Zatím je stále rozjezd kin pozvolnější, nicméně pomalu se v programech začíná dostávat na některé očekávané filmy. V tomto týdnu to budou především držitelé Oscara v podobě animáku Duše a dramatu Země nomádů.
Duše (
Soul) (Falcon)
© Falcon
Držitel Oscara za nejlepší animovaný film podle všeho připomíná, v čem kdysi tkvěla síla slavného studia Pixar. Režisér a spoluscenárista
Peter Docter, jemuž pomohl debutant
Kemp Powers, totiž dle ohlasů natočil příběhově originální a vizuálně precizní podívanou, která potěší i dospělého diváka. Za zmínku stojí i oscarová hudba, za níž stojí pro animák netradiční duo
Trent Reznor a
Atticus Ross, kterému ještě pomohl
Jonathan Batiste. Dětem se navíc chytrou a inteligentní formou připomene, že k životu patří i smrt a přijde i nějaké to poučení. Po dlouhé době to tedy vypadá, že Pixar zavzpomínal na staré časy a nespoléhal jen na sílu pokračování franšízy. I naše
recenze je hodně nadšená. Premiéra týdne, u níž je škoda absence originálního znění.
Synopse: Středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však z ulic New Yorku přenese do Neznáma před, což je fantastické místo, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22, která však vůbec nechápe, čím je lidský život tak výjimečný.
Zajímavost: Jde o vůbec první pixarovku, jejímž hlavním hrdinou je černoch.
Oficiální trailer filmu Duše / Soul
Země nomádů (
Nomadland) (Falcon)
© Impawards
Nedávný vítěz Oscara za nejlepší film má v Evropě trochu vlažnější ohlasy, což ale může být dáno tím, že jde o typicky americké téma řešící americkou společnost. Sošku si odnesla i čínská režisérka
Chloe Zhao, která napsala také scénář. Nejvíc chválen a zároveň i kritizován je určitý realistický přístup, v němž prakticky neexistuje příběh a jen se odněkud někam putuje a divák poznává chudinskou společnost, na kterou se moc nemyslí. Podle reakcí je to chvíli působivé, postupem času ale stereotypní a ubíjející. Nicméně se všichni shodují na tom, že
Frances McDormand v titulní roli je vynikající a po zásluze si odnesla dalšího Oscara. Je tak jasné, že jde o náročnější snímek, který určitě nebude pro každého, ale za vidění rozhodně stojí, což potvrdí i naše
recenze.
Synopse: Po ekonomickém a sociálním kolapsu jednoho městečka v izolované části Nevady se jedna obyčejná žena Fern (
Frances McDormand) rozhodne radikálně změnit svůj život, který se ocitl ve slepé uličce. Koupí si starou rozpadající se dodávku, z níž si udělá karavan a vydá se na spirituální cestu, na které hledá život mimo konvenční společnost.
Zajímavost: Během čtyřměsíčního natáčení
McDormand skutečně přespávala v dodávce, kterou si sama designovala.
Oficiální český trailer filmu Země nomádů / Nomadland
Napětí (
The Power) (CinemArt)
© CinemArt
Britský horor už podle synopse vypadá hodně tuctově a nenápaditě. Většina ohlasů tuto tezi vesměs potvrzuje a chválí jen atmosféru, která je opravdu hutná, a určitou snahu o návaznost na gotické horory. Krom žánru samotného není moc nač lákat, neboť režisérka a scenáristka
Corinna Faith je debutantkou a ani představitelka hlavní role
Rose Williams není moc známá. Nenápadná a zřejmě naprosto průměrná premiéra.
Synopse: V zimě 1974 se celá Británie kvůli hornickým stávkám připravuje na výpadky elektřiny. Právě v tuto dobu poprvé přichází začínající zdravotní sestra Val (
Rose Williams) do kdysi významné, dnes ale již hodně zanedbané Východní londýnské královské nemocnice. Iluze, které o své práci má, však začne ztrácet hned po příchodu, kdy se setká s přísnou vrchní sestrou, která jí vysvětlí, jaká pravidla musí bezpodmínečně dodržovat. Většina pacientů ale byla z důvodu očekávaných výpadků elektřiny převezena do jiné nemocnice, proto se může zdát, že Val bude mít méně práce. Jenže je jednou z mála, která musí zůstat na noční službu. Ocitá se tak ve staré rozpadající se a téměř opuštěné budově, kde už je jen několik zaměstnanců a pacientů neschopných převozu. V nemocniční temnotě, která brzy nastane, se ale ukrývá něco zlého. A je to právě Valina nevinnost, která skryté zlo probudila.
Oficiální český trailer filmu Napětí / The Power
Shorta (
Shorta) (Film Europe)
© Film Europe
Dánský thriller sice nevypadá podle synopse nijak originálně, zřejmě ale chce být zprávou o aktuálním multikulturním světě, který je značně křehký a stačí jen velmi málo, aby v něm došlo k vyhrocenému konfliktu. A asi právě tematika a země původu je to jediné, na co mohou režírující
Anders Ølholm a
Frederik Louis Hviid spoléhat, protože obsazení, v němž hrají prim
Jacob Lohmann a
Simon Sears, není příliš známé. Ohlasy jsou ale relativně spokojené a pohybují se na hranici lehkého nadprůměru, takže by nemuselo jít o úplnou ztrátu času a ti, kteří mají severskou kinematografii rádi, by měli dostat přesně to, co očekávají.
Synopse: Policisté Jens (
Simon Sears) a Mike (
Jakob Ulrik Lohmann) jsou na běžné hlídce v kodaňském ghettu, když se z rádia dozvědí, že devatenáctiletý Talib Ben Hassi, který byl v policejní vazbě, zemřel. Ačkoli nikdo neví, proč se to stalo, tato zpráva roznítí nekontrolovatelný vztek mezi mládeží v ghettu, která touží po odplatě. Rázem se oba policisté ocitají v pasti a musí bojovat zuby nehty, aby našli cestu ven.
Zajímavost: Oba hlavní představitelé prošli před natáčením rozsáhlým výcvikovým táborem.
Originální trailer filmu Shorta / Shorta
Léto v Kreuzbergu (
Kokon) (Queer Kino)
© Mezipatra
Už jméno tuzemského distributora napovídá, co je hlavním tématem německého romantického dramatu. Potěšující je, že dle nemnoha ohlasů vypráví režisérka a scenáristka
Leonie Krippendorff vše citilivě a nedělá z filmu agitku, která by propagovala a "ospravedlňovala" lesbický vztah. V obsazení se pochopitelně neobjeví nikdo známý, proto se dostaví určitý pocit autenticity, což je skoro vždy pozitivem. Typický festivalový počin, k němuž je nutné si najít cestu.
Synopse: Čtrnáctiletá Nora (
Lena Urzendowsky) je tichá dívka, která se o prázdninách se svou starší sestrou a kamarádkami jen tak poflakuje Berlínem. Z pomalého tempa ospalých letních dní ji vytáhne až seznámení s osobitou Romy (
Jella Haase), díky které pozná první velkou lásku a zároveň trápení.
Český trailer filmu Léto v Kreuzbergu / Kokon
Jak Bůh hledal Karla (Pilot Film)
© Pilot Film
Už od pondělí 31. května je možné vidět česko-polsko-slovenský dokument, který se nejspíše snaží ukázat, jak je to v Polsku s náboženskou vírou. Vzhledem k tomu, že režii a scénář obstarali
Vít Klusák a
Filip Remunda, dá se o tom cíli značně pochybovat, což se potvrzuje i v ohlasech, které hovoří o tom, že není úplně jasné, zda si má snímek dělat legraci z Čechů, Poláků, nebo všech zároveň. Tentokrát se tedy zdá, že známá dvojice se úplně netrefila a mířila trochu mimo cíl. Názor si samozřejmě musí udělat každý sám a je obrovská škoda, že současná situace neumožňuje moc projekcí s následnou diskuzí, která by mohla být mnohem zajímavější než film samotný.
Synopse: Karel Žalud je český dokumentarista, který po rozpadu manželství prochází velkou osobní krizí. Zároveň se podobá stereotypní představě Poláků o tom, jak vypadá typický Čech. Karlův převážně ateistický štáb, který se v Polsku pohybuje, navštíví masová setkání polských věřících, proniká do antisemitského rádia a konfrontuje kněží s vymítáním ďábla nebo se sexuálním zneužíváním uvnitř církve. Zpovědi neunikne ani průvodce filmu.
Originální trailer filmu Jak Bůh hledal Karla
Vlci na hranicích (Bontonfilm)
© Banger
Dokument režiséra a scenáristy
Martina Páva se zabývá tím, zda do naší přírody patří vlci, nebo ne. Podle dostupných ohlasů se ale zdá, že toto téma je pro něj pouze pozadím pro ukázku typicky české povahy a zachycení rozdělené společnosti. Divákovi se tu prý nic nevnucuje a každý si závěr může udělat sám, navíc je audiovizuální složka údajně naprosto famózní a všichni aktéři jsou zajímaví a překvapivě výrazní. Zdá se tedy, že tu po delší době máme dobrý domácí dokument, který má potenciál zaujmout širší publikum.
Synopse: Na Broumovsku byli vlci vyhubeni před více než dvěma sty lety a začali se vracet až v poslední době. V tomto kraji je ale zároveň největší koncentrace ovcí v celé České republice. Proto není divu, že se zdejší obyvatelstvo rozdělilo na dvě části - na jedné straně stojí statkáři a další obyvatelé, kteří se cítí ohroženi a chtějí se vlků zbavit, na té druhé jsou ti, kteří je považují za přirozené predátory nutné pro znovunastolení rovnováhy v přírodě. Podle nich by se navíc lidé měli vzdát absolutní nadvlády nad životním prostředím a měli by změnit způsob uvažování o lidské bezpečnosti a majetku. Dokážeme a chceme vlky vůbec znovu přijmout?
Zajímavost: Námětem k natáčení se staly protesty farmářů proti návratu vlků, které se v roce 2016 odehrály v Broumově.
Originální trailer filmu Vlci na hranicích