Pokud se řadíte k typu lidí, kterým se už dva metry nad zemí točí hlava a dělá se vám nevolno, pak je dobrodružný survival thriller
Fall tím pravým lékem pro vaši fobii, anebo vám způsobí ještě větší trauma z výšek. Veškerá originalita a působivost filmu totiž leží právě v autentickém navození pocitů ohrožení a strachu z pádu, pocitu, který jednou zakusil snad každý smrtelník.
© Lionsgate
Film začíná sekvencí ze skalní stěny, na níž leze zamilovaný pár Becky (
Grace Caroline Currey) a Dan (
Mason Gooding) a jejich nejlepší kamarádka Becky (
Virginia Gardner). Když se Dan ze skály zřítí, obrátí se Becky život naruby. Po roce se stále nedokáže se smrtí Dana vyrovnat a pokusy jejího otce (
Jeffrey Dean Morgan) jí pomoci, odmítá. Z pokusu o sebevraždu ji vytrhne až telefonát od Becky, se kterou se rok neviděla. Ta pro ni má jeden bláznivý nápad, a sice vylézt na opuštěnou 600 metrů vysokou anténní věž uprostřed pouště a pomoci tak Becky překonat trauma z Danovy smrti. Becky nejdříve odmítá, ale nakonec přeci jen podlehne a nebezpečnému adrenalinovému výlezu už nemůže nic zabránit.
Za pouhé tři miliony dolarů natočil
Scott Mann (
Linka č. 657) dechberoucí adrenalinový trip, ve kterém otestujete svůj žaludek v momentě, kdy první z dívek vystoupí na žebřík vedoucí do nebe (zde se odkaz na legendární píseň Stairway to Heaven od Led Zeppelin opravdu hodí). Mann sází na to, že úzkost pociťuje snad každý a málokdo ve výškách nemá strach z pádu, který znamená jistou smrt.
© Lionsgate
Obě dívky jsou povahově zcela protikladné. Zatímco Hunter je prototypem "pravé blondýnky", která se bezhlavě vrhá do každého nebezpečí a dělá jí dobře, když je středem pozornosti a celý jejich výstup dokumentuje mobilním telefonem, Becky je bojácná a po smrti přítele traumatizovaná a má tendenci podléhat beznaději a panice. Toto jednoduché rozlišení povah obou kamarádek pomáhá záměru filmu mířit na primární divákovy instinkty. Čím jednodušeji
Fall vypadá, tím působivější je jeho dopad.
Hlavní předností tohoto filmu není jeho dějová výstavba či propracovanost postav, ale autenticita jeho zpracování. Po celou dobu, kdy se dívky nacházejí na torzu věže a pak na jejím vrcholku, máte pocit, že tam jste s nimi. Prostředí je až hmatatelně blízké a intezivní a Mann se snaží mnoha dalšími prostředky (vybité baterie telefonu, dronu, supi kroužící nedaleko) ještě zesílit napětí a daří se mu to. V závěru si dovolí ještě jeden překvapivý, ale logický twist.
Filmu
Fall, který je doslova závrať způsobujícím fyzickým prožitkem, by slušelo velké filmové plátno, kde by monumentální výška věže a bezvýchodnost situace obou dívek vyzněla, stejně jako nádherné panomaratické záběry rozsáhlé krajiny s ještě větší silou. V českých kinech se film sice nehrál, nicméně i z malé obrazovky dokáží působit velké emoce a tento film je toho názorným příkladem.
Trailer filmu Fall