Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Krvavý Johann

Recenze: Český fantasy horor Krvavý Johann je laciným brakem od fanoušků žánru

Vydáno: 13.01.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Snímek navazující na legendu o Faustovi v prostředí současné Prahy zároveň čerpá z několika dosud nepublikovaných povídek od autorů české literární fantasy tvorby. Výsledkem je slátanina s parametry amatérského filmu.

Krvavý JohannRecenzoval/a Jan Varga dne 13.01.2024 10:30. Snímek navazující na legendu o Faustovi v prostředí současné Prahy zároveň čerpá z několika dosud nepublikovaných povídek od autorů české literární fantasy tvorby. Výsledkem je slátanina s parametry amatérského filmu. Hodnocení: 1

Krvavý Johann

Krvavý Johann
Komedie / Fantazie / horor
Česká republika, 2023 , 90 min.

Režie: Jakub Krumpoch
Scénář: Jakub Krumpoch
Kamera: Kurt Neubauer
Hudba: Darek Král
Herci: Marek Holý, Martina Babišová, Jan Dolanský, Jana Bernášková, Roman Zach, Jiří Ployhar, Věra Janků, Lenka Vlasáková, Antonia Sainz, Brittany Bardot, Duy Anh Tran, Petr Rychlý, Václav Kopta, Ester Kočičková, Tomáš Dastlík

Česká premiéra: 11.01.2024

Distributor: Bontonfilm

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Martina Babišová ve filmu  / Krvavý Johann
© Movie Factory & Orbis Pictures
Český fantasy horor Krvavý Johann je lacinou brakovou podívanou, jehož tvůrci jsou žánrovými fanoušky, kteří mají v oblibě nízkorozpočtové hororové komedie a krvavé splattery z 80. let a rozhodli se natočit něco podobného v českých reáliích. Režisérem a scenáristou snímku je celovečerně debutující filmař Jakub Krumpoch, jenž jeho námět spletl dohromady z několika dosud nepublikovaných povídek spisovatelů Františka Kotlety a Kristýny Sněgoňové, kteří se specializují na českou literární fantasy tvorbu, a dal jim jednotící rámec volně navazující na legendu o Faustovi, jak ji popsal ve svém díle Johann Wolfgang von Goethe.

Postavy známé z faustovského mýtu snímek oživuje v současné Praze. Zničehonic se ve městě objeví přízrak úlisného Mefistofela, převtělí se do náhodného taxikáře (Jan Dolanský) a dojde k Faustovu domu na Karlově náměstí. Tam v jeho sklepení způsobí výbuch, který zabije školní exkurzi a probudí zpět k životu po staletích prokletí Johanna Fausta (Marek Holý), jenž se vydá na cestu pomsty za svou kdysi milovanou Markétou, která onehdy jemu na zlost utopila jejich dceru Helenu. Markétě (Věra Janků, po omlazení ve druhé polovině filmu Lenka Vlasáková) je tou dobou již přes 500 let, ale stále žije v Praze, neb disponuje nadpřirozenými schopnostmi, které jí umožňují ovládat telekinezi a omlazovat se pomocí vysávání životní energie z těl jiných lidí (které kvůli tomu musí zabít).

Jan Dolanský ve filmu  / Krvavý Johann
© Movie Factory & Orbis Pictures
Explozi v podzemí přežije středoškolačka Helena (Martina Babišová), která je ve skutečnosti onou domněle zemřelou dcerou Fausta a Markéty (ale neví o tom!!), přičemž disponuje stejnými schopnostmi jako Markéta a také je zhruba 500 let stará. Kromě ní výbuch přežije též její učitelka Jana (Jana Bernášková), z níž se stane nemrtvá bestie požírající syrové maso, což poněkud znejistí jejího manžela (Roman Zach), jenž shodou okolností pracuje též na Karlově náměstí jako doktor v tamní nemocnici. Faust se mezitím seznámí s dvojicí prostitutek (které ztvárnily pornoherečky), udělá z nich upírky a začne s jejich pomocí budovat armádu nemrtvých...
V celém filmu a jeho punkové estetice dělané na koleni pomocí minimálních prostředků lze jednoznačně vysledovat mnoho vlivů odkoukaných z jiných kinematografických děl, jež tvůrcům zřejmě posloužily jako inspirační vzory. Vzpomenout si lze na ranou tvorbu Sama Raimiho či Petera Jacksona nebo skoro na cokoli od studia Troma, které na laciných, nechutných, nevkusných a krvavých bracích vystavělo svou pověst. Krvavý Johann letmo připomene i grindhouse počiny Quentina Tarantina a Roberta Rodrigueze, spoustu béčkových hororů se zombies a v jedné jeho scéně je dokonce přímý parodický odkaz na Terminátora.

Roman Zach, Jana Bernášková ve filmu  / Krvavý Johann
© Movie Factory & Orbis Pictures
Problém je, že na rozdíl od zmíněných zahraničních vzorů neměli tvůrci Krvavého Johanna dost filmařského talentu, kreativních nápadů či schopností na to, aby realizace jejich vizí působily stylově, efektně a zábavně. Výsledkem je pouze ultra-laciná céčková slátanina s parametry amatérského filmu natočeného několika nadšenci. Financí nebylo dost ani na filmové svícení, natožpak na možnost natáčet jakékoli akční či davové scény. Vrcholem filmové výpravy jsou tudíž umělé uřezané končetiny a jedna scéna, v níž jde asi tucet krvavě namaskovaných komparzistů několik vteřin po (liduprázdném) Václavském náměstí. Dva nebo tři minimalistické digitální triky to moc nevylepší. Tomu odpovídá i „velkolepé“ finále, v němž se schyluje k epické bitvě, postavy se dušují, že stejně jako před půl tisíciletím zase srovnají polovinu města se zemí, ale v podstatě celé jejich střetnutí skončí během ani ne minuty jedním píchnutím nožem.

Herecké výkony jsou často mimořádně toporné a prosté jakékoli obličejové mimiky, což se týká i většiny protagonistů hlavních postav. V kontrastu k nim jsou zas maniakálně přehnané herecké excesy některých vedlejších figur (Mefistofeles, upírky). Příběh se rozpadá do nepříliš provázaných epizodek prokládaných výplňovými záběry. Mdlé a na logiku rezignující vyprávění přeskakuje mezi několika souběžnými příběhovými liniemi, které se zásadně liší ve svém tónu – pasáže s Markétou a Helenou se snaží být strašlivě seriózní a osudové, scény s Faustem a jeho ochočenými lascivními upírkami likvidujícími návštěvníky nočního sado-maso klubu alespoň pracují s nějakou hororovou nadsázkou a vedlejší linie sledující snahu dvou panikařících doktorů zbavit se mrtvoly, aby je u toho nechytila policie, je pro změnu jak z černé komedie. V Krvavém Johannovi je zcela běžné, když na scénu brutálního masakru, jehož polonahé aktérky se potírají cizí krví a navzájem se u toho eroticky olizují, navazuje scéna jak vystřižená z epizody seriálu Ulice, v níž se na chodbě v mezipatře potkají dva sousedi a vedou dialog o tom, proč byl jeden z nich se svým dítětem na procházce.

Jana Bernášková ve filmu  / Krvavý Johann
© Movie Factory & Orbis Pictures
Na Krvavém Johannovi je tak znát snaha vytvořit něco podobného, co nabídl před dvaceti lety Choking Hazard (který sám o sobě také nebyl nic moc). Výsledný produkt ale nemá příliš daleko ani k jiným nechtěně směšným, scenáristicky chabým a realizačně po všech stránkách nezdařeným pokusům o temnější žánrové počiny z méně dávné doby, jako byly např. Labyrint s Lucií Vondráčkovou, Daria s Jaromírem Noskem nebo horor Isabel o ostravských upírech. Důrazem na exploatační rovinu skrze záběry na pražské ulice, v nichž kromě bezdomovců, prostitutek a opilé mládeže skoro nepotkáte nikoho jiného, má Krvavý Johann blízko i k příšernému thrilleru natočenému na mobilní telefon Město. Lepší je jen v tom ohledu, že na rozdíl od něj nabízí i nějaké žánrové atrakce, na nichž si příznivci hororů (nebo spíše hororových komedií, protože napětí nebo strašidelnou atmosféru v Krvavém Johannovi nenajdete) mohou alespoň trochu smlsnout.

Je možné, že někteří diváci si Krvavého Johanna užijí jako guilty-pleasure, tedy jako zážitek, který je pobaví (byť třeba i svou mizernou kvalitou), ačkoli se za to nejspíš budou trochu stydět. Kromě toho je vždy povzbuzující, když se v kinech objeví nějaký nový pokus o prosazení filmového žánru, jenž se v kontextu české kinematografie vyskytuje jen sporadicky. A fandit tvůrcům takových počinů není od věci. Ale takhle tedy opravdu ne.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Krvavý Johann

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
2/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 15. týden
Kinopremiéry: Nezlomní Krotitelé duchů v říši ledu sledují ohňostroje V tomto týdnu budou kinaři vyhlížet především premiéru dalších Krotitelů duchů, která by měla do sálů přivést milovníky nostalgie a oblíbené ságy. Zbytek novinek pak zůstává na okraji zájmu a je určen spíš pro klubová... čtěte zde
Vydáno: 10.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 14. týden
Top 20 ČR: Duna se vrací na první místo Na první místo se vrátila znovu Duna, zatímco minule první Gump se posunul na druhé místo. Vůbec se neprosadily novinky, i když na vině bude hlavně neobvykle teplé počasí. čtěte zde
Vydáno: 09.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
1
První znamení: Přichází Satan! 6/10
Recenze: První znamení: Přichází Satan! Americký horor je prequelem k filmu Přichází Satan! z roku 1976. V konkurenci jiných hororů s jeptiškami poslední doby vyniká znepokojivou retro atmosférou, citem pro práci s kamerou a světlem a intenzitou některých výjevů. čtěte zde
Vydáno: 08.04.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 14. víkend
Box office: Monstra znovu v akci Ani Opičí muž a prequel Satana dohromady nestačili na dvě legendární monstra, která tak znovu kralovala u pokladen amerických kin. čtěte zde
Vydáno: 08.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat (17.03.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Matka je o zimních prázdninách v trapu a poslouchá hlasy mrtvých (21.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Portrét: John Travolta slaví 70 (17.02.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Zdá se mi, že s tebou nikdy, krvavý Johanne (10.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Kinopremiéry: Marvels objevují umění jíst a milovat a přemýšlí jak přežít svého muže (08.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Sly je osobní zpovědí Sylvestera Stallona (04.11.2023 10:30 v Recenze | Za horizontem)
- Zemřel Jeff Burr (12.10.2023 10:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Malý Nicky našel místo u moře, kde pohřbil nesnesitelnou tíhu obrovského talentu (29.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Spy Kids: Armageddon (08.09.2023 09:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu