Fargo

TV recenze: Mrazivě vtipné Fargo černohumorně baví a existenciálně tíží

Vydáno: 22.04.2014 14:00 v sekci Články | Televize - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

Fargo je kultem, který část fanoušků tvorby Joela a Ethana Coenových používá k sebedefinování, aby dali najevo svou preferenci odlehčenější části filmografie bratrského dua. Jak dopadl seriálový remake?

FargoRecenzoval/a Marek Slovák dne 22.04.2014 14:00. Fargo je kultem, který část fanoušků tvorby Joela a Ethana Coenových používá k sebedefinování, aby dali najevo svou preferenci odlehčenější části filmografie bratrského dua. Jak dopadl seriálový remake? Hodnocení: 4.5
Černohumorným thrillerem Fotografie z filmu  / FargoFargo, za které získali Oscara za scénář, se JoelEthan Coenovi zapsali do širšího diváckého povědomí. Přispěla k tomu i kontroverze ohledně toho, že zcela vyfabulovaný příběh byl prezentován jako ten, který je natočen podle skutečné události. Některé scény, jako je ta se zbavováním se těla za pomocí řezačky dříví, se staly součástí popkultury, protože byly přebírány, parafrázovány i parodovány v jiných filmech.

Obavy, že televizní předělávka se ani zdaleka nemůže originálu přiblížit, byly na místě. A to i přesto, že oba bratři stojící za původním snímkem na desetidílný seriál dohlíží z pozice výkonných producentů. Ani obsazení Billyho Boba Thorntona, který si u Coenů zahrál ve screwball komedii Nesnesitelná krutost a v neonoiru Muž, který nebyl, fanoušky neuklidnilo. Až první upoutávka vzbudila naději, že nepůjde o pouhé parazitování na značce, nýbrž o vystižení absurdní poetiky původního díla, akorát uzpůsobené desetihodinovému seriálovému formátu.

Fotografie z filmu  / FargoNasvědčoval tomu i dlouhodobější trend, kdy nejenom kabelové stanice se snaží diváka oslovit tzv. "quality TV" seriály, které můžou přebíráním postupů z uměleckých počinů (nejednoznačnost ve vyústění, morální ambivalence) a svou vypravěčskou komplexností a psychologickou drobnokresbou postav čelit kinofilmům. A prequely/remaky/sequely/spin-off jsou poslední dobou v oblibě, stačí jako příklad zmínit HannibalaBates Motel (oba jsou v druhé polovině druhé sezóny), Od soumraku do úsvitu (po třetí epizodě ohlášena druhá série) a připravované Rosemary má děťátko... a plánuje se i Truman Show a 12 opic

Jak si v této konkurenci stojí Fargo? A nebudou tzv. "fargovci" (tj. fandové preferující z celé filmografie bří Coenů právě tuto vyprávěnku o ne zcela povedeném únosu) po zhlédnutí pilotu hromadně skákat do drtiček na dřevo? Na první otázku je snadná odpověď: lépe než zmíněné, pouze s výjimkou Hannibala (na obou je obdivuhodná odvaha odchýlit se od kánonu daného "předlohou", ale kulinářské psychologické drama je lepší svým příklonem k vyprávění uměleckého filmu). U druhé otázky je to s jejím zodpovězením horší, protože alespoň pilotní díl koresponduje s coenovskou poetikou, ovšem...

Fotografie z filmu  / FargoCo je míněno "coenovskou poetikou"? Lidé, kteří od dvou rodáků z Minnesoty zhlédli téměř vše s výjimkou několika Akademií ceněných titulů (Muž, který nebyl, Tahle země není pro starý, Seriózní muž, Opravdová kuráž, V nitru Llewyna Davise), by ji mohli shrnout nějak takto: "Intelektuálně introvertní jedinci přichází do styku s mentálně mrzkými individui a celé je to ohromná zábava, protože se v rychlém tempu rozjede příčinně provázaná série souhry nešťastných událostí, jimž na vtipnosti přidává i zdánlivě vážnější žánr (neonoir, útěkářské drama, gangsterka, thriller)." Naopak ti, kteří viděli pouze v závorce uvedené, převážně melancholické snímky, by nesouhlasili a nejspíš by zmiňovali pomalejší tempo, velkou roli náhod, výskyt obtížně definovatelné ústřední postavy (je tragická?, je komická?, je tragikomická?) a nejednoznačnost.

Pilot seriálového Farga je právě ozvláštňující tím, že oba coenovské přístupy spojuje do jednoho soudržného celku, jenž nejvíc potěší ty, kteří mají filmografii bratří nakoukanou horem spodem. U ostatních to bude obtížnější, protože kdo preferuje onu odlehčenější linii, ten/ta bude mít problém s vážnějšími - téměř existenciálními - pasážemi. A kdo dává přednost právě těm, nejspíš si bude oprávněně stěžovat na potřebu souhru zdánlivě nešťastných události příčinně provázat (za vším stojí nájemný zabiják!) a vše dovysvětlit (závěrečný monolog je výborně napsaný i zahraný, scéna má díky zvolené velikosti rámování i svícení nemalou atmosféru, ale zneklidňuje existencí dané postavy, nikoliv existenciální nejednoznačností okamžiku).

Fotografie z filmu  / FargoPo pilotu je navíc velmi těžké soudit, protože nám prozatím uniká celek. Vraťme se na chvíli ke srovnání se seriály z nedávné doby, které také vycházely ze známé filmové předlohy. U Hannibala či Od soumraku do úsvitu víme (za předpokladu, že jsme viděli filmy, případně četli knihy), že bude universum pouze rozšířeno, ale nedojde k zásadnímu odchýlení se od tzv. "uzlových bodů" (bratři musí jako rukojmí vzít pámbíčkářskou rodinu a dorazit do upírského baru - bordelu; musí se přijít na to, že elegán s kulinářskými schopnostmi je psychopatickým kanibalem).

U Farga nám koncept zůstává prozatím utajen, protože netušíme, jestli se k dobře obsazeným a výborně zahraným postavám ještě vrátíme, nebo se s každým dalším dílem přesuneme do jiného Ubožákova, do kterého zavítá Thorntonův démonický anděl strážný spojující jednotlivé epizody. V případě příklonu k druhé variantě by hrozilo, že by se narativní model, odlišný od celovečerního snímku, mohl záhy vyčerpat, protože vyprávění s paralelními protagonisty by vzhledem k jejich typizaci bylo příliš předvídatelné a divácky nezáživné.

Fotografie z filmu  / FargoNa definitivní zhodnocení si víc než u kteréhokoliv jiného pořadu z poslední doby bude třeba počkat po odvysílání celého seriálu/série. Co se u pilotu jeví jako ozvláštňující (střet dvou různých poetik), se může příště přiklonit k jedné z nich a tím vyselektovat diváky. Stanici FX ale patří uznání za to, že v rámci quality TV pouze neexpanduje již existující fikci, ale že se odvážně drží poetiky spojované s nezávislou scénou kinematografie a dovoluje se odklonit od kánonu. Jestli mají pravdu a druzí se mýlí (jak stojí na plakátu ve sklepení), se ukáže již zítra, kdy má premiéru epizoda s pořadovým číslem dvě.

Originální trailer seriálu Fargo

9/10
0,0

Top 10: akční filmy 2000 - 2009
Top 10: nejslavnější akční filmy let 2000 - 2009 V pokračování našeho seriálu o filmových žánrech se podíváme na desítku slavných akčních snímků z prvních deseti let nového milénia. čtěte zde
Vydáno: 30.05.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
Survive the Night 1/10
Za horizontem: céčkový thriller Survive the Night je hodně špatný V thrilleru Survive the Night hraje Bruce Willis vysloužilého šerifa, který musí se svou rodinou čelit přepadení dvou lupičů na útěku. čtěte zde
Vydáno: 29.05.2020 16:30 v sekci Recenze | Za horizontem
0
TV tipy: 29. 5. 2020 - 4. 6. 2020
TV tipy: Trestanci Borg a McEnroe jsou cizinci ve vlaku Na přelomu května a června se sice v televizích objeví několik premiér, jde ale spíše o nevýrazné a béčkovější záležitosti. Výjimkou je snad jen zdařilé evropské drama Borg/McEnroe, ti méně nároční pak ocení i Cizince ve... čtěte zde
Vydáno: 29.05.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 22. týden
Kinopremiéry: Problémissky a trafikant se setkávají v zemi medu Poslední květnový čtvrtek odstartuje v kinech pětice premiér, mezi níž není žádný zásadní hit a vzhledem k okolnostem jde o menší a povětšinou evropské snímky. Nejvíce tak vyčnívají dva oceňované dokumenty. čtěte zde
Vydáno: 27.05.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 21. týden
Top 20 ČR: V síti nepřestává lákat diváky V kinech se i přes omezení opět objevují lidé a nejvíce je přitahuje český dokument V síti o zneužívání na internetu. Z novinek se dokázalo prosadit jen komediální drama Emma. čtěte zde
Vydáno: 26.05.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0