FILM O OUTSIDEROVI. OD BANDY OUTSIDERŮ Na Králově řeči je mi strašně sympatické to, že je na míle vzdálená hollywoodskému kalkulu. Nerežíruje ji Clint Eastwood, pan dokonalý, ale v podstatě neznámý Tom Hooper. Scénář nenapsal nejtalentovanější dialogový scenárista současného Hollywoodu, ale téměř pětasedmdesátiletý "žabař" David Seidler, který na něm pracoval přes čtyřicet let a je za zenitem. V hlavní roli nemládne Brad Pitt, ale božsky koktá Colin Firth, který nezadržitelně mířil do růžového zapomnění. A na paškál si film nebere vděčné téma celosvětového - ale loni na plátně převážně amerického - fenoménu jménem Facebook, ale zabývá se jedním jediným proslovem, který nikdo z potenciálních diváků neslyšel a navíc ovlivnil jen pár Britů kdysi před osmdesáti lety. Film o outsiderovi, který všem vytřel zrak. Od bandy "outsiderů," kteří si tak splnili svou vlastní pohádku. A jejich civilnost, nesvázanost a upřímnost se projevily v každém záběru, gestu i slovu. Většina filmů pečlivě buduje atmosféru, mnohdy až do poloviny své stopáže. Králova řeč nemusí. Vše k sobě ladí tak dokonale, že hned v první scéně podlehnete. A až do poslední chvíle nevydechnete. Miroslav Böhm: 10/10.
ÚŽASNĚ STAROMÓDNÍ Neskutečné! Silné! Bombastické! Přiznám se, že už první scénou mě Hooper dostal a po celou zbývající dobu už nepustil. Králova řeč je nádherný film, kde si sedlo úplně všechno. Funguje v jakémkoli myslitelném hledisku a je úžasně staromódní. Hudba fantastická, režie Hoopera překvapivě neuvěřitelně jistá a celé to působí vlastně tak nějak nebritsky. Až na náznaky suchého britského humoru tu vlastně nic anglického není. Colin Firth, ač mezi mé oblíbence nepatří, je naprosto famózní a ohromující. Před jeho výkonem nezbývá než smeknout pomyslný klobouk. Jediným svraštěním čela a jediným vyplašeným pohledem dokáže říct tolik věcí o své postavě, až je to neuvěřitelné. Oscar skončil v dobrých rukách. Jeho kooperace s Geoffreym Rushem je dokonalá a jeden bez druhého by nemohli být. Jejich společné scény jsou koncertem a i bez mnoha slov úžasně přibližují vzájemný vztah mezi postavami. Další herci jsou neméně skvělí, hodně potěší civilní Helena Bonham Carter a Guy Pearce. Hooper se zdařile dokázal vyhnout všem klišé a stvořit neuvěřitelný film, který ještě neřekl poslední slovo. Ač vím, že v redakci plným počtem šetříme a schováváme ho na opravdu výjimečné snímky, já dávám deset. Králova řeč je pro mě výjimečná až až. Vratislav Šálek: 10/10.
ANGLIČANÉ VRACEJÍ ÚDER Více než dvě století po bostonském pití čaje (a pět let po Frearsově Královně) dobývá britská monarchie znovu Ameriku. Králova řeč, ověnčena zlatou aureolou Oscarů, pokračuje ve vítězném tažení i v pokladničkách kin: skromné historické drama za 15 milionů dolarů kraluje žebříčkům se světovým ziskem 270 milionů dolarů. Jaká je ale Králova řeč zbavená sošných a dolarových pozlátek? Pozoruhodně moderní, navzdory svému starosvětskému aranžmá, sofistikovaná, aniž by si hrála na velké umění. Tenhle řemeslně dokonalý film o koktajícím králi se ani na chvilku nezadrhuje. Hooper natočil strhující konverzační drama o nepravděpodobném přátelství mezi králem a jeho učitelem, v němž servíruje verbální ping-pong mezi nepřekonatelným králem Firthem, který konečně vyrostl z kůže pana Darcyho, a neméně fantastickým Rushem. Zároveň ale zabrousil do vod sportovního filmu, v němž trenér svého svěřence připravuje na dostih sezony a učí ho, že člověk je sám sobě největším nepřítelem. Kapka modré krve u postarší Akademie rozhodně neuškodila, ale Králova řeč je výjimkou z řady cynicky vykalkulovaných oscarovek. A paradoxně, navzdory svému názvu, je to jeden z těch filmů, které vám vezmou řeč. Natálie Bergerová: 9/10.
POCTIVÁ FILMAŘINA V BRITSKÉM STYLU Stejně jako král musí za války říkat svým poddaným to, co potřebují slyšet, Tom Hooper připravil akademikům přesně takový film, jaký chtějí vidět a kterému rádi rozdávají ceny. Je třeba ale hned dodat, že to je myšleno v tom nejlepším slova smyslu. Králova řeč je film natočený podle těch nejlepších konzervativních filmařských hodnot, který v sobě spojuje, filmařskou poctivost a technickou preciznost v čele s výtečnou kamerou a klidnou, melodickou, ryze symfonickou hudbou Alexandra Desplata. Kvalitu hereckých výkonů nemá cenu připomínat, ať již jde o samotného krále v podání Colina Firtha (který touto rolí jen potvrdil svoji pozici nejlepšího britského herce své generace), jeho australského logopeda Geoffrey Rushe i královnu matku Helenu Bonham Carter. Díky nim a samozřejmě také dobrému scénáři i kvalitní režii se velmi snadno vcítíte do problémů, kterým koktavý „Bertík“ musí znenadání čelit. Budete si nervozitou kousat nehty a držet mu palce ve zlomových okamžicích jeho cesty na britský trůn. Budete ho ale i nenávidět ve chvílích, kdy se chová jako nafrněný pán světa, což mu v zápětí ale rádi odpustíte, když se dozvíte pár nehezkých detailů z jeho dětství. Třešinkou na tomto jednoduchém, ale velmi elegantním a chutném dortu je pak závěrečné rozhlasové vysílání, ve kterém už jako král Jiří VI. promlouvá k celé zemi, které musí dodat jen a pouze svým hlasem odvahu a sílu. Králova řeč je perfektní ukázkou toho, že být tradiční neznamená nic špatného, když se díla ujmou schopní lidé. Kateřina Samková: 9/10.
SNÍMEK PRO MOU MÁTI Králově řeči se toho nedá moc vytknout. Je to dokonalý oscarový materiál - inteligentní, sofistikovaná a inspirativní podívaná, nepodceňující svého diváka, založená navíc na skutečných událostech, skutečných osobách. Nezáleží vlastně až tolik na tom, že hrdinou je anglický král - fandíte mu stejně jako Rockymu nebo jakémukoliv jinému loserovi, který to nakonec všem natře. A aby to dokázal, musí nejprve překonat sám sebe, protože to je to nejtěžší. A že se mu to podaří, je jasné už od začátku, protože o čem by ten film jinak byl? O králi, který chtěl překonat svoje koktání a nezvládl to? Tahle průhlednost mi zabránila užít si brilantně odehraný a kvalitně natočený, zároveň ovšem dost konzervativní snímek na sto procent. Všeobecnou chválu chápu, Oscara pro nejlepší film loňského roku bych však svěřil do jiných rukou (počítačoví geekové a jednoocí pistolníci jsou mi prostě bližší). Věřím ale, že moje máti, učitelka dějepisu, bude nadšená. Eduard Spáčil: 8/10.