87. Ceny Akademie jsou za námi, a pokud dal něco aktuální ročník najevo, tak je to definitivní ústup od velkých hollywoodských příběhů k menším soustředěnějším a nízkorozpočtovějším počinům, které ukazují virtuozitu pohyblivých obrázků v celé své kráse. Tři životopisné počiny o významných historických osobnostech už dávno neplatily za hlavní události večera a odnesly si pouze povinné ceny za uznání nadaných jednotlivců.
Graham Moore byl oceněn za adaptovaný scénář Kódu Enigmy (jedna výhra z osmi nominací), životního příběhu přelomového matematika Alana Turinga, jenž byl perzekuován za svou homosexualitu, John Legend a rapper Common si odnesli cenu za píseň k matnému a obecně přehlíženému filmu o Martinu Lutheru Kingovi Selma, Eddie Redmayne si zase v nadšené euforii převzal sošku za snaživé ztvárnění fyzika Stephena Hawkinga v jinak šablonovitém životopisu Teorie všeho.
Pravý souboj se letos odehrával mezi vizionářským Birdmanem, sebereflexivním portrétem Hollywoodu zachyceným v působivé iluzi jednoho záběru, a časosběrným Chlapectvím, jež v průběhu dvanáctiletého natáčení zachytilo proměnu hlavního hrdiny v muže. Z hlediska produkčního procesu unikátní projekt (a vítěz Zlatého Glóbu i ceny BAFTA) však proměnil pouze nominaci pro herečku Patricii Arquette a ve většině hlavních kategorií musel ustoupit Birdmanovi – ten se nakonec stal nejlepším filmem roku, oceněn byl také za nejlepší režii, originální scénář a předpokládaně kameru.
Tento přesun od mozaikovitých lidských dramat k mnohem černější komedii a satiře se Alejandro G. Iñárrituovi zřejmě vyplatil, protože si za večer odnesl celkem tři Oscary (film, režie, scénář). Emmanuel Lubezki zase potvrdil svůj status nejprofesionálnějšího kameramana současnosti, když druhý rok po sobě (loni vyhrál za Gravitaci) potvrdil stále populárnější trend dlouhých, nepřerušovaných záběrů. Bude se stejná situace opakovat příští rok s jejich dalším snímkem The Revenant?
Pokud bychom měli mluvit o něčem jako zasloužených oceněních, nejspíše by bylo záhodno zmínit snímky Grandhotel Budapešť a Whiplash. Hravá groteska Wese Andersona ocenila perfekcionistickou mizanscénu (výprava, kostýmy, masky) a v kategorii nejlepší hudba překvapivě porazila favorizovaného Jóhanna Jóhannssona za konvenční Teorii všeho. Svého prvního Oscara se dočkal jeden z nejoriginálnějších a nejplodnějších skladatelů současnosti Alexandre Desplat, častý spolupracovník nejzvučnějších režijních jmen v průmyslu. Temné drama Whiplash zase bodovalo v technických kategoriích střihu a zvuku, čemuž se zřejmě nikdo, díky skvěle natočeným hudebním scénám rytmizovaným pomocí úderů do bubnů, nemůže divit. Jako favorit se samozřejmě osvědčil J. K. Simmons v roli despotického dirigenta, který klidně může konkurovat jedněm z nejpůsobivějších záporáků stříbrného plátna.
Temněji laděné, žánrové nebo komplikovanější snímky jako Slídil, Zmizelá, Interstellar nebo Inherent Vice Akademici stále neholdují, proto zůstal oceněn jen opus Christophera Nolana z hlediska nejlepších triků. Pokud se v hlavních kategoriích projevila progresivnost hlasujících ozvláštnit zástup vítězů z předchozích ročníků experimentálnějším počinem jako Birdman, projevila se konzervativnost v kategoriích zahraničního a animovaného filmu - tam vyhrála polská černobílá artovka Ida (první Oscar pro Polsko) nad ožehavě aktuálním Leviatanem z Ruska, a Velká šestka, klasický disneyovský animák potvrzující popularitu aktuální vlny komiksových adaptací (je založen na předloze od Marvelu).
Co se týče samotného slavnostního večera, ten trpěl výraznou nevyrovnaností, co se týče sjednocující koncepce ceremoniálu – i když začal dravým muzikálovým vystoupením skládajícím poctu klasikám stříbrného plátna a pokračoval v duchu sebereflexivních komentářů směrem k hollywoodskému průmyslu, s narůstající stopáži se čím dál více utápěl v konvenčně předvedených hudebních číslech (kromě živelného LEGO příběhu) a zbytečných odbočkách (hudební pocta Lady Gaga muzikálu Za zvuků hudby). Moderátor večera Neil Patrick Harris přišel s několika vtipnými glosami nebo nápady (parafráze polonahého pochodu z Birdmana), některé však vyzněly spíše do prázdna (kufřík s předpověďmi večera). Stále se však řadí k jedněm z nejlepších hostujících posledních let, hlavně díky svému pohotovému reagování.
Těžko říct, kolik hollywoodského lesku se na červený koberec snese příští rok, protože aktuální ročník ukázal, že vkus „přestárlé bílé“ Akademie se pomalu začíná posouvat směrem k vytříbenějším filmovým počinům než okázalým sázkám na jistotu v podobě filmů ve stylu Králova řeč nebo The Artist, které bodovaly v předchozích ročnících. Už v samotné nominované osmičce totiž můžeme vidět podobné filmy na drobném ústupu…
Podrobněji o 87. Cenách Akademie se dočtete v naší podrobné on-line reportáži, ve které se více dozvíte o samotném průběhu večera, ale také o vítězích jednotlivých kategorií, které jsou doplněny krátkými glosami.
Nejlepší film
- Americký sniper
- Birdman
- Chlapectví
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Selma
- Teorie všeho
- Whiplash
- Alejandro G. Iñárritu, Birdman
- Richard Linklater, Chlapectví
- Bennett Miller, Hon na lišku
- Wes Anderson, Grandhotel Budapešť
- Morten Tyldum, Kód Enigmy
- Steve Carell, Hon na lišku
- Bradley Cooper, Americký sniper
- Benedict Cumberbatch, Kód Enigmy
- Michael Keaton, Birdman
- Eddie Redmayne, Teorie všeho
- Robert Duvall, Soudce
- Ethan Hawke, Chlapectví
- Edward Norton, Birdman
- Mark Ruffalo, Hon na lišku
- JK Simmons, Whiplash
- Marion Cotillard, Dva dny, jedna noc
- Felicity Jones, Teorie všeho
- Julianne Moore, Still Alice
- Rosamund Pike, Zmizelá
- Reese Witherspoon, Divočina
- Patricia Arquette, Chlapectví
- Laura Dern, Divočina
- Emma Stone, Birdman
- Meryl Streep, Čarovný les
- Keira Knightley, Kód Enigmy
- Velká šestka
- Škatuláci
- Jak vycvičit draka 2
- Song of the Sea
- The Tale of the Princess Kaguya
- Americký sniper
- Kód Enigmy
- Inherent Vice
- Teorie všeho
- Whiplash
- Chlapectví
- Birdman
- Hon na lišku
- Grandhotel Budapešť
- Slídil
- Birdman, Emmanuel Lubezki
- Grandhotel Budapešť, Robert Yeoman
- Ida, Lukasz Zal and Ryszard Lenczewski
- Mr. Turner, Dick Pope
- Nezlomný, Roger Deakins
- Čarovný les
- Zloba - královna černé magie
- Grandhotel Budapešť
- Mr. Turner
- Inherent Vice
- Citizenfour
- Last Days in Vietnam
- Virunga
- The Salt of the Earth
- Hledání Vivian Maier
- Crisis Hotline: Veterans Press 1
- Joanna
- Our Curse
- White Earth
- The Reaper
- Americký sniper
- Chlapectví
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Whiplash
- Ida
- Leviatan
- Tangerines
- Timbuktu
- Divoké historky
- Hon na lišku
- Grandhotel Budapešť
- Strážci Galaxie
- Hans Zimmer, Interstellar
- Alexandre Desplat, Kód Enigmy
- Johann Johannsson, Teorie všeho
- Alexandre Desplat, Grandhotel Budapešť
- Gary Yershon, Mr Turner
- “Glory” z filmu Selma
- “Lost Stars” z filmu Love Song
- “Everything Is Awesome” z filmu LEGO příběh
- “I’m Not Gonna Miss You” z filmu Glenn Campbell: I’ll Be Me
- “Grateful” z filmu Beyond the lights
- Grandhotel Budapešť
- Kód Enigmy
- Interstellar
- Čarovný les
- Mr. Turner
- Feast
- The Bigger Picture
- A Single Life
- The Dam Keeper
- Me and My Moulton
- Boogaloo and Graham
- Aya
- Butterlamp
- Parvenah
- The Phone Call
- Interstellar
- Nezlomný
- Hobit: Bitva pěti armád
- Americký sniper
- Birdman
- Interstellar
- Whiplash
- Nezlomný
- Americký sniper
- Birdman
- Captain America: Návrat prvního Avengera
- Úsvit planety opic
- Strážci Galaxie
- Interstellar
- X:Men: Budoucí minulost







