Psal se rok 2011 a Sal v (jak jinak) režii Jamese Franca s (jak jinak) Jamesem Francem ve vedlejší roli podle scénáře Jamese Franca (čekali jste něco jiného?) mělo premiéru na festivalu v Benátkách. Biografické drama o posledních dnech života herce Sala Minea, který se proslavil rolí v Rebelovi bez příčiny, za kterou byl nominován na Oscara, natočil člověk, který si zahrál Jamese Deana v jednom biopicu (pro jistotu: stále je řeč o Jamesi Francovi, jenž natáčení artových titulů kompenzuje hraním v těch komerčnějších).
Co - jméno si doplňte sami, jistě to zvládnete - na Mineově životě zaujalo a proč si vybral zrovna jeho poslední etapu? Sal jednak přestal táhnout diváky do kin jako herec, a tak se pokoušel o režii, jednak se v 60. letech otevřeně přiznal ke své homosexualitě. Nepřekvapí, že někdo, kdo ztvárnil homosexuální úlohy v Milkovi a Kvílení a reakce na queer obsah v raně postklasickém Hollywoodu se zabýval v Interior. Leather Bar. na pozici spolurežisér-spoluscenárista-herec, zvolil takovou látku. Perspektiva je zde sice převrácená, protože optikou jeho pozdějších děl se vnímá jedno z raných, ale Franca nejspíš toto téma dlouhodoběji zajímá a zároveň si tím vytváří určitou mediální image.
A proč vůbec o queer biografii z roku 2011 píšeme v roce 2013? Po uvedení na festivalech se totiž dostává do širší distribuce, o kterou se postará Tribeca Fims, která Sal od 22. října zpřistupní prostřednictvím VOD (Video On Demand - možnost zhlédnutí či stáhnutí za poplatek) a v limitovaném počtu kopií ho nasadí od 1. listopadu do kin. Dnes zveřejněná oficiální upoutávka je bohužel nepřehratelná v našem evropském regionu, a tak se aspoň můžete podívat na fotografie z filmu natáčení v naší galerii.