Obě akce ale byly rezervovány pro školy a delegace, potažmo pro zvané, a tak nebyly určeny pro všechny. Ani v jednom případě to nevadí, protože Balejova re-interpretace Andersonovy Malé mořské víly tento čtvrtek vstoupila do kin a Nellisina adaptace pohádky Boženy Němcové má premiéru příští týden. Ačkoliv se jednalo o divácky zdaleka nejatraktivnější tituly prvního dne, neznamená to, že nebylo na co chodit. Zvlášť když bylo k vidění hned několik německých filmů, jichž by mělo být v programu na padesát. Důvod vysokého čísla je pro festivalové harcovníky zjevný: letošek je z velké části věnován německé kinematografii.
Dny německé kinematografie nabídnou snímky pro děti, mládež i dospělé napříč žánry, poetikami i historií. Návštěvník se ale nesetká s tradiční dramaturgií, kdy by kinematografie vybraného národa byla představena od svých počátků až po současnost s důrazem na jednotlivé proudy (počátky, expresionismus, meziválečná žánrová tvorba, válečná propaganda, mladý německý film, nový německý film, výrazné osobnosti německých škol v současnosti ad.).
Obsáhnout vše by bylo nemožné, a tak jako v minulých letech byl zvolen výběr toho, co část festivalového týmu považuje za kvalitní. Jednotná koncepce ustoupila fanouškovské/fanynkovské hierarchizaci produkce a cinefilní možnosti zhlédnout vybrané dílo na velkém plátně s podobně postiženými diváky/divačkami. První den byl na výběr mezi deseti německými počiny, přičemž už z jejich počtu je patrné, že se mnohé překrývaly. V ranních a dopoledních časech současná německá produkce pro děti i mládež (Létající třída a Riko a Oskar, malí detektivové, poté Vampírky 2 a Zázračné děti), ve večerních hodinách poměrně nedávné kulty (Lola běží o život a Klepání na nebeskou bránu) s klasikou (Modrý anděl).
Těžká volba (protože kinozážitek nahradí máloco) může mít v případě častého překrývání své řešení: vybrat to, co není snadno dostupné na nosičích pro domácí kino (anebo jinou formou). Bohužel požitek z raně zvukového dětského snímku Emil a detektivové nekalil (mimochodem opravdu velmi povedený) český simultánní překlad, jako spíš problematická volba samotného titulu. Vyprávění o chlapci, který je na cestě do Berlína okraden, a tak se spolu s novou partou přátel vydává lupiči po stopě, nechtěně (? - scénář přece jenom napsal pozdější imigrant Billy Wilder) vyznívá jako propaganda hitlerjugend.
Těžká volba (protože kinozážitek nahradí máloco) může mít v případě častého překrývání své řešení: vybrat to, co není snadno dostupné na nosičích pro domácí kino (anebo jinou formou). Bohužel požitek z raně zvukového dětského snímku Emil a detektivové nekalil (mimochodem opravdu velmi povedený) český simultánní překlad, jako spíš problematická volba samotného titulu. Vyprávění o chlapci, který je na cestě do Berlína okraden, a tak se spolu s novou partou přátel vydává lupiči po stopě, nechtěně (? - scénář přece jenom napsal pozdější imigrant Billy Wilder) vyznívá jako propaganda hitlerjugend.
Obzvlášť scéna, v níž arijsky vyhlížející hlavní hrdina přísahá, zatímco je za ním obraz orlice, nabývá velmi nepříjemných konotací, které ještě posiluje vědomí, že velká část dětských herců zemřela během druhé světové války na frontě. Těžko říct, jestli naprogramování Napoly - Hitlerovy mládeže do stejného sálu hned po první německé adaptaci populární knihy Emil a detektivové bylo náhodou, ale rozhodně šlo o výbornou "double-feature" projekci.
Nechtěně "dvojitá" byla i Legenda o Pavlovi a Pavle režiséra Heinera Carowa, která měla podobu sestříhané pětatřicítky, a tak mohli diváci/divačky nejprve zhlédnout část v německém znění, aby se pak opakovala ta stejná s anglickými titulky - a zásadní scéně předtím žel chyběly titulky české. Umělecký film, kloubící objektivně prezentované pasáže s představami jedné z postav s distancovanými vstupy lakonického komentáře mimo obraz, je portrétem společensky nerovného vztahu v proměňujícím se Berlíně. Je otázkou, jestli Legenda o Pavlovi a Pavle patří na festival pro děti a mládež, zvlášť když se ve filmografii režiséra Heinera Carowa nabízela kvalitativně lepší a vzhledem k povolání ústřední postavy (učitel) i tématu (homosexualita) vhodnější alternativa v podobě kontroverzního počinu Coming Out.
Snad následující dny budou již bez technických potíží (provázely i důrazem na psychicky nestabilního protagonistu ozvláštněné sportovní drama Černý jezdec) a problematických programových voleb. ZLÍN FILM FEST totiž nabízí ke zhlédnutí nejenom velkou spoustu kvalitní tvorby pro děti a mládež (mj. poctu Jindřichu Polákovi a Václavu Vorlíčkovi, sekce představující mladé talenty ad.), ale i velkou řadu dalších aktivit. Pro ty odrostlejší je to zejména doprovodná programová sekce Film Industry. V rámci ní budou představeny nové chystané projekty (nejenom filmové - animované Až po uši v mechu, hrané Celebrity s.r.o. s jedním z letošních porotců Jiřím Mádlem - ale i jiné, např. připravované Národní Filmové Muzemu). Proběhne i soutěž Duhová kulička o nejlepší marketingovou kampaň a nebudou chybět ani konference anebo diskuzní fóra na téma stahování filmů anebo produkce českých filmů pro děti a mládež v evropském měřítku. Proto nestahujte, ale choďte do kina - alespoň na festival.
Znělka 55. ročníku ZLÍN FILM FESTIVALU.
Nechtěně "dvojitá" byla i Legenda o Pavlovi a Pavle režiséra Heinera Carowa, která měla podobu sestříhané pětatřicítky, a tak mohli diváci/divačky nejprve zhlédnout část v německém znění, aby se pak opakovala ta stejná s anglickými titulky - a zásadní scéně předtím žel chyběly titulky české. Umělecký film, kloubící objektivně prezentované pasáže s představami jedné z postav s distancovanými vstupy lakonického komentáře mimo obraz, je portrétem společensky nerovného vztahu v proměňujícím se Berlíně. Je otázkou, jestli Legenda o Pavlovi a Pavle patří na festival pro děti a mládež, zvlášť když se ve filmografii režiséra Heinera Carowa nabízela kvalitativně lepší a vzhledem k povolání ústřední postavy (učitel) i tématu (homosexualita) vhodnější alternativa v podobě kontroverzního počinu Coming Out.
Snad následující dny budou již bez technických potíží (provázely i důrazem na psychicky nestabilního protagonistu ozvláštněné sportovní drama Černý jezdec) a problematických programových voleb. ZLÍN FILM FEST totiž nabízí ke zhlédnutí nejenom velkou spoustu kvalitní tvorby pro děti a mládež (mj. poctu Jindřichu Polákovi a Václavu Vorlíčkovi, sekce představující mladé talenty ad.), ale i velkou řadu dalších aktivit. Pro ty odrostlejší je to zejména doprovodná programová sekce Film Industry. V rámci ní budou představeny nové chystané projekty (nejenom filmové - animované Až po uši v mechu, hrané Celebrity s.r.o. s jedním z letošních porotců Jiřím Mádlem - ale i jiné, např. připravované Národní Filmové Muzemu). Proběhne i soutěž Duhová kulička o nejlepší marketingovou kampaň a nebudou chybět ani konference anebo diskuzní fóra na téma stahování filmů anebo produkce českých filmů pro děti a mládež v evropském měřítku. Proto nestahujte, ale choďte do kina - alespoň na festival.