1917

Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací

Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr.

1917Recenzoval/a Jan Varga dne 21.02.2020 12:30. Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. Hodnocení: 3.5
George MacKay, Dean-Charles Chapman ve filmu  / 1917Americko-britské válečné survival-drama 1917, zasazené do období první světové války (duben 1917) a natočené režisérem a scenáristou Samem Mendesem (Americká krásaMariňák) bylo nominováno na deset Oscarů (z nichž proměnilo ty za kameru, mix zvuku a vizuální efekty), zároveň získalo Zlatý glóbus za nejlepší režii a nejlepší film-drama a také obdrželo sedm cen BAFTA (včetně ceny pro nejlepší film). Do kin tedy vstupuje s nemalou pověstí, z velké části přiživenou zvěstmi o tom, že má jít údajně o unikátní divácký zážitek spočívající v tom, že celý film byl natočen v jednom jediném dlouhém záběru.

Skutečnost je taková, že v jednom záběru snímek 1917 natočený není. Je v něm jeden přiznaný střih a pak několik střihů dovedně skrytých. I tak ale všechny jeho scény představují i mnoho minut dlouhé celistvé segmenty, které muselo být náročné navrhnout, secvičit a posléze natočit v choreografii, v níž se kamera mnohokrát ocitala na střídačku v rukou kameramana a v závěsu na pojízdném jeřábu. Jinak v historii kinematografie samozřejmě vzniklo poměrně dost celovečerních filmů natočených skutečně na jeden záběr (i takových, které to jen předstírají), akorát se doposud nejednalo o válečné filmy. Kvůli snímku 1917 jeho tvůrci mimo jiné zhotovili dvojici několik set metrů dlouhých válečných zákopů a spoustu scén založili na postupném rozkrývání detailně propracované mizanscény.

Benedict Cumberbatch ve filmu  / 1917Atraktivnost filmu tudíž stojí do značné míry hlavně na onom jediném gimmicku s iluzí jednozáběrového filmu a s ním spojené okázalé kameramanské exhibice, jenž dělá ze snímku 1917 podívanou, na níž lze namísto příběhu a vypravěčských prostředků ocenit především onu technickou mechaničnost, s níž jednotlivé scény vznikaly. Řemeslná realizace většiny záběrů má tak větší šanci zapůsobit než hlavní hrdinové a jejich osudy, stejně tak se spíš než směřováním děje lze častěji zabývat úvahami nad tím, kde zrovna stál v tu dobu kameraman, pro které pasáže bylo zapotřebí jeřábu a v kterých momentech jsou pravděpodobně schovány ony „neviditelné“ střihy.

Stejně tak lze žasnout i nad fantastickou výpravou filmu, čítající mimo jiné několik úžasně naaranžovaných lokací. Řada scén je pojata tím způsobem, že jak hrdinové jdou, odkrývají se před nimi nové horizonty a nová prostředí (případně se prohlubují a rozšiřují ty stávající), čímž je posilován pocit, že se nepohybují jen v nějakém ateliérovém výseku, ale ve skutečně členitém a rozměrném prostoru, což je neuvěřitelně vtahující a působivé. Problém nastává akorát ve chvílích, kdy se postavy rozhodnou (nebo jsou nuceny) setrvat delší dobu na jednom místě, přičemž do té doby neustále se pohybující kamera, která je jim soustavně v patách nebo třeba o pár kroků před nimi a nikdy je nespustí ze zřetele, najednou ustrne. V tu chvíli zároveň mizí radost z objevování neznámého a nahrazuje ji téměř statické pozorování již objeveného. Kdykoli se tak stane, vkrádá se do scény postupně rostoucí nezáživnost a nezajímavost, mizící až v okamžiku, kdy se postavy dají znovu do pohybu.

George MacKay ve filmu  / 1917V těchto „nepohyblivých“ sekvencích, v nichž se film vzdává svého hlavního triumfu, ladně plovoucí kinetické kamery, se naplno ukazuje, o jak průměrný a obyčejný válečný snímek by šlo, pokud by byl natočen standardně. Příběh tvoří (záměrně) jednoduchá historka o dvou britských vojácích (George MacKay a Dean-Charles Chapman), kteří dostanou za úkol dostat se v krátkém časovém úseku na nepřátelské území a varovat před útokem německé přesily nic netušící početnou jednotku, v níž bojuje i bratr jednoho z nich. Sílu přitom příběhu dodává právě zpřítomňování prostoru a času, kdy na sebe jednotlivé lokace plynule navazují a kdy veškeré jednání hrdinů probíhá v reálném čase.

Místy tak film 1917 připomíná záznam z hraní nějaké válečné počítačové hry, jejíž postavy povětšinou jen procházejí lokacemi, sem tam zažijí i nějakou menší akci a občas i někoho potkají, ale pak zas musí hned pokračovat dál (známější herci jako Colin FirthBenedict Cumberbatch nebo Mark Strong se tudíž na plátně nikdy na moc dlouho neohřejí). U počítačové hry ale nikdy nemáte pocit, že sledujete reálné lidi (místo toho vás s nimi spojuje to, že ovládáte jejich pohyby), a zároveň prostředí v žádné počítačové hře nesnese ani přes nejvyspělejší úroveň současné animace srovnání s reálným světem (nejskvostnější jsou sekvence ze zákopů a ze země nikoho, ale i na jiných místech je film vizuálně doopravdy nádherný). Obrazové složce filmu nelze nic vytknout a i herecky je ustátý velmi obstojně, díky čemuž v něm místy fungují jak emoce, tak sporadický humor (epizoda se špičatým drátem a střevy je jak vystřižená z nějaké černé anekdoty o tetanu).

George MacKay ve filmu  / 1917Občasné pokusy o dojetí se nicméně i tak chvílemi ředí přílišnou sentimentalitou (pasáž s dívkou a nemluvnětem), snahu o autentičnost a realističnost zas kazí až podezřelé množství náhod (sestřelené letadlo ze všech možných míst dopadne zrovna tam, kde stojí oba hrdinové) a také povážlivě nadměrná míra štěstí, s níž se hrdinům vyhýbají nepřátelské kulky. První zhruba třetina filmu je naprosto bravurní (důraz na rozbahněná bojiště, mrtvoly obletované mouchami, zákopy prolezlé krysami), s přibývajícím časem se však nápad s jednolitými záběry postupně vyčerpává. Na druhou stranu poselství o nesmyslnosti války a jejích zbytečných obětech sice zní mělce a obehraně, podané je přesto poměrně úderným způsobem.

Skutečně strhující je tak snímek 1917 jen v určitých částech, přičemž soustavně uchvacující je na něm pouze ta představa, jak náročná musela být inscenace jeho jednotlivých scén. Díky netradičnímu pojetí jej lze nakonec v jistém ohledu opravdu označit za unikátní a v každém případě jde o film, jenž si zaslouží značnou pozornost i přesto, že jeho dokonalé vizuální a technické zpracování je v podstatě to jediné, co na něm lze skutečně obdivovat.

Český trailer k filmu 1917

7/10
0,0

TV tipy: 14. 8. 2020 - 20. 8. 2020
TV tipy: Captain America a Ivanhoe rozpoutali občanskou válku, během které prožili nejdelší den Druhá polovina srpna už přece jen v televizních programech vypadá trochu lépe a nabízí hned několik zajímavých a mnohdy i zapomenutých počinů. Tipem týdne je určitě premiéra komiksovky Captain America: Občanská válka. čtěte zde
Vydáno: 14.08.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 33. týden
Kinopremiéry: Lola pořádá v Palm Springs casting na lásku Polovina srpna je v kinech ve znamení údajně příjemné letní indie komedie Palm Springs. Na první místa žebříčků návštěvnosti ale bude útočit především pochybně vypadající tuzemská komedie Casting na lásku. čtěte zde
Vydáno: 12.08.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Palm Springs 8/10
Recenze: Letní komedie Palm Springs si pohrává s časovou smyčkou Nejvtipnější komedie tohoto léta je založená na časové smyčce, jejímž nedobrovolným rukojmím je pohodář Nyles (Andy Samberg), jenž dělá doprovod své přítelkyni na svatbě její nejlepší kamarádky. čtěte zde
Vydáno: 11.08.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 32. týden
Top 20 ČR: Trollové odsunuli Havla Animovaná novinka Trollové: Světové turné odsunula z prvního místo domácí snímek Havel. Návštěvnost kin zůstává v době koronaviru stále podprůměrná. čtěte zde
Vydáno: 10.08.2020 14:13 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Alan Parker
Téma: Všechny filmy Alana Parkera seřazené od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku si připomeneme čtrnáct celovečerních snímků britského režiséra Alana Parkera, které si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu či spíše od dobrého k tomu nejskvělejšímu. čtěte zde
Vydáno: 08.08.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0