Film The Circle (vzniklý v koprodukci USA a Spojených arabských emirátů, natočený podle stejnojmenné knižní předlohy, s Emmou Watson v hlavní roli) je dystopické drama odehrávající se v nedaleké budoucnosti (nebo možná v alternativní současnosti) a točící se kolem pozoruhodné internetové firmy.
Mae (Emma Watson) je ambiciózní a snaživá, takže když dostane příležitost pracovat pro společnost The Circle, je to jako splněný sen (představte si, že byste měli možnost pracovat třeba pro Google nebo tak něco). Práce je dobře placená, v příjemném, kreativním a klidném prostředí, včetně mnoha zaměstnaneckých zájmových skupin, víkendových oslav, plně hrazené zdravotní péče a dalších benefitů. Všichni kolegové jsou usměvaví, přátelští, politicky korektní a otevření a zakladatel společnosti Bailey (Tom Hanks) je všemi milovaný pokrokový vizionář a pohodář.
Film The Circle natočil a spolunapsal režisér James Ponsoldt (Kouzlo přítomného okamžiku), s nímž na scénáři spolupracoval autor románové předlohy Dave Eggers, ten samý spisovatel, který napsal i knižní předlohu nedávného snímku Hologram pro krále (kde také hrál Tom Hanks). The Circle je však zjevně mnohem komplexnější a složitější materiál, který v podstatě působí tak, jak by asi působil román 1984, kdyby v něm George Orwell předpovídal existenci internetu, sociálních sítí a live streamů. Je v něm představena vize dystopického světa, jenž satiricky reflektuje současný technologický boom a moderní internetové trendy, jako jsou Facebook, YouTube, Instagram, Twitch, video Vlogy a podobně (postava Baileyho je zas zjevně inspirovaná Stevem Jobsem). Zároveň je v něm popisováno, jak by mohlo lidstvo dopadnout, kdyby se tyto trendy posunuly ještě o pár kroků dál.
Mae totiž není žádná silná individuální osobnost, která by se rozhodla proti firmě a jejím zvráceným praktikám vzepřít, ale naopak se nejprve stane jednou z davu (jednou ze zmanipulovaných ovcí) a nakonec se postaví do čela toho stáda a sama začne přicházet na nové inovativní způsoby, jak lidskou svobodu a právo na soukromí ještě více omezit. Jak pak má divák s takovou postavou vůbec sympatizovat? Na konci sice dojde k nějaké revoltě, ale to je opravdu dost pozdě (vyloženě tři minuty před závěrečnými titulky) a závěr filmu je mimo to strašlivě uspěchaný a v každém případě neuspokojivý.
Podobně nemastný a neslaný je i Ellar Coltrane (Chlapectví) v roli Maeina kamaráda, který se marně snaží jejich přátelství posunout na intimnější úroveň. Za nejlepší lze nakonec ještě považovat Toma Hankse, který nepředvádí víc než očekávatelný standard, a nedávno zesnulého Billa Paxtona, jenž ztvárnil jako svou poslední filmovou roli otce hlavní hrdinky, trpícího roztroušenou sklerózou. Ani to ale není žádná sláva, což vede k pochybnostem o tom, jak vede režisér James Ponsoldt své herce.
Do nebe volající hloupost řady scén pak spočívá např. v tom, že máme věřit, že když se hlavní hrdinka převrátí s kajakem uprostřed noci na hustě zamlženém jezeře (nebo kde), tak ji do pěti sekund najde helikoptéra a zachrání ji před utonutím. Jen proto, že dvacet vteřin předtím projela kolem náhodné kamery, na jejíž záznam se zrovna shodou okolností díval náhodný pozorovatel tuleňů (v té mlze). Nebo že by někoho takový incident skutečně mohl inspirovat k dobrovolnému nepřetržitému nošení kamery, aby s ní mohl živě vysílat svůj každodenní všední život celému světu (kromě přestávek na toaletu). Nebo že by někoho sledování takového vysílání mohlo zajímat.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











