Po jednom z nejrozpolcenějších pilotů posledních měsíců, ne-li let se americké maloměsto Mapleton v závěru první série dostalo do emocionálního pekla a zároveň vystoupalo do seriálového nebe.
Obavy byly na místě hned od začátku, uctívaný i nenáviděný scenárista
Damon Lindelof dokázal s malým tropickým ostrovem a ztroskotaným letadlem neuvěřitelné věci, ovšem v průběhu celé show přeci jenom dost přebral, nemluvě o závěru, a je vidět, že se poučil! Samozřejmě, kdo ví, kolik nás ještě čeká sérií a bůhví jak to celé skončí, ale prozatím lze říci, že
Pozůstalí krom námětu mají do
Ztracených sakra daleko, ať už kvalitou či žánrem atakují úplně jiné cíle, co je ovšem ještě důležitější, že úspěšně. Určitě bych ještě neměl zapomenout na druhého člena tandemu tvůrčího týmu,
Tom Perrotta zajisté nese značnou část zásluh na svých bedrech, jak značnou se ovšem dozvíme po dalších počinech tohoto nepříliš známého spisovatele a scenáristy, který má na svědomí knižní bestseller, podle kterého vzniklo toto skvěle obsazené drama. Jak jste si všimli, následující řádky budou ve velmi kladném duchu, ani superlativy se nebude šetřit.
Seriál pracuje především s ozvuky celonárodních depresí po teroristických útocích z 11. září, zároveň si pohrává s následky jiných, hlavně nevysvětlitelných katastrof a v neposlední řadě s biblickým motivem Nanebevzetí. Nutno říci k oné mysterióznosti, která čiší z plakátů, premisy i pilotního dílu, nenechte se oklamat! Supernatural vhození do děje je „pouhým“ katalyzátorem celého příběhu, či jakýmsi geniálním ukotvením nadpřirozena v realitě. Dechberoucí drama, které se tím dá do pohybu, graduje každým dílem k totálnímu vztyčenému prostředníčku celému městu a nepotřebujeme k tomu žádné další sci-fi prvky.
Když dvě procenta lidské populace náhle beze stopy zmizí, svět se usilovně snaží pochopit, co se stalo. Ústředním dějištěm v tomto fiktivním světě je městečko Mapleton a hlavním hrdinou místní šéf policie a otec dvou dětí Kevin Garvey (
Justin Theroux), jenž se snaží udržet normální chod společenství postiženého bolestným traumatem. Více než sto jeho spoluobčanů před třemi roky zmizelo a dezorientovaní pozůstalí se různými způsoby vyrovnávají s jejich ztrátou.
Tvůrci si neberou servítky a postaví před diváka postavy, kterým zmizela celá rodina, nebo následkem náhlého vytržení některého příbuzného nezvládly psychickou zátěž. V dnešní době je již vyloženě ohroženým druhem televizní příběh, u kterého po pár dílech soucítíte s hrdiny, jejich jakákoliv nepříjemná konfrontace vám rozbuší srdce, to všechno bez laciných klišovitých postupů, až na minimum odpustitelných nutných výjimek, a s přídavkem reálného nestupidního chování.
S tím jde ruku v ruce casting, jemuž vévodí
Justin Theroux, záporák z
Charlieho andílků: Na plný pecky a
Princ a pruďas, či scenárista
Iron Mana 2. Nynější manžel
Jennifer Aniston neselhává v žádné chvíli, dokonale zvládne sebemenší drobnost z papíru, i když mu na záda dýchá zbytek města.
Liv Tyler,
Amy Brenneman,
Chris Zylka,
Carrie Coon,
Christopher Eccleston, no prostě musel bych tu vyjmenovat skoro všechny, jelikož si navzájem nemusí nic závidět. Kdykoliv začne disputace nad nevysvětlitelnou katastrofou, v jejich podání dosáhnou emoce vždy hustoty betonu. Ani nechci vědět, jak dlouhé sezení před každou scénou měli herci s
Lindelofem a
Perrottou ohledně přesného vystihnutí jejich představ. Krom zmíněného tandemu stojí na příčce vítězů i německý hudební skladatel
Max Richter. Často jen s klavírem a houslemi dokáže pěkně tvrdě posadit na zadek a dokonale podkreslit myšlenkové pochody hrdinů.
Celou auru depresivní atmosféry vykresluje občasná, zdánlivě decentně laděná režie, ovšem při bližším zkoumání si lze povšimnout, jak každý nenápadný náznak něčeho, nejenom obrazovým vyprávěním, má své opodstatnění. Střídmý přístup obou režisérů,
Petera Berga a
Mimi Leder, platí pouze do důkladně vymyšlených okamžiků, kdy i načasování přerodu, například z teenagerovské hry do boje o život, má svou vysokou daň v konečném dopadu. Do značné míry je v těchto momentech znatelný
Bergův cit pro věrohodné drama se specifickým minimalistickým humorem, citelný hodně v
Království nebo v nedávném
Na život a na smrt. Naopak zkušená seriálová matadorka
Mimi Leder zúročením svých dlouholetých zkušeností vskutku překvapivě skvěle pasuje do tohoto dua.
Zmíněné náznaky jsou až definicí seriálu, jelikož koukání jedním okem se v tomto případě rozhodně nevyplácí, celá hodinová stopáž dílu si žádá stoprocentní pozornost, protože i uniknutí předání jednoho časopisu z minulého dílu je ochuzením o jednu z mnoha vrstev symbolicky zaměřeného podání.
Haldu otázek ohledně symboliky přinesl především devátý netradiční díl. Pravděpodobně nejvíce práce mozkových závitů má na svědomí jelen, druhý co v seriálu zemřel. Toto zvíře provází seriál od prvního dílu, kdy na něj narazí Kevin při běhání, poté je v časopisu National Geographic, který mu dal jeho otec, jeskynní malba dvou jelenů. Tato malba se nachází i v chatě, kde je držena Patti. Různé teorie nechám na vás, mně zatím dle chování zvířete přijde nejpravděpodobnější ztotožnění s Kevinem, což nepřímo souvisí s jeho kouřením. I zvětšující se prasklina v dokonalém domě dává předzvěst rozpadu, v tomto případě rodiny. To samé upřímný rozhovor ohledně štěňátek nebo halucinace vysloužilého náčelníka, ty tedy spíše vzbuzují otázky.
Od závěrečného dílu celé show by leckdo čekal více vysvětlujících momentů, ovšem z pomalého rozjezdu v lese nakonec vyplynul až poetický závěr, který šel trošku nečekaným směrem. Po vyřešení „problému“ s Patti přišlo hodně šokující rozloučení se Svatým Waynem, které snad v úvodu druhé řady bude aspoň lehce vysvětleno, nemluvě o jeho splnění/nesplnění přání Kevinovi, což by teoreticky mohlo být shledání s celou rodinou na konci. Ale co neslo pochodeň zvědavosti od osmého dílu, byl plán Viny Přeživších. Ten vygradoval logickým předpokládaným způsobem, ovšem to mu neubralo na působivosti, originálnosti pojetí a epičnosti.
Tklivost celé desetidílné série nezklamala ani v samotném vyvrcholení, sice do začátku další řady bylo položeno hodně otázek, ale to tomuto skvostu v ničem neubírá, pouze činí čekání o něco horším. Kdo po rozpačitém pilotu neměl chuť na další díly, snad ho výše zmíněné řádky dostatečně přesvědčily, aby změnil názor, protože
Pozůstalí jsou po
Temném případu další letošní seriálovou peckou, kterou si nechat ujít, by byla sakra velká škoda.
Originální trailer seriálu The Leftovers/Pozůstalí s českými titulky