Blu-ray recenze: Indiana Jones

Blu-ray recenze: Indiana Jones oprašuje klobouk v další re-edici

Vydáno: 12.04.2014 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Série Indiana Jones je natolik známou a prověřenou značkou, že může neustále vydávat filmy v různých edicích a fanoušci je budou kupovat. Současná verze ale potěší spíše ty, kteří si chtějí pořídit díly samostatně.

Indiana Jones BD kolekce
Legendární dobrodružná série Stevena Spielberga se unikátní Blu-ray edice dočkala již před rokem a půl. Ta kromě filmů s remasterovanou kvalitou obrazu a zvuku obsahovala také samostatný bonusový disk, na němž se nacházelo několik hodin doprovodných materiálů včetně dosud neviděných dokumentů a featurettů. Diváky však mohla koupě tohoto balení odradit, protože místo celé quadrilogie dávají přednost jen několika vybraným dílům (schválně jestli to není druhý a rozporuplný čtvrtý díl?) a samotné bonusy je nezajímají, protože jim jde v první řadě o kvalitně natočený snímek s odpovídajícím audiovizuálním přepisem pro potřeby domácího kina. Řešení nyní nabízí společnost Magic Box, která vydává všechna čtyři dobrodružství slavného archeologa jednotlivě, takže si můžete vybrat, zda dáte přednost raději ikonické jedničce, bláznivé dvojce, vyvážené trojce nebo přepálené čtyřce – každá možnost se totiž vyplatí.
Harrison Ford ve filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy / Raiders of the Lost ArkKdo zvolí Dobyvatele ztracené archy, bude si moci připomenout tu největší klasiku v rámci indianajonesovské franšízy. Při zrodu série o profesorovi archeologie, který se ve volném čase mění v akčního hrdinu s kloboukem a bičem, stálo pouze nadšení Stevena Spielberga a George Lucase si připomenout oblíbené dobrodružné béčkové seriály z dětství a podělit se o svůj zápal s diváky. Takřka přes noc se však zrodil fenomén, který je dnes právoplatně považován za prototyp dokonale fungujícího blockbusteru. Neexistuje film podobného žánru, který by nebyl s Dobyvateli automaticky srovnáván, a i když je první díl série tím „nejpomalejším“ a nejklasičtěji komponovaným (tzn. dokonale imitujícím postupy klasické hollywoodské kinematografie), je zároveň perfektně fungujícím řemeslem, v němž jde jen obdivovat vyváženost jakékoliv realizační složky. Od akčních scén, přes hru s odkazy, vyhraněný humor až po žánrovou proměnlivost jde o ukázku toho, jak se má dělat inteligentní mainstreamová zábava.

Fotografie z filmu Indiana Jones a chrám zkázy / Indiana Jones and the Temple of DoomFilmem, který by se v lecčem vyrovnal hyperaktivitě a postupům dnešních moderních blockbusterů, je však Chrám zkázy, jenž je zákonitě přijímán jako nejhorší z původní trilogie snímků. Dobrodružná romance s příchutí exotiky totiž nenese oporu v brilantně rozvrženém příběhu, ale spíše v nepřetržité akci, která je už hned od první přestřelky v šanghajském klubu Obi Wan koncipována jako jízda na horské dráze. Což z druhého Indyho činí jednu z vrcholných ukázek kinematografie atrakcí plnou hravých a nápaditých scén, jež nejsou řazeny jen ledabyle za sebe, ale chytře narativně propojeny v jeden celek. Příběh a postavy (zde pouhé archetypy) šly sice stranou, to ale druhý Indy vynahradil nepřetržitou akcí, grandiózním tempem a nezapomenutelnými scénami, mezi něž se počítá třeba kultovní honička na důlních vozících, která působila (ne)příjemně 3D už v osmdesátých letech. Znovu potěší i Spielbergova žánrová hravost, hlavně když propojuje infantilní atmosféru s bezmála hororovými scénami.

Fotografie z filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava / Indiana Jones and the Last CrusadePoslední křížová výprava je diváky naopak velebena nejvíce. Indiana Jones se částečně navrátil k poetice prvního dílu, navrch přihodil také koncept buddy movie, kde utvořil dokonalou dvojici otce a syna v podání Harrisona Forda a Seana Conneryho. Jestli Dobyvatelé ztracené archy žánr dobrodružného filmu teprve ustanovovali, třetí díl už je jeho ukázka v plné kráse. Šlapající akční scény, dynamické vyprávění, výborná chemie mezi hlavními představiteli a prvotřídní gagy doplňuje ještě zřejmě nejzáhadnější a divácky nejvděčnější pátrání po Svatém grálu. Kdo by řekl, že díl, který stojí převážně na interakcích a vztazích mezi postavami, by mohl být i ten nejlepší.

Shia LaBeouf, Harrison Ford, Karen Allen při natáčení filmu Indiana Jones a království křišťálové lebky / Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal SkullNejrozporuplnějšího přijetí se samozřejmě dostalo návratu slavného archeologa po dlouhých devatenácti letech v Království křišťálové lebky. To už nebylo tak soudržné jako jeho předchůdci a co víc, dovolilo si otevřeně čerpat z poetiky brakových sci-fi padesátých let s kulatými vesmírnými talíři, což většina divácké obce nemohla rozdýchat. I když čtvrtý Indy překypuje více hravými nápady (kreativní automobilová honička v džungli) než celá mainstreamová kinematografie daného roku, diváci zřejmě nedokázali zkousnout přepálené kousky (i když ty série obsahovala vždycky) jako atomový let v ledničce, příliš digitální akce a občasné ztráty tempa vyprávění. Nostalgici si ale na druhou stranu přišli na své, protože jestli je Království křišťálové lebky něco, tak milostný dopis kinematografii a všem jejím fanouškům.

Behind the scenes filmu Indiana Jones a Poslední křížová výprava

OBRAZ A ZVUK

Koho nebaví Indyho nakoukávat s reklamami v televizi nebo ze starých DVD, tomu by ve sbírce neměla chybět dobrodružství Henryho Jonese Jr. na Blu-rayi – jejich přepis se totiž povedl na výbornou, i když se samozřejmě v některých případech neobešel bez drobných much. Jelikož je Království křišťálové lebky z roku 2007, logicky se žádného přepisu nedočkalo, takže u něj můžete očekávat standardní vysokou kvalitu, přesně takovou, jaká je podobným blockbusterům na modrých discích dopřávána.

Fotografie z filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava / Indiana Jones and the Last CrusadePokud bychom měli remasterované verze dílů originální trilogie seřadit podle nejlepšího po nejhorší, na vrcholu by jednoznačně stanula Poslední křížová výprava. Ta svou parádní kresbou prostředí, důrazem na nejmenší detaily, perfektním kontrastem mezi tmavými a světlými plochami obrazu nebo plnými a zářivými barvami vůbec nevypadá, jako by byla natočena před více než dvaceti lety. Samozřejmě si občas všimnete nedokonalých zadních projekcí (jízda na koních, v letadle), ale to je jen malá vada na kráse. V rámci restaurace filmových klasik jde zkrátka o prvotřídní ukázku přepisu do vysokodefiniční kvality – lépe vynikne například velkolepá výprava nebo i akce, která se díky míře detailu a prokreslenosti stává dokonale přehlednou.

Menší chybičky přicházejí až s prvním a druhým dílem. O něco lépe dopadl ještě Chrám zkázy, který občas tápe v tmavších scénách (jeskyně), kde jsou vidět drobné problémy s přeostřováním mezi plány (třeba i v úvodu), násilným odstraňováním zrna nebo ne tak sytými barvami. Co naopak potěší, jsou akční scény, a zejména ta na důlních vozících, které v HD představují tu pravou jízdu na horské dráze. Dvojce se ostatně lépe daří vykreslovat v světlejších a prosluněnějších prostředích, což je případ i Dobyvatelů ztracené archy, kde vyniknou hlavně scény na pouštích nebo automobilová honička. Stejně jako Chrám se ale potýká s nižší kvalitou přepisu v temnějších pasážích, kde se potýká obraz s menším rozostřením – vyloženě nejvíce to schytala úvodní scéna, u které kromě barev nejvíce bijí do očí rychlejší švenky kamery a z nich pramenící náhlé změny ostrosti. Jestli trojka vypadala jako něco, co bylo natočeno před několika lety, na jedničce a dvojce je zub času stále vidět, i když se stále jedná o výborný přepis.

Fotografie z filmu Indiana Jones a chrám zkázy / Indiana Jones and the Temple of DoomO zvuku nemá cenu se dlouho rozepisovat. Jelikož dostala celá quadrilogie péči zvukového systému THX, vynikne každá zvuková složka na sto procent. Vyčištěné dialogy jsou perfektně odděleny od ruchů prostředí, které je navíc vybaveno vysokou mírou detailu – i když nejde zrovna o sci-fi, kde by se zvuky a tóny míchaly do dechberoucích mixů, potěší Indy skvělými efekty, stejně jako výborným soundtrackem Johna Williamse, který v kombinaci s čistou zvukovou stopou působí jako balzám na uši. Menší varování lze vznést maximálně ohledně dvoukanálového českého dabingu, který bije do uší hlavně z toho důvodu, že jde o ten nejméně vyvedený.

BONUSY

Jak bylo napsáno již v úvodu, bonusový disk s přídavnými materiály zde bohužel nehledejte. V případě jednotlivých vydání Indiany Jonese jde především o obraz a zvuk ve vysokém rozlišení, než o plnohodnotnou bonusovou nálož. I tak se ale na každém disku s filmem dočkáte tří upoutávek (dobový teaser, trailer a re-release trailer za příležitosti uvedení filmu na Blu-ray), u Království křišťálové lebky najdete dokonce tři krátké dokumenty s názvy PředprodukceHistorie Indiany Jonese a Návrat legendy. Dobové upoutávky jsou uvedeny v tradičním SD rozlišení, nové trailery a dokumenty zase v HD.

Blu-ray trailer na kolekci filmů s Indianou Jonesem

TV tipy: 26. 4. 2024 - 2. 5. 2024
TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi Drtivou většinu z aktuální televizní nabídky tvoří snímky u nás zapomenuté, prakticky neznámé a jen těžko sehnatelné. Nejatraktivnějším tipem je nicméně premiéra prequelu ságy Kingsman s podtitulem První mise. čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0