Jeho bojový letoun podlehne nepřátelské střelbě a pozemské gravitaci a Jack samozřejmě hrdinně zachrání spolubojovníky a sám téměř ztratí pohyblivost. Na nohy mu pomáhá krásná studentka medicíny (Keira Knightley), která se stane z pečovatelky přítelkyní. Skautík Jack jí nicméně tají, že sice naoko pracuje pro banku na Wall Street, ale ve skutečnosti je bezpečnostním analytikem CIA, kam ho naverboval Kevin Costner. Jenže znáte dívky: dvakrát před praním prohrabe kapsy od džín a je zle. A to ještě neví, že se Jack promění z kravaťáka v drsňáka a místo líbánek v Paříži ji čeká zabijačka v Moskvě. Je docela ironické, že se něco jmenuje reboot, ale použité nápady, způsob natočení a uvažování by bylo staré už před dvaceti lety. Ne, že by rovnice Rusák=záporák v dnešním světě neplatila, ale naivita, s níž tvůrci k zápletce i jejímu ztvárnění přistupují, naznačuje, že jsou buď hodně staří, nebo hodně mimo. Pan Shakespeare, britský režisér Kenneth Branagh smíchal obstarožní scénář s melodramatickou shakespearovskou tragédií, což bezvadně fungovalo v Thorovi a Asgardu, ale od záporáka ve špionážních filmech člověk čeká víc než civění na obraz Napoleona, hlasité vzdechy a dlouhé pohledy do kamery.
Zničení Ameriky pomocí její vlastní měny a dluhopisů není z makroekonomického hlediska nijak šílený plán, ale samotná příprava plná spících agentů, falešných dodávek a černošských zabijáků jakoby vypadla z roku raz dva. A nečekejte ani akční inferno: akční scény a honičky potemnělou Moskvou se nepovedly, každý dražší akční seriál by je hravě strčil do kapsy, namátkou novinka The Blacklist nebo stálice posledních let Homeland. V Ryanovi je všechno okolo beznadějně retro, takže kdyby se tam kdesi neobjevily záběry z 11. září, klidně byste to strčili do období líbajících se sovětských potentátů. Od blamáže film zachraňují herci. Chris Pine urazil pěkný kus cesty od Deníku princezny 2 k hlavní roli ve Star Treku a je ztělesněním zlatého amerického chlapce, Mirka Dušína, který miluje svou ženu a svou vlast. Hraje přirozeně, civilně, bez patosu. Přerod z chlápka, co sedí nad tabulkami a čísly, k bouchači, co topí dvoumetrového černocha v luxusní vířivce moskevského hotelu, mu uvěříte. Chemie funguje i s křehkou Keirou Knightley, která má vedle laního pohledu i jakousi sympatickou vzpurnost, takže není jen obvyklým přívěškem s thymolinovým úsměvem a silikonovým výstřihem, ale samostatnou jednotkou. Jednou z nejzábavnějších scén filmu je výjev, kdy se Jack a jeho přítelkyně hádají a jeho nadřízený je usadí s tím, že jde o světovou politiku, nikoliv manželskou poradnu. Ostudu si neuřízl ani příjemně stárnoucí Costner v roli protřelého špiona, který se stává mentorem Jacka Ryana. Kenneth Branagh jako ruský záporák následuje svoje shakespearovské role a jeho postava se zatoulala do Ryana z jiného filmu, pravděpodobně evropského rakovinotvorného artu. Branagh je herecky třída a balancuje na hraně karikatury východní duše, která miluje vodku, ženy a Rusko. Je to bizarní postavička s bizarní legendou a bizarním koncem, ale do bizarnosti kolem docela dobře zapadá. Přes všechnu hereckou snahu má ale příběh o nenávisti až za hrob na pozadí strategických mezinárodních vztahů hrozivé trhliny a pokud začnete jen trochu přemýšlet (nebo o tom nedejbože něco víte), vynoří se otázky, na které vám nikdo nedá odpověď, zřejmě proto, že je nezná. Z filmu se tak stane stínohra, v níž není místo na velké scény, velké napětí a velká odhalení, tahle bárka pozvolna dopluje do přístavu a kruh se uzavře, ale vzápětí zmizí jako mlha nad Moskvou. Na akční film je tady proklatě málo akce, na přemýšlivý thriller málo analýzy. Není ale škoda, že z Jacka Ryana: V utajení zůstal jenom studený stín starých dobrých časů, které se mu nepodařilo oživit? P. S. Je něco shnilého v království tajném, když si po konci filmu lámete hlavu, co se stalo s tím nádherným retrívrem, kterého agenti nechali v moskevském parku. Za sebe věřím, že našel cestu domů. Na rozdíl od Jacka Ryana.