Francouzský režisér a scenárista
Luc Besson patřil svého času k nejoriginálnějším tvůrcům a jeho filmy byly minimálně vizuálně vždy výrazné, takže se není co divit, že si ho všiml Hollywood. Tam ale prošel velmi zvláštní kariérou, kdy po výtečném a chváleném sci-fi
Pátý element zrealizoval už ne tak vydařenou, hlavně ale komerčně neúspěšnou
Johanku z Arku, kam obsadil svou tehdejší manželku
Millu Jovovich. Tento fakt ho zasáhl natolik, že dlouhých šest let nic nenatočil, místo toho si ovšem založil produkční společnost EuropaCorp a věnoval se produkci a psaní scénářů pro filmy s francouzským duchem ovšem natáčenými za americké peníze.
![Fotografie z filmu 96 hodin / Taken](/img/44328.jpg)
Většinou šlo o jednoduché akční záležitosti, které nebyly ničím víc než zapomenutelnou jednohubkou, dokázaly ale vygenerovat slušné zisky, takže nebyl důvod pokračovat v podobné "pásové" výrobě. Z víceméně stejné úrovně vzešel v roce 2008 fenomén, který je nejspíš onou výjimkou potvrzující pravidlo. Tehdy byl totiž bez předchozího většího zájmu uveden snímek s názvem
96 hodin.
Příběh o vysloužilém agentovi, který se musí vydat do Paříže, protože jeho dceru s kamarádkou unesli obchodníci s bílým masem a reálně hrozí, že už ji nikdy neuvidí, napadl Bessona během jedné večeře. Pak už byl jen kousek k realizaci. Ohledně režie si vzpomněl na původně kameramana
Pierra Morela, který v roce 2004 v jeho produkční stáji debutoval solidní žánrovkou
Okrsek 13. Ten neváhal a nabídku přijal. V hlavní roli se počítalo s netradičně obsazeným
Liamem Neesonem, jenž se také moc nezdráhal, protože to jednak pro něj bylo něco nového a jednak počítal s tím, že film půjde rovnou na video, takže případný kvalitativní neúspěch by mu v kariéře moc neuškodil.
![Liam Neeson ve filmu 96 hodin / Taken](/img/26759.jpg)
Jenže se stal pravý opak. Snímek byl uveden v kinech, setkal se překvapivě s velice kladným přijetím u odborníků a hlavně i u obecenstva. Při nákladech pětadvaceti milionů dolarů vydělal celosvětově skoro desetkrát tolik a dalších bezmála sedmdesát milionů přidal z prodeje na DVD. Zkrátka neuvěřitelný a ojedinělý úspěch, který je ale v tomto případě zcela zasloužený. Je tedy stále fascinující, jak snímek funguje i po letech a zároveň smutné, že od té doby podobně kvalitních žánrovek vzniklo jen minimum.
96 hodin má dvě hlavní hvězdy. První je samozřejmě
Liam Neeson, jemuž bylo v době premiéry šestapadesát, přesto je "bad ass" v tom nejlepším slova smyslu a bývalého agenta mu uvěříte po pár vteřinách (dnes už legendární telefonát, v němž je po dvou větách jasné, že s někým podobným asi nebudete u piva řešit výsledky svého oblíbeného klubu, je absolutním vrcholem filmu), disponuje obřím charismatem a v akčních scénách nevypadá směšně.
![Fotografie z filmu 96 hodin / Taken](/img/44331.jpg)
Druhou hvězdou je samotný
režisér, který všemu dodal potřebnou atmosféru a spád a Paříž nasnímal jakožto město plné kuplířů a Albánců, kam bychom se na dovolenou rozhodně vydat nechtěli. Především ale fantasticky zvládl akci, která je natočena suverénně a značně syrově a baví po celou dobu. Navíc má velmi úspornou choreografii, jež je velmi efektní a vůbec v ní není potřeba dlouhých bitek, když vše jde zvládnout rychle a možná i mnohem účinněji.
Nejvíc se ale musí ocenit to, že vzhledem k tomu, že šlo o nízkorozpočtovou záležitost, nebyly tu prakticky žádné mantinely a tvůrci této výhody dokázali plně využít. Celou dobu se pohybují na hraně politické a rasové korektnosti a stejně jako hlavní hrdina se s ničím tzv. nemažou. To tedy znamená, že se dostane i na poměrně brutální a nekompromisní scénu s mučením elektrickým proudem, a když to jinak nejde, nechají ústřední postavu bez mrknutí oka postřelit ženu zkorumpovaného kolegy! Opravdu něco dost nevídaného.
![Fotografie z filmu 96 hodin / Taken](/img/44330.jpg)
Je jedině dobře, že
96 hodin (tehdy ještě měl český název své opodstatnění) šlape po celou dobu, má v sobě určitou porci nadsázky a divák nemá čas přemýšlet. Nelogičností a náhod je tu totiž poměrně dost, což ale vůbec nevadí. Je také pravda, že
Maggie Grace, jež ztvárnila unesenou dceru, je chvílemi afektovaná a protivná (a pannu, jak je zde prezentováno, jí fakt neuvěříte), to ale můžete s mávnutím rukou přejít.
Komerční úspěch logicky znamenal i to, že vzniknou další pokračování. Ovšem ani výrazně nepovedená dvojka s podtitulem
Odplata a ani (snad) poslední
Zúčtování, které můžete aktuálně vidět v našich kinech, se kvalitě jedničky nepřiblížily ani zdaleka a jen potvrdily, že šlo o ojedinělý úkaz, který sice rozjel novou módu stárnoucích akčních hrdinů, kterým se ovšem dostává při nejlepším jen průměrné péče.
Oficiální trailer filmu 96 hodin / Taken