Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Nymfomanka

Makrorecenze: Nymfomanka je (nejen) názorům zcela otevřena

Vydáno: 15.01.2014 18:30 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: facebook tvůrce

Oba dva díly Nymfomanky máme za sebou, a tak nezbývá, než se za nimi jako jedním celkem ohlédnout v naší makrorecenzi. Jak se nám v redakci líbil nový čtyřhodinový opus Larse von Triera?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Tři lidi, tři názory. V jednotlivých příspěvcích jsme se díky našemu nízkému počtu pokusili přinést trochu podrobnější pohledy, tak je snad uvítáte.

TENKÁ HRANICE MEZI NORMÁLNOSTÍ A PŘIROZENOSTÍ

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacSíla Trierových filmů obecně spočívá v tom, že ukazuje všechny aspekty lidské existence v pevně sevřeném celku. A co víc, nemoralizuje a nikoho nesoudí. Snaží se obejmout celou sumu bytí se všemi odchylkami a nepravidelnostmi. Přes svrchní surovost vyjádření prosvítá hluboké pochopení a tolerance. Ve svém posledním - dle mého mínění nejpůsobivějším a nejkomplexnějším - snímku bez předsudků obnažuje celou škálu nejrůznějších postav a jejich charakterů s laskavostí, jež kontrastuje se syrovým naturalismem jejich tužeb a vlastností i chování a jednání. V Nymfomance se Trier dotýká hranice mezi normálností a přirozeností.

To, co je normální, určuje povětšinou naše okolí, společnost. Přiznat si svoji přirozenost navzdory standardům vyžaduje odvahu. A daň za tuto odvahu pak často představuje samota. Hlavní hrdinka Joe se vymaní z pout pohodlných lží i za cenu velkých osobních ztrát. S rizikem, že raní druhé a s největší pravděpodobností i sama sebe. Ve svrchním plánu vypovídá film o závislosti, která jde tak hluboko na dřeň, jak jen lidská sexualita a její neoddělitelnost od každodennosti může zajít. V další rovině se mnohem více než o příběh pohnutého osudu konkrétní ženy jedná o pochopení a schopnost dát tomu druhému prostor vysvětlit sám sebe, své jednání a pohnutky.

Uma Thurman ve filmu Nymfomanka / NymphomaniacO pokoře, s níž je třeba přistupovat k ostatním, abychom i my mohli dosáhnout svého dílu milosti. A nejde v žádném případě o vypočítavost, obchodní transakci, ale právě o pokoru. I když na druhou stranu úplný závěr Nymfomanky naznačuje, že ani takový postoj nic nezaručuje. V konečném důsledku je lidská samota absolutní a blízkost či souznění se odehrává pouze na úrovni čisté fyzičnosti nebo v iluzi duševního respektive mentálního souznění.

Markéta Jindřichová: 9/10

 

O-PUS MAGNUM DLE TRIERA

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacMnozí kolegové mají za to, že Nymfomanka je svým roztržením vejpůl hodnotitelná až po zhlédnutí obou dílů. Osobně si to ale nemyslím, protože Část I. i Část II. se navzájem liší co do způsobu vyprávění, výstavby i vyznění. První, kterou stavím na pomyslný vrchol distribuční nabídky loňského roku, je maximálně ozvláštňující tím, že přebírá konvence z různých mediálních odvětví a uměleckých děl a staví je na odiv. Dělení do kapitol vychází z literatury, vysvětlující vsuvky připomínají zase zkušenost ze surfování po netu a upomínají na dokumentární tvorbu, fungování a efekt hudby je demonstrován v několika montážích, inscenování postav v předkamerovém prostoru má evokovat malířská díla a odkazuje se na uznávané klasiky světové kinematografie, zatímco se variují vyprávění typické pro pornografii (tenkrát poprvé, zaseklý výtah ad.).

Důležitou roli hraje divácké očekávání, které je v případě Nymfomanky, části I. nenaplněno či zklamáváno. Kvůli záměrné doslovnosti budou rozhozeni ti, kdo u završení trilogie Deprese očekávali stejnou nejednoznačnost a příklon k umělecky odvyprávěnému snímku jako Antikrist a Melancholia, a asexuálnost prezentovaného zase neuspokojí ty, kdo se nechali nachytat na nadsazenou reklamní kampaň. Popření vývoje titulní postavy („Nic necítím!“), okázalá nespolehlivost vyprávění Joe, řada Seligmanových odboček i nemotivované užití různých stylistických postupů dává jasně najevo, že jde o jednu velkou hru, kdy se prvky vyprávění i stylu uskupují do vzorců. Odpovídá tomu i vyznění, kdy „jednička“ se dá vykládat jako dílo o snaze porozumět světu skrze rozpoznané vzorce v umění a společenské vzorce chování při interakci jednoho člověka s druhým… a o prostupnosti těchto kategorií.

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacOproti tomu je Nymfomanka, část II. o poznání klasičtější. Stále sice shazuje sebe sama peskováním za slabou odbočku či se zastavuje kvůli uspěchanosti přeskakováním dopředu při užití flashforwardu, ale nezpochybňuje svou spolehlivost. Vyprávění je opětovně členěno do kapitol, kdy každá ze tří má vlastní vývoj odvislý od proměny protagonistky Joe, přičemž jsou ponechány volné motivy, které jsou zužitkovány na konci. „Dvojka“ je díky tomu mnohem soudržnější jako celek a jednotnější co do nálady i žánru, když navazuje na pochmurnost čtvrté a páté kapitoly a je psychologickým rodinným dramatem, do kterého jsou zakomponovány prvky bondovského thrilleru, jež v závěru začnou dominovat. Formální přístupnost je ale „vykoupena“ diváckou nevstřícností.

Pokud Trier kdysi prohlásil, že film má být jako kamínek v botě, jeho završení trilogie Deprese je takovým menhirem (pro Joe mezi čtenáři: narážka na vážně, vážně velký šutrák z komiksů s Asterixem a Obelixem). Ne proto, že se zabývá tabuizovanějšími oblastmi sexuality (sado-masochismus, pedofilie, homosexualita, ačkoliv poslední dva jmenované provokativně propojuje utvořením „nezdravě parentálního páru“), ale proto, že je o nevymanitelnosti z předurčených (genderových, biologických, sociálních…) rolí. Zbavit se jich, znamená ztratit své lidství, nepřímo říká v druhém epilogu. Dochází tak k mizantropickému závěru, že lidé jsou nepoučitelní pokrytci a tento cyklus se opakuje a přechází z jednoho na druhého, ať je model rodiny sebevíc alternativní.

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacBezpochyby Trierův opus magnum. Nejenom díky své délce a různým verzím (už Dogville měl dva různé sestřihy s ohledem na potřeby distribuce), ale z toho důvodu, že dánský provocauteur tematizuje vlastní tvorbu (např. Část II. odkazuje k jedné scéně z Antikrista a přebírá výchozí bod zápletky Prolomit vlny) a mediální image (Seligman je rodinné příjmení, zmínky o „antisemitismu“ ad.). Pokud jde o terapii, nabízí se otázka, kdo je pacientem a kdo terapeutem.

Marek Slovák: 10/10

 

VÝKLAD PŘESTÁRLÉHO INTELEKTUÁLA

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacNový snímek Larse von Triera je těžké uchopit způsobem, jakým ho (pravděpodobně) zamýšlel - zřejmě nejnavštěvovanější dílo dánského filmaře vděčí za svůj úspěch promyšlené, i když záměrně klamavé reklamní kampani, která lákala na kontroverzní dílo plné obnažených hereckých hvězd a lascivního sexu. Obě části Nymfomanky jsou však nedramatické, nevzrušující a neuspokojující alespoň na bázi nějakých základních požadavků filmového díla - až by se dalo říct, že jde o Trierův vztyčený prostředníček divákům, kteří místo mediálně kontroverzního snímku a prvoplánové senzace dostanou jednu natahovanou a zejména v druhé části značně nediváckou terapeutickou seanci s epizodickým dějem.

Stejné je to se samotným vyzněním filmu, které může, ale nemusí být součástí podvratné režisérovy hry s divákem (byť už řadovým návštěvníkem kina, tak i tím znalejším). Podvrací se totiž vše - samotný film (který se neustále shazuje a odkazuje k sobě), předchozí Trierova tvorba, prvky vysokého a nízkého umění (úvodní kamerové jízdy ve stylu Tarkovského odhalí místo činu brakové detektivky, Bach vs. Rammstein...), žánry i interpretace, jelikož jak Joe sama zmiňuje, tak s jinou perspektivou můžeme věcem přiřadit jiný význam.

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacPrávě díky "otočení" pohledu, při němž se například vagína změní v lidské oko, si lze Nymfomanku vyložit různým způsobem - na povrchu čitelná sexuální zpověď zlomené ženy, tak může například v cynictějších divácích vyvolat dojem, že Trierův film je jedním velkým a promyšleným výsměchem pseudoumění a bezobsažným nadinterpretacím. Za obrazovými metaforami a explicitním vysvětlováním každého činu nymfomanky složitou analytickou teorií lze částečně vidět Trierův škodolibý úsměv nad senzacechtivým publikem a zároveň i "intelektuály" snažícími se za každou cenu hledat v zobrazovaných věcech jedinečný smysl. Jeho film však na druhou stranu vypovídá i o neschopnosti pochopit svět kolem sebe skrze umělecké formy, což reflektuje zpověď přestárlého panice-teoretika Seligmana, jenž se snaží pikantnímu vyprávění Joe neustále dodávat díky vysoké kulturní gramotnosti analytický význam a přesah, i když Joe tak jednala na základě vlastní pudovosti a sexuality, z níž se nemohla vymanit.

Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacVzhledem k předchozím řádkům je jasné, že Nymfomanka není dílem, které by se dalo jednoduše dekódovat pomocí nějakého spolehlivého návodu. Na ten Trier rezignuje a nechává diváky, aby si z významově bohatého snímku odnesli buď lehce vtipnou, černohumornou (hlavně v první části) a také znepokojivou (druhá část) epizodu ze života sexuálně neukojitelné ženy, nebo se stát v tomto neuchopitelném terapeutickém vyprávění po smysluplných vysvětleních bažícím Seligmanem. Díky svému literárně-analytickému tvaru se tak Nymfomanka zcela vymyká jakýmkoliv běžným hodnotícím kritériím, avšak jisté je, že jde o dílo filmaře, kterého bychom v dobách klasického umění nepochybně nazvali nefalšovaným géniem.

P.S. Nakonec se ale nemohu ubránit i jednoduché výtce, že by Nymfomance spíše seděla podoba buď jednoho sevřenějšího tříhodinového filmu, nebo forma televizního seriálu ve stylu Království. Toto natahované oddalování orgasmu/diváckého uspokojení však opět může, ale nemusí být záměrem.

Martin Bubrín: 8/10

Originální trailer filmu Nymfomanka


Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu najdete tady (1. část) a tady (2. část).


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Sommersby se vrátil kolem půlnoci a zatančil si tanec v temnotách (18.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Tohle je svět, v němž Jack staví dům a píše tajný deník (29.10.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Jack staví dům, v němž se zrodily hvězdy Venom a Toman (03.10.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Thriller Jack staví dům je uměleckou autoterapií Larse von Triera (02.10.2018 13:00 v Recenze | Premiéry)
- Zemřel kameraman Jarmusche a Von Triera Robby Müller (05.07.2018 12:53 v Novinky | Zprávy)
- The House That Jack Built: šokující novinka Larse von Triera v traileru (15.05.2018 09:59 v Novinky | Trailery)
- Uma Thurman se přidává k Trierově The House That Jack Built (07.03.2017 16:44 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Dánští režiséři a režisérky v Hollywoodu (22.09.2016 12:49 v Články | Publicistika)
- Téma: 10 nejlepších filmů Willema Dafoa (24.07.2016 12:00 v Články | Publicistika)
- Festivalové ozvěny: 10 filmů z Cannes, které byste měli znát (11.05.2016 16:30 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu