Na přelomu listopadu a prosince je v televizích tím nejlákavějším premiéra chválené pohádky Princezna zakletá v čase. Uvedení se dočká ale i trochu náročnější thriller Vdovy a několik méně známých a zapomenutých počinů.
Výjezdní doložka pro Dubčeka (
Vycestrovacia doložka pre Dubčeka) (sobota 27. 11., ČT2, 12.35 - 14.00 / středa 1. 12., 11.15 - 12.40)
© CSFD
Tři roky staré slovenské dokumentární drama je u nás známé velmi málo. Režisér a scenárista
Juraj Lihosit se v něm věnuje méně známé etapě ze života klíčové postavy Pražského jara, která se odehrála na sklonku komunismu. Opíral se v něm především o detailní vykreslení celé zahraniční cesty a dobové situace, především ale o raritní archivní záběry, v nichž vystupuje a hovoří on sám, nechybí ale ani vyjádření jeho blízkých a spolupracovníků. Zájemci se v něm ale dozví i spoustu zajímavých a leckdy i nikdy nesdělovaných informací. Dojem pak kazí závěrečná pasáž, která je věnována Dubčekově smrti a je asi až moc konspirativní a spekulativní a chybí jí nějaké podložené argumenty. Mnohem horší jsou ale hrané sekvence, které moc nefungují, nejsou dobře zahrané, působí více než rozpačitě a rozhodně nemají takový dopad, jak bylo asi zamýšleno. Trochu zdejší historie na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Dokument sleduje Dubčekovu cestu do Boloni, kde byl na tamní univerzitě oceněn udělením doktorátu honoris causa.
Televizní spot filmu Výjezdní doložka pro Dubčeka / Vycestovacia doložka pre Dubčeka
Rukavička (sobota 27. 11., ČT1, 15.10 - 17.00)
© Musicrecords
Protektorátní romantické drama je dnes už samozřejmě překonané a vyžaduje tolerantnějšího diváka. Režírující
Jan Alfréd Holman v něm vycházel z knižní předlohy
Václava Řezáče a moc toho neřešil, protože příběh je hodně přímočarý, jednoduchý a absolutně nenáročný. Vsadil především na nostalgickou a melancholickou atmosféru, která vydrží celou dobu, a pomalejší tempo. Dnešní publikum však už nerozezná, zda jde o záměrně naivní a kýčovitou červenou knihovnu, nebo o částečnou parodii, možné je i to, že mělo jít o jakýsi sentimentální obraz soudobé společnosti. Naštěstí ale nechybí univerzální tematika, velmi dobře napsané dialogy a překvapivě i několik hlášek. V titulní roli se představí
Nataša Gollová, které dělají společnost třeba
Otomar Korbelář,
Vojta Novák,
Růžena Šlemrová nebo
Vlasta Fabianová. Na svou dobu solidní, leč nenápadité melodrama na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Korbelář si později stěžoval, že režisér vůbec neudílel hercům pokyny a skutečným režisérem prý byl kameraman
Václav Hanuš.
Ukázka z filmu Rukavička
22. míle (
Mile 22) (sobota 27. 11., Nova, 22.05 - 23.55 / pondělí 29. 11., Nova Cinema, 00.20 - 02.05 / čtvrtek 2. 12., 01.05 - 02.20)
© Twitter
Tři roky starý akční thriller tuzemská kina minul a zamířil rovnou na videonosiče. A není se co divit, protože režírující
Peter Berg se v něm pokusil o něco trochu jiného a dopadlo to rozpačitě. Od začátku nastoluje poctivou béčkovou atmosféru, opírá se o svižné tempo a velmi dobrou akci, která má spád, nechybí jí adrenalin a oživují ji záběry z bezpečnostních kamer, jen by mohla být o něco lépe sestříhaná a tím pádem přehlednější. Zásadní problém však nastává u příběhu, který by rád byl něčím víc než obyčejnou žánrovkou, proto v závěru nabídne zvrat, který ale moc nefunguje. Navíc celkově nedává moc smysl, je v něm spousta nelogičností a nesmrtelnost hlavní postavy je i na takový žánr do očí bijící. Výsledek tak do značné míry zachraňuje obsazení, v němž hraje prim spolehlivý
Mark Wahlberg, jemuž sekundují třeba
Ronda Rousey,
Lauren Cohan nebo
John Malkovich, pro které ale platí, že mají dost málo prostoru, samostatnou kapitolou pak je trestuhodně nevyužitý
Iko Uwais, jenž dostal jen minimum akčních momentů. Nenáročná záležitost na sobotní večer.
Zajímavost: Ačkoli se měl snímek natáčet v Asii, nakonec byl natočen v Kolumbii.
