Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

Recenze: Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

Vydáno: 01.05.2012 11:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: NFA

Pověstný český dokumentarista Karel Vachek ve snímku Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid zjišťuje, že nic není takové, jaké se na první pohled jeví - a to ani v poznání světa jak tohoto, tak řekněme astrálního.

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramidRecenzoval/a Jan Jaroš dne 01.05.2012 11:00. Pověstný český dokumentarista Karel Vachek ve snímku Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid zjišťuje, že nic není takové, jaké se na první pohled jeví - a to ani v poznání světa jak tohoto, tak řekněme astrálního. Hodnocení: 3

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid
Dokumentární
Česká republika, 2011 , 199 min.

Režie: Karel Vachek
Scénář: Karel Vachek
Kamera: Karel Slach
Herci: Egon Bondy, Erich von Däniken, George Eashkara, Yoshimatsu Gozo, Zdeněk Hajný, Iveta Hudáková, Miloš Jesenský, Helena Kettnerová, Marie Lowovová, Ivan Mackerle

Česká premiéra: 03.05.2012

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Karel Vachek se už několikrát minul v běžným diváckým vkusem, jeho roztěkané, mnohdy trojhodinové dokumenty (Nový Hyperion, Co dělat, Bohemia docta, Kdo bude hlídat hlídače?, Záviš, kníže pornofolku), postrádají soudržnost. Navíc s oblibou vyhledává osoby často umanuté či nějak výstřední, takže zvolené téma, které se zpravidla dotýká stávajícího společenského klimatu, posouvají do bizarních poloh.
Jeho poslední díla uváděla Asociace českých filmových klubů, nyní ji v případě snímku Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid zastoupil Národní filmový archiv, takže film spatříme nejspíš jen v pražském archivním kině Ponrepo. Počet diváků - pokud vydrží do konce - se tak bude nejspíš počítat v řádu stovek…
Vachek se nepochybně vyznačuje úpornou snahou sledovat i skryté podtexty svého hledání. Nejlépe asi dopadl hned na úsvitu své kariéry s deziluzivním dokumentem Spřízněni volbou. V něm mapoval události roku 1968 a odhalil verbální i myšlenkovou ubohost tolik obdivovaných protagonistů "pražského jara". Jenže všudypřítomná rozevlátost, přítomná v jeho pozdějších projektech (za kameru se mohl vrátit až po pádu komunismu), jej ustavičně žene do rozmělňující šíře výpovědi, až počíná být složité udržet tak říkajíc krok s myšlenkovými rozlety, které přečasto a nespoutaně ulétávají, kam se jim zamane.
Přitom Tmář a jeho rod se zdá patřit k jeho nejzábavnějším, ba nejrozmarnějším počinům: zaměřuje se na rozličné podoby víry a nevíry, dotýká se všelikých náboženských představ i upjatostí s nimi spojených, avšak svůj pohled rozšiřuje ještě dál, na poznatelnost všeho, co nás obklopuje. Rozlišuje totiž dvě reality: tu, kterou vnímáme a můžeme si ji případně ohmatat, a tu, která existuje nezávisle na nás - a o jejíž existenci, v nejzazším důsledku, nemusíme ani tušit, neboť se tají za slovy, věcmi, jevy. Týká se to všeho, počínaje náboženstvím a konče politickým zákulisím.
Jak má režisér ve zvyku, ani ve Tmáři se neskrývá, vystupuje svými dotazy do vyprávění, tlesknutím přerušuje natáčení - a na rozdíl od svých předchozích dokumentů ponechává i záznam těch událostí (někdy jen ve zvuku!), které se odvíjejí po zatlesknutí. Nastoluje tak jakýsi rozměr neuzavřenosti a náhodnosti, jakoby se sám stával součástí snímaného dění, které plyne nezávisle na spuštěné kameře.
Stejně jako v předešlých filmech také zde pracuje s dvěma základními stavebními prvky. Jednak se jako pozorovatel účastní převážně masových událostí, například příjezdu papeže nebo amerického prezidenta, také nahlédne do "uzdravovacích" seancí pochybných křesťanských sekt. Jednak rozmlouvá s lidmi ochotnými podělit se o svá stanoviska či pocity: tak se postupně vystřídá chasidský žid, odmítající křesťanství jako cosi modlářského, následován mladou ženou na vlastní kůži proživší mariánské zjevení a již poněkud zmateně žvatlavým filozofem Egonem Bondym, zjevně již majícím, obrazně řečeno, smrt na jazyku.
A zpovídá také lidi svěřující se s tíživým přilepováním duchů na dosud žijící nešťastníky nebo s řáděním poltergeista, hýbajícím s dveřmi a pohybujícím s předměty. Samozřejmě nechybějí ani samozvaní odborníci přes záhady posmrtna (Moody), mimozemšťanů (Däniken) nebo třeba léčby rakoviny.
Posléze dospívá k přesvědčení, že početní bohové dávné minulosti museli být zajisté mimozemšťané geneticky upravující zdejší lidskou populaci, jenže i ty musel, stejně jako celý vesmír, někdo stvořit. Bůh tedy kdesi trůní, i když přesahuje veškeré domněnky o údajných bozích či Bohu, ať již židovském či křesťansky trojjediném. Přitom tu paradoxně (a nevysloveně) prosvítá onen pradávný horror vacui, tedy strach z prázdna, z nicoty...
Karel Vachek a jeho kameraman Karel Slach se pokoušejí evokovat rozměr jakoby nehmotné kamery volně proplouvající prostorem, tehdy většinou odpoutané od zdroje verbálního doprovodu - zvědavě obhlíží okolí, přibližuje se k předmětům a opět vzdaluje, proplétá se mezi lidmi, jak je patrné třeba z epizody věnované záhadným kamenným řadám u Kounova.
Vypomáhají si rovněž obrazovou stylizací, ať již je to občasné užití tak zvaného rybího oka (výsledný záběr je jakoby zakulaceně zaoblený, neboť se deformuje obvyklá perspektiva), obrazové pole rozděluje do několika samostatných segmentů - a rádi používají do přírodního rámce zasazené televizní obrazovky, skrze něž akcentuje další témata (také výpovědi Egona Bondyho plynou jako televizní záznam).
Tmář a jeho rod hledá i zřetelně ironizující kontexty, ať již na domácí půdě, nebo se za nimi vypravuje do zahraničí, do Londýna, kde pozoruje autobusovou reklamu hlásající, že Bůh pravděpodobně není, takže lidé by si měli užívat, do Ameriky, Japonska nebo do Bosny, kde pod kterýmisi kopci tamní záhadologové tuší pyramidy.
Je ovšem pravda, že příliš jsem nedešifroval klíč, podle kterého byly jednotlivé motivy vyhledávány a skládány, ať již se odehrávají v cizině nebo v tuzemsku. Některé okamžiky jsou kompozičně nápadité, až skýtají nepřeberně se nabízejících významů: třeba pražský projev prezidenta Obamy, jemuž doprovod dělá socha Tomáše G. Masaryka umístěná v blízkém pozadí - a navíc mu nevidíme do obličeje, zakrytého deskou čtecího zařízení...
Zarámování celého příběhu režisér utkal z (toliko) zvukových úryvků slavné operety Mam'zelle Nitouche, namluvené i nazpívané Oldřichem Novým (s ním navíc problesknou filmové ukázky z Kristiana a Pytlákovy schovanky). Melodií ovšem zaslechneme přehršel, například i jeden z popěvků Vodňanského a Skoumala o vědeckých kongresech. Zvukové stopy se občas dokonce prolínají v jedinou mnohohlasně šumivou entitu. Režisér průběžně začleňuje vysvětlující popisky v podobě hesel i vyčerpávajících soupisů, mezi něž například patří podrobný výčet válečných konfliktů, které se odehrály během minulého století - včetně děsivého počtu obětí.
Karel Vachek se tak s jistou nadsázkou dotýká mnohých duchovních dilemat rádoby bezvěrecké české společnosti, přesto ochotné ledasjakým svéráznostem naslouchat a věřit. Sám vystupuje, jako kdyby sám hledal cestu houštinami, ačkoli si je dobře vědom, kudy své vyprávění hodlá vést. A počíná si přitom věru obratně, co chvíli pomrkávaje na diváka, že nic není takové, jak se na první pohled jeví.
Český trailer filmu Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 12. 2024 - 26. 12. 2024
TV tipy: Edith a Marcel tasí všechny staré nože Asi nikoho nepřekvapí, že v klíčovém vánočním týdnu televize neexperimentují a spoléhají na každoroční ověřené záležitosti. Naše tipy jsou tedy hodně skromné, zároveň málo známé a slouží spíš k osvěžení v záplavě... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Lví král Mufasa je agentem štěstí Velmi jednoduchá je situace v kinech těsně před Vánoci. Ze tří novinek je totiž jedinou relevantní hraný prequel k legendárnímu Lvímu králi, jehož hrdinou je lev Mufasa. O zbylých dvou pak nemá smysl hovořit. čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Vaiana stále v čele V domácích kinech stále vládne disneyovský sequel Odvážná Vaiana 2, zatímco novinky mají problém se výrazněji prosadit. Diváci také stále chodí na Vlny. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Lovec Kraven propadl Superhrdinský spin-off Lovec Kraven nenašel publikum a propadl. Naopak studio Disney může slavit a Odvážná Vaiana 2 to jen potvrzuje. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 13. 12. 2024 - 19. 12. 2024
TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu Adventní období už je v televizích naplno znát, takže v programech všechno ustupuje tradičním a očekávaným záležitostem. Do našeho výběru se tak dostala pouhá čtveřice filmů, z nichž hned tři jsou známé velmi málo. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Stážisti na planetě opic potkávají babu na zabití (12.03.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér a pedagog FAMU Karel Vachek (23.12.2020 18:45 v Novinky | Zprávy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2020 opustily (22.12.2020 13:46 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Tintoretto se účastní bitvy u Midway, kde potkává ženskou na vrcholu (06.11.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Muži v černém a Lopper jsou spřízněni volbou (27.05.2016 15:35 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kupec benátský vrtí ženou a spí v mělkém hrobě (07.08.2015 07:00 v Radar | TV tipy)
- Preview: Ostravská Kamera Oko nabídne nového Cronenberga i X-Meny (22.09.2014 17:00 v Články | Publicistika)
- První nominace na letošního Českého lva byly ohlášeny (24.01.2013 15:06 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 18. týden (03.05.2012 13:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Festivalové ozvěny: 44. týden (01.11.2011 19:00 v Články | Festivaly)
- Festivalové ozvěny: 43. týden (25.10.2011 19:00 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   49/2024

Čarodějka
6/10

Úspěšný broadwayský muzikál "Wicked" se dočkal filmové adaptace. Snímek Čarodějka ale vychází jen z jeho první poloviny. V listopadu 2025 by mělo do kin dorazit pokračování, které celý příběh zakončí.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe