Na co koukat v televizi, když kvalitních seriálů stále přibývá? Na stále složitější otázku se pokouší nalézt odpověď následující článek, který se snaží nabídnout průřez tím nejzajímavějším, co se v roce 2019 na obrazovkách urodilo.
Další rok, další rekordní počet premiér nových seriálů nebo sezón, který se do budoucích let rozhodně nebude zpomalovat. Příští rok s nástupem dvou dalších nových streamingových služeb a navýšením produkce u většiny známých platforem a televizí můžeme očekávat nárůst až astronomický. Dá se v tomto čím dále přehlcenějším poli ještě vyznat? Tento článek se pokouší vybrat devatenáctku zajímavých novinek, které se nějakým způsobem vymykají tomu, co je běžně v televizi k vidění, případně doporučit některé pozoruhodné nebo důležité novinky. Na co koukáte v televizi Vy?
Pozn.: článek se zaměřuje výhradně na americkou seriálovou tvorbu.
19. Servant (Apple TV+, 10x30)
Pod produkční záštitou kdysi průlomového tvůrce M. Night Shyamalana (zároveň režisér první epizody) vznikl tento psychologický thriller půlhodinového formátu jako seriálová odpověď na stísněné klaustrofobické thrillery s mysteriózní atmosférou typu Rosemary má děťátko. Otisk Polanského nejde znát jen ve stylistické rovině (dlouhé záběry, paranoidní hudba, fascinace odpudivými detaily), náramně se mu podobá i v rovině vyprávění, jež příběh tajemné chůvy, kterou po rodinné tragédii zaměstná manželský pár, neustále nutí diváka přehodnocovat viděné a klást si otázky spojené s nadpřirozenem. Skvělý přírůstek do subžánru „mateřských hororů“ zatím platí za nejvýraznější a nejvíce autorsky uchopený kousek nové streamingové služby Apple TV+.
18. Nejsilnější hlas (Showtime, 7x50)
Sedmidílná minisérie podle autobiografické knihy zakladatele Fox News Rogera Ailese vypadá jako typický materiál pro získávání cen Emmy – příběh podle skutečné události, silný politický podtext kritizující amerického prezidenta Donalda Trumpa, téma #MeToo, herci podstupující náročné fyzické transformace, angažmá kreativního týmu stojícího za oscarovým filmem Spotlight. Vlídné akademické umění se zde však nekoná, scénář je dravou satirou, která očima egomaniakálního manipulátora popisuje neblahý vývoj americké politiky a postupný rozklad zpravodajských hodnot směrem k temnému věku fake news a nejsilnějšího hlasu, který přehluší vše ostatní. Bez pochyby jeden z občansky nejdůležitějších seriálů roku, který navíc vyniká skvělé napsanými ženskými postavami bez patosu a klišé a životním výkonem Russella Crowea.
17. Undone (Prime Video, 8x20)
Undone je dalším z progresivních krátkých formátů roku 2019, který svou stopáž ve spojení s netradiční rotoskopickou animací dokáže zúročit v originálních pojednáních o vztazích, životě a smrti. Unikátní vizuální stránka, která připomene třeba nezávislé filmy Richarda Linklatera, slouží zejména k fantasknímu prohloubení příběhu o ženě žijící ve stereotypní existenci, která po téměř smrtelné autonehodě začne vnímat čas zcela jiným způsobem a dozví se tak spoustu nejen o sobě, ale i o svých blízkých. Seriál zaujme svým surreálným výtvarným pojetím, stejně tak i silným příběhem o mentální chorobě, jež se prolíná s hard sci-fi o cestování v čase, čímž tvoří na poli krátkometrážních seriálů zcela jistě zapamatovatelnou výjimku.
16. The Marvelous Mrs. Maisel – 3. sezóna (Prime Video, 8x60)
Z celého výběru je komediální dobový seriál mapující cestu začínající stand-up komičky ke slávě zřejmě jediným skutečně feel-good titulem, který ukazuje, že i takto oddechový seriál nemusí nutně znamenat konvenčně uchopený příběh nebo nezajímavě napsané postavy. Ze seriálu jde stoprocentně cítit rukopis tvůrkyně
Gilmorových děvčat Amy Sherman-Palladino, zejména tvorba potrhlých situací, výstředních charakterů a vtipných hlášek, které jsou zasazeny do širšího osobního (vztahy) a profesionálního (práce) rámce postavy. Hodinový formát je na komediální žánr poměrně dost, jednotlivé díly však díky zaměření se na více postav a dějů najednou svým svižným pojetím utečou rychle jako epizoda poloviční stopáže. Spolu s působivým retro produkčním designem a skvělými výkony Rachel Brosnahan a Alex Borstein jde o ideální nenáročný seriál, který ukazuje, že vkusná nekontroverzní zábava ještě nevymřela.
15. Potvora – 2. sezóna (Prime Video, 6x30)
Pokračování tři roky staré dramedie Phoebe Waller-Bridge, v níž otevřeným a cynickým způsobem komentuje svůj vztahový a sexuální život, se téměř přes noc stalo úspěchem a na celý projekt vrhlo fenomén kultovního počinu, včetně zisku všech myslitelných cen Emmy. Druhá sezóna, která je dle slov tvůrkyně skutečně poslední, opět nabízí vyvážený mix smutné komedie ze života a nevyhnutelné tragédie, spojené s originálním prolamováním čtvrté stěny. Zásadní změnou oproti té první je obsazení Andrewa Scotta do role „sexy kněze“, který svými glosami tvoří zajímavý protipól hlavní hrdince a pozvedává pokračování na mnohem vyšší úroveň. A to až do emocionálně devastujícího finále.
14. Po životě (Netflix, 6x30)
Nejnovější seriálový počin Rickyho Gervaise sleduje vcelku obyčejný příběh, v němž se vdovec vyrovnává se smrtí manželky. Jak je však u tvůrce
Kanclu nebo
Komparzu typické, jde o nihilistickou dramedii, v níž se životní krize řeší kontroverzním humorem. Gervais v
Po životě stvořil další nevyzpytatelný kousek, který (podobně jako jeho předchozí seriál
Derek) na papíře působí neslučitelně, ve výsledné podobě je však funkční kombinací vážného melancholického dramatu o ztrátě a obhroublé sprosté komedie s nižším humorem, která nakonec dokáže svým nepodbízivým způsobem dojmout.
13. Tuca & Bertie (Netflix, 10x25)
Po první sezóně zrušený animovaný komediální seriál sice vypadá jako spin-off
BoJacka Horsemana, nicméně zachází v absurdní a surreálné poetice daleko za příhody depresivního koně. V jádru jde vlastně o naprosto klasickou vztahovku sledující příběhy dvou kamarádek z velkoměsta, čím se ale vymyká jakékoliv konkurenci, je audiovizuální pojetí a množství gagů, které v rámci několika plánů přeplňují mizanscénu až k nepřehlednosti. Hyperaktivní režie a zběsilé tempo diváka tak zahlcuje podněty, že je nejde rozhodně na první zhlédnutí pobrat – nejzajímavější však je, že i v rámci takto ztřeštěné poetiky fungují výborně osobní příběhy postav i jejich charakterový vývoj v rámci seriálu. V lecčem experimentální, ale rozhodně ojedinělý kousek, který vnáší do žánru opět něco nového.
12. Barry – 2. sezóna (HBO, 8x30)
I ve druhé sezóně působí
Barry jako jeden z nejvýraznějších nových komediálních seriálů od HBO. Seriál Billa Hadera o nájemném vrahovi, který se zároveň chce prosadit jako divadelní herec, je stále drze černohumorný, brutální, napínavý, a vzhledem k okolnostem první sezóny mu označení „komedie“ už ani moc nepřísluší. Pokračování vyniká zejména autorsky koncipovaným šestým dílem, který se ne nadarmo stal jednou z nejlépe hodnocených epizod v historii – půlhodinový souboj, který jako by vypadl z
Kill Bill, svým invenčním filmařským uchopením připomene například to nejlepší z tarantinovské nebo coenovské poetiky.
11. Koruna – 3. sezóna (Netflix, 10x60)
I když stejně eklektická jako předchozí sezóny, působí pokračování
Koruny opět monumentálním dojmem jako vrstevnaté charakterové drama o životě královské rodiny. Jeden z nejdražších seriálů současnosti i nadále dalece předčívá kterákoliv dobová dramata svým opulentním režijním pojetím a promyšleným scénářem, který pomocí epizodních zápletek rozpracovává osobní příběhy i tragédie, vždy s důrazem na jasně stanovenou rovinu vyprávění – tvůrce Peter Morgan někdy klade větší důraz na politické aspekty příběhu, jindy vystavuje zápletku kolem osobních dilemat postav nebo přináší ryze pocitové, melancholické díly (Měsíční prach). Herecky seriál táhne nové obsazení, v němž vyniká hlavně rodinný trojlístek Olivia Colman, Tobias Menzies a Josh O’Connor.
10. Mindhunter: Lovci myšlenek – 2. sezóna (Netflix, 9x60)
Druhá sezóna kriminálního seriálu, jejž produkčně i režijně zaštítil David Fincher, sleduje hon na masového vraha z Atlanty v osmdesátých letech. Kromě typického procedurálního rozboru vyšetřovací a pátrací práce se tentokrát více zaměřuje na tři hlavní postavy, jejichž profese stále častěji nepříjemně prosakuje do jejich osobních životů, což vede hned k několika temným dějovým zvratům. I když je první polovina sezóny poněkud dějově roztříštěná, po nalezení hlavní dějové linie působí podobně vtahujícím dojmem jako Fincherovy snímky
Zodiac nebo
Zmizelá, které dokáží diváka ponořit do pochmurného a depresivního děje a se zatajeným dechem sledovat vyústění. Minimalisticky strhující a řemeslně precizní dílo se skvělou narativní výstavbou.
9. Černobyl (HBO, 5x60)
Černobyl byl nečekaným úspěchem, který pozvedl na skutečnosti založenou minisérii na pole diskutované žánrové události roku, o níž se každý potřeboval/musel vyjádřit. I když je v jádru seriál v lecčem konvenční, tvůrce Craig Mazin se dokázal vyhnout všem neduhům „příběhů podle skutečné události“ a zkonstruovat pětidílné zamyšlení nad váhou lží ve společnosti a jejími vlivy v mocenských aparátech. Mozaikovitý způsob vyprávění sleduje útržky ze života lidí poznamenaných katastrofou, jejichž pojítkem se stává sovětský vědec v podání Jareda Harrise, vedoucí vyšetřování. Poctivě vyrešeršovaný scénář nabízí jak silné lidské momenty a projevy, tak i hrůzostrašné výjevy katastrofy, podané až hororovým dojmem. V kombinaci s precizní řemeslnou stránkou jde o působivý počin, z nějž běhá mráz po zádech.
8. Paní Fletcherová (HBO, 7x30)
Scenáristická novinka spisovatele Toma Perroty (
Pozůstalí) je výlučná hlavně tím, jak podkopává zažité stereotypy spojené s určitými typy postav zobrazovanými ve fikci. Hlavní postavou je rozvedená matka, která po odchodu syna na vysokou školu propadne internetové pornografii. Její syn zase představuje často známý typ středoškolského alfa samce a frajírka, jenž se však ve vysokoškolském prostředí setkává se nezájmem ostatních a odmítnutím. Neskutečně vtipný a zároveň myšlenkově stimulující seriál sleduje paralelně tyto dvě dějové linie, které dojdou až do svého překvapivého „vyvrcholení“, které otevře postavám obzory a šance na nový život. Dojemná a chytře napsaná novinka s fantastickou Kathryn Hahn.
7. BoJack Horseman – 6. sezóna, 1. část (Netflix, 8x25)
První polovina poslední sezóny populární animované dramedie od Netflixu je dalším zdrcujícím prozkoumáváním nitra hlavní postavy, kdysi populárního televizního herce, který propadl drogám, alkoholu a nešťastným vztahům. Osm zveřejněných dílů (zbylých osm bude uvedeno na konci ledna) sice nabízí postavám vytouženou naději na lepší život, nicméně ke konci uštědřuje tvrdou ránu toho, že minulost si vždy najde cestu zpět a člověk se plně napravit nemůže. I když je seriál podobně extrémně přepálený co do stylizace, vizuálních nápadů a je také vydatnou satirou amerického zábavního průmyslu, právě osobní trable postav táhnou toto „temné drama“ o mnoho řad výše než konkurence animovaných seriálů pro dospělé.
6. Euforie (HBO, 8x60)
Vyobrazení života současných amerických teenagerů je něco, s čím se divák většinou setkává ve free-to-air nezávadných seriálech, uzpůsobených věku cílové skupiny. První teenagerský seriál od HBO je však něčím, co by jeho domnělá cílová skupina nikdy vidět neměla – mladý režisér a scenárista Sam Levinson se po zkušenostech s filmem
Mladí zabijáci rozhodl pojmout mladistvý život jako raušový MTV videoklip, halucinogenní drogový trip na hranici sebepoznání a explicitně a extrémně podaný mix soap opery, středoškolských traumat a zvrácených zákoutí lidských duší. Vtahující epizody nejprve v rozverných střihových montážích představí vždy jednu hlavní postavu, následně posunou vztahové propletence tím nejzákeřnějším způsobem dopředu. Fascinující a zničující coming-of-age drama z dnešní digitální doby, které mezi třpytkami a neony vypaluje díru do hlavy.
5. OA – 2. sezóna (Netflix, 8x60)
První sezóna mysteriózního dramatu, v němž se mísí témata posmrtného života, cestování v čase a stěží vysvětlitelných záhad na pomezí reality, byla oproti té druhé vcelku umírněnou a komorní konverzačkou. Dvojka navazuje ihned vteřiny po konci kontroverzní poslední epizody a tentokrát své hledisko rozprostírá mezi tři dějové linie, jež se sbíhají dohromady až do epického finále, které nebude pokračovat (Netflix seriál následně zrušil). Vyprávění je tentokrát mnohem více imerzivní, protože funguje přímočařejším způsobem, kde hrdinové po vzoru videoher prostupují jednotlivými úrovněmi hádanek a dostávají se stále blíže k pravdě. Tato velice netradiční detektivka s nádechem metafikce platí za jeden z opravdu vizionářských seriálů současnosti a těchto osm epizod to jen potvrzuje. Nedá se nepřepnout na další díl.
4. Boj o moc – 2. sezóna (HBO, 10x60)
Ve druhé sezóně skutečné Hry o trůny rozjíždí showrunner Jesse Armstrong současný vrchol quality TV, co se týče žánru rodinných dramat. Jakkoliv odpudivá rodina Royových je, každý z jejich členů si ihned získává divácké sympatie svou amorálností a výstředností, s níž si život 1 % lidí na světě můžeme jen představit. Pokračování mnohem umírněnější první řady nabízí tzv. concept epizody, z nichž každá funguje jako samostatný příběh s daným tématem, ale zároveň se vztahuje k většímu narativnímu celku – který zároveň graduje ke krutému finále. Scenáristicky vybroušený seriál, který až s divadelní přesností vykresluje obrazy antické tragédie, zároveň ani nezapomíná na humor, při jehož krutosti někdy až běhá mráz po zádech. Zkrátka seriálová masterclass s přesně padnoucí nervózní režií, nezapomenutelnými hereckými výkony a nejlepší znělkou všech dob.
3. Watchmen (HBO, 9x60)
Takto má vypadat originálně uchopená komiksová (alternativní) adaptace pro nové tisíciletí a nový druh diváků – ctící kořeny zdrojového textu v podobě kultovního grafického románu, zároveň rozšiřující jeho myšlenky do současnosti a obohacující jeho vesmír o nový nevídaný rozměr. Tvůrce Damon Lindelof se po zkušenostech se seriály
Ztraceni a
Pozůstalí opravdu jeví jako jeden z nejprogresivnějších scenáristů současnosti, protože na to, jak velké ambice
Watchmen má, tak jim dokáže dostát. Devítidílná první sezóna je naprosto komplexním tvarem, v němž jsou všechny dějové motivy, myšlenky i detaily dovedeny do zdárného konce, kompletně zapadající do rozsáhlého celku – někdy rozpracovávají psychologii postav a vysvětlují motivace jejich činů, jindy budují mysteriózní zápletky zakončené šokujícími rozuzleními. Zřejmě nejlepší seriál inspirovaný komiksem všech dob, v němž absolutní souhra scénáře a audiovizuální stránky dává stvořit nezapomenutelné modernistické dílo o maskách, které nosíme, abychom přežili.
2. Too Old to Die Young (Prime Video, 10x90)
Seriálovou prvotinu dánského režiséra Nicholase Windinga Refna můžeme klidně označit jako jeden z posledních ryze uměleckých počinů na poli současné televize. Nákladný, avšak divácký nevstřícný seriál, jež se zejména ve svém pomalém tempu vyprávění náležitě podobá návratu
Městečka Twin Peaks, je působivým experimentem s formátem televizního seriálu. Až na hraně slow-TV vystavěný seriál je drsnou kriminální love story se zkorumpovaným policistou v hlavní roli, feministickým revenge movie, špinavým neo-noirem z losangeleských ulic a temnou satirou zvrácené americké kultury v jednom. Obsahově se tedy seriál spíše podobá rozsáhlému grafickému románu (a to i vizuálním zpracováním, kde se často jakoby zastavuje obraz), a to i včetně struktury, která mezi epizodami přeskakuje mezi hledisky postav, v čase a v prostoru. Svým způsobem dílo šílence, ale i tak dokonale promyšlený, brutální a šokující seriál, který je zároveň průřezem Refnovy filmografie a zážitkem pro trpělivé.
1. Mr. Robot – 4. sezóna (USA, 13x50)
Hned pět epizod ze závěrečné řady hackerského thrilleru
Mr. Robot se objevilo na seznamu třiceti nejlépe hodnocených epizod v historii IMDb, dvě z nich dokonce v top 5. A není divu, završení schizofrenního putování Elliota Aldersona platí mezi jeden z nejsilnějších, nejdojemnějších a nejnapínavějších konců v historii televize. Vše v této nadmíru kreativně uchopené sezóně funguje na výbornou – originálně koncipované eventové epizody, postupně vygradované vyprávění až na hranici snesitelnosti, brilantní technická stránka (spolu s nervydrásajícími akčními sekvencemi), navnazování na vyřešení ústřední záhady, herecké výkony z jiného světa (to, co zde předvádí Rami Malek, je na všechna ocenění) a hlavně smysluplné uzavření, které navíc vrhá naprosto nový pohled na celý předchozí seriál. Dokonale promyšlená odysea, která možná kdysi začala jako něco ve stylu
Klubu rváčů, ale skončila v naprosto jiném hodnotovém vesmíru jako
Koyaanisqatsi. Mistrovské dílo.
A dále pouze bodově:
Nevešlo se:
Sexuální výchova (Netflix),
Temný případ – 3. sezóna (HBO),
Ruská panenka (Netflix),
Odhalení (Hulu),
Fosse/Verdon (FX),
Roky a roky (HBO),
Hlava-22 (Hulu),
Sedmilhářky – 2. sezóna (HBO),
Pose – 2. sezóna (FX)
Zábavné žánrové podívané:
Černé zrcadlo – 5. sezóna (Netflix),
The Boys (Prime Video),
American Horror Story: 1984 (FX),
Jeho temné esence (HBO),
The Mandalorian (Disney+),
Zaklínač (Netflix)
Oddechové dramedie:
Černé pondělí (Showtime),
Rozvod – 3. sezóna (HBO),
Zpráva o stavu manželství (SundanceTV),
Ve jménu našeho Pána (HBO),
Kominského metoda – 2. sezóna (Netflix)
Zklamání:
What We Do in the Shadows (FX),
Na mušce – 2. sezóna (BBC America),
Hra o trůny – 8. sezóna (HBO),
Příběh služebnice – 3. sezóna (Hulu),
Legion – 3. sezóna (FX),
Stranger Things – 3. sezóna (Netflix),
Castle Rock – 2. sezóna (Hulu),
Rick a Morty – 5. sezóna (Adult Swim)