Sam Wothington v hlavní roli thrilleru, který si celou dobu hraje na něco víc, než ve skutečnosti je. Pokud nad ním budete přemýšlet až příliš, nemá u vás moc šancí na úspěch. Příliš toho ale nenabídne ani těm tolerantnějším.
Když točíte thriller, musíte se většinou rozhodnout, jakým směrem se při jeho realizaci vydáte. Buď můžete na všechno rezignovat a soustředit se na spád, atmosféru a akční scény, nebo si dáte záležet na příběhu, vztazích mezi postavami a pokusíte se o tzv. inteligentní thriller. Pokud ovšem chcete zkombinovat obě varianty, pouštíte se na hodně tenký led a vystavujete se riziku, že výsledek bude nemastný i neslaný a většina diváků z něho nadšena nebude. Je vám asi jasné, že
Muž na hraně je přesně tenhle případ.
Oním mužem z názvu je bývalý newyorský policista na útěku Nick Cassidy, který jednoho dne vyjede do nejvyšších pater známého hotelu, kde se ubytuje v pokoji a okamžitě po odchodu poslíčka vyleze na okenní římsu a chce skočit dolů. Vzbudí tím pochopitelně pozornost procházejících lidí, všudypřítomných médií a situace na ulici je tím pádem hodně chaotická. Jediný člověk, se kterým se chce bavit, je policejní psycholožka Lydie Spencer, která se stále ještě nevzpamatovala z předešlé akce, při níž nedokázala zachránit sebevraha před jeho činem. Postupně jí ale začíná docházet, že tohle bude úplně jiný případ a celá akce je pečlivě připravena a na jejím pozadí je mnohem víc, než se na první pohled zdá.
Pokud se chystáte na film jít do kina, nedívejte se před ním na trailery, které prý všechno vyspoilerují. Budete-li totiž mít ponětí, o co v něm jde, připravíte se o veškerý možný zážitek a vlastně jedinou věc, která vás může trochu překvapit. Začátek je poměrně příjemný a nikterak se nezdržuje se sáhodlouhým uvedením do děje. Prostě nás uvrhne do věznice, v níž sedí hlavní hrdina, a za pár minut už se ocitáme na pohřbu jeho otce, na němž se nepohodne s bratrem, využije nastalého chaosu a uteče. A pak už šup do hotelu. Pro nicnetušícího diváka je tohle fajn a docela to navnadí na další pokračování.
Pak už toho ale moc k radosti není. Ve chvíli, kdy na místo přijedou policisté a psycholožka, se tvůrci v čele s v hraných filmech debutujícím režisérem
Asgerem Lethem snaží vytvořit atmosféru dusného psychologického thrilleru, jehož hlavní zbraní by měly být slovní výměny obou ústředních postav. To se jim ale bohužel nedaří a někdy to vypadá až nechtěně legračně. Když si navíc vybavíte po této stránce naprosto dokonalého
Vyjednavače, jen si povzdechnete a čekáte, co se z toho vlastně vyvine.
Je dost znát, že scenárista chtěl napsat chytrý film s přesahem a do značné míry tomu podřídil hodně věcí. Tím pádem ale sám sobě podrazil nohy. Nedokázal napsat jediný ostřejší a zajímavější dialog, v němž by bylo cítit jiskření nebo napětí. Nejvíc ale zarazí to, že tu vůbec nefunguje logika. S tou také souvisí dva možné divácké přístupy: jestli se rozhodnete ji řešit opravdu podrobně, nemá u vás zbytek filmu absolutně šanci a dostane se tak někam ke třem až čtyřem bodům, když se s ní budete zabývat povrchně a soustředit se budete jen na do očí bijící momenty, pak se hodnocení vyšplhá o trochu výš. Já zvolil druhou možnost. Přesto ale budu dost kritický.
Postavy, na nichž by měl takový snímek stát, jsou dost špatně napsané, čímž je v podstatě znemožněna veškerá snaha hercům. Nemají co hrát a ani nejsou nikterak oslňující.
Sam Worthington je i přes své charisma dost unavený a unylý, v rámci možností ale roli "utáhne",
Elizabeth Banks je jako psycholožka moc hezká, jelikož ale zrovna její charakter je odbytý úplně nejvíc, zdaleka to nestačí. Motivace a její chování nedává moc smysl a upřímně nechápete, proč zrovna ona je vyhledávanou specialistkou, když se chová, jak se chová.
Patříte-li k fandům
Eda Harrise a těšíte se na něj, zůstaňte raději doma, protože je ve filmu pomálu a obsazen je asi proto, že jeho jméno se dobře vyjímá na plakátech. Nejlépe tak ze všeho vychází
Jamie Bell jako bratr hlavního hrdiny, kterému jsem drsňáka uvěřil a jehož příběh by byl možná zajímavější než celý film. A potěší také hláškující
Edward Burns, který asi jako jediný pochopil, v čem to vlastně vystupuje.
V závěru tvůrci "vyměknou" úplně a vše, o co se pokoušeli v předchozích dvou třetinách, je najednou pryč a nastupuje čistá akce, která jakoby sem zabloudila z úplně jiného snímku. Jakás takás atmosféra mizí a
Worthingtonova postava, která se v úvodu evidentně bála výšek, najednou otočí o sto osmdesát stupňů. Vzhledem k tomu, jak se vše mohlo vyřešit (a jak by to zřejmě také vyřešil běžný smrtelník) o dvacet minut dřív se stejnou slávou, působí i finální zakončení dost samoúčelně.
Český trailer filmu Muž na hraně
Mé slušné ohodnocení tak zachraňuje vydařená kamera, která chvílemi může působit závratě a ve vhodných chvílích přichází s nápaditými záběry, příjemný začátek, solidní (byť v otřesně napsaných rolích hrající) herci a pár dobrých hlášek. Jak už jsem ale psal o několik odstavců výše, víte-li, o co půjde, a vyžadujete-li po filmech logiku, pak u vás
Muž na hraně nemá šanci obstát. A upřímně řečeno, jeho tvůrci, kteří se domnívají, že natočili něco víc než jen tuctový thriller, si takový přístup možná zaslouží.