Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2016: Technické kategorie

Oscar 2016: Technické kategorie

Vydáno: 30.01.2016 13:04 v sekci Články | Publicistika - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

V tomto komentovaném přehledu se podíváme konkrétně na oscarové nominace v kategoriích kamera, výprava, kostýmy, střih, make-up a speciální efekty a podíváme se i na to, které filmy by mohly na cenu dosáhnout.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nejlepší kamera

Za kameru k dobovému dramatu Carol je na Oscara nominovaný Edward Lachman, pro něhož jde o druhou nominaci, první získal v roce 2003 za nasnímání filmu Daleko do nebe. Milenecký příběh o zakázané lásce dvou žen nicméně staví spíše na hereckých výkonech představitelek hlavních rolí a kamera v něm rozhodně nepatří k tomu nejvýraznějšímu. V souladu s chladnou a odtažitou atmosférou filmu se Lachman hojně vyžívá v natáčení hrdinek zpovzdálí, z vedlejších místností a přes okenní tabulky, aby tak zdůraznil symbolickou zeď, kterou mezi ně společnost a ostatní postavy v jejich okolí kladou. Pěkné, ale na Oscara to není.

Fotografie z filmu Osm hrozných / The Hateful EightMnohem větší zásluhu na formování výsledné podoby filmu má Tarantinův oblíbený kameraman a trojnásobný držitel Oscara Robert Richardson, jemuž se podařilo v Osmi hrozných dodat filmové vzezření na pohled spíše divadelnímu prostředí jedné zasněžené chalupy, v níž se odehrává většina děje. O snímku se hodně mluvilo i v souvislosti s tím, že vznikal na velice širokoúhlý film 70mm, s nímž Richardson pracoval skvěle, a vizuálně tak dodal Tarantinovu zasněženému westernu dojem velkolepého díla klasického Hollywoodu.

Kameraman Roger Deakins je v rámci oscarových nominací jedním z věčných smolařů, neb při počtu dvanácti nominací se mu nepodařilo proměnit ani jednu, přičemž ta třináctá za film Sicario: Nájemný vrah mu pravděpodobně cenu opět nepřinese. Jeho přínos pro napínavý thriller, postavený hlavně na atmosféře a práci se zvukem, je rozhodně silně profesionální, ale mezi konkurencí nikterak vybočující.

Držitel Oscara za kameru k filmu Anglický pacient a dalších čtyř nominací John Seale si s režisérem Georgem Millerem hodně sedl – pod rukama obou sedmdesátníků vznikl dravý, svižný, dynamický a ukrutně zábavný snímek plný mladistvé energie. Šílený Max: Zběsilá cesta vyniká z hlediska kamery hlavně snímáním akčních scén a výrazným oranžovo-šedým zabarvením (některé záběry se již zařadily do zlatého fondu) a možná by i platil za favorita v této kategorii, nebýt toho posledního.

Leonardo DiCaprio ve filmu REVENANT Zmrtvýchvstání / The RevenantEmmanuel Lubezki získal loni Oscara za kameru Birdmana a rok předtím za Gravitaci (a předtím byl pětkrát nominovaný) a zdá se, že se mu podaří získat třetí ocenění v řadě. Kamera v jeho podání je totiž jednou ze zásadních věcí, které činí ze sledování dobrodružného dramatu REVENANT Zmrtvýchvstání nezapomenutelný zážitek. Lubezkiho fetiš na dlouhé nepřerušené záběry, v nichž často odvážně snímá i ty nejnáročnější pasáže (byť částečně za pomoci triků), epické kamerové jízdy, nádherné přírodní scenérie, natáčení střídavě nad vodou a pod vodou, navíc ještě sebemrskačsky pouze za denního světla, je téměř zaručeným receptem na Oscara. Je to sice trochu samoúčelné a nápadně vtíravé, nicméně právě tento kalkul zřejmě američtí akademici ocení nejvíce. Lubezki je prostě za kamerou ďábel.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 65%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Osm hrozných – 10%, Sicario: Nájemný vrah – 5%, Carol – 0%

