Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Zmizelá

Makrorecenze: Co se skrývá v hlavě Zmizelé?

Vydáno: 27.10.2014 13:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: facebook tvůrce

Desátý celovečerní film Davida Finchera Zmizelá je už předem považován za jeden z nejlepších filmů letošního roku. Sdílíme v redakci podobné nadšení, nebo máme k filmu nějaké výhrady?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidé, čtyři názory.

ČEKÁNÍ NA KROK VEDLE POKRAČUJE...
Rosamund Pike ve filmu Zmizelá / Gone Girl...jelikož David Fincher ani na desátý pokus nenatočil slabší film. Místo toho pokračuje v přerodu, který zahájil se Zodiacem a já doufám, že ho ještě nedokončil, protože tohle je jednoduše "žrádlo". Je skoro neuvěřitelné, co všechno v Zmizelé vyšlo a bezchybně šlape - typově až absurdně přesně obsazení Ben Affleck a Rosamund Pike, v nejedné scéně geniálně nepatřičná hudba mistrů Trenta Reznora a Atticuse Rosse a především supraprecizní scénář, zpracovaný za tepla přímo od autorky původní knihy (Oscar incoming). Famózní práci s vyprávěním na střídačku a se zvraty je nutno zmínit také, jelikož se dočkáme takových vychytávek jako zvratu uvnitř zvratu (zvratem nahlodaná situace je brzy odezněna dalším zvratem) a následkem toho také absolutní nepředvídatelnosti. Na té se velkou měrou podepsalo rovněž schopně postupné odhalování motivací i temných stránek ústředních postav, nápadité až do samého závěru velkorysé stopáže. Aneb opět něco, o čem si konkurence může nechat maximálně tak zdát.

No a jestli má někdo pocit, že závěr už je značně přestřelený a nepravděpodobný, nechť se zamyslí nad tím, nakolik jeho vyhrocenost podtrhuje bortící se vývoj plánů a významově umocňuje obě větve vyprávění. Netradiční prohození fází "kdo z koho" a "kudy kam" je ještě vylepšeno kontraproduktivností finálního stavu, sestávajícího ze štěstí bulvárního čtenáře a čiré hrůzy každého, komu kolem revíru krouží obludné ploutve inteligentních sviní. Satira? Ano. Nejlepší - zdaleka úplně nejlepší - jsou morální, bulvární a vztahové kontrasty, reflexe a paradoxy, jež z filmu stříkají na všechny strany a ze kterých kdejaká pokojná duše nebude spát. Jejich vyzrazováním bych vás nicméně ochuzoval o zážitek, takže jednoduše - jděte na to a užijte si jeden z kvalitativních vrcholů posledních let. Plná palba.

Pavel Pinker: 10/10


 ŽENA, KTERÁ NENÁVIDÍ (NEJEN) SVÉHO MUŽE

Neil Patrick Harris ve filmu Zmizelá / Gone GirlDavid Fincher mě svou novinkou Zmizelá tentokrát příliš nenadchnul. Očekávání s ním spojená byla jako vždy enormní, a i když se nedá přímo napsat, že by zklamal, Zmizelá mě nechala spíše chladným a po několika dnech mám pocit, jako bych nic zásadního neviděl a pouze si mohl odškrtnout dalšího zhlédnutého "Finchera". Nemyslím si však, že by zde Fincher provedl něco špatně. Po režijní stránce podává opět bezchybný a typicky perfekcionistický výkon – vše je v jeho Zmizelé dokonalé až na jedinou věc a tou je celá story, která vzešla z pera Gillian Flynn. Knihu jsem nečetl, takže netuším, nakolik zdatně si zde Fincher vedl jako věrný adaptátor a nakolik zde byl originální, nicméně jako celek mě Zmizelá neoslovila i přes solidní herecké výkony obou hlavních představitelů a několika dalších herců ve vedlejších rolích (Kim DickensTyler Perry).

Příběh filmu mi přišel od druhé poloviny a symbolického bodu zlomu ve vyprávění, který mí kolegové opěvují, čím dál tím více neuvěřitelnější a maximálně přitažený za vlasy. Když se pak na plátně objevila další dokonalá vražda v krvavém aranžmá à la Základní instinkt, můj osobní pohár trpělivosti přetekl. Podtrženo sečteno, David Fincher natočil opět chladně vybroušený a formálně bezchybný produkt, něco mezi ženskou verzí Klubu rváčů a Ženou, která nenávidí muže, což by klidně mohl být pro Zmizelou vhodný alternativní název. Pro tentokrát tedy zůstávám v hodnocení střízlivý a raději si počkám na to, jak se Fincher popasuje s pokračováním Mužů, kteří nenávidí ženy

Václav Limberk: 6/10


ZMIZELÁ Z MEDIÁLNÍHO PROSTORU JENOM TAK NEZMIZÍ

Fotografie z filmu Zmizelá / Gone GirlPoslední tři celovečerní filmy Davida Finchera natočené před Zmizelou lze vnímat jako součást volné trilogie, která je propojena zastřešujícím tématem. Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona a Muži, kteří nenávidí ženy jsou formálně i žánrově velmi různorodé snímky, ale pojí je zaměření na mediovanost minulosti a paměti (tj. na zprostředkování vzpomínek a historie prostřednictvím toho, jak určitá doba byla vyobrazena v médiích). Zodiac odkazuje k sedmdesátkovým thrillerům a žurnalistickým dramatům, z nichž přebírá kostýmy, velikost rámování a někdy i délku záběru. Podivuhodný případ Benjamina Buttona upomíná na raná a klasická hollywoodská díla, která evokuje navzdory natáčení na digitál. A vzpomínkové pasáže v Mužích, kteří nenávidí ženy mají polaroidovou patinu a práce s informacemi je odvislá od dovednosti hypertextového uvažování v netovém věku.

Zmizelá téma, uchopené ve třech zmiňovaných počinech, povyšuje na zcela novou úroveň, když je místy velmi vtipnou satirou, místy mrazivou reflexí fungování médií. Není ani tak kritikou institutu manželství, jak je zvykem tvrdit, ale nemilosrdným prozkoumáním toho, jaké následky má přejímání společenských rolí, které jsou konstruovány médii. Soustředění se na tuto významovou rovinu lze dokázat i způsobem, jakým je film strukturován, respektive jakým vede divákovu pozornost: body obratu nejprve potvrzují podezření vůči jednomu ze dvou protagonistů (udělal to?), aby ho po zvratu postavily do zcela nové situace (dostane se z toho?) - a až do konce se soustředily na manipulativní roli médií.

Fotografie z filmu Zmizelá / Gone GirlPrávě ta jsou prezentována jako zavádějící a nespolehlivá, přičemž tento jejich aspekt se odráží ve formě díla. Do zvratu sledujeme dvě linie vyprávění, z nichž jedna je oproti předloze velmi nekomunikativní a druhá je s přibývající minutáží čím dál tím více nespolehlivá. Po zvratu je důležitý meta-casting, který umožňuje vyniknout velmi důmyslné volbě, kdy jsou herci obsazeni podle/proti své mediální image. Návodný není ani zvuk, u kterého mnohdy převládají zvuky okolí (reportérů apod.). A už vůbec ne hudba, kdy se harmonické pasáže, do nichž se vkládaly disharmonické motivy, ukázaly jako součást falše, aby byly v závěru zopakovány, ale ve zcela jiném kontextu.

Dost teoretizování a analytických postřehů. Osobně mi největší radost dělá to, že je Zmizelá meta-fikcí, jejíž největší devízou je, že z žánrových konvencí a užitých narativních postupů dělá součást hry. Nesledujeme pouhé procedurální drama, ale drama o vyšetřování (stopy, zanechané manželkou jako součást výročního rituálu). A po zlomu, po kterém se změní časová organizace a míra komunikativnosti a spolehlivosti vyprávění, je důležité, kdo vypráví lepší příběh. Na pravdě nezáleží. A Fincher dosud lépe nevyprávěl... o vyprávění.

Marek Slovák: 10/10

FINCHEROVA NEJVĚTŠÍ LEŽ

Rosamund Pike ve filmu Zmizelá / Gone GirlDesátý celovečerní film Davida Finchera je i ten nejprolhanější – umně totiž dokáže odvádět pozornost od klíčových bodů potřebných k porozumění zápletky a působit tak formou promyšlené Hry s divákem a jeho neustálým přehodnocováním viděného. Je logické, že zatímco knižní předloha více lpěla na vykreslení manželského vztahu pomocí retrospektivních a introspektivních voiceoverů postav, filmová verze se spíše soustředí na samotnou vyšetřovací a detektivní rovinu, v níž stále větší roli hraje mediální reprezentace obou hlavních „obětí“.

Zásadní dějové zvraty tedy přicházejí v souvislosti s vyšetřováním, nikoliv pomocí střídání hledisek postav jako v knize (nadržování Amy nebo Nickovi), kde se neustále podvrací skutečná pravda o jednom vztahu, která se však díky odlišné interpretaci nedá nikdy plně odhalit. I když film nikdy nedosáhne té sžíravé depresivní prázdnoty jako kniha, jež navíc načrtává mnohem více otázek než jen mediální manipulaci, daří se mu působit jako strhující a perfekcionisticky zkonstruovaný thriller, v němž hlavní divácké potěšení tkví hlavně v odhalování dějových vodítek. Na čemž má zásluhu hlavně zhutnělý scénář Gillian Flynn, která se vyvarovala všem neduhům autorů přepisujících vlastní knihu do filmu, osekala všechny literární prvky na minimum (deníkových záznamů není moc a je to dobře) a nabídla sevřené vyprávění uzpůsobené filmové řeči…

Ben Affleck ve filmu Zmizelá / Gone Girl…kterou k dokonalosti samozřejmě dovádí Fincher, který z každého, zdánlivě obyčejného záběru na ranní předměstí těží naprosté maximum a nechává diváka tápat v chladné odtažitosti viděného světa a nejistotě předkládaného. Oscarové samozřejmě nejsou jen herecké výkony mrazivě vypočítavé Rosamund Pike a „ňoumovitého“ Bena Afflecka, který se typově do své role dokonale hodí, ale i další vnitřně pulzující soundtrack Trenta Reznora a Atticuse Rosse, kteří proměňují původně příjemné každodenní melodie v něco děsivého (inspirace v Twin Peaks?).

Krátce: s největší pravděpodobností jde o film roku, tak na něj jděte, než úplně zmizí.

Martin Bubrín: 10/10

Originální teaser filmu Zmizelá


Pozn.: hlavní recenzi filmu Zmizelá najdete zde.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem (15.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Tim Burton natočí film o gigantické ženě (02.02.2024 14:30 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Šťastná hvězda Cruella podstupuje poslední souboj (22.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Jennifer Garner se vrátí jako Elektra (09.07.2023 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Flash bleskurychle servíruje fanservis, ale jako příběh pokulhává (15.06.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Flash hledá americkou spravedlnost mezi živly (14.06.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Flash se představuje ve finálním traileru (01.06.2023 09:45 v Novinky | Trailery)
- Stroj času: Sylvester Stallone versus Wesley Snipes ve filmu Demolition Man (21.05.2023 10:30 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Přes všechny snahy je thriller Hypnotik jen zaměnitelnou žánrovkou (13.05.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Hypnotik poznává život pro samouky (10.05.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Nový trailer: Flash (26.04.2023 12:30 v Novinky | Trailery)
- Téma: 10+1 nejočekávanějších filmů roku 2023 (20.04.2023 15:00 v Články | Publicistika)
- Ben Affleck vyšetřuje vraždu v thrilleru Hypnotik (19.04.2023 11:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Invalida se bojí, že jeho základní instinkt vypustí smrtelné zlo (19.04.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu