Na letošním předávání Oscarů vytřel Steven Price zrak všem zkušeným velikánům filmové hudby, když si pro sebe urval sošku za nejlepší hudbu ke snímku Gravitace. Udržela si Železná srdce stejně vysokou laťku?
Vítězství sedmatřicetiletého
Stevena Price, který na svém kontě má se vším všudy jenom pětici filmů, letos v únoru skutečně překvapilo. Jeho spektakulární soundtrack k vesmírné odysei
Gravitace přinesl spolu s filmem natolik emotivní zážitek, že v momentě, kdy zaznělo jeho jméno, už o něm nikdo nepochyboval. Smlouvu na soundtrack k filmu
Železná srdce podepsal ještě před ziskem prestižního ocenění, Oscar na kontě k němu však přitáhl oči široké veřejnosti a na jeho následující hollywoodský počin byla kladena vysoká očekávání.
Od začátku nebylo pochyb o tom, že mnoha líbezných a něžných témat se ve
Fury OST nedočkáme. Přesto se jich do šestasedmdesátiminutového soundtracku pár vešlo. Tracklist devatenácti tracků startuje skladba
April,
1945, která kombinuje smyčcový podklad s pulzujícími syntetizátory. Postupně se přidává mechanicky recitující sbor. V druhé polovině se objevuje první z výraznějších témat a track postupně nabírá dynamiku, kterou v závěru skoro úplně ztrácí a přelévá se v o poznání klidnější
The War Is Not Over. Kromě sborů se v následující skladbě
Fury Drives into Camp připojuje i ženské vokální sólo, jež vzápětí střídá sólo na housle.
Skladba
Refugees přináší několik krátkých vzpomínek na
Gravitaci, jež ale na konci převálcuje hlavní motiv celého filmu, který si budete v hlavě přehrávat i po odchodu z kina. Jednoduchá tesklivá melodie na klavír se prolíná více či méně zřetelně celým albem například ve skladbách
Airflight,
The Town Square nebo
Emma.
Price využívá pozoruhodně kontrastních stopáží jednotlivých tracků. Ten nejkratší s názvem
The Apartment zvládne do devětapadesáti sekund vměstnat absolutní maximum emocí, zatímco více než osmiminutová skladba
Crossroads obsáhne skoro celou finálovou bitvu. Jediný záblesk naděje zazní v následující
Still in This Fight, kde konstantně depresivní podklad vystřídá smyčcový motiv v lehce optimističtějším duchu. Závěr soundtracku se skladbami
I´m Scared Too a
Warddaddy už se drží zcela při zemi a Price znatelně ubírá na dynamice. Poslední skladba
Norman pak rekapituluje víceméně celý příběh od začátku do konce.
Steven Price si se soundtrackem vyhrál, ale často sahal i k osvědčeným technikám z
Gravitace. Ale to by nevadilo. Co soundtracku nejvíc ubírá, je elektronika, která v dramatičtějších momentech znatelně přehlušuje orchestr a vzhledem k tématu filmu zní značně uměle. Filmu jednoznačně dominuje velmi chytlavé ústřední téma, ale na samostatný poslech jsou syntetizátory více než rušivé a bourají autenticitu příběhu. Je to škoda, protože zbytek
OSTčka nabízí velmi kvalitní hudební zážitek.
Album: Steven Price – The Fury OST
Celkový čas: 67:06
Skladby: April, 1945 // The War Is Not Over // Fury Drives Into Camp // Refugees // Ambush // The Beetfield // Airfight // The Town Square // The Apartment // Emma // Tiger Battle // On The Lookout // This Is My Home // Machine // Crossroads // Still In This Fight // I’m Scared Too // Wardaddy // Norman.
Steven Price - Refugees