 

Nejlepší výprava

Tom Hanks ve filmu Most špiónů / V této kategorii, v níž je de facto oceňováno to, jak moc jsou na filmu vidět vynaložené prostředky, a to zejména prostřednictvím kostýmů, masek, kulis, rekvizit a podobných propriet, často v souvislosti s dobovou nebo jinou stylizací, se nedá pravděpodobný vítěz odhadovat jen na základě drahého vzezření a extravagantnosti. S největším rozpočtem pracoval Ridley Scott při natáčení odlehčeného sci-fi Marťan, v němž je ovšem spousta scén dotvářena pomocí digitálních triků. Opakem je film ze staré školy – Spielbergův Most špiónů, k němuž slavný režisér přistupoval až staromilsky a s nevídanou řemeslnou precizností, když v něm do detailu vykreslil atmosféru Ameriky v dobách studené války i válečného Berlína. Dánská dívka režiséra Toma Hoopera, vyprávějící o malíři, jenž si jednoho dne uvědomí, že se ve skutečnosti cítí být ženou, jistě zaujme ztvárněním Kodaně dvacátých let minulého století, interiéru domu malířského manželského páru i dobovými kostýmy, ačkoli je ve všech těchto směrech relativně úsporná. REVENANT Zmrtvýchvstání se oproti ní odehrává na jiném kontinentě a ještě o sto let dříve – nabízí velmi přesvědčivý a realistický náhled do společenství drsných lovců kožešin, kteří bojují s ještě drsnější přírodou. Ačkoli je okolní prostředí takřka panenské krajiny fantasticky vytěženo, tak cesta hlavního hrdiny za pomstou se za příliš výpravnou považovat nedá a spíš se dá v tomto ohledu ocenit několik akčnějších scén, flashbacky z indiánské vesnice a scény z traperské osady, body k dobru lze přičíst i za to, že štáb film natáčel velice náročně v autentických lokacích. Za pomyslného vítěze lze však předem označit snímek Šílený Max: Zběsilá cesta, o němž se už během natáčení psalo, že přestože představuje téměř nonstop akční honičku plnou výbuchů, tak vzniká překvapivě po staru za použití minimálního množství počítačových triků a spoléhá mnohem víc na reálná vozidla, skutečné výbuchy, kaskadéry a natáčení v reálné poušti. Akční scény díky tomu vypadají neuvěřitelně přirozeně a fyzicky, nehledě na jejich výjimečnou choreografii a nápaditost. A ten speciálně pro film sestavený konvoj post-apokalypticky vytuněných vozů je zkrátka skvostný.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 50% REVENANT Zmrtvýchvstání – 20%, Most špiónů – 20%, Marťan – 10%, Dánská dívka – 0%

 

Nejlepší kostýmy

Wallpaper filmu Popelka / PopelkaZ pětice nominovaných filmů - Carol, Dánská dívka, Popelka, REVENANT Zmrtvýchvstání a Šílený Max. Zběsilá cesta – je letos opravdu jednoduché vybírat. Kostýmy jsou na Popelce režiséra Kennetha Branagha tou nejvýraznější složkou a prakticky nemají konkurenci. V této kategorii opravdu nelze tipovat nic jiného než Popelku. Daleko za ní se veze Dánská dívka, o zbylých nominovaných ani nemá cenu uvažovat.

Šance na vítězství: Popelka – 95%, Dánská dívka – 5%, REVENANT: Zmrtvýchvstání – 0%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 0%, Carol – 0%

 

Nejlepší střih

Fotografie z filmu Sázka na nejistotu / The Big ShortNominace pro REVENANTA Zmrtvýchvstání je spíše překvapením, protože zrovna střih nepatří k věcem, jež by se na něm měly v první řadě oceňovat, nebo které by nějak divákovi utkvěly svým provedením v paměti. O dost smysluplnější je to u nových Star Wars: Síla se probouzí, jež vynikají přehledností akčních scén a retro přístupem k prolínačkám mezi scénami, které dají vzpomenout na původní trilogii. Velmi přehledná je i akce v Šíleném Maxovi, kterou musela být vzhledem k její zběsilosti i mnohem větší výzva stříhat, a výsledek je z hlediska střihu takřka geniální. Velmi dobře složené je vzhledem k náročnosti tématu a komplexnosti scénáře i drama Spotlight vyprávějící o skupině investigativních novinářů pátrajících po identitách církevních hodnostářů zodpovědných za zneužívání dětí v katolických institucích v Bostonu. Možným vítězem v kategorii střih se však může stát Sázka na nejistotu, mrazivá komedie o pozvolném praskání bubliny vytvořené kolem trhu s nemovitostmi, která kombinuje jak informativní přehlednost Spotlightu, tak divokost Šíleného Maxe. To, jak je divák neustále zavalován přehršlí nových vjemů a emocemi všeho druhu, jde ve spolupráci se skutečně sofistikovaným střihem ruku v ruce s tím, o jak moc zábavné a do detailu promyšlené dílo se jedná.

Šance na vítězství: Sázka na nejistotu – 50%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 20%, Star Wars: Síla se vrací – 15%, Spotlight – 10%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 5%

 

Nejlepší make-up

Nicholas Hoult, Charlize Theron ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta / Mad Max: Fury RoadMake-up je jedinou kategorií, v níž hrají o cenu pouze tři nominované filmy. Velmi kuriózní je zastoupení Švédska, a to prostřednictvím snímku Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Tento film, jenž se u nás v kinech dal vidět už před více než dvěma lety (ale v Americe šel teprve loni) se k nominaci probojoval díky make-upu herce v hlavní roli, v té době téměř padesátiletého Roberta Gustafssona, kterého bylo potřeba namaskovat tak, aby vypadal dvakrát starší. Z podobného soudku byla např. před dvěma lety nominace pro film Jackass: Děda Mizera, kde byl za důchodce namaskován tehdy jednačtyřicetiletý Johnny Knoxville. Film však Oscara nezískal a stejně tak se nepředpokládá, že by skóroval Stoletý stařík. V Podstatě půjde o souboj mezi REVENANTEM Zmrtvýchvstání a Šíleným Maxem, kdy jeden se může chlubit náročnou maskérskou prací na pohmožděném, podrápaném a krvácejícím těle Leonarda DiCapria a na skalpované lebce Toma Hardyho, zatímco druhý se nesmazatelně zapsal do paměti díky neotřelé stylizaci zdegenerovaných vládců pouštního města a jejich na bílo natřených přisluhovačů, která se pohybovala přesně na hraně mezi odporem a fascinací.

Šance na vítězství: Šílený Max: Zběsilá cesta – 70%, REVENANT Zmrtvýchvstání – 30%, Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – 0%

 

Nejlepší vizuální efekty

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianSpeciální efekty jsou kategorií, v níž si mají šanci přijít na své i drahé blockbustery plné digitálních triků, u nichž obvykle uplatnění v jiných kategoriích nepřipadá příliš v úvahu. Do toho spadá Marťan i Star Wars: Síla se probouzí, technicky bezchybné a divácké komerční hity, jenž sice představují profesionálně odvedený nadstandard, avšak nic moc přelomového. Trochu atypická je nominace pro chytré konverzační sci-fi Ex Machina, v němž vzhledem k jeho komornosti a důrazu na postavy a vyprávění příběhu nelze považovat vizuální efekty (byť skvěle zpracované) za vyloženě esenciální. Ve výsledku nakonec pravděpodobně půjde opět o souboj mezi REVENANTEM a Šíleným Maxem, přičemž druhý zmíněný je sice vizuálně vymazlenější a je sympatické, že speciální efekty v jeho případě netěží tolik z počítačů, nicméně REVENANT také stojí vizuálně za to (hlavně díky kameře) a především má v rukávu eso v podobě scény souboje s medvědem, která je skutečně přelomová – takhle přesvědčivou, realistickou a intenzivní interakci v počítačích stvořeného tvora s živým hercem (navíc v pětiminutovém nepřerušeném záběru) historie kinematografie nepamatuje.

