Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Marťan

Recenze: Damonův Marťan je pozérský robinson, kterému držíme palce

Vydáno: 30.09.2015 19:00 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

MarťanRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 30.09.2015 19:00. Adaptace úspěšného bestselleru spisovatele Andyho Weira se chopil Ridley Scott, který z tématu dokázal vyždímat maximum a dokázal, že i po několika neúspěších z poslední doby stále patří do první režisérské ligy. Hodnocení: 4.5

Marťan

The Martian
Drama / Sci-Fi / Dobrodružný
USA, 2015 , 144 min.

Režie: Ridley Scott
Scénář: Drew Goddard, Andy Weir
Kamera: Dariusz Wolski
Herci: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Michael Peña, Sean Bean, Kate Mara, Sebastian Stan, Aksel Hennie, Chiwetel Ejiofor, Benedict Wong, Mackenzie Davis, Donald Glover, Nick Mohammed, Chen Shu

Česká premiéra: 01.10.2015

Distributor: CinemArt

Nekonečný vesmír. Toto jsou cesty hvězdné lodi Enterprise… ech… no, tentokrát vlastně ani ne. Loňská kniha Andyho Weira Marťan a potažmo i její filmová adaptace, ač stále zařazená ve škatulce sci-fi, je mnohem více „science“ a mnohem méně „fiction“. Marťan se veze na obnoveném zájmu o skutečné vesmírné vědy, který se nesoustředí na příběhy ve vzdálených galaxiích a cizí druhy, ale spíše přináší daleko uvěřitelnější reálie, a nám v nedávné době přinesl filmy jako Gravitace nebo v menší míře i Interstellar, které si daly velkou práci s tím, aby jejich filmy odpovídaly současnému vědeckému poznání, jak jen to zápletka dovoluje.

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianTaké Andy Weir si dal záležet, aby jeho kniha byla po vědecké stránce co možná realistická. Jelikož kniha vycházela zdarma již v roce 2011 a po úspěchu na platformě Amazon Kindle padla do oka důležitým lidem, již v roce 2013 bylo oznámeno, že knihu pro studio 20th Century Fox zadaptuje i natočí Drew Goddard. Tento nadaný tvůrce byl však na režisérské stoličce nahrazen Ridleym Scottem a tak mu zůstala scenáristická pozice, na níž si již zapracoval producent Simon Kinberg. Pro titulní roli byl vybrán Matt Damon, který si sice podobnou postavu střihnul již v Interstellaru, avšak protože nálada i poselství Marťana jsou úplně jiné, nakonec s obsazením souhlasil.

Film nám představuje misi Ares 3 americké organizace NASA na Mars, která se zvrtne a tým astronautů je kvůli bouři nucen urychleně opustit planetu. Bohužel však přitom přijdou o jednoho člena posádky, botanika Marka Watneyho (Matt Damon). Jak se však vzápětí ukáže, Mark není mrtvý. Je jen zraněný a sám na celé planetě, kde musí přežít navzdory extrémně nízkým teplotám, prachu a psychické zátěži z vědomí, že pomoc je desítky milionů kilometrů daleko.

Matt Damon, Jessica Chastain, Aksel Hennie ve filmu Marťan / The MartianTolik k základnímu nástinu příběhu, který je ve skutečnosti mnohem košatější a určitě nejde jen o one-man show Matta Damona. Do příběhu je umně vpleteno i dění na Zemi, kde probíhají snahy o „rychlou“ záchrannou akci a NASA se vyrovnává s veřejným míněním a také osudy bývalých Watneyho kolegů. Vše je poskládáno do skvělé mozaiky, která ani na chvíli nepustí naši pozornost. Nevím, zda je to hlavně zásluha Ridleyho Scotta nebo Drewa Goddarda, nebo obou dvou, ale režie i scénář jsou prostě vynikající.

Zdaleka nejlepším aspektem je pak přirozenost, s níž jsou zde prezentovány vesmírné lety a hlavně pak průzkum Marsu. Ostatně, jak nám potvrdil i český odborník na vesmír Jan Šifner z pražského planetária, vědecko-technologický základ pro lidskou expedici na rudou planetu mají lidé již od 80. let minulého století a důvody, proč se stále na Mars nelétá, jsou spíše politicko-ekonomické. Pokud se týče uvěřitelnosti filmu, přiznává Šifner, že sice skutečně k několika odklonům od reality došlo (nižší gravitace, intenzita bouře, příliš líbivé barvy krajiny Marsu), ale v zásadě jde o změny zanedbatelné v rámci snahy o navození pocitu dobývání vesmíru.

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianDocela zvláštní náhodou přinesla před pár dny NASA průlomovou novinku objevení slané vody na Marsu. Dle vyjádření Ridleyho Scotta o objevu věděli již několik měsíců, ale rozhodli se nakonec, že novinku do scénáře nezahrnou, i když by výrazně změnila Watneyho pěstitelské snahy. Přesto se krásně ukazuje, jak si vzájemně mohou filmaři a vědci pomáhat, protože z nastalé situace těží NASA i Fox.

Kapitolou samou o sobě je pak herecký výkon Matta Damona. Jakkoli mi jeho role v Interstellaru přišla z mnoha důvodů nepatřičná, zde jde naopak o velmi přirozené herectví, které v postavě kombinuje humor a touhu přežít se snahou nepropadnout zoufalství a nepoddávat se samotě. Ač samozřejmě nelze úplně srovnávat, skoro v mých očích překonává i Toma Hankse v Trosečníkovi.

Kristen Wiig, Chiwetel Ejiofor ve filmu Marťan / The MartianO naši pozornost se pak Damon pere hlavně s Chiwetelem Ejioforem, dále „mimoňským“ Donaldem Gloverem, světe div se, i s Seanem Beanem (ne, ve filmu neumře :-) ), kteří se snaží o Markovu záchranu zde na Zemi. Z členů posádky Ares 3 pak vystupuje do popředí zejména kapitánka v podání Jessicy Chastain a Martinez, kterého si zahrál Michael Peña. Ostatní pak v případě, že jste nečetli knihu, trochu upadají do pozadí.

Film se natáčel v Jordánsku, které již v minulosti posloužilo jako natáčecí lokace snímků taktéž se odehrávajících na rudé planetě. Výprava je jedním slovem perfektní a využití tradičních praktických efektů v kombinaci s CGI se ukazuje být tím správným postupem, jehož síla se nyní již poněkolikáté zúročila. Důležitou součástí filmu je rovněž hudba, kdy kromě povedeného instrumentálního soundtracku Harryho Gregsona-Williamse, zaznívá celá řada legendárních hitů 60. až 80. let, jejichž využití je velmi vtipně vpraveno do děje a nejde tedy jen o samoúčelné dokreslování atmosféry.

Matt Damon ve filmu Marťan / The MartianDosud jsem na film pěl jen chválu. Musíme se však zeptat: Má tento film vůbec nějaké nedostatky? Jistě, pokud bychom šli do důsledků a hnidopišsky odsoudili i nejmenší odklon od reality. Jistě, pokud bychom filmu neodpustili „povinnou“ (třebaže nikterak výraznou) dávku amerického patosu, kdy se davy cizích lidí dojemně semknou a ukazují všem, že lidská sounáležitost ještě nevymizela. Jistě, pokud bychom se zamysleli nad tím, že jsme již od začátku i bez znalosti knihy v jisté rovině vlastně tušili, jak film dopadne. To vše jsou však věci, které vás při sledování ani nenapadnou. Všechno, co se vám chce dělat, je sledovat dobrodružství Marka Watneyho, prohánějícího se po Marsu za zvuků Waterloo od Abby.

Marťan jako filmová adaptace knihy si s sebou nese několik zjednodušení, ale myslím, že autor Andy Weir může být vesměs spokojený, že se obavy pesimistů z degradace jeho díla nenaplnily. Díky geniálnímu zpracování lze dokonce s trochou nadsázky prohlásit, že film Marťan je mezi podobnými filmy snad ještě malinko lepší, než je kniha Marťan mezi sci-fi knihami. Pro mě jednoznačně jeden z nejlepších filmů roku a pro vás, ať už jste četli, či nikoli, mé vřelé doporučení návštěvy kina.

Český trailer k filmu Marťan

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
Podobné filmy:
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

• Skvelý film, nedá sa neodporúčať (Lukáš Strnád, 01.10.2015 00:31) Reagovat

Nakoniec však film nemá nič spoločné s Prometheom a ani uvedenými filmami. Andy Weir knihu písal asi rok. Vzniklo výnimočné dielo. Prvé premiéry tohto filmu pre novinárov a zamestnancov niektorých podnikov priniesli zaujímavé názory. Skôr je to na Facebooku, zdieľajú pár fotografií z pred dverí, kde sa čo sa aspoň bratislavskej premiéry / predpremiéry týka, objavilo veľa veľa novinárov a nejakých známych ksichtov. Následne ľudia zdieľali viac pozitívne názory na film na svojom facebooku, prípadne medzi prvými bola možno až prehnane nadšená recenzia na stránkach zn.sk. Čo sa slovenska týka, sa pred filmom odohral príhovor, objavil sa známy hlas z talentových šou aj v ČR, Bruno Ciberej, dnes skôr pôsobiaci na Fashion TV a ešte viac ksichtov. Ja osobne som si nevšímal nikoho. Zaujala ma krásna blondína, ktorá si prisadla pred nás a hoci sa zdalo, že nebude vzbudzovať pozornosť, jej nachos sa nedali prepočuť :-D ale nie, vrátim sa k filmu. Napínak. Výborný. Trefné situácie s trefnými hláška mi. Matt W.... hlavná úloha a hlavná postava občas zo seba vydá také názory, že sú k veci, zábavné aj trpké zároveň. Je jediným na celej planéte a psychológia pracuje. istotne sa na film pozrú psychológovia profesionáli a budú premýšľať, čo by naozaj robil bežný človek v tajejhto situácií. Najbližšia záchrana príde o pár rokov, no on má jedlo na pár týždňov. Teraz že čo teraz. Výborné je, že nemôžu na film kydať žiadny antiamerikánci. Ide o sfilmovanú knihu. Podpísal sa pod to naozaj Ridley Scott, ale možno ak len výbornou kvalitou, efektami a dobrou atmosférou. Inak, film preslávil Maďarov. Keď sa u ich interiérové časti nakrúcali, zopár maďarských médií o tom písali, ale nie každý vedel, že ide o práve tento film.

• Spisovatelé, scénáristi, režiséři a herci. Sledujte a učte se. (Gouda, 04.10.2015 15:40) Reagovat

Já jsem knihu četl před shlédnutím filmu, a považuju ji za jedno z nejlepších sci-fi děl vůbec. Až na záludnou výjimku (které se scénárista podle mě dopustil záměrně jako překvapení pro čtenáře) jsem v každém momentu filmu věděl, co se stane. Mnohdy jsem věděl i to, jaká slova zazní. Přesto mě to bavilo neskonale - Ridley Scott celý příběh velmi kvalitně zobrazil, a výkon Matta Damona je taktéž strhující. V knize se velmi detailně rozebírá myšlenkový postup Marka Watneyho, i způsob řešení jednotlivých problémů, kterým čelí. Je až s podivem, jak odpovídajícící scény ve filmu, ač jsou značně zhuštěné a mnohdy během nich nepadne ani slovo, odpovídají tomu, jak Watney myslí v knize. Ta atmosféra bezvýchodné situace, humoru a racionálního myšlení je v Hollywoodské kinematografii naprosto unikátní. Celé je to umocněné tím, že Watney nemá klišovitě přehnané emocionální vazby, jeho emoce se vážou na vůli přežít a elementární potřebu nebýt sám. Moc se mi líbilo, že i přes rating PG-13 dokázali autoři vpašovat dostatek sprostých slov, a tím zachovali realističnost lidského elementu - kdokoliv v této situaci by nadával jak špaček, nevidím důvod se tomu ve filmu vyhýbat. Tohle je asi poprvé, co ve velkém filmu vidíme realistické astronauty: Watney je geek, naprostý profesionál, velmi inteligentní, skvělý impovizátor, a má velmi přístupnou a pohodovou osobnost. Takové charakteristiky musí astronaut na dlouhé misi mít. Psychicky labilní choleriky, kteří se v krizi hroutí, NASA do vesmíru, na rozdíl od většinové Hollywoodské produkce, neposílá. A zbytek posádky je na tom stejně. Samozřejmě vyniká Jessica Chastain, jejíž role musí jako veliteka mít nepatrně jinou osobnostní charakteristiku, a zahráno je to perfektně.
    Marťan je inženýrské porno převedené na plátna kin tak, aby mu rozumněli všichni, kteří se budou alespoň trochu snažit. Já už teď potřebuju jenom dvě věci: Možnost film zastavovat a vracet, abych si mohl prohlédnout všechny detaily. A režisérovu verzi střihu; čím delší, tím lepší.

• Asi jsem udělal velkou chybu, že jsem nejprve č... (Wrunx, 17.10.2015 10:00) Reagovat

Asi jsem udělal velkou chybu, že jsem nejprve četl knížku a pak šel na film. Zažil jsem strašlivé zklamání. Film je jen nasládlá kovbojka, v níž člověk ani na okamžik nepocítí tu sílu všudepřítomného skrytého strachu, osamělosti a traumat, které hrdina s takovým obrovským nasazením překonává. Velké, velké zklamání, které nezachrání ani snaživá vizuální stránka.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY