Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2016: Technické kategorie

Oscar 2016: Technické kategorie

Vydáno: 30.01.2016 13:04 v sekci Články | Publicistika - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

V tomto komentovaném přehledu se podíváme konkrétně na oscarové nominace v kategoriích kamera, výprava, kostýmy, střih, make-up a speciální efekty a podíváme se i na to, které filmy by mohly na cenu dosáhnout.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nejlepší kamera

Za kameru k dobovému dramatu Carol je na Oscara nominovaný Edward Lachman, pro něhož jde o druhou nominaci, první získal v roce 2003 za nasnímání filmu Daleko do nebe. Milenecký příběh o zakázané lásce dvou žen nicméně staví spíše na hereckých výkonech představitelek hlavních rolí a kamera v něm rozhodně nepatří k tomu nejvýraznějšímu. V souladu s chladnou a odtažitou atmosférou filmu se Lachman hojně vyžívá v natáčení hrdinek zpovzdálí, z vedlejších místností a přes okenní tabulky, aby tak zdůraznil symbolickou zeď, kterou mezi ně společnost a ostatní postavy v jejich okolí kladou. Pěkné, ale na Oscara to není.

Fotografie z filmu Osm hrozných / The Hateful EightMnohem větší zásluhu na formování výsledné podoby filmu má Tarantinův oblíbený kameraman a trojnásobný držitel Oscara Robert Richardson, jemuž se podařilo v Osmi hrozných dodat filmové vzezření na pohled spíše divadelnímu prostředí jedné zasněžené chalupy, v níž se odehrává většina děje. O snímku se hodně mluvilo i v souvislosti s tím, že vznikal na velice širokoúhlý film 70mm, s nímž Richardson pracoval skvěle, a vizuálně tak dodal Tarantinovu zasněženému westernu dojem velkolepého díla klasického Hollywoodu.

Kameraman Roger Deakins je v rámci oscarových nominací jedním z věčných smolařů, neb při počtu dvanácti nominací se mu nepodařilo proměnit ani jednu, přičemž ta třináctá za film Sicario: Nájemný vrah mu pravděpodobně cenu opět nepřinese. Jeho přínos pro napínavý thriller, postavený hlavně na atmosféře a práci se zvukem, je rozhodně silně profesionální, ale mezi konkurencí nikterak vybočující.

Držitel Oscara za kameru k filmu Anglický pacient a dalších čtyř nominací John Seale si s režisérem Georgem Millerem hodně sedl – pod rukama obou sedmdesátníků vznikl dravý, svižný, dynamický a ukrutně zábavný snímek plný mladistvé energie. Šílený Max: Zběsilá cesta vyniká z hlediska kamery hlavně snímáním akčních scén a výrazným oranžovo-šedým zabarvením (některé záběry se již zařadily do zlatého fondu) a možná by i platil za favorita v této kategorii, nebýt toho posledního.

Leonardo DiCaprio ve filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The RevenantEmmanuel Lubezki získal loni Oscara za kameru Birdmana a rok předtím za Gravitaci (a předtím byl pětkrát nominovaný) a zdá se, že se mu podaří získat třetí ocenění v řadě. Kamera v jeho podání je totiž jednou ze zásadních věcí, které činí ze sledování dobrodružného dramatu REVENANT Zmrtvýchvstání nezapomenutelný zážitek. Lubezkiho fetiš na dlouhé nepřerušené záběry, v nichž často odvážně snímá i ty nejnáročnější pasáže (byť částečně za pomoci triků), epické kamerové jízdy, nádherné přírodní scenérie, natáčení střídavě nad vodou a pod vodou, navíc ještě sebemrskačsky pouze za denního světla, je téměř zaručeným receptem na Oscara. Je to sice trochu samoúčelné a nápadně vtíravé, nicméně právě tento kalkul zřejmě američtí akademici ocení nejvíce. Lubezki je prostě za kamerou ďábel.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 65%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Osm hrozných – 10%, Sicario: Nájemný vrah – 5%, Carol – 0%

 

Nejlepší výprava

Tom Hanks ve filmu Most špiónů / V této kategorii, v níž je de facto oceňováno to, jak moc jsou na filmu vidět vynaložené prostředky, a to zejména prostřednictvím kostýmů, masek, kulis, rekvizit a podobných propriet, často v souvislosti s dobovou nebo jinou stylizací, se nedá pravděpodobný vítěz odhadovat jen na základě drahého vzezření a extravagantnosti. S největším rozpočtem pracoval Ridley Scott při natáčení odlehčeného sci-fi Marťan, v němž je ovšem spousta scén dotvářena pomocí digitálních triků. Opakem je film ze staré školy – Spielbergův Most špiónů, k němuž slavný režisér přistupoval až staromilsky a s nevídanou řemeslnou precizností, když v něm do detailu vykreslil atmosféru Ameriky v dobách studené války i válečného Berlína. Dánská dívka režiséra Toma Hoopera, vyprávějící o malíři, jenž si jednoho dne uvědomí, že se ve skutečnosti cítí být ženou, jistě zaujme ztvárněním Kodaně dvacátých let minulého století, interiéru domu malířského manželského páru i dobovými kostýmy, ačkoli je ve všech těchto směrech relativně úsporná. REVENANT Zmrtvýchvstání se oproti ní odehrává na jiném kontinentě a ještě o sto let dříve – nabízí velmi přesvědčivý a realistický náhled do společenství drsných lovců kožešin, kteří bojují s ještě drsnější přírodou. Ačkoli je okolní prostředí takřka panenské krajiny fantasticky vytěženo, tak cesta hlavního hrdiny za pomstou se za příliš výpravnou považovat nedá a spíš se dá v tomto ohledu ocenit několik akčnějších scén, flashbacky z indiánské vesnice a scény z traperské osady, body k dobru lze přičíst i za to, že štáb film natáčel velice náročně v autentických lokacích. Za pomyslného vítěze lze však předem označit snímek Šílený Max: Zběsilá cesta, o němž se už během natáčení psalo, že přestože představuje téměř nonstop akční honičku plnou výbuchů, tak vzniká překvapivě po staru za použití minimálního množství počítačových triků a spoléhá mnohem víc na reálná vozidla, skutečné výbuchy, kaskadéry a natáčení v reálné poušti. Akční scény díky tomu vypadají neuvěřitelně přirozeně a fyzicky, nehledě na jejich výjimečnou choreografii a nápaditost. A ten speciálně pro film sestavený konvoj post-apokalypticky vytuněných vozů je zkrátka skvostný.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 50% REVENANT Zmrtvýchvstání – 20%, Most špiónů – 20%, Marťan – 10%, Dánská dívka – 0%

 

Nejlepší kostýmy

Wallpaper filmu Popelka / PopelkaZ pětice nominovaných filmů - Carol, Dánská dívka, Popelka, REVENANT Zmrtvýchvstání a Šílený Max. Zběsilá cesta – je letos opravdu jednoduché vybírat. Kostýmy jsou na Popelce režiséra Kennetha Branagha tou nejvýraznější složkou a prakticky nemají konkurenci. V této kategorii opravdu nelze tipovat nic jiného než Popelku. Daleko za ní se veze Dánská dívka, o zbylých nominovaných ani nemá cenu uvažovat.

Šance na vítězství: Popelka – 95%, Dánská dívka – 5%, REVENANT: Zmrtvýchvstání – 0%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 0%, Carol – 0%

 

Nejlepší střih

Fotografie z filmu Sázka na nejistotu / The Big ShortNominace pro REVENANTA Zmrtvýchvstání je spíše překvapením, protože zrovna střih nepatří k věcem, jež by se na něm měly v první řadě oceňovat, nebo které by nějak divákovi utkvěly svým provedením v paměti. O dost smysluplnější je to u nových Star Wars: Síla se probouzí, jež vynikají přehledností akčních scén a retro přístupem k prolínačkám mezi scénami, které dají vzpomenout na původní trilogii. Velmi přehledná je i akce v Šíleném Maxovi, kterou musela být vzhledem k její zběsilosti i mnohem větší výzva stříhat, a výsledek je z hlediska střihu takřka geniální. Velmi dobře složené je vzhledem k náročnosti tématu a komplexnosti scénáře i drama Spotlight vyprávějící o skupině investigativních novinářů pátrajících po identitách církevních hodnostářů zodpovědných za zneužívání dětí v katolických institucích v Bostonu. Možným vítězem v kategorii střih se však může stát Sázka na nejistotu, mrazivá komedie o pozvolném praskání bubliny vytvořené kolem trhu s nemovitostmi, která kombinuje jak informativní přehlednost Spotlightu, tak divokost Šíleného Maxe. To, jak je divák neustále zavalován přehršlí nových vjemů a emocemi všeho druhu, jde ve spolupráci se skutečně sofistikovaným střihem ruku v ruce s tím, o jak moc zábavné a do detailu promyšlené dílo se jedná.

Šance na vítězství: Sázka na nejistotu – 50%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Star Wars: Síla se vrací – 15%, Spotlight – 10%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 5%

 

Nejlepší make-up

Nicholas Hoult, Charlize Theron ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury RoadMake-up je jedinou kategorií, v níž hrají o cenu pouze tři nominované filmy. Velmi kuriózní je zastoupení Švédska, a to prostřednictvím snímku Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Tento film, jenž se u nás v kinech dal vidět už před více než dvěma lety (ale v Americe šel teprve loni) se k nominaci probojoval díky make-upu herce v hlavní roli, v té době téměř padesátiletého Roberta Gustafssona, kterého bylo potřeba namaskovat tak, aby vypadal dvakrát starší. Z podobného soudku byla např. před dvěma lety nominace pro film Jackass: Děda Mizera, kde byl za důchodce namaskován tehdy jednačtyřicetiletý Johnny Knoxville. Film však Oscara nezískal a stejně tak se nepředpokládá, že by skóroval Stoletý stařík. V Podstatě půjde o souboj mezi REVENANTEM Zmrtvýchvstání a Šíleným Maxem, kdy jeden se může chlubit náročnou maskérskou prací na pohmožděném, podrápaném a krvácejícím těle Leonarda DiCapria a na skalpované lebce Toma Hardyho, zatímco druhý se nesmazatelně zapsal do paměti díky neotřelé stylizaci zdegenerovaných vládců pouštního města a jejich na bílo natřených přisluhovačů, která se pohybovala přesně na hraně mezi odporem a fascinací.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 70%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 30%, Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – 0%

 

Nejlepší vizuální efekty

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianSpeciální efekty jsou kategorií, v níž si mají šanci přijít na své i drahé blockbustery plné digitálních triků, u nichž obvykle uplatnění v jiných kategoriích nepřipadá příliš v úvahu. Do toho spadá Marťan i Star Wars: Síla se probouzí, technicky bezchybné a divácké komerční hity, jenž sice představují profesionálně odvedený nadstandard, avšak nic moc přelomového. Trochu atypická je nominace pro chytré konverzační sci-fi Ex Machina, v němž vzhledem k jeho komornosti a důrazu na postavy a vyprávění příběhu nelze považovat vizuální efekty (byť skvěle zpracované) za vyloženě esenciální. Ve výsledku nakonec pravděpodobně půjde opět o souboj mezi REVENANTEM a Šíleným Maxem, přičemž druhý zmíněný je sice vizuálně vymazlenější a je sympatické, že speciální efekty v jeho případě netěží tolik z počítačů, nicméně REVENANT také stojí vizuálně za to (hlavně díky kameře) a především má v rukávu eso v podobě scény souboje s medvědem, která je skutečně přelomová – takhle přesvědčivou, realistickou a intenzivní interakci v počítačích stvořeného tvora s živým hercem (navíc v pětiminutovém nepřerušeném záběru) historie kinematografie nepamatuje.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 40%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 40%, Marťan – 10%, Star Wars: Síla se probouzí – 10%, Ex Machina – 0%


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Duna: Část druhá 8/10
Recenze: Sci-fi Duna: Část druhá láká na příběh mesiáše i na jízdu na pouštních červech Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích. čtěte zde
Vydáno: 01.03.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 1. 3. 2024 - 7. 3. 2024
TV tipy: Zatracený Dalibor prožil šok na návštěvě Venku o sobě pomalu dává vědět jaro a televizní dramaturgové se paradoxně docela snaží udržet diváka u obrazovek. Na začátku března nejvíce zaujmou premiéry oscarového dramatu Moonlight a Shyamalanova thrilleru Na návštěvě.... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Manželé Stodolovi 5/10
Recenze: Drama o sériových vrazích Manželé Stodolovi vypráví o primitivním zlu bez přesahu V příběhu o dvojici známých českých sériových vrahů, jenž nabyl podoby sociálního psychologického dramatu vyprávěného z perspektivy obou anti-hrdinů, ztvárnili titulní manžele Jan Hájek a Lucie Žáčková. čtěte zde
Vydáno: 29.02.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 9. týden
Kinopremiéry: Manželé Stodolovi zavalila Duna Poslední únorový den přechodného roku patří v kinech premiéře velkolepého pokračování úspěšné a očekávané sci-fi Duna. Jasný komerční hit celého jara se pokusí trochu přibrzdit především tuzemské drama o manželech... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 8. týden
Top 20 ČR: Matka v trapu diváky zaujala Premiéra nové české komedie Matka v trapu slavila slušný divácký ohlas a porazila zbytek konkurence s velkým přehledem. Uvidíme, jak si povede za týden v konkurenci s Dunou. čtěte zde
Vydáno: 27.02.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Iñárritu a Cruise poprvé spolu (23.02.2024 09:32 v Novinky | Zprávy)
- Blade Runner bude pokračovat (20.02.2024 12:30 v Novinky | Zprávy)
- Portrét: John Travolta slaví 70 (17.02.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Ridley Scott natočí film o Bee Gees (16.02.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Český fantasy horor Krvavý Johann je laciným brakem od fanoušků žánru (13.01.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Trailer: Motorkáři (08.01.2024 17:51 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Šťastná hvězda Cruella podstupuje poslední souboj (22.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Furiosa má první trailer (01.12.2023 12:30 v Novinky | Trailery)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Film Napoleon zaujme velkolepostí, ke slavnému vojevůdci se staví výsměšně (25.11.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Napoleon slaví Den díkůvzdání a odhaluje tajemství a smysl života (22.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu