V mexické Guadaljaře se do přísně katolické rodiny narodil 9. října 1964
Guillermo del Toro. O film projevoval zájem už od osmi let, kdy potkal maskéra a tvůrce speciálních efektů
Dicka Smithe, od něhož se začal učit. Během svého mládí natočil asi deset krátkometrážních filmů, většina ale dodnes nebyla zveřejněna.
Zásadnější už je to, že v roce 1986 se podílel na v Mexiku populárním seriálu
Hora Marcada. Konkrétně napsal čtyři a natočil pět epizod půlhodinových mysteriózních dramat s hororovým nádechem. Na této sérii mimochodem startovali své kariéry také jiní slavní Mexičané -
Alfonso Cuarón a
Emmanuel Lubezki.
Del Toro celých deset let pracoval jako tvůrce speciálních efektů a založil vlastní společnost Necropia.
Svůj americký debut natočil až ve svých čtyřiatřiceti letech a jednalo se o sci-fi horor
Mimic. Film za třicet milionů dolarů rozhodně nebyl žádný zázrak a doplatil hlavně na to, že produkující bratři Weinsteinové drželi
del Tora dost při zemi, takže nemohl plně rozvinout svou představivost a smysl pro bizarní situace a postavy. Jenže ani samotné natáčení nebylo pro režiséra vůbec jednoduché, protože v jeho průběhu byl v rodné Guadaljaře unesen jeho otec. Ač nakonec vyšel z celého incidentu v pořádku, musela rodina zaplatit dvakrát více, než původně únosci žádali. Na základě této události se poté rozhodli všichni opustit Mexiko.
Komerční neúspěch
Mimicu a zřejmě i chování velkého studia mu na chvilku vzaly chuť do další hollywoodské práce a proto v roce 2001 natočil nízkorozpočtový a španělsky mluvený horor
Princ bez království. A v tom se plně vyžil a dokázal, že k atmosférickému a napínavému snímku není potřeba moc peněz, ale spíše chytrý scénář a režijní talent. Navíc se tu věnoval svému oblíbenému tématu španělské občanské války, k němuž se pak ještě jednou vrátil.
O rok později ho zklamání ze zámoří přešlo a on neodmítl nabídku na natočení pokračování upírské komiksové záležitosti
Blade II. Ač zde dostal mnohem volnější ruku a výsledek vypadal více "deltorovsky", přijetí nebylo jednoznačné. Fanoušci mu vyčítali, že poměrně dobře rozběhnutý příběh a mytologie se proměnily v sice atraktivní, ale prázdnou akční podívanou, která postrádá smysl. Bravurní vizuální a trikovou stránku však nezpochybnil vůbec nikdo.
Druhý příběh slavného upírobijce však měl pro
del Tora mnohem osobnější rozměr - jednak mohl konečně zadaptovat nějaký komiks, protože ten je jeho velkou láskou, jednak se při natáčení podíval do Prahy, kterou si zamiloval (rolička
Marka Vašuta je dnes už legendární) a hlavně se mu podařilo ke spolupráci na vizuální stránce přemluvit svůj vzor
Mikea Mignolu, aby zjistil, zda je s ním schopen pracovat.
Když se to osvědčilo, otevřela se mu možnost splnit si dětský sen - zrealizovat filmovou verzi slavného komiksu
Hellboy, jehož autorem je práve
Mignola. Kvůli tomu odmítl jak možnost dokončit trilogii o Bladeovi, tak i režii "harrypotterovského" dobrodružství
o vězni z Azkabanu (tu mimochodem převzal jeho krajan a kamarád
Alfonso Cuarón).
A sympatický Mexičan využil příležitost dokonale.
Hellboy je ztělesněním jeho lásky ke komiksovým sešitům a esencí jeho řemesla. Neopakovatelná atmosféra, svérázné postavy, perfektní akce a vizuální stránka a zejména do té doby málo známý
Ron Perlman dodávají snímku zvláštní kouzlo, které funguje i po skoro deseti letech. Z každého políčka čiší ohromná pieta k předloze a zároveň veliké srdce, díky kterému filmu leccos odpustíte. Pro našince jsou příjemným bonusem tuzemské lokace a
Karel Roden v hlavní záporné roli.
K "pekelnému chlapci" s kamennou rukou se
del Toro vrátil v roce 2008 a ač se hodnocení pohybují v podobných číslech, kouzlo předchozího bylo pryč a tvůrci pokračování malinko přerostlo přes hlavu. Příliš postav a hlavně ne tak svěží vyprávění byly lehkým zklamáním, které ale rozhodně nijak zásadně nepoškodilo režisérovu pověst, i když se někteří začali bát, že už se vyčerpal.
Mezi oběma Hellboyi si čistě pro radost natočil vynikající a oceňovaný fantasy horor
Faunův labyrint, v němž se znovu zabýval tématem španělské občanské války a opět v něm potvrdil svou jedinečnost, a dokázal vytvořit až mystickou atmosféru, napětí a ač má snímek pohádkový koncept, nebál se několika vyloženě násilných momentů. Z oscarového ceremoniálu odcházeli tvůrci s třemi soškami za kameru, výpravu a masky a mohli se těšit i z velkého zájmu diváků a filmových fanoušků.
Jeho největší příležitostí se ale letos stal riskantní velkofilm
Pacific Rim - Útok na Zemi, který vychází z japonských kaiju snímků a na nějž dostal takřka dvě stě milionů dolarů. Drtivou většinu rozpočtu navíc spolkly speciální efekty, protože žádnou hereckou superstar tady neuvidíte. Ohlasy jsou prozatím dost střídmé, ale z oné vizuální stránky a akčních scén jsou nadšeni takřka všichni. Jen pověstné "deltorovské" srdíčko tomu jaksi chybí...
Jak na tom bude
Pacific Rim komerčně, se teprve ukáže, už teď je ale jasné, že cílovou skupinou je Asie, z jejíž mytologie dobrodružné sci-fi vychází a čemuž je uzpůsobeno i to, že část filmu se v ní i odehrává. V neposlední řadě obsazení japonské herečky
Rinko Kikuchi je taktéž lákadlem pro obyvatele nejlidnatějšího kontinentu.
V tuto chvíli je
del Torova kariéra na rozcestí - pokud
Pacific Rim bude komerčně úspěšný, sympatický Mexičan si pravděpodobně bude moci dělat, co bude chtít. Dojde-li k opaku, bude možná jeho rozlet pozastaven a vrátí se ke komornějším projektům. Doufejme, že ať to dopadne jakkoli, dva ohlášené snímky z jeho dílny to nijak neohrozí. V první řadě se jedná o animovanou verzi legendárního
Pinocchia a o prozatím zajímavě obsazený (
Benedict Cumberbatch,
Jessica Chastain,
Mia Wasikowska) horor
Crimson Peak. Obojího bychom se měli dočkat v roce 2015. A uvidíme, zda-li poté přijde na řadu fanoušky toužebně očekávaný třetí
Hellboy.
Český trailer filmu Pacific Rim - Útok na Zemi