1917

Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací

Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr.

1917Recenzoval/a Jan Varga dne 21.02.2020 12:30. Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. Hodnocení: 3.5
George MacKay, Dean-Charles Chapman ve filmu  / 1917Americko-britské válečné survival-drama 1917, zasazené do období první světové války (duben 1917) a natočené režisérem a scenáristou Samem Mendesem (Americká krásaMariňák) bylo nominováno na deset Oscarů (z nichž proměnilo ty za kameru, mix zvuku a vizuální efekty), zároveň získalo Zlatý glóbus za nejlepší režii a nejlepší film-drama a také obdrželo sedm cen BAFTA (včetně ceny pro nejlepší film). Do kin tedy vstupuje s nemalou pověstí, z velké části přiživenou zvěstmi o tom, že má jít údajně o unikátní divácký zážitek spočívající v tom, že celý film byl natočen v jednom jediném dlouhém záběru.

Skutečnost je taková, že v jednom záběru snímek 1917 natočený není. Je v něm jeden přiznaný střih a pak několik střihů dovedně skrytých. I tak ale všechny jeho scény představují i mnoho minut dlouhé celistvé segmenty, které muselo být náročné navrhnout, secvičit a posléze natočit v choreografii, v níž se kamera mnohokrát ocitala na střídačku v rukou kameramana a v závěsu na pojízdném jeřábu. Jinak v historii kinematografie samozřejmě vzniklo poměrně dost celovečerních filmů natočených skutečně na jeden záběr (i takových, které to jen předstírají), akorát se doposud nejednalo o válečné filmy. Kvůli snímku 1917 jeho tvůrci mimo jiné zhotovili dvojici několik set metrů dlouhých válečných zákopů a spoustu scén založili na postupném rozkrývání detailně propracované mizanscény.

Benedict Cumberbatch ve filmu  / 1917Atraktivnost filmu tudíž stojí do značné míry hlavně na onom jediném gimmicku s iluzí jednozáběrového filmu a s ním spojené okázalé kameramanské exhibice, jenž dělá ze snímku 1917 podívanou, na níž lze namísto příběhu a vypravěčských prostředků ocenit především onu technickou mechaničnost, s níž jednotlivé scény vznikaly. Řemeslná realizace většiny záběrů má tak větší šanci zapůsobit než hlavní hrdinové a jejich osudy, stejně tak se spíš než směřováním děje lze častěji zabývat úvahami nad tím, kde zrovna stál v tu dobu kameraman, pro které pasáže bylo zapotřebí jeřábu a v kterých momentech jsou pravděpodobně schovány ony „neviditelné“ střihy.

Stejně tak lze žasnout i nad fantastickou výpravou filmu, čítající mimo jiné několik úžasně naaranžovaných lokací. Řada scén je pojata tím způsobem, že jak hrdinové jdou, odkrývají se před nimi nové horizonty a nová prostředí (případně se prohlubují a rozšiřují ty stávající), čímž je posilován pocit, že se nepohybují jen v nějakém ateliérovém výseku, ale ve skutečně členitém a rozměrném prostoru, což je neuvěřitelně vtahující a působivé. Problém nastává akorát ve chvílích, kdy se postavy rozhodnou (nebo jsou nuceny) setrvat delší dobu na jednom místě, přičemž do té doby neustále se pohybující kamera, která je jim soustavně v patách nebo třeba o pár kroků před nimi a nikdy je nespustí ze zřetele, najednou ustrne. V tu chvíli zároveň mizí radost z objevování neznámého a nahrazuje ji téměř statické pozorování již objeveného. Kdykoli se tak stane, vkrádá se do scény postupně rostoucí nezáživnost a nezajímavost, mizící až v okamžiku, kdy se postavy dají znovu do pohybu.

George MacKay ve filmu  / 1917V těchto „nepohyblivých“ sekvencích, v nichž se film vzdává svého hlavního triumfu, ladně plovoucí kinetické kamery, se naplno ukazuje, o jak průměrný a obyčejný válečný snímek by šlo, pokud by byl natočen standardně. Příběh tvoří (záměrně) jednoduchá historka o dvou britských vojácích (George MacKay a Dean-Charles Chapman), kteří dostanou za úkol dostat se v krátkém časovém úseku na nepřátelské území a varovat před útokem německé přesily nic netušící početnou jednotku, v níž bojuje i bratr jednoho z nich. Sílu přitom příběhu dodává právě zpřítomňování prostoru a času, kdy na sebe jednotlivé lokace plynule navazují a kdy veškeré jednání hrdinů probíhá v reálném čase.

Místy tak film 1917 připomíná záznam z hraní nějaké válečné počítačové hry, jejíž postavy povětšinou jen procházejí lokacemi, sem tam zažijí i nějakou menší akci a občas i někoho potkají, ale pak zas musí hned pokračovat dál (známější herci jako Colin FirthBenedict Cumberbatch nebo Mark Strong se tudíž na plátně nikdy na moc dlouho neohřejí). U počítačové hry ale nikdy nemáte pocit, že sledujete reálné lidi (místo toho vás s nimi spojuje to, že ovládáte jejich pohyby), a zároveň prostředí v žádné počítačové hře nesnese ani přes nejvyspělejší úroveň současné animace srovnání s reálným světem (nejskvostnější jsou sekvence ze zákopů a ze země nikoho, ale i na jiných místech je film vizuálně doopravdy nádherný). Obrazové složce filmu nelze nic vytknout a i herecky je ustátý velmi obstojně, díky čemuž v něm místy fungují jak emoce, tak sporadický humor (epizoda se špičatým drátem a střevy je jak vystřižená z nějaké černé anekdoty o tetanu).

George MacKay ve filmu  / 1917Občasné pokusy o dojetí se nicméně i tak chvílemi ředí přílišnou sentimentalitou (pasáž s dívkou a nemluvnětem), snahu o autentičnost a realističnost zas kazí až podezřelé množství náhod (sestřelené letadlo ze všech možných míst dopadne zrovna tam, kde stojí oba hrdinové) a také povážlivě nadměrná míra štěstí, s níž se hrdinům vyhýbají nepřátelské kulky. První zhruba třetina filmu je naprosto bravurní (důraz na rozbahněná bojiště, mrtvoly obletované mouchami, zákopy prolezlé krysami), s přibývajícím časem se však nápad s jednolitými záběry postupně vyčerpává. Na druhou stranu poselství o nesmyslnosti války a jejích zbytečných obětech sice zní mělce a obehraně, podané je přesto poměrně úderným způsobem.

Skutečně strhující je tak snímek 1917 jen v určitých částech, přičemž soustavně uchvacující je na něm pouze ta představa, jak náročná musela být inscenace jeho jednotlivých scén. Díky netradičnímu pojetí jej lze nakonec v jistém ohledu opravdu označit za unikátní a v každém případě jde o film, jenž si zaslouží značnou pozornost i přesto, že jeho dokonalé vizuální a technické zpracování je v podstatě to jediné, co na něm lze skutečně obdivovat.

Český trailer k filmu 1917

7/10
0,0

Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité? UPDATE: Letošní Awards Season je zcela odlišná od všech ostatních kvůli celosvětové pandemii koronaviru, která neblaze ovlivnila nejen svět filmu a Oscarů. Jací jsou letošní favorité, se snaží přiblížit následující přehled. čtěte zde
Vydáno: 23.11.2020 17:30 v sekci Články | Publicistika
0
Box office: 47. víkend
Box office: tržby se propadly na dno Americký žebříček tržeb zažil historické dno, když se tržby vedoucího snímku Slečna bestie propadly o hrozivých šestašedesát procent. čtěte zde
Vydáno: 23.11.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Smrtonosná zbraň od nejhorší po nejlepší
Téma: filmová série Smrtonosná zbraň seřazená od nejhorší po nejlepší Filmová série čtyř Smrtonosných zbraní je legendární. Režisérem všech čtyř dílů je Richard Donner. Hlavními představiteli ústřední dvojice byli Mel Gibson a Danny Glover. čtěte zde
Vydáno: 21.11.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
2
TV tipy: 20. 11. 2020 - 26. 11. 2020
TV tipy: Mistr hazardu Batman ztratil Stalina a volá netvora Ani blížící se poslední měsíc roku nepřiměl televize k zásadnějším změnám, tudíž se tak nelze těšit na žádné velké premiéry. Z těch menších ale rozhodně stojí za pozornost fantasy Volání netvora a satira Ztratili jsme... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
1
Jak se točí nový Jurský svět v pandemických podmínkách?
Jak se točí nový Jurský svět v pandemických podmínkách? O krachujících firmách, lidech bez práce a tíživé situaci slýcháme dnes a denně ze všech stran. Pojďme se podívat na to, jak pandemie koronaviru ovlivnila natáčení připravovaných blockbusterů i menších nezávislých filmů. čtěte zde
Vydáno: 16.11.2020 12:30 v sekci Články | Publicistika
0