Režisér Joe Wright letos vstoupil do klubu odvážlivců, kteří si troufli na adaptaci Tolstého Anny Kareniny. O hudbu k filmu se postaral Dario Marianelli. Podařilo se mu do soundtracku přenést potřebné emoce, vášně, velkolepost i obsáhlost klasického románu?
Dario Marianelli se po hudbě k filmům
Jíst, meditovat, milovat,
Jana Eyrová či
Lov lososů v Jemenu pustil do skutečně velikého sousta, kterým je snímek
Anna Karenina režiséra
Joe Wrighta.
Rodák z italské Pisy s
Wrightem nespolupracuje poprvé, podílel se například na hudbě k jeho
Pokání, za níž obdržel Oscara i Zlatý globus. Za hudbu k
Pýše a předsudku jej ceny minuly jen o kousek. Jaké jsou oscarové šance jeho nejnovějšícho hudebního počinu?
Inspirace nejen klasickou, ale i lidovou hudbou a místem, dobou a náladou čiší z každičkého tónu.
Marianelli se na albu ze všech sil snažil do jednotlivých skladeb přimíchat špetku atmosféry tehdejšího Ruska a zároveň se oprostit od jakýchkoliv modernějších prvků. Ze smyčcových opusů v převážně valčíkovém rytmu tu a tam vyčnívá ojedinělé sólo či zpěv. Na albu hostuje houslista Jack Liebeck, který se skladatelem spolupracoval i na soundtracku k
Janě Eyrové.
První
Overture, úvod jak má být, ve třech minutách naznačuje ladění celého alba. Slyšíme v ní dramatické údery bubnů, napínavé pauzy i romantické houslové trylkování. Patřičně dramatická je i následující
Clerks, při které posluchač nestačí žasnout nad výrazovou variabilitou rytmických nástrojů. Zvuky perkusí tu připomínají místy dunění pražců, jinde zase výstřely z pistole.
Na tempu přidává třetí
She is Of The Heavens se svým důrazným tanečním rytmem i melodií. Klarinet do skladby vnáší náznaky tradičního židovského klezmeru, skladbu obohacuje i flétna a zpěv. Část melodické linky se opakuje i v následující, těžkopádnější
Anna Marches into a Waltz. Melancholie jak se patří přichází s tklivou
Beyond the Stage, jejíž vážný tón zdůrazňuje piáno a harfa.
Kitty´s Debut je o něco odlehčenější, i zde ale nacházíme všudypřítomný potemnělý nádech.
Dance With Me se opět nese ve waltzovém rytmu, na dramatičnosti skladbě přidává občasné zavíření bubnů. V
The Girl at The Birch se opět vrací melodie z předchozích skladeb.
Dario Marianelli není prvním skladatelem, který si vypůjčil motiv ze staré ruské lidovky "Beriozka" - ve své Čtvrté symfonii použil melodii i Pjotr Iljič Čajkovskij.
Výrazná změna ve stylu nastává při skladbě
Can-Can, která se díky klarinetu, trubce a akrodeonu již zmíněnému klezmeru blíží ještě více, než
She is Of The Heavens. Tklivá melodie přichází ke slovu v
I Don´t Want You To Go, po které následuje snivá a pomalá
Time for Bed. Z melancholie do dramatičnosti nás přenese třináctá
Too Late, ve které úderný rytmus kontrastuje s vysokými, naříkavými houslovými tóny.
V
Masha´s Song se opět vrací emocionální ženský vokál, následující
Birthday Present je ukázkou temně znějící souhry dechů, cella a bubnu.
I Know How to Make You Sleep je ryze smyčcovou záležitostí,
I Understood Something pro změnu subtilním, melancholickým duetem klavíru a houslí. V třiadvacáté
Seriously nám na rozloučenou víří bubny, opět zde slyšíme klarinet, akordeon i smyčce. Bezmála pochodový rytmus končí krátce po druhé minutě.
Marianelli odvedl na soundtracku k
Anně Karenině velmi slušnou práci. Album je víceméně nadčasové především díky tomu, že se skladatel oprostil od veškerých modernějších prvků a naopak se pokusil o co nejklasičtější ztvárnění. Emoce rozhodně nepostrádá, nenudí a není bezvýrazné. Za mínus by se možná dala považovat občasná mírná uniformita skladeb, při níž se i ztěží hodinová stopáž může někomu zdát příliš dlouhá, překážkou v poslechu ale tento fakt určitě není.
Album: Dario Marianelli - Anna Karenina OST
Celkový čas: 00:55
Skladby: Overture // Clerks // She Is Of The Heavens // Anna Marches Into A Waltz // Beyond The Stage // Kitty’s Debut // Dance With Me // The Girl And The Birch // Unavoidable // Can-Can // I Don’t Want You to Go // Time For Bed // Too Late // Someone Is Watching // Lost In A Maze // Leaving Home, Coming Home // Masha’s Song // A Birthday Present // At The Opera // I Know How To Make You Sleep // Anna’s Last Train // I Understood Something // Curtain // Seriously

Skladba Overture z alba Anna Karenina OST