![Oscars 2016 logo](/img/49132.jpg)
Pro úplnost si níže můžete připomenout, jaké jsou šance v jednotlivých kategoriích, kterým jsme věnovali naše oscarové rozbory, nebo si znovu osvěžit paměť nominacemi. (BM)
Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli
Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli
Nejlepší hudba
Na sociální síti a na některých serverech se začaly v různě upravených podobách objevovat návody pro ty, které nebaví sledování Oscarů, ale chtějí se nějak zabavit. Academy Awards Drinking Game má několik tipů, jak si zpříjemnit sledování předávání cen. Pijte pokaždé, když Chris Rock udělá narážku na cokoliv spojeného s kontroverzí Oscarsowhite (a nepřítomností manželů Smithových), když vyhraje Revenant a je zmíněna náročnost natáčení, když někdo v děkovné řeči vyzdvihne minoritu atd. Za FilmServer přidáváme: nechte alkohol sklouznout do krku pokaždé, když zvítězí heterosexuální bílý (a ideálně židovský) muž.
Oscaři jsou nepochybně velkou (společenskou) událostí. Hollywood Reporter díky sérii článků, v nichž se nejmenovaní členové a členky Akademie vyjadřují ke svým rozhodnutím, připomíná, že nominace a ocenění nelze brát tak úplně vážně. Hlasují totiž lidé, a to se svými chybami i předsudky či naopak preferencemi. Nezodpovědnost přístupu je až neuvěřitelná, když se Akademici/Akademičky přiznávají, že některé tituly neviděli (nejenom kolumbijský snímek Embrace of the Serpent, ale i Creed či Osm hrozných!). Některá zdůvodnění jsou až úsměvná, když někdo preferuje Saulova syna, protože "je Žid", potažmo nebude hlasovat pro Bryana Cranstona ztvárňujícího Trumba, protože si o skutečné historické osobnosti myslí své a není to nic hezkého.
A zatímco většina médií pokrývá, co se děje na červeném koberci, některá nezapomínají i na to, co nominované osobnosti dělaly před svým příchodem. Mark Ruffalo se spolu s režisérem Spotlight a spoluscenáristou Joshem Singerem účastnili protestu proti zneužívání dětí, přičemž stáli před jedním kostelem, drželi cedule s fotografiemi některých zneužitých dětí a křičeli: "Chraňte děti. Odhalte pravdu." Cynik by napsal, že kampaň nikdy nekončí, ale vypadá to, že novinářské drama Spotlight vzniklo z přesvědčení a angažovanosti jmenovaných osob.
2:30 - 2:45: Letos žádná montáž, zato dlouhý monolog moderátora, který se v něm zabýval pouze jedním tématem, a tím byla kauza Oscarssowhite. Namísto utahování si z nominovaných (s výjimkou Creeda) povídání o institucionálním rasismu, kdy minorita nemá stejné příležitosti jako majorita.
2:45 - 3:00: A tak jsme se přece jenom dočkali tradiční montáže nominovaných snímků, do nichž jsou zakomponováni komici a komičky. Přesně tak, tentokrát jím není pouze sám moderátor Chris Rock, jak bylo zvykem, ale třeba i Whoopi Goldberg, která se objevila v hned několika skečových scénkách (z Joy a Marťana). Vypadá to, že running gagem oscarových ocenění bude bělost Oscarů. Chtělo by to ale dělat si legraci i z něčeho jiného.
3:00 - 3:15: Po (pravděpodobně vítězné, a to prvním negativním ohlasům navzdory) písni ze SPECTRE jsou představeny dva na Oscara nominované snímky: Marťan a Sázka na nejistotu. Pěvecký výstup Sama Smitha dokazuje, že song Writtings on the Wall funguje lépe jako součást rozporuplně přijímané bondovky (jako předěl i jako naladění se na sentimentální atmosféru) než samotně.
3:15 - 3:30: Technická ocenění (kostýmy, výprava, masky a hairstyling) šly v rychlém sledu za sebou a ve všech kategoriích byl zcela po právu oceněn Šílený Max: Zběsilá cesta. Zdá se, že zastřešujícím tématem letošního ročníku bude diverzita, potažmo inkluze, protože ani ocenění se ve svých děkovných řečech neopomněli zmínit o tématech filmu (ekologie, feminismus).
3:30 - 4:00: V rychlém sledu za sebou byly předány ceny ve zbývajících technických kategoriích a sošku si odnesl i celovečerní a krátkometrážní animovaný film. (Ne, jenom v jednom případě zvítězil Pixar, a to podle předpokladů.) Lidé stojící za oscarovým přenosem dokazují svou profesionalitu patrnou jak na dramaturgii celého večera (tematicky blízké ceny předávány v jasně oddělených blocích, střídání divácky méně atraktivních cen s těmi atraktivnějšími), tak co do zpracování průvodních klipů představujících nominované (obzvlášť střih a mix zvuku byl efektní a efektivní zároveň).
4:00 - 4:30: Chris Rock se uchyluje ke vsuvkám, které pokračují v nastoleném tématu: opomíjení afroamerických herců a hereček. Smutné je, že anketu v ulicích jsme od Chrise Rocka viděli už v případě jeho předchozí moderace a že i animované postavy předávající ceny pro animované snímky jsou vtipnější než on. Ba co hůř, i zpovídaný běloch vymýšlející si oscarovou řeč je zábavnější.
4:30 - 5:00: Po až překotně rychlém předávání se tato půlhodina zpomalila, aby ředitelka Akademie mohla promluvit o plánovaných změnách, protože Oscaři přece odráží svět v jeho rozmanitosti, zavzpomínalo se na zesnulé a neopomnělo se na ukázky z předávání "černošských" cen. A do toho skautky vybírají peníze. Taky se cítíte provinile, že jste bílí? Aspoň že dva dětští herci ujistili, že "na velikosti nezáleží" aneb bílé mužské ego nemohlo už utrpět víc.
5:00 - 6:00: Po zvolnění následovalo razantní nabrání obrátek, kdy se předávala jedna hlavní cena za druhou. Většina dopadla podle očekávání (DiCaprio, Morricone), ale několik dokázalo překvapit (Rylance, Spotlight). Sošky byly rozdány tak, aby byl každý - s výjimkou dle záběrů kamery zjevně nespokojeného Ridleyho Scotta - spokojený. (Pro Brooklyn byla výhrou samotná nominace, Spielberg sošku nepotřebuje vzhledem k uznání ze strany profesní komunity). Vždy je problematické předjímat, ale odvážím se tvrdit, že stejně jako v minulých letech budou vítězové spíše zapomenuti, zatímco opravdu progresivní tituly si znovu odnesly pouze ceny v technických kategoriích. Zato předávání se tvářilo jako progresivní, ale v dramaturgicky a technicky precizně ošetřeném večeru ustoupila zábava potřebě vytvářet o sobě určitý obraz a zdůrazňovat třebaže komickou formou ústřední téma. Příště by to chtělo méně žen ve vedení a Afroameričanů před kamerou a více nekorektní zábavy (napsal někdo Sacha Baron Cohen?), protože 88. Oscaři byli ukázkou skleněného stropu v praxi.
Kompletní seznam nominací včetně oceněných (v průběhu noci bude doplňován komentáři podle právě vyhlášených kategorií):
![Rachel McAdams ve filmu / Spotlight](/img/48916.jpg)
- Sázka na nejistotu
- Most špiónů
- Brooklyn
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Marťan
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Room
- Spotlight
Zlí jazykové tvrdí, že Oscaři nejsou o estetických (ne)kvalitách nominovaných snímků a osobností, ale o tom, jak se chce Hollywood prezentovat na venek (což předpokládá od všech vědomé a v podstatě domluvené hlasování). Při pohledu na oceněné by se člověku těm zlým jazykům chtělo i věřit, protože pokud dominantním tématem dnešního předávání byla diverzita a inkluze, oceněné snímky tuto sebeprezentaci potvrzují. Pozornost si získaly utlačované ženy napříč kontinenty (Amy, A Girl in the River: The Price of Forgiveness), ekologická témata (Šílený Max: Zběsilá cesta, Revenant: Zmrtvýchvstání) i mezi nominovanými absentující Afroameričané/Afroameričanky, kteří byli running gagem/agitačním tématem moderátora.
Spotlight přitom své ožehavé téma (zneužívání dětí představiteli církve) na rozdíl od Room nevyužívá k umělecké exploataci, nepůsobí vypravěčsky nesoudržně a tematicky neujasněně jako Revenant. V porovnání s dalšími prospívá, že není chápán jako žánrová zábava, jejíž přítomnost mezi nominovanými mnohé překvapila, byť potěšila (Marťan, Šílený Max: Zběsilá cesta, Brooklyn). A problém nečinilo ani znevýhodňující srovnání s předchozími snímky režiséra (Most špiónů, ale i Marťan).
![Leonardo DiCaprio, Alejandro González Iñárritu při natáčení filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The Revenant](/img/48918.jpg)
- Alejandro G. Iñárritu, REVENANT: Zmrtvýchstání
- Tom McCarthy, Spotlight
- George Miller, Šílený Max: Zběsilá cesta
- Lenny Abrahamson, Room
- Adam McKay, Sázka na nejistotu
![Leonardo DiCaprio ve filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The Revenant](/img/48197.jpg)
- Bryan Cranston, Trumbo
- Leonardo DiCaprio, REVENANT: Zmrtvýchstání
- Michael Fassbender, Steve Jobs
- Eddie Redmayne, Dánská dívka
- Matt Damon, Marťan
![Fotografie z filmu Most špiónů /](/img/48242.jpg)
- Mark Rylance, Most špiónů
- Sylvester Stallone, Creed
- Tom Hardy, REVENANT: Zmrtvýchstání
- Mark Ruffalo, Spotlight
- Christian Bale, Sázka na nejistotu
Další překvapení, opětovně v herecké kategorie (za nejlepší vedlejší roli). Očekával se Oscar pro Stallonea, protože to byla poslední možnost, jak ho ocenit za postavu, kterou stvořil a která v podstatě stvořila i jeho. Nakonec zvítězil soustředěný a tlumený herecký výkon, působící v caprovském dramatu Most špiónů jako komediální odlehčení a zároveň morální centrum, před snaživými kreacemi jiných herců ztvárňujících skutečné postavy (Ruffalo, Bale).
![Brie Larson ve filmu Room / Room](/img/47468.jpg)
- Cate Blanchett, Carol
- Brie Larson, Room
- Saoirse Ronan, Brooklyn
- Jennifer Lawrence, Joy
- Charlotte Rampling, 45 Years
![Alicia Vikander ve filmu Dánská dívka / The Danish Girl](/img/48880.jpg)
- Jennifer Jason Leigh, Osm hrozných
- Alicia Vikander, Dánská dívka
- Kate Winslet, Steve Jobs
- Rachel McAdams, Spotlight
- Rooney Mara, Carol
![Fotografie z filmu V hlavě /](/img/42087.jpg)
- Anomalisa
- Boy and the World
- V hlavě
- Ovečka Shaun ve filmu
- When Marnie Was There
![Adam McKay při natáčení filmu Sázka na nejistotu / The Big Short](/img/49084.jpg)
- Sázka na nejistotu
- Brooklyn
- Marťan
- Room
- Carol
Dá se předpokládat, že hlasující ocenili zejména to, že podle faktografické knihy vzniknul fikční - byť ze skutečných událostí vycházející - film a že komplikovaná problematika byla srozumitelně a přitom zábavně osvětlena. Soška pro scénář zároveň znamená, že snímek může v průběhu večera ještě překvapit, byť favoritem je v hlavních kategoriích survival Revenant. Osobně si ale víc než Sázky na nejistotu cením Goddardovy žánrové a vícemediální kombinatroniky v Marťanovi.
![Thomas McCarthy při natáčení filmu / Spotlight](/img/49085.jpg)
- Most špiónů
- Ex Machina
- V hlavě
- Spotlight
- Straight Outta Compton
![Leonardo DiCaprio, Alejandro González Iñárritu při natáčení filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The Revenant](/img/48918.jpg)
- Carol, Edward Lachman
- Osm hrozných, Robert Richardson
- Šílený Max: Zběsilá cesta, John Seale
- REVENANT: Zmrtvýchstání, Emmanuel Lubezki
- Sicario: Nájemný vrah, Roger Deakins
![Tom Hardy ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/46034.jpg)
- Carol
- Popelka
- Dánská dívka
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- REVENANT: Zmrtvýchstání
Po překvapení v kategorii Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli skončily Nejlepší kostýmy podle očekávání. Zatímco Zmrtvýchvstání, Dánská dívka i Carol jsou historickými snímky, kde šlo o věrnost, Šílený Max: Zběsilá cesta stvořil vlastní, promyšlený a soudržný fikční svět, což bylo nejspíš především oceněno. Konkurovat mohla leda Popelka, ale ta pouze okouzlila scénou bálu.
![Amy Winehouse ve filmu Amy / Amy](/img/47463.jpg)
- Amy
- Cartel Land
- What Happened, Miss Simone?
- Winter on Fire
- The Look of Silence
Nejlepší krátký dokumentární film
- Body Team 12
- War Within the Walls
- Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah
- A Girl in the River: The Price of Forgiveness
- Last Day of Freedom
![Tom Hardy ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/46032.jpg)
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Sázka na nejistotu
- Spotlight
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Star Wars: Síla se probouzí
![Fotografie z filmu Saulův syn / Saul fia](/img/49041.jpg)
- A War
- Embrace of the Serpent
- Mustang
- Saulův syn
- Theeb
![Charlize Theron ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/45490.jpg)
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel
- REVENANT: Zmrtvýchstání
Kategorie byla sice v posledních letech proměněna a přidán "hairstyling", ale nelze předpokládat, že u převážně plešatých postav zrovna ten sehrával úlohu při rozhodování Akademiků a Akademiček, když hlasovali pro Šílený Max: Zběsílá cesta. Stoletý stařík stál převážně na jedné masce, vychtěně působící Revenant na uvěřitelných šrámech na kůži hlavní postavy (ztratily se ale kvůli zdůrazňování šrámů na duši). Max měl nejenom opětovně zcela funkční masky, které sloužily vyprávění a vykreslovanému fikčnímu světu, ale byl i hrdě pokleslý. O to víc je potěšující, že cenu nakonec získal (a zbývá doufat, že technické kategorie nejsou jediné, které si tento Millerův opus magnum odnese).
![Ennio Morricone a Quentin Tarantino](/img/49061.jpg)
- Carter Burwell, Carol
- Ennio Morricone, Osm hrozných
- Johann Johannsson, Sicario: Nájemný vrah
- John Williams, Star Wars: Síla se probouzí
- Thomas Newman, Most špiónů
![OST](/img/48275.jpg)
- "Writings on the Wall" z filmu Spectre
- "Simple Song No.3" z filmu Mládí
- "Earned It" z filmu Padesát odstínů šedi
- "Til It Happens to You" z filmu The Hunting Ground
- "Manta Ray" z filmu Racing Extintion
Mírné překvapení, protože Writting on the Wall se po svém uvedení dočkalo značně rozporuplné až negativní odezvy, přičemž negativní náhled nezvrátilo ani zveřejnění původně zamítnuté skladby od Radiohead. Lze se jenom dohadovat, že dva nominované tituly jsou dokumenty, a tak je Akademici/Akademičky neviděli, a že málokdo si dovede odmyslet při hlasování výsledný titul, a tak Padesát odstínů šedi nepřicházelo u mnohých ani v úvahu.
![Fotografie z filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/46033.jpg)
- Most špiónů
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Marťan
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Dánská dívka
Šílený Max: Zběsilá cesta neměl konkurenci, a to ze stejných důvodů jako v případě kostýmů, tj. ze skutečnosti vycházející snímky (Most špiónů, Marťan, Revenant, Dánská dívka) vs. vlastní fikční svět si tvořící akční post-apo (Šílený Max: Zběsilá cesta). Výprava, která vypráví vlastní příběh (tetování postav, nápisy na stěnách) a která má plně funkční prvky (auta skutečně fungují), si po právu odnáší zlatou sošku.
Nejlepší krátkometrážní animovaný film
- Bear Story
- Prologue
- Sanjay´s Super Team
- We Can´t Live without Cosmos
- World of Tomorrow
Nejlepší krátkometrážní hraný film
- Ave Maria
- Day One
- Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)
- Shok
- Stutterer
![Tom Hardy ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/41278.jpg)
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Marťan
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Sicario: Nájemný vrah
- Star Wars: Síla se probouzí
Šílený Max si k potěšení mnohých fanoušků a fanynek odnáší další sošku a jedna z nejzdařileších montáží nominovaných ukazuje, že zaslouženě. V Dolby Atmos mixu je navázání na madmaxovskou sérii obzvlášť opojné.
![Tom Hardy ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/46034.jpg)
- Most špiónů
- Mad Max: Zběsilá cesta
- Marťan
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Star Wars: Síla se probouzí
Zvuk v Šíleném Maxovi má svou jasnou funkci, protože díky užití zvukových efektů z fikčního světa (zejména bubnů blížící se kolony) umožňuje dokonalou orientaci v prostoru. Režisér a scenárista George Miller může být nakonec rád (a nejenom on), že se nakonec rozhodl pro mluvenou verzi se zvuky, nikoliv nemluvnou bez nich, jak původně plánoval (a jak se možná dočkáme jednou na možné další edici na nosičích pro domácí kino). Skutečným konkurentem Maxovi zde byl pouze Revenant, kde je zvuk použit k totožné funkci (orientaci v prostoru, časté zdůrazňování zvukových efektů vycházející z mimoobrazového prostoru a přesměrovávající tak naši pozornost).
![Fotografie z filmu Ex Machina / Ex Machina](/img/44307.jpg)
- Ex Machina
- Šílený Max: Zběsilá cesta
- Marťan
- REVENANT: Zmrtvýchstání
- Star Wars: Síla se probouzí
Vítězné tažení Šíleného Maxe v technických kategoriích narušila Ex Machina, která i vzhledem k ocenění Alicie Vikander musí být tajným favoritem Akademiků a Akademiček. Celovečerní režijní debut Alexandra Garlanda se od ostatních nominovaných odlišuje jednak tím, že nevznikal před zeleným plátnem, jednak uvěřitelností triků, přestože je z počátku zdůrazňována jejich artificiálnost, jednak jejich podřízením potřebám postavy a jejího vývoje. Star Wars a Šílenému Maxovi mohlo uškodit, že jejich kampaň byla postavena na zdůrazňování toho, že byly při realizaci upřednostňovány praktické před vizuálními efekty, byť si těmi ve velké míře vypomáhaly.