Před nedávnem vtrhla do kin další komiksová adaptace, ve které si to proti sobě rozdali kovbojové a... vetřelci. A na pulty obchodů s hudebními nosiči zase vtrhlo další album kombinující orchestrální a elektronické prvky - pojďme jej prozkoumat blíže.
Autor soundtracku k filmu
Kovbojové a vetřelci Harry Gregson-Williams má na svědomí soundtracky k filmům jako
Lev, čarodějnice a skříň,
Princ Kaspian,
X-Men Origins: Wolverine či
Město, ale i
Skála a
Cit slečny Smilly pro sníh (na posledních dvou jmenovaných spolupracoval s
Hansem Zimmerem). S westernovou muzikou měl co do činění při práci na hudbě k snímku
Muž proti muži - což je na
Cowboys & Aliens OST místy znát - ale zkřížit "kovbojské" a "aliení" prvky je již skutečným skladatelským oříškem. Jak si s ním
Gregson-Williams poradil?
Můžeme si všimnout tří hlavních instrumentálních motivů: klasického orchestrálního s převažujícími smyčci a dechy, dále kytarového, ve kterém jsou užity jak akustické, tak elektrické kytary, a konečně elektronického / syntezátorového, který je signifikantní pro skladby "vesmírného" ražení.
Album otevírá desperátovská
Jake Lonegran, modernizovaná westernová melodie, ve které se melodické akordy akustické kytary mísí s prudkým drnčením elektrických kytar a vokální melodií. Následující
Palms To Heaven je klidnější, ponuřejší, atmosféru výborně dokresluje cello. To spolu s kontrabasem zní i ve třetí
Col. Woodrow Dolarhyde. Postupně se přidává výraznější rytmus a jemnější melodie. Westernové tempo, udávané důraznými basy, se střídá s "alienovskými", čistě elektronickými motivy a nadpozemsky znějícími vokály.
Čtvrtou
Attack&Abduction otevírají typické sci-fi ruchy. Skladba tepe, duní, sviští, uhání zběsile vpřed, poháněna údernou, originální rytmikou. Po jejím pozvolném basovém závěru se rozjíždí jeden z nejlepších kousků na albu:
A Kid, A Dog & A Woman. Svěží, akční, instrumentálně bohatá melodie nepostrádá nápad, autor v ní vkusně střídá tempo, melodii i charakter zvuku. Šestá
Emmett's Close Encounter sice mírně zvolní, ale na dramatičnosti neztrácí. Typické jsou pro ni klavírní tóny, kterým šikovně využité smyčce chvílemi přidávají na dramatičnosti, jinde zase celý motiv vhodně zjemňují.
Alien Air Attack již po zvukové stránce zcela postrádá jakékoliv westernové prvky, za čistokrevně "mimozemskou" ji však také nelze označit. Výrazně zde dominují smyčcové party a dramatické dechové vsuvky, které ze skladby činí učebnicový příklad toho, jak má akční filmová muzika vypadat: dramatická, záživná, bohatá, leč nepřeplácaná.
She's Gone s předchozím trackem výrazně kontrastuje. Tlumený, skromný klavír, melancholické, pomalé, táhlé houslové tóny.
Devátá
I Know Where They Are se zpočátku tváří jako poklidná, ambientní elektronická oddechovka, ale velice záhy ustoupí původní "relaxační" motiv do pozadí a je v nepravidelných intervalech protínán dramatickými, místy až hororově znějícími orchestrálními vsuvkami.
Godspeed patří mezi tracky, které nás nenechají ani chvíli vydechnout. Agresivní smyčce a důrazná rytmika zde gradují napětí, závěr skladby se chvílemi tříští do mírné kakofonie, ke slovu se dostávají dechy. Přichází finále, ve kterém vás jako ostrá jehla bodne vysoko posazené zaječení smyčců, a následuje ticho...
U
Ella's Mission je pouze dvouminutová stopáž spíše na škodu. V dramatické, akční skladbě se vkusně mísí orchestr i syntezátory, vokály i momenty ticha. Spolu s již zmiňovanou pátou
A Kid, A Dog & A Woman patří mezi jednoznačné favority celého soundtracku.
V
Return To The Cabin opět zní, stejně jako v
Goodbye Jake a
See You Around, kytary. Posledně jmenovaná spolu s předchozím trackem vytváří příjemnou a vítanou změnu po sledu sci-fi-westernových kříženců. Jednoduché kytarové akordy, podbarvené perkusemi připomínajícími dusot kopyt, občas protnuté pískáním, tolik charakteristickým pro westernovou muziku. Konec jednoduše korunuje celé dílo.
Složit hudbu, ve které se musí mísit prvky sci-fi a westernové muziky, není jistě nic jednoduchého.
Harrymu Gregson-Williamsovi se to podařilo přímo mistrně. I když se zvláště u některých westernových kousků nemůžete chvilkami zbavit dojmu jisté sterility a uniformity, jde o velmi profesionálně a precizně odvedenou práci. Album, které nepostrádá napětí a atmosféru, zaujme i filmem nedotčeného posluchače.
Harry Gregson-Williams - A Kid, A Dog & A Woman (taken from Cowboys & Aliens OST)
Album: Harry Gregson-Williams - Cowboys & Aliens OST
Celkový čas: 57:23
Skladby: Jake Lonergan // Palms to Heaven // Col. Woodrow Dolarhyde // Attack & Abductions // A Kid, A Dog & A Woman // Emmett's Close Encounter // Alien Air Attack // She's Gone // I Know Where They Are // Jake's Army // Godspeed // Goodbye Jake // I See Them // Ella's Mission // Do You Remember Me? // Return to the Cabin // See You Around