Šance na vítězství: REVENANT Zmrtvýchvstání – 40%, Šílený Max: Zběsilá cesta – 40%, Marťan – 10%, Star Wars: Síla se probouzí – 10%, Ex Machina – 0%


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Bluray recenze: Joker 9/10
Bluray recenze: Joker Snímek Joker, jenž je nekompromisní, uhrančivou a mimořádně působivou anti-komiksovou a anti-hrdinskou psychologickou sondou do duše šílence, vychází na nosičích DVD, Blu-Ray a UHD BD. čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 27. 3. 2020 - 2. 4. 2020
TV tipy: Piráti z Karibiku rychle a zběsile plánují Salazarovu pomstu Největšími lákadly na přelomu března a dubna jsou televizní premiéry dvou velkých komerčních trháků. Tím prvním je sedmý díl automobilové ságy Rychle a zběsile, druhým pak zatím poslední pokračování Pirátů z Karibiku.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Koronavirus: seznam posunutých premiér
Koronavirus: seznam posunutých premiér UPDATE: Kvůli epidemii koronaviru jsou odkládány premiéry tuzemských i zahraničních filmů. Zde přinášíme přehled již odsunutých premiér. Nově jsou posunuty například premiéry filmů Krotitelé duchů: Odkaz a Morbius.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2020 09:18 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 3. 2020 - 26. 3. 2020
TV tipy: Stíhači Red Tails nahánějí neznámého vojáka, který nese kulku pro generála V nadcházejícím týdnu si můžete dlouhé chvíle zkrátit v televizi u několika méně známých, avšak zajímavých žánrovek. Premiérového uvedení se ale dočkají třeba i válečná dramata Stíhači Red Tails a Neznámý voják. ... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
4
Blu-ray recenze: Anna 6/10
Blu-ray recenze: Špionážní thriller Anna na bonusy zanevřel Film Anna režiséra a scenáristy Luca Bessona vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray, ale bohužel zcela bez bonusů. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Furiosa a Anya Taylor-Joy? (27.03.2020 07:19 v Novinky | Zprávy)
- We Summon the Darkness: trailer (20.03.2020 14:26 v Novinky | Trailery)
- Harvey Weinstein stráví 23 let ve vězení (11.03.2020 19:43 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel Max von Sydow (09.03.2020 16:05 v Novinky | Zprávy)
- Artemis Fowl: nový trailer fantasy adaptace od Disneyho (02.03.2020 18:49 v Novinky | Trailery)
- Spielberg nebude režírovat pátého Indyho (27.02.2020 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Volání divočiny v roce 1917 končí v síti (26.02.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Steven Spielberg uvádí Amazing Stories (18.02.2020 12:48 v Novinky | Trailery)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 2010-2019 (15.02.2020 11:30 v Články | Publicistika)
- Harrison Ford ohlašuje brzký návrat Indyho (15.02.2020 10:39 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2020: Nejlepší režie (06.02.2020 07:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: Gene Hackman (30.01.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Oscar 2020: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli (25.01.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Zpívající smrtihlav zjišťuje, že zlo nikdy nespí (24.01.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Biopic Leonarda Bernsteina půjde na Netflix (22.01.2020 09:22 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2020: nominacím vévodí Joker (13.01.2020 15:04 v Články | Publicistika)
- Recenze: Filmová adaptace muzikálu Cats vyniká svou extravagantní divností (11.01.2020 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Pod vodou spolu kočky bojují na nože (08.01.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2020

Neviditelný
7/10

Hororový psychologický thriller s Elisabeth Moss v hlavní roli ženy, která se snaží uprchnout ze vztahu se svým psychopatickým partnerem, dokáže napínat a děsit i bez nadpřirozených strašáků.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver