Britsko-americká akční komedie
Kick-Ass inspirovaná komiksem dvojice
Marka Millara a
John Romita Jr. není zas tak stará, ale stačila si už za tři roky od svého uvedení vypěstovat značnou diváckou oblibu. A v podstatě nepřeženu, když napíšu, že se pyšní přívlastkem kultovní, čemuž napomohlo i jeho pozdější vydání na DVD a Blu-ray discích.
Kick-Ass vlétl před třemi roky na plátna kin s takovou razancí a byl natolik osvěžující a originální podívanou, že si ho pro tentokrát připomeneme v rubrice, která je jinak obvykle vyhrazena letitějším dílům.
Hlavním hrdinou
Kick-Ass byl (a stále je) teenager Dave Lizewski (
Aaron Johnson), který sám sebe popsal jako zcela typického, ničím nevynikajícího studenta střední školy. Dave trávil svůj volný čas buď se svými dvěma kamarády Martym (
Clark Duke) a Toddem (
Evan Peters) vysedáváním v komiksové kavárně, nebo erotickými představami o své učitelce paní Zane (
Deborah Twiss). Jako každý teenager a student střední školy i Dave byl zamilovaný do dívky, na kterou neměl, v tomto případě se jménem Katie Deauxma (
Lyndsy Fonseca) a také snil o tom, jaké by to bylo být superhrdinou. Dave se rozhodne své sny uskutečnit a stane se maskovaným mstitelem bezpráví Kick-Assem.
Paralelně se zápletkou kolem Davea se rozvíjí příběh bývalého policisty Damona Macreadyho, nyní nazývaného Big Daddy (
Nicolas Cage) a jeho jedenáctileté dcerky Mindy (
Chloë Moretz) alias Hit-Girl. Damon byl neprávem odsouzen na pět let do vězení, přičemž jeho zatčení zařídil zkorumpovaný policista Gigante (
Xander Berkeley). Avšak tím, kdo tahal za nitky, byl mocný drogový dealer a hlava newyorského podsvětí Frank D´Amico (
Mark Strong). Frankův syn Chris (
Christopher Mintz-Plasse) alias Red Mist se pomocí intrik naoko spojí s Kick-Assem, aby společně se svým otcem dostali toho, kdo kazí Frankovy obchody s drogami.
Čím je
Kick-Ass tak výjimečný, pozoruhodný a originální? Jistě to nebylo zápletkou vycházející z komiksové předlohy, i když si tu jeho tvůrci pohrávají s klišé a schématy známých klasických komiksových hrdinů jako jsou
Superman,
Spiderman nebo
Batman. Kick-Ass nemá vrozené superhrdinské schopnosti jako Superman, ani nežije dvojím životem jako Peter Parker nebo Bruce Wayne. Kick-Ass je i ve svém kostýmu stále jen obyčejným teenagerem a dostává stejný nářez jako padouši, proti kterým zasáhne před nočním obchodem, a který se díky pohotovému "zásahu" přihlížejících stane hitem internetu.
Jinými slovy
Kick-Ass není superhrdinský epos jako
Superman či jeho nový klon
Muž z oceli nebo
Spider-Man či filmová série o
Batmanovi nebo
Temném rytíři.
Kick-Ass je v zásadě jejich parodií. Ovšem není to vyloženě parodie ve stylu
Bláznivých střel či
Žhavých výstřelů. Kick-Ass si spíše jen na parodickou notu zahrává. V zásadě jde o žánrový hybrid, který balancuje na hraně předstírané vážnosti a zcela přiznané hry. Uvědomíme-li si tento fakt, potom se zdají všechny námitky jdoucí na adresu filmu vytýkající mu přehnaně násilné scény a především to, že většinu jich provádí "malá holčička", podobně přehnané jako údajná míra násilí zde předvedená.
Kick-Ass je zkrátka jedna velká nadsázka a jako takovou by ji měl divák chápat. Kritiku a diskuse tak nejspíš vyvolal proto, že některým tato nadsázka nedocházela, nebo ji nehodlali akceptovat. Což pak ale odvádí předmět diskuse vyvolané
Kick-Assem zpět k recipientům díla a tomu, nakolik jsou či nejsou schopni ve filmu vnímat a akceptovat nadsázku, jejíž hranice jsou pochopitelně chápány každým jinak.
Pokud bychom měli
Kick-Ass zařadit k nějakému filmovému trendu či ke konkrétním filmovým "příbuzným", nejblíže by měl asi k takovým dílům jako jsou
Pulp Fiction: Historky z podsvětí,
Kill Bill: Vol. 1 nebo
Sin City - Město hříchu. Podobně jako
Quentin Tarantino nebo
Robert Rodriguez nabídl
Matthew Vaughn s
Kick-Assem divákům čirou zábavu, která postmoderním způsobem klade vedle sebe mnohé popkulturní odkazy, zdánlivě neslučitelné hodnoty a bourá či spíše si pohrává se zažitými diváckými i žánrovými stereotypy. V
Kick-Ass je vše maximálně nadsazené a stylizované a ani scény s takzvaně "realisticky" podaným násilím nelze brát vážně ani v nejmenším.
Kick-Ass v každém momentě i směru zůstává stále nic vážně neberoucí zábavou a jako takový funguje na výbornou.
Vaughnovi se tu opravdu velmi originálně a skoro zázračně povedlo spojit v jeden celek vše, co jsem tu v předchozím odstavci napsal a zároveň tu otevřeně cituje například zmíněného
Kill Billa či
Old Boye. Gangsterské podsvětí zasazené do amerických reálií je zase originální mix z filmů
Guye Ritchieho a připomíná také podobně parodicky vykreslené gangsterské figurky z
Jarmuschova filmu
Ghost Dog: Cesta samuraje, aniž by přitom ale upadly v imitátorství nebo vykrádání. Navíc dokáže podobně kongeniálně jako Tarantino pracovat s hudební složkou, takže každá scéna v
Kick-Ass má svůj příslušný a patřičně cool hudební motiv a jeho hudební soundtrack je podobně lahůdkový jaku u
Kill Billa.
Herecké výkony tu jsou jedním slovem znamenité. Mimo Aarona Johnsona v titulní roli a Christophera Mintz-Plasseho v roli Chrise nejvíce ční jiná dvě jména. Na jedné straně je to Nicolas Cage jako tajuplný mstitel v kostýmu připomínajícího Netopýřího muže - ten mimochodem uvedl jako jednu z insiprací pro postavu Big Daddyho herce
Adama Westa ze seriálového
Batmana ze šedesátých let. Zatímco u Cage nepřekvapují jeho herecké schopnosti léty už mnohokrát osvědčené, u Chloë Moretz působí její herecký projev jako bomba a v roli Hit-Girl byla tato v době natočení snímku třináctiletá herečka zcela suverénní. A z velké části je to i její zásluha, že
Kick-Ass působí tak neotřele, svěže a zábavně.
Kick-Ass je opravdu věrný svému názvu a jak bylo zmíněno v úvodu, i když zatím neprošel prověrkou času, nepochybně ho můžeme už nyní označit přívlastkem kultovní. Zvláště když ho již dnes takto velká část diváků vnímá. O tom, zda mu tato pověst vydrží, si můžeme znovu popovídat třeba za nějakých dvacet let.
Originální trailer film Kick-Ass