Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Exkluzivní kritika: Hany

Exkluzivní recenze: Hany

Vydáno: 30.04.2014 10:00 v sekci Recenze | Premiéry - | foto: facebook tvůrce

Celovečerní český film, který byl natočen na jeden záběr? Autorský debut, který má být zároveň generační výpovědí? Hany to nebude mít snadné, co se týče návštěvnosti a přijetí na straně laické i odborné obce.

HanyRecenzoval/a dne 30.04.2014 10:00. Celovečerní český film, který byl natočen na jeden záběr? Autorský debut, který má být zároveň generační výpovědí? Hany to nebude mít snadné, co se týče návštěvnosti a přijetí na straně laické i odborné obce. Hodnocení: 4

Hany

Hany
Drama / Komedie / pohádka / horor
Česká republika, 2014 , 90 min.

Režie: Michal Samir
Scénář: Michal Samir
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Boris Carloff
Herci: Jiří Kocman, Hana Vagnerová, Tereza Vítů, Ondřej Malý, Pavla Tomicová, Jitka Schneiderová, Michal Sieczkowski, Justin Svoboda, Štěpánka Fingerhutová

Česká premiéra: 08.05.2014

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V květnu mají premiéru dva nové české filmy, přičemž jeden z nich rozhodně stojí za návštěvu kina. Aniž bych chtěl podceňovat schopnosti předního tvůrce exploatací Víta OlmeraBony a klid II. mezi pozoruhodné snímky české polistopadové kinematografie patřit nejspíš nebude, protože navazuje na snahu navracet se k diváckým hitům a kultům předlistopadové či raně kapitalistické éry (viz Sněženky a machři po 25 letechDědictví aneb Kurva se neříká ad.).

Fotografie z filmu  / HanyOproti tomu je Hany ambiciózním počinem, který je propagován jako "první český celovečerní film, který byl natočen na jeden záběr" a inzerován jako "generační výpověď útěkářů". Prezentace navenek je to, co může nejvíce uškodit. Potenciální divák se může cítit podveden, když se dozví, že v hodinu a půl dlouhém snímku je jeden viditelný ostrý střih a několik "neviditelných", jichž si ale necvičené oko nevšimne, protože byly zamaskovány během postprodukčních úprav. A může mu či jí připadat, že nepatří mezi cílovou skupinu, protože je mladší anebo starší než postavy, které se v dramedii režiséra a scenáristy Michala Samira objevují.

Hany není typický HEČ (Hezký Český Film), čímž se myslí dílo, které neznepokojuje, a u kterého není třeba dávat příliš pozor, protože při mikrospánku člověk o nic nepřijde a po probuzení uvidí známé herecké tváře, jak "dělají humor". Neznamená to ale, že by šlo o divácky nepřístupnou podívanou, jak by se mohlo zdát z dosavadní strategie oslovování. Při nejmenším některé dialogy, byť stylizované, a určité situace, byť místy vykonstruované, jsou velmi vtipné. Zároveň se za nimi ale skrývá dobře odposlouchaný způsob vyjadřování určitých generačních a třídních skupin, a to bez omezení na kategorii "dvacetnicotníků", kteří mají potřebu se bouřit, aniž by věděli proč.

Fotografie z filmu  / HanyAutorská prvotina Michala Samira ovšem nejde zrovna vstříc. Budou s ní mít problém ti, kteří mají potřebu se s postavami identifikovat anebo s nimi alespoň sympatizovat, protože nikoho takového nejspíš nenajdou. Potíž bude činit i těm, kteří vyžadují jasně a snadno rekonstruovatelný příběh a uzavření všech linií vyprávění. Jinými slovy, normativní recenzenti dílo odmítnou kvůli vlastní představě toho, jak by umělecký počin měl vypadat, aniž by se zamysleli nad tím, jaký (a proč) je.

A jaká (a proč taková?) Hany je? Zdánlivě odvyprávěná na jeden záběr. Ve skutečnosti jsou to při nejmenším záběry tři, přičemž dva jsou téměř nepostřehnutelné, protože je spojení vytvořeno postprodukčně při liniích pohybu, nikoliv za pomocí kompoziční návaznosti (jako tomu je v Hitchcockove Provazu či uruguayském hororu Tichý dům). Stylistická volba, která je svým omezením i netradičním řešením sama o sobě ozvláštňující, nečiní film obtížně vstřebatelným. Naopak absence jasného střihu s jeho funkcemi (členění do jednotlivých aktů, rytmizování dění, zvyšování napětí ad.) je nahrazována jinými postupy. Rytmu je dosahováno jednak auditivními flashforwardy, které napomáhají členit snímek do aktů (první uslyšíme během úvodních titulků, druhý ve třicáté minutě), jednak pečlivě načasovanými příchody a odchody postav (v první půlhodině jsou nové postavy uváděny na scénu vždy v pravidelný časový interval).

Fotografie z filmu  / HanyZměny ve stylu - např. přechod ze steadicamu na ruční kameru, strategie proměny snímání odvisle od dominance exteriérových záběrů před interiérovými - jsou motivovány s ohledem na zlomové momenty ve vyprávění (rozpad vztahu odjezdem snoubence, vypuknutí pouličních demonstrací). Ne ale že by se styl podřizoval potřebám narace, protože se stejně jako ta uskupuje do vzorců podřizujících se ústřednímu sjednocujícímu principu, jímž je vytvoření uzavřeného, do sebe se hroutícího mikrokosmu.

Podobně jako se opakují či variují určité figury (švenk v reakci na linii pohledu postavy, tracking shoty sledující dvojici putující z jednoho bodu do druhého, jeřáb stoupající k oknu obytného domu), jsou uspořádány scény. Cameo filmového kritika a občasného herce Jana Folla, přestože může zprvu působit výsměšně, je v tomto ohledu velmi nápomocné, když hovoří o struktuře prvního trojverší Kainarova Máchova Máje.

Fotografie z filmu  / Hany"Byl pozdní večer, první máj. To je A. Večerní máj byl lásky čas. B. Hrdliččin zval ku lásce hlas. Co to je? A1. Harmonie." Identické harmonie dosahuje Hany, která je vystavěna stejně (s mírnými obměnami), jak si lze ukázat na trojici scén, z nichž prostřední je ta, z níž jsme právě citovali: spor prvního páru (A), odbočka ke starší generaci vedoucí hospodské tlachy (B), spor jiného páru (A1). Vše do sebe nakonec zapadne, dojem uzavřenosti je střídáním této "harmonie" posílen, protože ta není narušena. Navracejí se přitom nejenom celé situace, ale i motivy (král, můra...).

Zdání do sebe se hroutícího (mikro)universa je dán i metafikčním rozměrem. Hany je uvozena "literárním večerem", během kterého básník Egon Alter předčítá svou práci o hroutícím se království, která nalézá paralelu k dění postav, které ho (ne)přišly poslouchat. Jména protagonistů se navíc často kryjí se skutečnými jmény herců, kteří je hrají. Nedochází přitom ke stírání hranic mezi klasickým a uměleckým vyprávěním, kdy bychom nemohli rozlišit "reálnost" prezentovaného, protože film zůstává jednotný ve své "parametričnosti" (tj. rozpojením příčinné provázanosti dění, osamostatnění stylu od potřeb vyprávění a jejich uskupování do vzorců).

Fotografie z filmu  / HanyPrávě parametrická forma umožňuje oprostit se od vztahování k referenčnímu rámci skutečného světa (místu natáčení - Plzni) a nabýt obecné platnosti, která není omezena geograficky. (K nepokojům z důvodu frustrace může dojít jak ve Velké Británii, kde jsou podmíněny socioekonomickými faktory, tak v České republice, kde důvody mohou být různé - od otázky etnických či sexuálních menšin po vládní politiku).

Epilog pak tne do živého, když ukáže zacyklenost postav (a vyprávění a stylu do vzorců), které nejsou schopny vystoupit ze své bubliny - a platí to i pro umělce, kteří na tento problém poukazují svými díly. Michalu Samirovi se svým autorským debutem povedlo vystoupit a ukázat, že česká kinematografie by nemusela být chápána s ohledem na ostatní "kinematografie malého národa", které mají svůj lokální žánr a své lokální herce, ale nikoho mimo ohraničený prostor již nezajímají. Symbolika hnijícího království je víc než jasná, není-liž pravda?

Oficiální upoutávka k filmu Hany (2014).

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Veselé Vánoce
Veselé Vánoce přeje Filmserver Užijte si Vánoce, pozor na kosti a dobrou ruku při volbě svátečního filmového programu! Každoroční přání je opět tady. čtěte zde
Vydáno: 24.12.2024 12:30 v sekci Články | Publicistika
0
Top 20 ČR: 51. týden
Top 20 ČR: Mufasa těsně porazil Vaianu Jen o necelou tisícovku lidí porazil Mufasa: Lví král konkurenční Disneyho Odvážnou Vaianu 2, ale skutečným vítězem jsou i nadále Mádlovy Vlny. čtěte zde
Vydáno: 24.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 51.víkend
Box Office: Sonic předběhl Mufasu Ježek Sonic 3 porazil v premiérovém víkendu Mufasu: Lvího krále a nebyl to vůbec těsný souboj. Sonic předběhl Mufasu na celé čáře. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 20. 12. 2024 - 26. 12. 2024
TV tipy: Edith a Marcel tasí všechny staré nože Asi nikoho nepřekvapí, že v klíčovém vánočním týdnu televize neexperimentují a spoléhají na každoroční ověřené záležitosti. Naše tipy jsou tedy hodně skromné, zároveň málo známé a slouží spíš k osvěžení v záplavě... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Lví král Mufasa je agentem štěstí Velmi jednoduchá je situace v kinech těsně před Vánoci. Ze tří novinek je totiž jedinou relevantní hraný prequel k legendárnímu Lvímu králi, jehož hrdinou je lev Mufasa. O zbylých dvou pak nemá smysl hovořit. čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Odešel Fešák Hubert (25.08.2024 11:48 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Od dokumentu o Vémolovi Karlos lze očekávat otevřenost jen v rámci mezí (29.01.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Chudáček Karlos je malířem jejího těla (24.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Muži, ženy a děti ví, že není čas zemřít (30.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Iveta sice neožila, přesto o ní zase mluví celé Česko (08.05.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Robert Downey Jr. bude mít Vertigo (24.03.2023 10:40 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Buď chlap s Johnem Wickem! (22.03.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: 10 domácích tvůrců nejhorších filmů od roku 1989 (12.11.2022 11:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Naše kamarádka Atomic Blonde bez lítosti hledá lék na život (04.11.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: filmová série Psycho od nejhoršího dílu k nejlepšímu (08.10.2022 12:30 v Články | Publicistika)
- Stroj času: Dědictví aneb Kurvahošigutntág slaví 30 let (03.09.2022 12:00 v Recenze | Stroj času)
- Gal Gadot bude v remaku Chyťte zloděje (13.01.2022 07:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Ant-Man a Wasp reagují na tísňové volání ďábelského houslisty (27.08.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Milan Lasica (18.07.2021 23:44 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Josef Nedorost (31.07.2020 19:36 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Dánská dívka Lucy žije sedm životů a je královnou ročníku (01.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Karel Gott (02.10.2019 14:41 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Trumbo prožívá zázrak na řece Hudson a ukrývá se před purpurovým deštěm (05.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2024

Čarodějka
6/10

Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe