusových materiálů. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2019 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 13. 12. 2019 - 19. 12. 2019
TV tipy: Městem chodí odvážná Vaiana, která prožívá tvrdou očistu Předvánoční televizní výběr je letos hlavně ve znamení extrémně nabitého víkendu, v němž se ukrývá několik zajímavých premiér. Těmi nejvýraznějšími jsou animovaná Odvážná Vaiana a moderní westernová variace Za každou... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bluray recenze: Skleněný pokoj 4/10
Bluray recenze: Dojem z filmu Skleněný pokoj bonusová výbava nevylepší Film Skleněný pokoj vychází na DVD i Blu-Ray, jeho bonusová výbava je však poměrně bídná - na obou nosičích je k dispozici pouze česky nadabovaná dvojice upoutávek. čtěte zde
Vydáno: 12.12.2019 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Yao prožívá sněžnou melu o černých Vánocích V poslední jubilejní týden roku je nabídka novinek v kinech hodně slabá. Tou "nejlepší" je totiž pochybný horor Černé Vánoce, kterému dělají společnost dvě evropská dramata a jeden lacinější animák. čtěte zde
Vydáno: 11.12.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Ceny SAG: nominace za rok 2019 (11.12.2019 17:07 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let (07.12.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Coco se stal učitelem z nouze, prožil bolestnou realitu a čeká na spásu (06.12.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Scarlett Johansson je Black Widow v prvním traileru (03.12.2019 12:36 v Novinky | Trailery)
- Téma: Všechny filmy Ridleyho Scotta seřazené od nejhoršího k nejlepšímu (30.11.2019 10:30 v Články | Publicistika)
- Za horizontem: Irčan je Scorseseho návratem k mafiánům (28.11.2019 18:00 v Recenze | Za horizontem)
- John Turturro míří do Batmana (24.11.2019 13:33 v Novinky | Zprávy)
- Vznikne životopisný film o králi popu (23.11.2019 09:27 v Novinky | Zprávy)
- Seriál o lovu nacistů Hunters má plnohodnotný trailer (22.11.2019 09:43 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Nebezpečný cizinec Milda se pod rouškou noci ocitl na pytlácké stezce (22.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Irčan: nejnovější film Martina Scorseseho má finální trailer (19.11.2019 15:52 v Novinky | Trailery)
- Box Office: Mangold si dojel pro zlato (18.11.2019 07:30 v Komentáře | Box office)
- Téma: Všechny filmy Martina Scorseseho od nejhoršího po nejlepší (17.11.2019 08:30 v Články | Publicistika)
- Joker překonal hranici jedné miliardy (16.11.2019 07:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2019

Last Christmas
4/10

Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver