Králíček Jojo

Recenze: Komedie Králíček Jojo je náladově roztříštěná anti-nacistická satira

Vydáno: 22.01.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga

Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný.

Králíček JojoRecenzoval/a Jan Varga dne 22.01.2020 12:30. Snímek se Scarlett Johansson a zářícími dětskými hvězdami má pověst hravého a vtipného crowd-pleaseru, avšak způsob, jakým kombinuje dramatický příběh a různé komediální styly, je značně nevyrovnaný. Hodnocení: 3
Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Taika Waititi ve filmu Králíček Jojo / Jojo RabbitHlavním hrdinou americké komedie Králíček Jojo, odehrávající se ke konci druhé světové války (a natočené mimo jiné v Žatci), je desetiletý chlapec Johannes (Roman Griffin Davis), který je zapáleným obdivovatelem nacistů a za imaginárního kamaráda má Adolfa Hitlera (Taika Waititi, scenárista a režisér tohoto filmu). Jeho nadšení pro nacistickou ideologii však projde zkouškou, když Johannes (přezdívaný Jojo) zjistí, že jeho matka (Scarlett Johansson) schovává ve zdech jejich domu jakousi sedmnáctiletou Židovku (Thomasin McKenzie).

Taika Waititi nejprve natočil na Novém Zélandu několik netradičních nezávislých snímků (včetně filmu Co děláme v temnotách, který považuji za nejvtipnější komedii posledního desetiletí), pak byl natažen do Hollywoodu, aby režíroval marvelovku Thor: Ragnarok a nyní natočil Králíčka Jojo, na šest Oscarů (včetně kategorie Nejlepší film) nominovanou adaptaci románu Caging Skies spisovatelky Christine Leunens. Jde o snímek, který zřejmě měl být provokativní anti-nacistickou satirou s morálním ponaučením zahrnujícím kritiku nenávistných a xenofobii posilujících tendencí a zároveň hřejivým a dojímavým feel-good filmem, působícím na diváky povznášejícím dojmem. Bohužel, Králíček Jojo vyznívá v obou těchto polohách značně problematicky a vrtkavě.

Roman Griffin Davis, Taika Waititi, Scarlett Johansson ve filmu Králíček Jojo / Jojo RabbitNejlepší a nejvtipnější je v podstatě úvod filmu, v němž dokumentární záběry pochodujících nacistů doprovází rozverná písnička od Beatles (v němčině), zatímco Johannes nadšeně hajluje na všechny kolem sebe a chystá se na víkendový tábor s Hitlerjugend, kde se mladí hoši učí házet granáty a bránit se před mentálními schopnostmi lstivých Židů. Pak se ale dostaví příběh a už je to jen horší, neb při realizaci dějové linie i většiny jejích aspektů se nepodařilo vyladit poměr mezi dramatickou vážností a komediální nadsázkou, což dělá z Králíčka Jojo silně nevyrovnanou podívanou, náhodně přeskakující mezi několika nesourodými styly a náladami.

Johannes by v doprovodu imaginárního Hitlera mohl být bohatým zdrojem satirického humoru, kdyby však z filmu nebyla tolik znát snaha filmařů být co nejméně kontroverzní, takže satira se sice koná, leč jen sporadicky a je nepříliš ostrá. Postavy hrdinovy maminky a její náctileté schovanky jsou naopak vykresleny poměrně seriózně, jsou propracovaně napsané, mají i netriviální psychologickou hloubku a plně by obstály i ve zcela vážném dramatu, přičemž jejich humor je jemný a sofistikovaný. V kontrastu naproti nim zas stojí postavy nacistů (zejména Sam Rockwell a Rebel Wilson), jež jsou absurdními karikaturami s prvoplánovými hláškami a dementním vystupováním. Imaginární Adolf Hitler slouží jako jednorozměrná parodie, avšak ve filmu je přítomen povážlivě málo a jeho vliv na vývoj děje je nulový.

Sam Rockwell, Scarlett Johansson, Roman Griffin Davis ve filmu Králíček Jojo / Jojo RabbitVe filmu se pak mísí seriózně dramatické scény (oběšenci na ulicích, ukrývání se ve zdi…) se scénami čistě komediálními (většina úvodu, všechny pasáže s Hitlerem…) a se scénami, které mají být obojí zároveň. To mísení často působí strašlivě bizarně (především když se nějaká komická postava ocitne v dramatické situaci nebo když spolu musejí interagovat dvě postavy, z nichž jedna je realistická a sofistikovaná a druhá je plochou komediální karikaturou). Nehledě na to, že většina těch scén navíc působí i dětsky naivně, ačkoli se nezdá, že by to nějak souviselo se záměrem vylíčit dění ve filmu optikou hlavního hrdiny. Tohle všechno následně přispívá k výrazně roztříštěnému stylu filmu a výsledkem je to, že jeho komediální rovina je oslabována závažností příběhu a držením se na uzdě, zatímco jeho dramatická rovina nemá kvůli vysoké míře nadhledu a nedostatku soudržnosti potřebnou údernost.

Thomasin McKenzie, Roman Griffin Davis ve filmu Králíček Jojo / Jojo RabbitJe otázka, zdali by Taikovi Waititimu, jenž je filmařem inteligentním a vtipným (a na filmu je to i přes všechny výtky docela dost znát), téma nacistické satiry sedlo lépe, kdyby dostal volnější pole působnosti a mohl si snímek natočit opravdu po svém. Takhle totiž opravdu vyniká jen ve vedení herců (dětští herci jsou fantastičtí, energická Scarlett Johansson je sympaticky rozverná, Sam Rockwell je frajer i jako nacista) a v realizaci izolovaných gagů, z nichž některé jsou velmi podařené. Celkově ale Králíček Jojo působí jako promarněná šance, na kterou je Waititiho talentu a schopností v podstatě škoda, protože jde (pravděpodobně kvůli zásahům producentů) o film až příliš obvyklý, prostý a komediálně zdrženlivý, což vůbec neodpovídá naturelu Watitiho předchozích filmů.

Králíček Jojo je tudíž sice úsměvný a plný zdařilých motivů a momentů, leč seriózní přístup k závažnému tématu a nadsazenou komediální stylizaci se v něm příliš hladce skloubit nepodařilo (místy je to spíš vzájemně kontraproduktivní). A to hlavní, co je na něm nejzajímavější – tedy nacistická satira a humor točící se kolem imaginárního Hitlera chovajícího se podle představ jeho fanouška, desetiletého kluka – je využito v podstatě nejméně. I tak se ale zdá, že Králíček Jojo coby hravý crowd-pleaser diváky povětšinou nezklamává, což dokazuje i udělení divácké ceny na festivalu v Torontu. Tutéž cenu získala loni v Torontu Zelená kniha, která to nakonec dotáhla i na Oscara za nejlepší film – nicméně v tomto případě si troufnu tvrdit, že se historie opakovat nebude.

Český trailer k filmu Králíček Jojo

6/10
0,0

Portrét: Luis Buñuel
Portrét: Luis Buñuel - představitel filmového surrealismu V tomto měsíci uplyne 120 let od narození legendárního španělského režiséra, představitele filmového surrealismu Luise Buñuela. Tento článek připomene jeho život i dílo. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2020 10:00 v sekci Články | Publicistika
1
1917 7/10
Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 2. 2020 - 27. 2. 2020
TV tipy: Čarodějnice bojuje s kickboxerem a nosí masku rudé smrti Na konci února se v televizích nic zásadního neděje, protože žádné velké premiéry nejsou na programu. Krom několika zapomenutých filmů tak nejvíc zaujme uvedení Eggersova debutového počinu Čarodějnice. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Ježek Sonic 4/10
Recenze: Ježek Sonic přesedlal z videoher do průměrného rodinného filmu Superrychlý modrý ježek Sonic je videoherní postavička, s níž hráč sbírá zlaté kroužky a bojuje se zlým doktorem Robotnikem. Stejné motivy se objevují i ve filmové adaptaci této videohry, v níž si mimo jiné zahráli i Jim Carrey... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Sviňa ježek Sonic prožívá chvění Zajímavě obsazená videoherní adaptace populárního Ježka Sonica po čtyřměsíčním odkladu vstupuje v tomto týdnu do tuzemských kin. A cestičku má notně umetenou, protože srovnatelnou konkurenci v podstatě nemá. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0