Kolem nejnovějšího počinu
Baze Luhrmanna se už měsíce rozprostírá nesnesitelné očekávání fanoušků napomádované dvojice
DiCaprio-
Maguire, milovníků barevných tancovaček ve stylu
Moulin Rouge a v neposlední řadě čtenářských nadšenců, kteří doufají, že
The Great Gatsby bude na velké plátno převeden se stejnou grácií jako před téměř čtyřiceti lety.
Perfektní marketing udělal z
Gatsbyho kultovní snímek ještě před samotnou premiérou zejména díky promyšlené reklamní kampani, která nás už měsíce zasypává rozhovory s herci, nadupanými trailery a v neposlední řadě i hned několika songy z připravovaného soundtracku plného hvězd. Se značným předstihem byl zveřejněn i tracklist soundtracku, který sliboval opravdu hodně. Podle Luhrmannova záměru byly film i
OSTčko koncipovány tak, aby tzv. jazzový věk 20. let minulého století přiblížily současné moderní společnosti. Tušil, že se svým přístupem nemůže zavděčit všem, možná proto na to šel s producenty
Antonem Monstedem a
Jay-Z od podlahy.
6. května vydala společnost Interscope Records album napěchované nejslavnějšími interprety současného hudebního průmyslu, které ale i přes značnou různorodost stylů a žánrů nepůsobí nesourodě, protože všechny skladby zní alespoň náznakem trochu
old-fashioned. Na soundtracku naleznete čtrnáct tracků, zatímco
Deluxe Edition je rozšířená o několikasekundové repliky z filmu, instrumentálku
Craiga Armstronga a dvě skladby z OST v odlišné verzi. A ať už vyslechnete běžnou nebo rozšířenou edici, výjimečný zážitek je zaručen.
Jack White - Love is Blindness
Soundtrack otevírá sám
Jay-Z se svou písní
100$ Bill, která okamžitě nastaví laťku nebezpečně vysoko. Skladba se stylově hodně přibližuje albu
Watch The Throne, z něhož byla pro soundtrack použita píseň s
Kanye Westem No Church In The Wild. Ta zazněla už v jednom z epických trailerů a opravdu rychle se dostane pod kůži.
Na
OSTčku nesmí chybět ani
Beyoncé, která spolu s rapperem André 3000 (známého zejména z dua Outcast) stojí za jedním z několika coverů, které album nabízí. K předělávce slavného singlu Amy Winehouse
Black To Black se kritika stavěla skepticky, ale nakonec Winehouse zůstává originálem a
Beyoncé se jí tento titul nesnaží vzít ani v nejmenším. Verze pro
The Great Gatsby OST si žije vlastním životem a je také nutné k ní takovým způsobem přistupovat.
Tímto směrem se bohužel nevydala Emeli Sandé, která s The Brian Ferry Orchestra přezpívala legendární píseň
Beyoncé a
Jay-Z Crazy In Love. Cover ochuzený o r’n’b beat vsází na variaci charlestonu, což ale nakonec nepůsobí tak stylově, jak mělo, a píseň je tím prvním a zároveň posledním, co kritika soundtracku vyčítá.
Svým dílem přispěli i dva členové formace The Black Eyed Peas. Will.i.am v tracku
Bang Bang také nechává několik desítek sekund pro charleston, ale zbytek už je čistě v jeho režii a stylu, na nějž jsme u něj zvyklí.
Bang Bang přesto působí daleko klasičtěji než Fergie
A Little Party Never Killed Nobody, která z tracklistu trochu vyčnívá svým disco laděním. Má však tolik energie, že je příjemným kontrastem k převaze vážnějších skladeb.
Ze škatulky coverů je nutno zmínit i Jacka Whitea, jehož si filmoví fanoušci nejspíš pamatují z duetu s Aliciou Keys v
Quantum of Solace. Pro
Gatsbyho přezpíval jednu z méně známých písní kapely U2
Love Is Blindness. Track také provázel jeden z trailerů, díky němuž byl i sotva dvouapůlminutový klip schopen ždímat emoce. Jakmile White v druhé půlce skladby bere refrén o oktávu výš, snadno vám srdce vynechá pár úderů.
Lana Del Rey - Young and Beautiful
Snad úplně největší pozornost si zaslouží dvojice skladeb, které vyšly jako singly ještě před vydáním samotného soundtracku. Balada Lany Del Rey
Young And Beautiful spojuje její tesklivý hlas s klavírem způsobem, který jakoby vypovídal příběh nenaplněné lásky Jaye a Daisy. Na Deluxe placce naleznete tento track s výraznějšími smyčcovými sóly. Druhou skladbou je
Over The Love britské formace Florence + The Machine. Ačkoliv Florence nenahrála nikdy jediný špatný song a vlastně každý její nový singl je tak trochu
one and only, skladba
Over The Love je ještě něčím víc. Tím
great na tomhle soundtracku.
Krom tria The xx nemůže na soundtracku chybět ani Gotye s písní
Heart A Mess, která by přesně pasovala na album Making Mirrors. Přes minimalistický úvod se rozvine v dynamickou skladbu, která naplno využije hlasové možnosti Woutera De Backera. Píseň
Where Wind Blows připomene pop raných devadesátek, aby vzápětí sklouzla v creative soul. Ačkoliv zpěvačka Coco místy lehce připomíná Adele, zachovává si v podstatných momentech vlastní styl a rozpustilým zpěvem soundtrack oživuje. Tracklist končí baladou
Kill And Run zpěvačka Sia, která nemohla v příběhu o zlomených srdcích chybět ani náhodou.
Co říct závěrem? Tak jako jsem před lety dokola dokolečka poslouchala soundtrack k
Moulin Rouge, s
Velkým Gatsbym to bude asi stejný příběh.
The Great Gatsby OST není jen směsí písniček, kde netrpělivě čekáte na jeden vybraný kousek. Soundtrack je skvělý track od tracku, od začátku do konce, pozpátku i vzhůru nohama. Absolutní špička mezi letošními písničkovými
OSTčky.
Album: VA - The Great Gatsby OST
Celkový čas: 56:56
Skladby:100$ Bill - JAY Z // Back To Black - Beyoncé x André 3000 // Bang Bang - will.i.am // A Little Party Never Killed Nobody (All We Got) - Fergie + Q Tip + GoonRock // Young And Beautiful - Lana Del Rey // Love Is The Drug - Bryan Ferry a The Bryan Ferry Orchestra // Over The Love - Florence + The Machine // Where The Wind Blows - Coco O. of Quadron // Crazy in Love - Emeli Sandé a The Bryan Ferry Orchestra // Together – The xx // Hearts A Mess - Gotye // Love Is Blindness – Jack White // Into the Past - Nero // Kill and Run - Sia.