Tarantino je proslulý osobitou filmovou vizí, extrémně zábavným násilím, šperkovanými dialogy a v neposlední řadě také svými vysoce vyhraněnými soundtracky, skládající se z režisérových oblíbených skladeb. Ty většinou odkazují do popkultury, kterou tak rád rozebírá, a s dějem jsou většinou v ostrém kontrastu. Jak to Quentin skloubil s westernovým settingem?
Jak je tomu u proslulého režiséra zvykem, nedochází k vydání typického soundtracku, jako spíše alba s písněmi od autorů širokého žánrového záběru. Další zvyklostí jsou nahrávky památných dialogů ze snímku - i na ně se dostalo s tím, že část z nich se do samotného filmu nakonec ani nedostala. Jejich podobnost se scénami je vysoká, nicméně postavy používají jinou verzi scénáře s jinými replikami - posluchač se tedy může například pousmát nad zjištěním, čí prostřední jméno je ve skutečnosti "
five-thousand-dollar-nigga".
Hodnocení celku je vzhledem k celkové rozmanitosti obtížnější,
Tarantino servíruje koktejl čistého popíku, country folku, starých dobrých instrumentálek
Morriconeho a hip hopu. Většina filmových nadšenců už důvěrně zná
Unchained, remix starého dobrého songu
Jimmy Browna od legendy hip hopu jménem
2Pac. Filmově vkusně využitá mnohavrstvá trumpetovka s veršovým rapem a vysokým hlasem legendárního černošského zpěváka je jedním z vrcholů celého hudebního výběru a volba distribuce alias filmového trademarku je trefou do černého.
Morricone je westernový bůh a na stopáži je využit celkem třikrát - jeho debut proběhne hned na začátku
Djanga písní
The Braying Mule, která dokazuje mistrův talent a třikrát rudě podtrhuje jeho jméno čmáraného krví hodných, zlých a ošklivých. Vyvážená práce s píšťalou a španělskou kytarou je pro jeho tvorbu typická, jedná se o jeho charakteristický zvuk, který s velkou pravděpodobností většina diváků ve filmu pozná s jistotou.
Un Monumento je velkopíseň dalekého pustého západu se smíšeným sborem a
Sister Sara's Theme je minimalistický předěl nálad představující kytarovou brnkačku.
Co se týče populární hudby s vokály (
Cash má nakonec absenci), jedním z absolutních vítězů čnějících vysoko nad ostatní je píseň
Freedom s pavučinově měkkým hlasem
Elayny Boynton, skvělou stavbou a líbivě širokým dozvukem. Pomyslné druhé místo by mohla obsadit
Who Did That to You?, která připomíná ozvučení psychedelické sekvence z
Big Lebowski a kterou zpívá legendární
John Legend. Ten song jednoduše funguje sám o sobě, je vokálově zajímavý, zní neskutečně "cool" a je typickým příkladem
Quentinova vkusu. Mimo rozdováděnou náladu stojí
Ancora Qui s andělským hlasem
Elisy Toffoli. Náladová ruční brzda se zamyšlením nad otrokářskými osudy u masivního jídelního stolu v srdci plantáže Candiland. Naléhavost a beznaděj na druhou.
Brother Dege (AKA Dege Legg) přispívá našlápnutou kytarovkou s tanečním rytmem,
Too Old to Die Young, jejíž nakopávající slide riff nedá spát nejednomu kytaristovi. Perfektní tempo, při kterém posluchači tvrdne pozadí od rozviklané barové židličky zaplivaného nonstopu někde v západním Texasu. Hip hop zanechává požitky ve chladnějších vodách, je až s podivem, že ve filmu tak dobře fungoval.
Tarantino nachází pořád nové a zajímavější mixy žánrů a všechno mu to společně hraje až podezřele dobře.
Instrumentální půlka
Djangova soundtracku je typickým westernovým středoproudem, který "prostě funguje". Spadá do ní španělská Bacalova
La Corsa,
I Giorni Dell'ira (obsahující skvělý atmosférický předěl),
Nicaragua a několik dalších, které utváří třetí kategorii celé kompilace. Po obsahové stránce je zde tedy přítomna zpěvná popkultura, typická orchestrálka dalekého západu obsahující
Morriconeho a filmové dialogy. Celkově má posluchač co do činění s náladově zvládnutým, žánrově mírně nevyváženým soundtrackem s občas zbytečnými replikovými částmi, za přítomnost
Six Shots Two Guns má ale Quentin určitě jedno malé bezvýznamné plus.
Na druhou stranu necelá polovina stopáže posluchači nic zvláštního neřekne, možná se
Quentinovi příliš nevyplatily neustálé narážky na spaghetti western žánr v jeho předchozích filmech - teď už to jednoduše nefunguje tak stylově, jak by určitě mělo. To si snaží režisér vykoupit neobvyklými nápady a žánrovými machinacemi - jde o to, jak moc mu to budete chtít věřit.
Album: Various Artists – Django Unchained OST
Celkový čas: 59:12
Skladby: Winged (James Russo) // Django (Luis Bacalov & Rocky Roberts) // The Braying Mule (Ennio Morricone) // "In the Case Django, After You..." (Christopher Waltz & Jamie Foxx) // Lo Chiamavano King (His Name Is King) (Luis Bacalov & Edda Dell' Orso) // Freedom (Anthony Hamilton & Elayna Boynton) // Five-Thousand-Dollar Nigga's And Gummy Mouth Bitches (Don Johnson & Christopher Waltz) // La Corsa 2nd Version (Luis Bacalov) // Sneaky Schultz and the Demise of Sharp (Don Straud) // I Got a Name (Jim Croce) // I Giorni Dell'ira (Riziero Ortolani) // 100 Black Coffins (Rick Ross) // Nicarague (Jerry Goldsmith feat. Pat Metheny) // Hildi's Hot Box (Samuel L. Jackson, Leonardo DiCaprio & Christopher Waltz) // Sister Sara's Theme (Ennio Morricone) // Ancora Qui (Elisa Toffoli) // Unchained (The Payback / Untouchable) (James Brown & 2Pac) // Who Did That to You? (John Legend) // Too Old to Die Young (Brother Dege AKA Dege Legg) // Stephen the Poker Player (Samuel L. Jackson & Jamie Foxx) // Un Monumento (Ennio Morricone) // Six Shots Two Guns (Samuel L. Jackson & Jamie Foxx) // Trinity (Titoli) (Annibale E l Cantori Moderni) // Ode to Django (The D Is Silent) (RZA)
Who Did That to You, John Legend