Filmserver vám tento rok poprvé přináší kompletní rekapitulaci roku 2013, v němž jsme se pokusili sestavit žebříčky těch nejlepších a případně i nejhorších filmů uplynulé sezóny. Náš výběr berte jako doporučení nebo inspiraci ke zhlédnutí něčeho, co z nějakého neznámého důvodu zůstalo vašemu filmovému zraku skryto, a my zároveň doufáme, že si z našich skromných žebříčků alespoň něco odnesete.
K jejich sestavení každý z redaktorů přistoupil svým vlastním způsobem, takže nečekejte jednotné kategorie či hodnotící kritéria, jelikož se u každého dotyčného liší. Na závěr jsme se pokusili sečíst, který z filmů se ve výběrech objevil nejvícekrát a stanovit tak něco jako "absolutního" vítěze. V diskuzi se pak s námi nezapomeňte podělit o vaše oblíbence.
Martin Bubrín
Rok 2013 by silný jak na blockbustery, tak na žánrové snímky, takže bylo velmi těžké sestavit následující desítku titulů. Jejich posloupnost není seřazena podle nějaké objektivní kvality, ale spíše co do intenzity prožitku a výjímečnosti daného filmu v kontextu jeho tvůrce či žánru.
Nejlepší filmy roku:
1. Futurologický kongres - odvážný filmový experiment o lidské posedlosti technologiemi, trefná hollywoodská satira a animovaný trip za hranice vědomí. Rozporuplné, ale stoprocentně ojedinělé dílo, které si mě získalo.
2. Nespoutaný Django - reflexe Tarantinova oblíbeného žánru nemohla dopadnout lépe než jako láskyplná procházka westernovými odkazy se šťavnatě napsanými a zahranými postavami, vybroušeným scénářem a napínáním diváckého očekávání. Popkulturní perla.
3. Gravitace - filmový spektákl v pravém slova smyslu. Vesmírná odysea nového tisíciletí, která neřeší filosofické otázky, ale hledá půdu pod nohama ve vizuálně dechberoucím provedení kouzelníka Alfonsa Cuaróna.
4. Hon - morální dilemata společnosti v pevné režijní ruce Thomase Vinterberga a hereckém výrazu Madse Mikkelsena. Předvídatelné žánrové drama obohacené o ohromující tíhu, která nenechá po čas sledování vydechnout.
5. Kapitán Phillips - Let číslo 93 na širém moři. Roztěkaný fyzický zažitek a netriviální pohled na širší střet dvou kultur v dalším řemeslně precizním snímku Paula Greengrasse.
6. Star Trek: Do temnoty - vesmírný let napříč dimenzemi a médii, jenž si nelze díky "spielbergovské" hyperaktivitě a neustálému přísunu atrakcí a dějových zvratů nezamilovat.
7. U Konce světa - Wrightův nejvyspělejší počin, který se v převleku popkulturní sci-fi komedie vydal řešit neřešitelné společenské otázky a problémy dospívání. Nostalgikům vstup povolen.
8. Zmizení - Sedm na obzoru a po dlouhé době řádně temná detektivka se strhujícím thrillerovým vyprávěním, v němž je odhalování dějových souvislostí nemálo opojným blouděním v bludišti.
9. Před půlnocí - třetí dialog Jesseho a Celine, nyní zbaven nadějných vyhlídek, nabízí jedinečné nahlédnutí do osobního života dvou lidí, který se až nepříjemně hodně podobá tomu našemu. Síla scénáře.
10. Muž z oceli - poetický blockbuster míchající postupy nezávislého filmu s hollywoodskou megalomanií, v němž se Zack Snyder opět projevuje jako tvůrce s jedinečnou vizí.
Další zajímavé tituly (bez pořadí):
Spring Breakers
Vedlejší účinky
Velký Gatsby
Velká nádhera
Enderova hra
Nymfomanka, část I.
Hobit: Šmakova dračí poušť
Život Adéle
Zklamání (bez pořadí):
Gangster Squad - Lovci mafie
Rychle a zběsile 6
Kick-Ass 2
Machete zabíjí
Konzultant
Nejhorší filmy (bez pořadí):
Percy Jackson: Moře nestvůr
Hostitel
Zlomené město
R.I.P.D.- URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů
Velká svatba
G.I. Joe: Odveta
____________________________________________________________________
Vratislav Šálek
Můj abecedně seřazený žebříček je ovlivněn tím, že jsem dosud neviděl některé filmy, které by s pořadím mohly zahýbat (zejména Rivalové, Velká nádhera, Velký Gatsby... Nymfomanka dosud bohužel není zakončena a v neposlední řadě jsem se pokusil zařadit více žánrů)
Nejlepší filmy roku (abecedně seřazené):
Croodsovi
Gravitace
Kapitán Phillips
Nespoutaný Django
Pátrání po Sugar Manovi
Star Trek: Do temnoty
Terapie láskou
V zajetí démonů
Walter Mitty a jeho tajný život
Zmizení
České filmy: Jednoznačně nejlepším je Jako nikdy, rád bych vyzdvihl i Revival, po režijní stránce nezklamaly ani snímky Líbánky a Klauni (Hořící keř jsem zatím neviděl).
Překvapení roku: Apokalypsa v Hollywoodu, Světová válka Z, Walter Mitty a jeho tajný život, Revival
Nejhorší filmy:
Hostitel
Machři 2
Nádherné bytosti
Po zániku Země
Přijde letos Ježíšek? (na magnuskoviny, troškoviny ani čtvrtý Kameňák jsem sílu nenašel)
Smrtonosná past: Opět v akci
_____________________________________________________________________
Václav Limberk
Z filmů, které jsem za letošní rok zhlédl v kině, řadím mezi nejlepší níže uvedené. Mimo jiné jsou zde poslední režijní počiny Quentina Tarantina, Woodyho Allena, Thomase Vinterberga, J.C. Chandora, Spika Lee, Alfonsa Cuaróna a P. T. Andersona. Mezi nejhorší filmy letošního roku, lépe napsáno mezi největší zklamání roku počítám níže uvedenou pětici titulů.
Nejlepší filmy roku:
1. Nespoutaný Django
2. Jasmíniny slzy
3. Hon
4. Vše je ztraceno
5. Smrtelné lži
6. Hluboko
7. Oldboy
8. Gravitace
9. Mistr
10. Plán útěku
Nejhorší filmy roku (zklamání) - bez pořadí:
Smrtonosná past: Opět v akci
R.I.P.D.- URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů
Carrie
Bídníci
Elysium
_____________________________________________________________________
Adam Hencze
1. Velká nádhera
2. Před půlnocí
3. Walter Mitty a jeho tajný život
4. Gravitace
5. Star Trek: Do temnoty
6. Kapitán Phillips
7. Nevědomí
8. U Konce světa
9. Osamělý jezdec
10. Zmizení
Zklamání roku: Muž z oceli
Guilty pleasure: Chceš pěstí?
Debilita: Stážisti, Enderova hra
Nejpřeceňovanější film: Hobit: Šmakova dračí poušť
Překvapení: Show!
_____________________________________________________________________
Natálie Bergerová
1. Gravitace
2. Star Trek: Do temnoty
3. Před půlnocí
4. Vedlejší účinky
5. Rivalové
6. Iron Man 3
7. Jasmíniny slzy
8. Nevědomí
9. Walter Mitty a jeho tajný život
10. Podfukáři
Nejhorší film: Křídla vánoc
_____________________________________________________________________
Pavel Pinker
Rok 2013 bych shrnul jako ten, který přinesl celou řádku kvalitních filmů, nicméně jen minimum těch, které diváka skutečně strhnou. Otázkou samozřejmě je, zda předchozí ročníky byly lepší - na to ať si po zralé úvaze odpoví každý sám. K vlastnímu žebříčku níže musím pouze dodat, že několik oceňovaných hitů jsem bohužel nestihl nakoukat (unikly mi například filmy Rivalové, druhý Thor, Velká nádhera či Elysium).
Desítka nejlepších, aneb jak ten rok 2013 stál za cestu do kina:
1. Gravitace - maximálně zážitkový survival, u něhož dosud lituji, že jsem ho v kině neviděl dvakrát.
2. Nejvyšší nabídka - tajuplný mimoň s vážnou tváří, jehož cestu aukčními síněmi a prázdným životem doprovází velekrásná formální stránka.
3. Před půlnocí - možná trochu moc brilantní filmařiny na úkor fajn konverzace, ale pořád dost dobré.
4. Kapitán Phillips - ryzí napětí, ryzí adrenalin a v závěru také ryzí emoce.
5. Walter Mitty a jeho tajný život - barvitý a energický útěk z reality, který se divákovi nesnaží vecpat kruté vystřízlivění, aneb pohodová zábava roku + bájo soundtrack.
6. Zmizení - suverénní krimi práce s několika easter eggy pro žánrového diváka.
7. Enderova hra - důkaz, že podle nezfilmovatelné knihy může vzniknout důstojný film.
8. Nevědomí - je to hloupé a přeplněné žánrovými klišé, ale ach, ty obrázky a hudba!
9. Muž z oceli - estetický blockbuster, nejlepší Snyder.
10. Hon - dánská pecka o malých nepravdách a obřích důsledcích.
Bonus: Plán útěku - když Arnold utrhl kulomet z vrtulníku a postřílel armádu nepřátel, kinosál propadl úlevnému nostalgickému smíchu. Víc netřeba říkat.
Pětice průšvihů, aneb nelíbilo se:
Očista - nepopsatelně stupidní film, po všech stránkách.
Babovřesky - jediné pozitivum je, že Kameňáky byly ještě horší.
Carrie - slavná telekinetička prodala veškerou působivost a nakoupila tuny laciné podbízivosti pro iPodovou generaci.
Insidious 2 - úspěch Wanových hororů je mi dlouhodobě záhadou a tenhle směšný cirkus na tom nic nezměnil.
Světová válka Z - technicky vzato dobré a relativně zábavné, ale, ehm... ne, znovu už ne.
_____________________________________________________________________
Roman Kotvald
1. Nespoutaný Django
2. Rivalové
3. Zmizení
4. Gravitace
5. Star Trek: Do temnoty
6. Nejvyšší nabídka
7. Terapie láskou
8. Walter Mitty a jeho tajný život
9. Muž z oceli
10. Univerzita pro příšerky
Nejhorší film: Konzultant
_____________________________________________________________________
Marek Slovák
Výsledná desítka titulů je zúženým výběrem toho nejlepšího, co letos v rámci oficiální kinodistribuce považuji za to nejzásadnější. Letos jsem viděl dvacet pět snímků, které jsou dle mého výborné. Níže uvádím pouze ty, které považuji za progresivní (v kontextu tvorby daného tvůrce, poetických tradic). Neviděl jsem některé filmy, které by se mohly na seznamu objevit na místo jiných titulů (Velká nádhera, Pozice dítěte, Omar, Jen 17, Vše je ztraceno, Camille Claudel 1915), a u některých žánrově spřízněných to bylo „buď, nebo“ (Nespoutaný Django vs. Lincoln, Konzultant vs. Zmizení… a dvakrát Soderbergh se vyrušil sám o sobě). „Žebříček“ není řazen od nejlepšího po „nejhorší“ (pouze podle data uvedení od začátku roku po jeho konec), protože vnímání uměleckých děl prostřednictvím jakékoliv hierarchizace je mi poněkud cizí. Proto berte TOPku jako doporučení a/či popud k diskuzi/přehodnocení viděného. Podobně se to má s do kin neuvedenou pěticí, z níž část můžete alespoň sehnat na DVD/BD trhu (Chuckyho kletba, Stokerovi).
Nejlepší filmy roku:
Mistr: příklon Paula Andersona k vyprávění uměleckého filmu.
Nespoutaný Django: vedle toho, že se poprvé Tarantino vyjadřuje kriticky ke společenské problematice a nikoliv pouze k jiným uměleckým dílům, je Nespoutaný Django výjimečným spojením dvou exploatačních tradic evropské a americké školy (spaghetti-westernu a hixploatace), které dává vzniknout svébytnému žánrovému tvaru (blaxtern – blaxploatační western).
30 minut po půlnoci: nikoliv „greengrassovské docudrama slabší svého předobrazu“, protože na rozdíl od britského barda je relativizována pravdivost prezentace faktů médii.
Spring Breakers: Harmony Korine a jeho nejpodvratnější počin (s ohledem na promyšlenou propagaci), u kterého díky „pře(k)rývané“ struktuře dost dobře nelze určit, jestli je vše vzpomínkou protagonistek, které byly zasaženy šrapnelem popkultury, nebo jestli se styl osamostatňuje a má mít za následek divákův ironický odstup.
Velký Gatsby: nejkreativnější letošní převod z předlohy na plátno byl paradoxně kritizován jako doslovný, ale přitom vychází z kompletnější verze Fitzgeraldova románu, pro volbu rámcového vyprávění posloužil nakonec nepoužitý koncept z Posledního magnáta… a závěrečný fitzgeraldovský vtip není radno před zhlédnutím prozrazovat.
Star Trek: Do temnoty: pokud se dá hovořit či psát o vyprávění jednoho příběhu napříč několika médii jako o samostatném modu, pak v tomto případě.
Konzultant: po Prometheovi další Scottův nihilistický film o omezené míře poznání a potrestání za domýšlivost svých protagonistů, u kterého mě udivuje převážně negativní divácké i kritické přijetí vycházející pouze z žánrových očekávání a o něco méně z „parametričnosti“ formy samotné.
Kapitán Phillips: nemožnost dialogu mezi dvěma stranami v (nejenom na Greengrasse) netradičně vystaveném snímku, u kterého styl plně podporuje významový přesah o následcích globalizace a společenské danosti podle místa původu.
Hobit: Šmakova dračí poušť: prostřední díl trilogie, který se sám ve své polovině láme z dobrodružné na temnou fantasy, pracuje s návazností na prstenovskou trilogii a baví příznivce Jacksonových raných počinů podvratným humorem.
Nymfomanka, část I.: polovina Trierova opusu magnum, ve které enfant terrible (prozatím) boří všechny konvence, aby tomu všemu dal v druhé části nějaký řád - alespoň doufám, protože jinak jde pouze o cvičení v dekonstrukci a humanismus prezentovaný pod nánosem nihilismu.
Mimo kinodistribuci: Stokerovi, Velmistr, Chuckyho kletba, The Kings of Summer, Upstream Color
_____________________________________________________________________
Markéta Jindřichová
1. Jasmíniny slzy
2. Vedlejší účinky
3. Atomic Age
4. Život Adéle
5. Jako za starejch časů
6. Nejvyšší nabídka
7. Odhalený přístav
8. Camille Claudel 1915
9. Call Girl
10. Mistr
Nejhorší film: Bez doteku
Největší zklamání: Velký Gatsby
_____________________________________________________________________
Jakub Brych
Rok 2013 byl rokem sci-fi. Zatímco loni na jaře jsme hořce oplakávali nevyvedené přistání Prometheovo, letos jsme ze sálů vycházeli spokojení a nadšení. Gravitace nám vzala dech, Star Trek nadchnul naše geekovská já, Elysium potěšilo cool špinavou vizí budoucnosti a Enderova hra překvapila nadmíru sofistikovaným scénářem. I Edgar Wright přispěl svým netradičním způsobem a opět se mu to povedlo. Letos ale uchvacovaly i čistě lidské filmy, z nichž nejvíce mě potěšilo hořkosladké Před půlnocí a vysokooktanoví Rivalové. Spoustu jsem toho bohužel neviděl, což je škoda, stejně tak ale lituji času, který jsem věnoval některým filmům, konkrétně druhému Hobitovi nebo Jen Bůh odpouští. Rád se přiznám k tomu, že mnohem víc mě bavil třeba Útok na Bílý dům nebo čarodějnice kuchající Jeníček s Mařenkou. A to je tak asi všechno...
1. Gravitace
2. Star Trek: Do temnoty
3. Před půlnocí
4. Rivalové
5. Trans
6. Pot a krev
7. Vedlejší účinky
8. U Konce světa
9. Stokerovi
10. Útok na Bílý dům
_____________________________________________________________________
Celkové zhodnocení:
1. Gravitace (celkem 8 hlasů)
2. Star Trek: Do temnoty (celkem 7 hlasů)
3. Nespoutaný Django, Kapitán Phillips, Před půlnocí, Zmizení (celkem 5 hlasů)