Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Rebel bez příčiny

Stroj času: Rebel bez příčiny

Vydáno: 25.08.2011 20:21 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: Warner Bros. Pictures

Máloco stárne rychleji než filmy reflektující žhavou současnost. Rebel bez příčiny je dnes spíše plakátovým symbolem vzdoru jedné generace než nadčasovým filmem a jeho představitel James Dean více popkulturní ikonou než mimořádným hercem.

Rebel bez příčinyRecenzoval/a Leoš Medřický dne 25.08.2011 20:21. Máloco stárne rychleji než filmy reflektující žhavou současnost. Rebel bez příčiny je dnes spíše plakátovým symbolem vzdoru jedné generace než nadčasovým filmem a jeho představitel James Dean více popkulturní ikonou než mimořádným hercem. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Seznámili se na policejní stanici. Sedmnáctiletého Jima Starka (James Dean) zadrželi po opilecké rvačce, jeho sousedku Judy (Natalie Wood) pro potulku s neblaze proslulým gangem mladistvých delikventů a Platon (Sal Mineo) se provinil zastřelením několika štěňat. Aniž to o sobě navzájem vědí, všechny tři motivuje k jejich výstřelkům nespokojenost s rodinným životem a úzkost z budoucnosti. Pesimista by řekl, že je pálí dobré bydlo, optimista, že z toho vyrostou, a realista nejspíše, že v jistém věku je silně frustrující nemít čemu vzdorovat. Mladé publikum řeklo jako jeden muž "To jsme my!" a zajistilo snímku nepřehlédnutelný zářez v dějinách kinematografie.
Název Rebel bez příčiny původně nesla studie vězeňského psychiatra Roberta M. Lindnera, na niž studio Warner Bros. zakoupilo práva už ve 40. letech. Z projektu, původně připravovaného pro Marlona Branda, ale nezůstal kámen na kameni. Lindner se ve své práci zabýval poněkud patologickými případy, kdežto režisér Nicholas Ray si přál vyprávět o citové frustraci obyčejných mladých lidí, kterým zdánlivě nic nechybí. Jsou materiálně zajištění, pocházejí z takzvaně slušných rodin, a dokonale tedy zapadají do mediálního obrázku idylické Ameriky v době poválečného blahobytu. Přesto se tyto děti účastní soubojů na nože, potulují se po nocích a hazardují v závodech o to, kdo stihne dříve vyskočit z jedoucího auta. Nicholas Ray ukazuje obviňujícím prstem na jejich rodiče - právě na usměvavé hospodyňky a bodré otce, kteří jsou symbolem pastelových 50. let a zcela spokojeni se svým postavením ozubených koleček systému přehlížejí emocionální problémy svých potomků. Domy, trávníky i životní hodnoty představitelů střední třídy se navzájem podobají jako vejce vejci a totéž se samozřejmě očekává od jejich dětí, pozůstatků poválečného baby-boomu. Uniformita.
Teenageři v Rayově filmu tedy neprotestují proti politickým represím ze začátku dekády, ani se jich bezprostředně netýká účast v žádné samoúčelné válce, jaká poznamenala generaci předcházející i následující. Netvoří organizovanou skupinu, nebrojí proti konkrétnímu nepříteli. Jde jim o právo na individualitu, na možnost formovat se cestou vlastních, třeba i chybných rozhodnutí. Rebelie těchto dětí, jak ji film prezentuje, se dnes může jevit jako naivní žánrový obrázek. Z Jamese Deana v nedbale rozepnuté červené bundě, s úhledně nagelovaným rozcuchem a cigaretou přilepenou na rtu se totiž časem stal stejně bezobsažný kýč jako z triček s obrázkem Che Guevary. Zbožštění protagonisty, který "rebelsky" zahynul při autonehodě měsíc před premiérou, dosáhlo absurdních dimenzí - mladí diváci, kteří se v hrdinovi Rayova filmu našli, si totiž paradoxně vytvořili svou vlastní uniformitu - začali se oblékat, česat a mluvit jako James Dean.
Zpětně je těžké uvěřit, že kult, jaký se z Rebela bez příčiny stal, byl dílem souhry vnějších okolností, a nikoli dobře spočítaným kalkulem. Filmy Nicholase Raye nikdy nepatřily k masově navštěvovaným, Jamese Deana v době jeho obsazení nikdo neznal a s dalšími zástupci systematizované šarže macho teenagera v džínách a s nagelovanými vlasy se skutečně roztrhl pytel až po uvedení Rebela do kin. Ray svůj film dokonce začal točit jako černobílý; drahý CinemaScope, vyhrazený v té době jen filmům s předpokládaným komerčním potenciálem, dostal k dispozici až v okamžiku, kdy se z Jamese Deana stala přes noc hvězda. Jeho předešlý film Na východ od ráje režiséra Elii Kazana prospěl jeho kariéře a poněkud zavařil štábu, který si s namyšleným hercem dosyta užil jeho nových hvězdných manýrů. I ty jsou ve vzpomínkách zúčastněných zpětně reinterpretovány jako obdivuhodný projev rebelie. Na ikony se přece nesahá.
Když Rebela zbavíme vnějších vrstev popkulturní slupky a necháme zcela stranou uslintané zákulisní historky o postelových avantýrách všech tří protagonistů s bisexuálním režisérem, zůstane subtilní melodrama o hledání otcovského vzoru. Frustrace Jima Starka souvisí s pasivní rolí jeho otce (Jim Backus), dobráckého muže, který chce pro syna jen to nejlepší, ale svým rezignovaným životem pod pantoflem afektované matky mu neposkytuje příklad hodný následování. Otec Judy je pro změnu typem strohého patriarchy, který vyžaduje slepou poslušnost, ale schází mu empatie a velkorysost. Polibek od dcery odmění fackou. Platonova otce vůbec nepoznáme. Chlapec žije s chůvou a jediným projevem péče nepřítomného rodiče zůstávají pravidelné měsíční šeky. V Jimovi jeho noví přátelé nacházejí zástupnou otcovskou postavu a strženi jeho charismatem utvoří nakrátko křehké společenství, jímž si každý kompenzuje nedostatečnou oporu ve vlastní rodině.
Tento vnitřní děj, ozvláštněný ještě zjevným faktem, že Platon je latentní homosexuál - v Hollywoodu roku 1955 nevídaný motiv - lze považovat za živé jádro filmu, ale zdráhám se uvěřit, že byl důvodem jeho úspěchu. Rebel bez příčiny nepochybně umožnil poněkud svéhlavému režisérovi natočit několik dalších filmů v relativní svobodě, na jakou dosud nebyl zvyklý; vymanil bývalou dětskou hvězdu Natalii Wood z obnošených panenkovských šatů a zaujal zásadní roli v dějinách filmového marketingu a popkultury. Kdyby nebyl natočen, mnohé pozdější filmy, jako Americké Graffiti, Pomáda nebo Návrat do budoucnosti, by vypadaly zcela jinak a možná by vůbec nevznikly. Móda by se vyvíjela jiným směrem; Elvis Presley, který svou image zpočátku založil na nápodobě Jamese Deana, by se možná nikdy neproslavil.
Všechna tato "možná" a "kdyby" je třeba vzít v úvahu, ale nemá smysl popírat, že emocionální účinek filmu dnes nedosahuje stejné intenzity jako v době svého vzniku a v prostředí, jehož se bezprostředně týkal.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském (29.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Nicolas Cage - Nesnesitelná tíha obrovského talentu (07.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- Téma: 10 nejlepších rolí Roberta De Nira (17.08.2023 16:30 v Články | Publicistika)
- Trailer: Priscilla (22.06.2023 10:30 v Novinky | Trailery)
- Top 10: Angelo Badalamenti a David Lynch (15.04.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Bojovník s peklem je rudý kapitán, který utíká do bezpečí (14.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Stroj času: The Room je nejhorším filmem všech dob (26.03.2023 14:30 v Recenze | Stroj času)
- Zemřela Stella Stevens (18.02.2023 15:59 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Lisa Marie Presley (13.01.2023 07:34 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Sacheen Littlefeather (03.10.2022 09:05 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela herečka Irene Papas (14.09.2022 14:43 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Radioaktivní matka zrodila hvězdu Bruce Lee (09.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Muž v povětří Shazam prožívá tulipánovou horečku a čeká na tramvaj do stanice Touha (12.08.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Stroj času: Hypnotická, deziluzivní a znepokojující Apokalypsa (28.07.2022 12:30 v Recenze | Stroj času)
- Kinopremiéry: Apokalypsa v lize supermazlíčků (27.07.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu