V tomto komentovaném přehledu se podíváme konkrétně na oscarové nominace v kategoriích kamera, výprava, kostýmy, střih, make-up a speciální efekty a podíváme se i na to, které filmy by mohly na cenu dosáhnout.
Nejlepší kamera
Za kameru k dobovému dramatu
Carol je na Oscara nominovaný
Edward Lachman, pro něhož jde o druhou nominaci, první získal v roce 2003 za nasnímání filmu
Daleko do nebe. Milenecký příběh o zakázané lásce dvou žen nicméně staví spíše na hereckých výkonech představitelek hlavních rolí a kamera v něm rozhodně nepatří k tomu nejvýraznějšímu. V souladu s chladnou a odtažitou atmosférou filmu se Lachman hojně vyžívá v natáčení hrdinek zpovzdálí, z vedlejších místností a přes okenní tabulky, aby tak zdůraznil symbolickou zeď, kterou mezi ně společnost a ostatní postavy v jejich okolí kladou. Pěkné, ale na Oscara to není.
![Fotografie z filmu Osm hrozných / The Hateful Eight](/img/45961.jpg)
Mnohem větší zásluhu na formování výsledné podoby filmu má
Tarantinův oblíbený kameraman a trojnásobný držitel Oscara
Robert Richardson, jemuž se podařilo v
Osmi hrozných dodat filmové vzezření na pohled spíše divadelnímu prostředí jedné zasněžené chalupy, v níž se odehrává většina děje. O snímku se hodně mluvilo i v souvislosti s tím, že vznikal na velice širokoúhlý film 70mm, s nímž Richardson pracoval skvěle, a vizuálně tak dodal Tarantinovu zasněženému westernu dojem velkolepého díla klasického Hollywoodu.
Kameraman
Roger Deakins je v rámci oscarových nominací jedním z věčných smolařů, neb při počtu dvanácti nominací se mu nepodařilo proměnit ani jednu, přičemž ta třináctá za film
Sicario: Nájemný vrah mu pravděpodobně cenu opět nepřinese. Jeho přínos pro napínavý thriller, postavený hlavně na atmosféře a práci se zvukem, je rozhodně silně profesionální, ale mezi konkurencí nikterak vybočující.
Držitel Oscara za kameru k filmu
Anglický pacient a dalších čtyř nominací
John Seale si s režisérem
Georgem Millerem hodně sedl – pod rukama obou sedmdesátníků vznikl dravý, svižný, dynamický a ukrutně zábavný snímek plný mladistvé energie.
Šílený Max: Zběsilá cesta vyniká z hlediska kamery hlavně snímáním akčních scén a výrazným oranžovo-šedým zabarvením (některé záběry se již zařadily do zlatého fondu) a možná by i platil za favorita v této kategorii, nebýt toho posledního.
Emmanuel Lubezki získal loni Oscara za kameru
Birdmana a rok předtím za
Gravitaci (a předtím byl pětkrát nominovaný) a zdá se, že se mu podaří získat třetí ocenění v řadě. Kamera v jeho podání je totiž jednou ze zásadních věcí, které činí ze sledování dobrodružného dramatu
REVENANT Zmrtvýchvstání nezapomenutelný zážitek. Lubezkiho fetiš na dlouhé nepřerušené záběry, v nichž často odvážně snímá i ty nejnáročnější pasáže (byť částečně za pomoci triků), epické kamerové jízdy, nádherné přírodní scenérie, natáčení střídavě nad vodou a pod vodou, navíc ještě sebemrskačsky pouze za denního světla, je téměř zaručeným receptem na Oscara. Je to sice trochu samoúčelné a nápadně vtíravé, nicméně právě tento kalkul zřejmě američtí akademici ocení nejvíce. Lubezki je prostě za kamerou ďábel.
Šance na vítězství:
REVENANT Zmrtvýchvstání – 65%,
Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%,
Osm hrozných – 10%,
Sicario: Nájemný vrah – 5%,
Carol – 0%
Nejlepší výprava
![Tom Hanks ve filmu Most špiónů /](/img/48243.jpg)
V této kategorii, v níž je de facto oceňováno to, jak moc jsou na filmu vidět vynaložené prostředky, a to zejména prostřednictvím kostýmů, masek, kulis, rekvizit a podobných propriet, často v souvislosti s dobovou nebo jinou stylizací, se nedá pravděpodobný vítěz odhadovat jen na základě drahého vzezření a extravagantnosti. S největším rozpočtem pracoval
Ridley Scott při natáčení odlehčeného sci-fi
Marťan, v němž je ovšem spousta scén dotvářena pomocí digitálních triků. Opakem je film ze staré školy –
Spielbergův Most špiónů, k němuž slavný režisér přistupoval až staromilsky a s nevídanou řemeslnou precizností, když v něm do detailu vykreslil atmosféru Ameriky v dobách studené války i válečného Berlína.
Dánská dívka režiséra
Toma Hoopera, vyprávějící o malíři, jenž si jednoho dne uvědomí, že se ve skutečnosti cítí být ženou, jistě zaujme ztvárněním Kodaně dvacátých let minulého století, interiéru domu malířského manželského páru i dobovými kostýmy, ačkoli je ve všech těchto směrech relativně úsporná.
REVENANT Zmrtvýchvstání se oproti ní odehrává na jiném kontinentě a ještě o sto let dříve – nabízí velmi přesvědčivý a realistický náhled do společenství drsných lovců kožešin, kteří bojují s ještě drsnější přírodou. Ačkoli je okolní prostředí takřka panenské krajiny fantasticky vytěženo, tak cesta hlavního hrdiny za pomstou se za příliš výpravnou považovat nedá a spíš se dá v tomto ohledu ocenit několik akčnějších scén, flashbacky z indiánské vesnice a scény z traperské osady, body k dobru lze přičíst i za to, že štáb film natáčel velice náročně v autentických lokacích. Za pomyslného vítěze lze však předem označit snímek
Šílený Max: Zběsilá cesta, o němž se už během natáčení psalo, že přestože představuje téměř nonstop akční honičku plnou výbuchů, tak vzniká překvapivě po staru za použití minimálního množství počítačových triků a spoléhá mnohem víc na reálná vozidla, skutečné výbuchy, kaskadéry a natáčení v reálné poušti. Akční scény díky tomu vypadají neuvěřitelně přirozeně a fyzicky, nehledě na jejich výjimečnou choreografii a nápaditost. A ten speciálně pro film sestavený konvoj post-apokalypticky vytuněných vozů je zkrátka skvostný.
Šance na vítězství:
Šílený Max: Zběsilá cesta – 50%
REVENANT Zmrtvýchvstání – 20%,
Most špiónů – 20%,
Marťan – 10%,
Dánská dívka – 0%
Nejlepší kostýmy
![Wallpaper filmu Popelka / Popelka](/img/47459.jpg)
Z pětice nominovaných filmů -
Carol,
Dánská dívka,
Popelka,
REVENANT Zmrtvýchvstání a
Šílený Max. Zběsilá cesta – je letos opravdu jednoduché vybírat. Kostýmy jsou na
Popelce režiséra
Kennetha Branagha tou nejvýraznější složkou a prakticky nemají konkurenci. V této kategorii opravdu nelze tipovat nic jiného než
Popelku. Daleko za ní se veze
Dánská dívka, o zbylých nominovaných ani nemá cenu uvažovat.
Šance na vítězství:
Popelka – 95%,
Dánská dívka – 5%,
REVENANT: Zmrtvýchvstání – 0%,
Šílený Max: Zběsilá cesta – 0%,
Carol – 0%
Nejlepší střih
![Fotografie z filmu Sázka na nejistotu / The Big Short](/img/48547.jpg)
Nominace pro
REVENANTA Zmrtvýchvstání je spíše překvapením, protože zrovna střih nepatří k věcem, jež by se na něm měly v první řadě oceňovat, nebo které by nějak divákovi utkvěly svým provedením v paměti. O dost smysluplnější je to u nových
Star Wars: Síla se probouzí, jež vynikají přehledností akčních scén a retro přístupem k prolínačkám mezi scénami, které dají vzpomenout na původní trilogii. Velmi přehledná je i akce v
Šíleném Maxovi, kterou musela být vzhledem k její zběsilosti i mnohem větší výzva stříhat, a výsledek je z hlediska střihu takřka geniální. Velmi dobře složené je vzhledem k náročnosti tématu a komplexnosti scénáře i drama
Spotlight vyprávějící o skupině investigativních novinářů pátrajících po identitách církevních hodnostářů zodpovědných za zneužívání dětí v katolických institucích v Bostonu. Možným vítězem v kategorii střih se však může stát
Sázka na nejistotu, mrazivá komedie o pozvolném praskání bubliny vytvořené kolem trhu s nemovitostmi, která kombinuje jak informativní přehlednost
Spotlightu, tak divokost
Šíleného Maxe. To, jak je divák neustále zavalován přehršlí nových vjemů a emocemi všeho druhu, jde ve spolupráci se skutečně sofistikovaným střihem ruku v ruce s tím, o jak moc zábavné a do detailu promyšlené dílo se jedná.
Šance na vítězství:
Sázka na nejistotu – 50%,
Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%,
Star Wars: Síla se vrací – 15%,
Spotlight – 10%,
REVENANT Zmrtvýchvstání – 5%
Nejlepší make-up
![Nicholas Hoult, Charlize Theron ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury Road](/img/46036.jpg)
Make-up je jedinou kategorií, v níž hrají o cenu pouze tři nominované filmy. Velmi kuriózní je zastoupení Švédska, a to prostřednictvím snímku
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Tento film, jenž se u nás v kinech dal vidět už před více než dvěma lety (ale v Americe šel teprve loni) se k nominaci probojoval díky make-upu herce v hlavní roli, v té době téměř padesátiletého
Roberta Gustafssona, kterého bylo potřeba namaskovat tak, aby vypadal dvakrát starší. Z podobného soudku byla např. před dvěma lety nominace pro film
Jackass: Děda Mizera, kde byl za důchodce namaskován tehdy jednačtyřicetiletý
Johnny Knoxville. Film však Oscara nezískal a stejně tak se nepředpokládá, že by skóroval
Stoletý stařík. V Podstatě půjde o souboj mezi
REVENANTEM Zmrtvýchvstání a
Šíleným Maxem, kdy jeden se může chlubit náročnou maskérskou prací na pohmožděném, podrápaném a krvácejícím těle
Leonarda DiCapria a na skalpované lebce
Toma Hardyho, zatímco druhý se nesmazatelně zapsal do paměti díky neotřelé stylizaci zdegenerovaných vládců pouštního města a jejich na bílo natřených přisluhovačů, která se pohybovala přesně na hraně mezi odporem a fascinací.
Šance na vítězství:
Šílený Max: Zběsilá cesta – 70%,
REVENANT Zmrtvýchvstání – 30%,
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – 0%
Nejlepší vizuální efekty
![Matt Damon ve filmu Marťan / The Martian](/img/47358.jpg)
Speciální efekty jsou kategorií, v níž si mají šanci přijít na své i drahé blockbustery plné digitálních triků, u nichž obvykle uplatnění v jiných kategoriích nepřipadá příliš v úvahu. Do toho spadá
Marťan i
Star Wars: Síla se probouzí, technicky bezchybné a divácké komerční hity, jenž sice představují profesionálně odvedený nadstandard, avšak nic moc přelomového. Trochu atypická je nominace pro chytré konverzační sci-fi
Ex Machina, v němž vzhledem k jeho komornosti a důrazu na postavy a vyprávění příběhu nelze považovat vizuální efekty (byť skvěle zpracované) za vyloženě esenciální. Ve výsledku nakonec pravděpodobně půjde opět o souboj mezi
REVENANTEM a
Šíleným Maxem, přičemž druhý zmíněný je sice vizuálně vymazlenější a je sympatické, že speciální efekty v jeho případě netěží tolik z počítačů, nicméně
REVENANT také stojí vizuálně za to (hlavně díky kameře) a především má v rukávu eso v podobě scény souboje s medvědem, která je skutečně přelomová – takhle přesvědčivou, realistickou a intenzivní interakci v počítačích stvořeného tvora s živým hercem (navíc v pětiminutovém nepřerušeném záběru) historie kinematografie nepamatuje.
Šance na vítězství:
REVENANT Zmrtvýchvstání – 40%,
Šílený Max: Zběsilá cesta – 40%,
Marťan – 10%,
Star Wars: Síla se probouzí – 10%,
Ex Machina – 0%