Oficiální trailer filmu 22. míle / Mile 22
Riskni to s Polly (
Along Came Polly) (neděle 28. 11., Nova, 11.50 - 13.35 / středa 1. 12., Nova Cinema, 15.40 - 17.25 / čtvrtek 2. 12., 08.15 - 10.00)
© IMDb
Romantická komedie z první poloviny nového milénia patří k těm méně výrazným žánrovkám, které sice svůj účel splní, ale v hlavách dlouho nezůstanou. Režisér a scenárista
John Hamburg se v ní spolehl na klišovitý a neoriginální příběh, svižné tempo a střídmou stopáž. Bojoval ale na druhou stranu s atmosférou, která je dost nevyrovnaná, protože chvílemi je potřebně bezstarostná, pohodová a vtípky a hlášky fungují, chvílemi se ale do ní vkrádá nuda. Jednoznačné to není ani s humorem, který je po většinu času relativně vtipný, i když očekávaný a předvídatelný, nevyhýbá se ale ani naprosto zbytečnému humoru fekálnímu, kterého je vskutku až moc. Ústřední pár ztvárnili
Jennifer Aniston a
Ben Stiller, mezi nimiž vesměs probíhá potřebná chemie, ty pak doplňují kupříkladu
Philip Seymour Hoffman,
Debra Messing,
Alec Baldwin nebo
Hank Azaria. Příjemná jednohubka k nedělnímu obědu.
Zajímavost: Fretka, která hraje v příběhu důležitou úlohu, v průběhu natáčení
Stillera třikrát pokousala.
Oficiální trailer filmu Riskni to s Polly / Along Came Polly
Princezna zakletá v čase (neděle 28. 11., Prima, 20.15 - 22.50)
© Facebook tvůrce
Tuzemská pohádka vstoupila do kin v nešťastném období loňského září a nezískala tím pádem tolik diváků, kolik by si zasloužila. Režisér a spoluscenárista
Petr Kubík v ní dost konzervativní místní přístup k žánru notně oživuje a místo klasické zápletky a pohádkových hrdinů nabízí extrémně zajímavý a unikátní sci-fi námět s časovou smyčkou, který navíc dává po celou dobu smysl, soustředí se i na vizuální stránku, na níž je vidět relativně vysoký rozpočet a všechny kulisy jsou skvěle propracované, na velmi dobré úrovni je i triková stránka, za zmínku pak rozhodně stojí také vynikající a moderní hudební doprovod. Nechybí tu ale ani decentní humor a velké množství hlášek, které působí přirozeně a nenuceně. Potěšující je i obsazení neokoukanými tvářemi, neboť hlavní roli si zahrála
Natalia Germani, vedle které se objeví výborná
Eliška Křenková, trochu toporný
Marek Lambora, dále nechybí
Jan Révai,
Simona Zmrzlá nebo
Veronika Freimanová. Nenápadný, ale zdařilý počin a možná i tip týdne, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Runy, s nimiž se v pohádce pracuje, vycházejí ze skutečného runového písma, avšak pro potřeby filmařů, byl jejich skutečný tvar a význam upraven.
Originální trailer filmu Princezna zakletá v čase
Vdovy (
Widows) (neděle 28. 11., Nova Cinema, 21.45 - 00.20 / úterý 30. 11., 01.00 - 04.10)
© Facebook tvůrce
Tři roky starý kriminální thriller skýtal velký potenciál, ten ale nedokázal úplně využít. Režisér
Steve McQueen, který scénář napsal společně se spisovatelkou
Gillian Flynn, si v něm naložil asi moc velké sousto, protože řeší příliš motivů a málokteré se mu podaří uspokojivě uzavřít. Příběh sám o sobě je ale velmi dobrý a v rámci možností realistický, postavy jsou propracované a nechybí jim potřebná motivace. Autor pak střídá dlouhé záběry s dynamickou a syrovou akcí, která nepostrádá adrenalin a celé to jde dohromady velmi dobře. Co ale kazí dojem, je roztahané tempo a velké množství dialogů, což rezultuje v přetaženou stopáž a nekonzistentnost. Právě ve slabších chvílích vynikne perfektní obsazení, v němž hrají prim
Viola Davis,
Elizabeth Debicki a
Michelle Rodriguez, z jejich mužských kolegů nejvíce zaujme
Daniel Kaluuya, ostatní už mají jen minimum prostoru. O nedotažené žánrovce, která možná doplácí na přehnané ambice, se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Podle režiséra měl první sestřih filmu skoro tři hodiny.
Oficiální český trailer filmu Vdovy / Widows
I jako Ikaros (
I... comme Icare) (neděle 28. 11., ČT2, 21.50 - 23.55)
© IMDb
Francouzský thriller z konce sedmdesátých let je v našich končinách prakticky neznámý a oficiálně nesehnatelný, což je velká škoda. Režisér a spoluscenárista
Henri Verneuil v něm natočil poctivý a staromilský snímek, jaké se dnes už nevídají. Vsadil v něm na mrazivou, hutnou a temnou konspirativní atmosféru, atraktivní příběh s politickou zápletkou a dost pomalé tempo, v němž je čas na psychologické propracování postav a postupné odhalování indicií, lehce probleskuje i motiv psychologické manipulace, který je ale lehce nedotažený. Naprosto precizní je práce s napětím, které je prakticky neustálé a v závěru je až nesnesitelné. Vše ještě dotváří jako vždy výtečná hudba
Ennia Morriconeho. V titulní roli exceluje fantastický
Yves Montand, jemuž zdatně sekundují například
Michel Albertini,
Roland Amstutz nebo
Michel Etcheverry. Téměř dokonalá záležitost ze zlaté doby francouzského filmu.
Zajímavost: V příběhu se pracuje s motivem Milgramova experimentu, který byl proveden na univerzitě v Yale v roce 1963.
Originální trailer filmu I jako Ikaros / I... comme Icare
Nina (pondělí 29. 11., ČT art, 21.15 - 22.40)
© Facebook tvůrce
Slovensko-české drama před třemi lety obohatilo i česká kina, velký úspěch v nich ale neudělalo. O ten ale tvůrcům ani nešlo, protože režisér a spoluscenárista
Juraj Lehotský v něm rozhodně divákům naproti nešel. Vsadil totiž na hodně těžkou sociální tematiku, realističnost a naprostou civilnost. Ta spočívá v parádní kameře, která zabírá každý detail, pomalém tempu, uvěřitelných dialozích a depresivní atmosféře, která je všudypřítomná a nevyvolává moc naděje. To vše dotváří a obklopuje naprosto minimalistická hudba
Aleše Březiny. Podobné jsou i herecké výkony, které obstarávají naproto minimálně známí
Bibiana Nováková nebo
Robert Roth a i díky nim vše vypadá autenticky a velmi působivě. A i když je to někdy celé trochu křečovité a tempo občas vázne, jde o sice nenápadný, ale příjemný počin, který ocení především festivalové publikum.
Zajímavost: Celosvětová premiéra proběhla na MFF Karlovy Vary.
Originální trailer filmu Nina
Jexi: Láska z mobilu (
Jexi) (pondělí 29. 11., Prima Max, 22.20 - 00.00 / středa 1. 12., 01.20 - 02.55 / pátek 3. 12., 02.40 - 04.20)
© Facebook tvůrce
Dva roky stará komedie reflektuje současnou závislost na mobilních telefonech, a i když není bůhvíjak originální, stojí za vidění. Režírující a scenáristická dvojice
Jon Lucas a
Scott Moore v ní toho moc neřešila a přiznaně se spolehla na otřepaný, ale relativně fungující příběh, svižné tempo, několik vtipných scén a hlášek a střídmou stopáž, v níž je prostor jen na to nejpodstatnější. Děj nemá smysl moc řešit, protože ten je epizodický, leckdy nedává smysl a klíčové je u něj to, že je jen záminkou pro různé více, či méně vtipné situace. V hodně zajímavém obsazení dostali důvěru
Adam DeVine,
Rose Byrne, kterou ale v českém dabingu neuslyšíte,
Michael Peña nebo
Alexandra Shipp. Jen škoda, že se tvůrci rozhodli pro přeslazenou romantickou linii, která je očekávatelná a v závěru až moc sladkobolná.
Zajímavost: Původně se měl film jmenovat
Lexi.
Oficiální trailer filmu Jexi: Láska z mobilu / Jexi
The Sound is Innocent (čtvrtek 2. 12., ČT art, 22.55 - 00.10)
© Facebook tvůrce
Pod překladovým názvem
Zvuk bez viny je uveden hudební dokument, který se před dvěma lety mihl i v klubových kinech. Debutující režisérka a spoluscenáristka
Johana Ožvold se v něm zaměřila na představení experimentální hudby a celý ho pojala jako jeden audiovizuální zážitek. To tedy znamená, že mluvích hlav je v něm minimum, ale přednost dostává právě hudební podkres a vynikající vizuální stránka, která sestává ze zajímavých a netypických prostřihů, originálních prostředích a celkově hravém přístupu, z něhož sálá tvůrčí energie a invence. Sama autorka ho pak čas od času doprovodí komentářem, který je zajímavý a má určitý filozofický přesah, který je v kombinaci se zvolenou tvůrčí technikou inspirativní a atraktivní. Možná, že hudební stránka je paradoxně trochu upozaděna a ta obrazová ji předčí a klíčové sdělení snímku tak nejspíš tak nevyzní, náročný divák by ale měl být spokojen.
Zajímavost: Snímek je rozdělen na pět kapitol.
Originální trailer filmu The Sound Is Innocent