"Poznali jsme ho jako nájemného vraha, který měl za pár peněz sprovodit ze světa všemi milovaného zlobřího hrdinu Shreka. Přesto se z Kocoura v botách časem stala s přehledem nejpopulárnější postava téhle ságy. A když se jeho sláva "dotkla hvězd", dostal za odměnu vlastní filmový příběh." Tolik oficiální distribuční text. Pokud vás tedy zajímá, co se dělo před tím, než se ti dva potkali, neváhejte a vyražte do kina.
Ano, příběh kocoura oblékajícího vysoké boty, je opravdu umístěn do doby, kdy o zeleném zlobrovi neměl ani potuchy. Svých starostí měl ale dost - žil jako psanec, byla na něho vypsána velká odměna a musel se neustále skrývat. Teď možná dostane šanci vše napravit, protože při svém putování za kouzelnými fazolkami se znovu potkává s bývalým přítelem pukavcem Valdou Cvaldou, který ho kdysi podrazil a způsobil veškeré životní útrapy. Navzdory intuici se s ním však opět spojí a do trojice přiberou ještě krásnou, ale tajemnou zlodějku Čiči tlapičku a společně se vydávají na dlouhou cestu, na jejímž konci by mělo být očištění kocourova jména a možná i záchrana rodného městečka.
Pravdou je, že sidekickové tvoří nezbytnou výbavu jakéhokoli moderního animáku a hlavní hrdinové by bez nich mohli fungovat jen stěží. Málokterý z nich se ale dočká vlastního filmu.
Kocourovi v botách se této cti dostalo, což je víceméně logické. Shrekovská (dosud) tetralogie zaznamenala i přes kvalitativní pokles velký komerční úspěch a tvůrci se tak pochopitelně snaží vytěžit co nejvíce. A někdy je to na výsledku bohužel vidět.
Předně nutno napsat, že
Kocour v botách nevyžaduje jakoukoli diváckou zkušenost s o odstavec výše zmiňovanou ságou. O zeleném zlobrovi tu nepadne ani slovo, takže nemusíte mít strach z nějaké neznalosti nebo přímým odkazům. To by konec konců byli režisér
Chris Miller a spol. (mimo jiné třeba i spoluproducent
Guillermo del Toro!) sami proti sobě a připravili by se tak o potenciální možné další výdělky.
Měl-li bych celý film shrnout v pár slovech, napsal bych zřejmě něco jako sázka na jistotu. Od úvodních záběrů je jasné, jakým směrem se bude ubírat a na co se bude klást důraz.
Miller ihned nastoluje velice pozitivní a odlehčenou atmosféru jakéhosi (možná) španělského městečka, v němž se moc nepracuje, za to se hodně pije, tančí a bojuje. Divák tak nemá nejmenší problém se virtuálně přenést daleko od domova (spíše kina) a být přímo uprostřed dění.
Kocour je sice bandita, ale v tom nejroztomilejším smyslu slova, takže je skoro nemožné mu trošku nefandit. Je to vlastně sympaťák, který jen hledá své místo ve světě, umí se dobře ohánět svým mečem a svede skoro každou kočku v okolí. Vše je pochopitelně přizpůsobeno dětskému divákovi, tudíž se nedá čekat nějaký ostřejší humor nebo suché hlášky, naštěstí ale výsledek není úplně infantilní.
Při sledování máte pocit, že je všechno svěží a příjemně ubíhá. A je jedno, zda jste děti, nebo dospělí. Tvůrcům se doopravdy podařilo snímek vyvážit a vyměřit mu stopáž necelé hodiny a půl, do níž dokázali vměstnat přesně tolik událostí, aby se nuda prakticky nedostavila. Až na pár stagnujících minut uprostřed, kde se jen mluví, sem tam vyvádějí nějaké vylomeniny a pár vtipů se začne nepříjemně opakovat, se pořád něco děje a celé to plyne jako voda a vy se pomalu ani nepodíváte na hodinky.
Jelikož jsme u studia DreamWorks, o nepodařené animaci nemůže být ani řeč. Všechny postavy působí hodně životně a jsou propracované do nejmenšího detailu, i když s pozadím si tvůrci mohli vyhrát trošku víc. V tom ale zásadní problém není. Dospělé rozhodně potěší pár filmových odkazů (ač jich tu není tolik jako ve
Shrekovi), zdařilá hudba a to, že se
Kocour v botách vůbec nepodbízí. Děti pak všechno ostatní.
Každá mince má ale dvě strany, tak abychom byli upřímní, je nezbytné upozornit i na některé neduhy. Jedním z nich je zvolená technologie 3D, v níž je
Kocour v kinech uváděn. V drtivé většině je zbytečná a její efekt vynikne jen v pár momentech.
Miller s ní asi neumí moc pracovat, protože všechny akční scény vypadají díky ní dost zmateně, chaoticky a rozmazaně, dokonce vás z nich mohou rozbolet oči. Je paradoxní, že soubojové scény patří k hlavním slabinám filmu, jehož titulním hrdinou má být padouch.
Někoho možná zklame i částečná scenáristická nedotaženost, která způsobí, že se nedočkáme vůbec žádného překvapení nebo zásadnějšího dějového zvratu. Někdy můžete mít i pocit, že autoři tlačí na pilu až příliš a snaží se o vtip za každou cenu, což je svým způsobem smutné a degradující. Takových chvil je ale jen minimum. I nezbytné morality jsou podány vkusně a vyváženě a nikdy nepřekročí tenkou hranici kýčovitosti a lacinosti.
Poslední poznámka budiž věnována českému dabingu, který není špatný, bohužel ale podle mého názoru zcela devalvuje některé hlášky a vtipy, které jsou v originálu. Ona samotná zvolená původní dvojice dabérů
Antonio Banderas a
Salma Hayek je jedním velkým odkazem na legendárního
Desperada, což ale logicky našinec nemá šanci ocenit. Na druhou stranu to ale celkový zážitek nijak zvlášť nekazí.
Český trailer filmu Kocour v botách
Kocour v botách je celkově vzato film, u kterého můžete strávit rodinné odpoledne a nebudete litovat utracených peněz. To, že za oceánem film komerčně zcela neohromil, bych v tomto případě nepřisuzoval jeho kvalitám jako spíše celkové divácké unavenosti a přesycenosti vším, co má byť jen vzdáleně cokoli společného se Shrekem.