Fanoušci westernů mají poslední tři dekády těžký život, téměř každý rok se však jejich svět rozjasní a dostanou povedený film. Toto je on. Nový snímek bratří Coenů ocení i ti, kteří považují divoký západ za nudné bizoní teritorium.
Čtrnáctiletá Mattie Ross hledá muže, co by měl opravdovou kuráž. Dost opravdovou na to, aby pronásledoval vraha jejího otce do indiánské oblasti. Dost opravdovou na to, aby při tom snesl její společnost. Tím mužem je Rooster Cogburn - lovec lidí, zabiják a alkoholik.
Film je adaptací stejnojmenné knihy Charlese Portise podle které roku 1969 vznikl film
Maršál (ach ty české překlady) s Johnem Waynem. Zatímco v Americe je Wayne legendou, u nás stále mnoho lidí vůbec neví, o koho jde. Lékaři to nazývají Vinnetouovské reziduum. Pro jistotu - John Wayne je prototyp amerického hrdiny a asi největší předeastwoodovský macho charakter. Tedy něco, co rozhodně není Jeff Bridges.
Zatímco John Wayne je vždy především John Wayne, Bridges letos zanechal kult své osobnosti v digitálním neonovém světě a stal se Cogburnem. "Duke" do každé scény vkročil vypulírovaný ze své hvězdou označené kabinky, Bridges vypadá jak kdyby vylezl z popelnice. A stejně je to s celým filmem - divoký západ je v Coenovské perspektivě špinavý, zlý a rasistický. Méně sluníčkovou atmosféru podporuje i to, že Coeni vrátili důležité akční scény z denního světla zpět do temné noci. Obecně se knižní předlohy drží pevněji než jejich předchůdce a zaměřují se více na příběh, než na krásy přírody (což je vidět zejména v druhé, vyjížďkové polovině).
Wayne táhl starý film také z prozaičtějších důvodů - nebyl tu nikdo, kdo by to udělal za něj. Mdlý výkon tehdy jednadvacetileté Kim Darby udělal z Mattie Ross poněkud otravného spratka a otevřel Waynovi vrátka k vyplešlé sošce. Coeni nechávají Hailee Steinfeld vyprávět příběh s odstupem a necitlivostí japonské školačky. Ta svým výkonem nenechala nikoho na pochybách, že je hlavní postavou a s přehledem se stala nejvýraznějším článkem filmu. Cogburna a Mattie doprovází na cestě ranger Matt Damon, který už definitivně setřásl roztomilost
Dobrého Willa Huntinga.
Ač se
Opravdová kuráž jeví jako čistá žánrovka, troufám si tvrdit, že je to film na více zhlédnutí a není jen prázdnou westernovou poctou. Bratři se drželi se svými podivnostmi zkrátka - z typicky Coenovského humoru je tu jen prokousnutý jazyk, který by mohl projít bez povšimnutí. Co už přehlédnout nelze, je nekorektní kopání do indiánů (ze kterého skáču radostí). Těším se, až se za pár let někdo bude dívat na
Kuráž v televizi a tyto scény vzbudí otázku, kdo to proboha natočil. Je to jak dívat se na
Pohotovost a narazit na Tarantinův díl.
Autentičtější výkony herců, vyostření charakterů a temnější vizuální stránka přiměla některé zahraniční novináře mluvit o
Opravdovější kuráži. I přes to není
Opravdová kuráž temná jako jiné Coenovic snímky (
Zbytečná krutost,
Tahle země není pro starý). Film plyne s lehkostí road movie, jen nutí diváky uvědomit si, kam se westerny v posledních letech posunuly. Vřele doporučuji užít si tuto vyjížďku v kině, kdo ví, jak dlouho bude potřeba čekat na další dobrý western.