Sem situoval i svůj režijní debut, televizní snímek Sympaťáci, který natočil už před téměř dvaceti lety. Po deseti letech natočil svůj celovečerní debut, "mexický" western Tři pohřby. A po dalších téměř deseti letech se ke svému oblíbenému westernu vrací s aktuální novinkou The Homesman, se kterou se ucházel v hlavní soutěži o letošní Zlatou palmu v Cannes (získalo ji turecké drama Zimní spánek, které se u nás v současné době hraje v kinech). Natočen podle románu Glendona Swarthouta, podle jehož knih bylo natočeno už filmů několik, například Střelec s Johnem Waynem, The Homesman pojednává o svobodné ženě ve středních letech Mary Bee Cuddy (Hilary Swank), která žije v malé komunitě v Nebrasce. Doba, v níž se děj odehrává, není blíže časově specifikována, ale zřejmě jde o konec 19. století. Poté, co je racionálně uvažující Cuddy odmítnuta dalším nápadníkem (Evan Jones), vrhá se do netradičního úkolu, kterým je eskortování tří zešílevších žen (Grace Gummer, Miranda Otto a Sonja Richter) z Nebrasky do "křesťanského útulku" v Iowě. Cuddy naloží svůj "náklad" do dřevěného kočáru, podobného v jakém se převáží vězni. Cestou Cuddy narazí na George Briggse (Jones), kterého vysvobodí z oprátky za slib, že jí pomůže ženy dopravit na místo určení. Tak se nesourodá pětice vydává na strastiplnou cestu, kde budou nuceni čelit zimě, indiánům, ale hlavně sami sobě. Co se musí tomuto westernu a jeho režisérovi uznat, je volba velmi netradičního námětu. Z paměti mě nenapadá jiný takto podivný a můžete si být jisti, že vám Jones ukáže divoký západ z jeho komornější, civilnější a neakční stránky. O revizionistický a demýtizující pohled na divoký západ se už před více jak dvaceti lety velmi úspěšně pokusil jeden z nejpovolanějších, westernový pionýr a ikona žánru Clint Eastwood se svými Nesmiřitelnými. Další srovnání The Homesmana se nabízí s nedávnou Opravdovou kuráží. Jonesův western je spíše netradičním dramatem jen "shodou náhod" situovaným do kulis, kde se obvykle tasí kolty stejně rychle, jako se zvyšuje počet mrtvol. A i když i tady Jones kolt vytasí, jako western je The Homesman neuspokojivý, protože přestřelek ani drsných scén příznačných pro něj se tu nedočkáte. Jako drama je diskutabilní a nepříliš sugestivní. Ačkoliv má velmi zajímavý a netradiční námět, jeho zpracování je málo strhující a dramatické a spíše vzbuzuje rozpaky. Trojice žen se v nás spíše jen snaží vyvolat dojem šílenství a tato snaha snad i vinou výběrem hereček, či spíše tím, že nemají co hrát a pouze tu statují, vyznívá málo přesvědčivě. Jones tu ale hlavní díl herecké zodpovědnosti naložil dvojnásobné oscarové laureátce Hilary Swank. Jeho volba je logická. Swank je typem herečky, která, když dostane opravdu nosnou roli, dokáže v ní být velmi silná (Kluci nepláčou, Million Dollar Baby). Tak i zde přesvědčivě zahrála komplikovaný charakter ženy, která je rozpolcená mezi pocitem občanské zodpovědnosti, nutkáním najít si manžela a "ochutnat zakázané ovoce" i výčitkami a pocity viny plynoucími z této "hříšné" potřeby. Na druhou stranu pochybuju, že se Swank za tuto roli dočká další oscarové nominace. Jones se tu spokojil jen s rolí přihrávače a nechává hlavní prostor své hlavní hvězdě. Ve vedlejších rolích tu narazíte na další známé tváře, které tu zřejmě z kamarádství Jonesovi kývli na nabídku, ať už jsou to obtloustlý James Spader nebo v závěru se objevivší pohodovější verze přísné sestry z Pochyb Meryl Streep. Jones je profesionál a vedle áčkového hereckého obsazení si může díky své pověsti dovolit i další profesionály zvučných jmen. Kvalitní práci tu odvedli hudební skladatel Marco Beltrami i kameraman Rodrigo Prieto. Nicméně se divák neubrání dojmu, že je vlastně celá tato záležitost zbytečná a The Homesman vznikl jen jako "vedlejší produkt" plynoucí z hercovy slovutné pověsti a silného postavení v hollywoodské hierarchii.
Tommy Lee Jones si zkrátka jednou za deset let střihne jeden "umělecký" snímek, nejčastěji western, kterým si vykompenzuje své hereckou kariérou zřejmě neúplně uspokojené umělecké ambice. The Homesman není ani zdaleka takovou peckou jako Nesmiřitelní nebo Opravdová kuráž a je spíše kuriozitou než hodnotným westernovým dramatem, kterým by nějak obohatil studnici nejlepších děl daného žánru.
PS: Ačkoliv se The Homesman objevil už na jaře v Cannes, své americké premiéry v limitované verzi se dočká právě až nyní v listopadu.