Legendární Clint Eastwood si v úctyhodném věku 90 let dopřál svůj poslední western s názvem Cry Macho, který je matným odleskem jeho nejlepších kousků.
Clint Eastwood nasedl zřejmě naposledy do sedla, aby se ještě jednou vydal na cestu, kde před téměř šedesáti lety v legendárním westernu
Pro hrst dolarů začínal. Ale místo dojemného loučení je jeho poslední kousek nazvaný
Cry Macho spíše jen rozpaky budícím matným odleskem jeho bývalé slávy. Nejedná se o druhé
Nesmiřitelné, kteří mu před necelými třiceti lety přinesly prvního Oscara za režii a nejedná se bohužel ani o film průměrných kvalit.
© Warner Bros.
Clint Eastwood zde hraje bývalého jezdce rodea a kovboje Mika Mila, jehož bývalý šéf Howard Polk (
Dwight Yoakam) najme, aby mu z Mexika přivezl jeho třináctiletého syna Rafaela (
Eduardo Minett), který žije u své matky Lety (
Fernanda Urrejola). Rafael vlastní kohouta, jemuž říká Macho (Silný). Mike si chlapce odváží i přes vůli Lety, která za ním vyšle jednoho ze svých mužů. Na cestě se oba sbližují a poznávají milou mexickou vdovu Martu (
Natalia Traven), do níž se starý kovboj zakouká.
© Warner Bros.
Eastwood chtěl knihu
N. Richarda Nashe napsanou v roce 1975 zfilmovat už v roce 1988, dal ale tehdy přednost kriminálce
Sázka na smrt. Nyní se tedy k této látce vrátil, ale výsledek je bohužel velmi slabý. Je sice pozoruhodné, že dokáže ještě v devadesáti letech natočit, produkovat a zahrát si hlavní roli ve filmu, tím jsou však veškeré klady vyčerpány.
Cry Macho je tuctový příběh, který by nejspíše nedopadl o mnoho lépe, i kdyby ho Eastwood natočil o čtyřicet let dříve. Nyní už však působí vyloženě anachronicky a Eastwoodovo "macho" charisma vystřídal
stařecký třas a nejistá chůze a sledovat hlavního představitele, jehož si pamatujeme z mnoha legendárních snímků, ať už westernů nebo kriminálek, dnes vzbuzuje spíše útrpný soucit.
Klišovitá moudra ze života a nepravděpodobný milostný vztah mezi starcem a vdovou, nemluvě o scéně, kdy Eastwood v tomto věku krotí mustanga, tomuto filmu moc nepomáhají. Když před třemi lety natočil a hrál v
Pašerákovi, dokázal film vybalancovat v dobrý snímek, ale zde se mu to smutně nepovedlo.
Clint Eastwood by měl pouvažovat, zda kameru definitivně pověsit na hřebík anebo se alespoň vystříhat účinkování před ní. Oko kamery i čas je neúprosný a Cry Macho názorným důkazem, že v nejlepším se již mělo přestat.
Originální trailer filmu Cry Macho