Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Nikdy nejsme sami

Recenze: Nikdy nejsme sami aneb nesmlouvavý pohled na českou společnost

Vydáno: 07.04.2016 16:34 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová | foto: Falcon

Po tíživých sociologických a psychologických dramatech, jako byl Marian, Paralelní světy nebo Cesta ven, přichází Petr Václav s dalším mrazivým příběhem tentokrát z českého pohraničí.

Nikdy nejsme samiRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 07.04.2016 16:34. Po tíživých sociologických a psychologických dramatech, jako byl Marian, Paralelní světy nebo Cesta ven, přichází Petr Václav s dalším mrazivým příběhem tentokrát z českého pohraničí. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nejnovější snímek osobitého českého režiséra, který se v posledních letech pohybuje spíše ve Francii než v České Republice, velmi pravděpodobně rozdělí publikum na dvě skupiny. To by nebylo nic neobvyklého. Nicméně už jen z letmého pohledu na nejrůznější komentáře k filmu je patrné, že se ve stejném táboře ocitají lidé, kterým se film Nikdy nejsme sami ne/líbil z poměrně odlišných důvodů. U pozitivních reakcí se nůžky zas až tolik nerozvírají, mnohem zajímavější jsou odezvy negativní.

Fotografie z filmu  / Nikdy nejsme samiAsi nejčastější výtkou, se kterou se film Nikdy nejsme sami potýká, je odtrženost od reality – ať už té české (vzhledem k místu pobytu Petra Václava) nebo v obecném slova smyslu. Pravda, režisér nežije trvale v Čechách, ale právě to mu dává možnost nadhledu a odstupu. Nemusí se angažovat, ale může pozorovat. Nicméně angažovanost nelze Petru Václavovi upřít. Neherce, kteří ztvárnili striptérku a vyhazovače ze strip klubu, vytáhnul z ulice už ve svém předchozím filmu Cesta ven. Kromě toho strávil poměrně dost času v pohraničí hledáním konkrétních lokací. Ruku na srdce, kolik lidí pobylo v současném živém pohraničí víc času, než zabrala projížďka na kole po pěkné cyklostezce zaplacené z česko-německého nebo rakouského přátelství?

Z formální podoby filmu, především ze stylu snímání, nedořečenosti příběhu i arytmické dramaturgie je cítit vliv francouzského sociálního dramatu, jaký známe například ze snímků bratří Dardennů. Podobně jako oni drhne i Petr Václav diváka (a obzvláště toho českého, respektive znalého místních poměrů) proti srsti. Tím se dostáváme k výtce odtrženosti od reality v obecném slova smyslu. Zatímco bří Dardennové se pohybují na pomezí fikce a dokumentu, snímek Nikdy nejsme sami v sobě nese silné prvky podobenství. Jednotlivé postavy jsou spíše koncentrátem určitých typů lidí vyskytujících se (nejen) v sociálně vyloučených oblastech České republiky. Pohraničí představuje jistý mikrokosmos, který slouží jako odrazový můstek ke ztvárnění obecnějšího, současného makrokosmu.

Lenka Vlasáková, Zdeněk Godla ve filmu  / Nikdy nejsme samiAsi nejmarkantnější je tento postup u postav představovaných Karlem Rodenem a Miroslavem Hanušem, které jsou zhuštěny na modely manipulovatelného slabocha a zakomplexovaného bachaře – bývalého estébáka. Především druhý zmiňovaný je esencí určitého typu skutečně existujících lidí, díky čemuž nabývá snímek Nikdy nejsme sami na aktuálnosti. A to i přesto, že v době přípravy scénáře před několika lety nebyly tyto tendence ve společnosti natolik patrné. Petr Václav ukazuje, že zloba, strach, paranoia a nenávist, jakkoli lokální, mohou vést ke globálním důsledkům. Na hraniční linii mezi „srdcem Evropy“, která odděluje západ a východ, hrozí, že se historie začne opakovat.

Za dob totalitního režimu existovala jedna oficiální interpretace pravdy. V současné společnosti je na každém, aby si udělal svůj názor sám. I to je ve snímku Nikdy nejsme sami obsaženo. Existují zde postavy, které raději vymění svoji osobní svobodu za jistotu, ať už se to týká zdraví, práce nebo lásky. Postavy, ne nepodobné reálným lidem, kteří si na základě zpráv na Nově a Blesku udělají jednoznačný obrázek o světě, aniž by je vůbec napadla možnost, že každá mince má dvě strany. A pak jsou zde postavy, které se vyvíjejí, které lis života jen nestlačuje, ale svým náporem uvolňuje pouta. V tomto ohledu je asi nejpropracovanější postava desetiletého syna bachaře, který velmi subverzivním způsobem zasahuje nejen vůči svému despotickému otci, ale i proti systému jako takovému.

Klaudia Dudová ve filmu  / Nikdy nejsme samiPokud se podíváme na postavu malého diverzanta, je patrné, že jedna z nejsilnějších stránek snímku Nikdy nejsme sami se opírá o herecké výkony a režijní vedení herců. Karel Roden zde hraje nezaměstnaného hypochondra, který dokáže dovést slabší diváky k nutkání ke zvracení, což je v jeho filmografii poměrně ojedinělý výstup. Velmi zkušeně jsou vedeni také dětští herci, kteří působí naprosto přirozeně. Oproti tomu působí poněkud vyumělkovaně práce s barevnými a černobílými pasážemi symbolizujícími vnitřní rozpoložení jednotlivých postav. Drobnou vadou na kráse je také příliš schematický střih, který ve stopáži téměř dvě hodiny začne být poněkud únavný.

Přesto se Petru Václavovi podařilo vytvořit velmi přiléhavý obraz současné společnosti ve vysídlených a následně násilně dosídlených oblastech a tento obraz přesunout do roviny podobenství současné evropské situace.

Originální trailer filmu Nikdy nejsme sami

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 45. týden
Kinopremiéry: Pyšná princezna hledá v kuchyni hranice přežití První listopadové premiéry upozorní všechny na to, že už se blíží Vánoce. Největšími diváckými lákadly totiž jsou akční komedie Red One o únosu Santy Clause a nová, tentokráte animovaná verze legendární pohádky Pyšná... čtěte zde
Vydáno: 06.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 44. týden
Top 20 ČR: Bez novinek vede Venom V českých kinech panuje dominance třetího dílu Venoma, který spolu s osvědčenými domácími tituly odrazil nápor všech, málo výrazných novinek. čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 44. víkend
Box office: Venom neměl konkurenci Venom: Poslední tanec se udržel v čele žebříčku Box office jednoduše proto, že neměl žádnou konkurenci. Tou jedinou byla novinka Here, která ale propadla. čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 1. 11. 2024 - 7. 11. 2024
TV tipy: Milovaný bezbožník prošel bitvou u La Plata Také začátek listopadu v televizích pokračuje v nastoleném trendu a prakticky rezignuje na jakoukoli zajímavou premiéru. Náš výběr tak tentokrát tvoří pouhá trojice málo známých dramat, která ale rozhodně mají co nabídnout. čtěte zde
Vydáno: 01.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 44. týden
Kinopremiéry: Anora a Trump se zúčastnili konkláve, kde objevili tajemství smrti Poslední říjnový den rozšíří programy kin kromě krátké přehlídky němých filmů plejáda novinek, z nichž rozhodně za největší pozornost stojí všude chválené a v Cannes oceněné drama Anora a atraktivní náboženský thriller... čtěte zde
Vydáno: 30.10.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny (27.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Il Boemo ví, jak je důležité míti Filipa (05.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace (07.12.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex (29.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Baby Driver veze Spider-Mana a Anastázii do paralelních světů (21.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Český lev 2023: Filmem roku je Il Boemo (05.03.2023 09:02 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Chůvák má smůlu, protože se na bílý bílý den ocitl v údolí smrti (13.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 (26.11.2022 14:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta (23.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Il Boemo je film s oscarovými ambicemi (23.10.2022 09:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Obžalovaný Black Adam za vším hledá ženu (19.10.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: To nic, indiáne (21.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Česká republika vyšle do boje o Oscara film Il Boemo Petra Václava (12.09.2022 10:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Vizuálně zajímavý, ale příběhově banální Jan Žižka (08.09.2022 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Jan Žižka je lovec jelenů (07.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Jan Žižka má nový trailer (26.07.2022 09:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   40/2024

Joker: Folie à Deux
3/10

Pokračování dvěma Oscary oceněného filmu Joker pojal jeho režisér Todd Phillips jako kombinaci vězeňského thrilleru, soudního dramatu a muzikálu. Výsledek je však vleklý, těžkopádný a myšlenkově plochý.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe