Uznávaný a oceňovaný režisér animovaných filmů Sylvain Chomet si splnil dlouholetý sen a konečně vytvořil svůj hraný debut. Zachoval si v něm svou typickou poetiku a invenci, nebo by se raději měl nadále věnovat animaci?
Když dlouhá léta točíte animované filmy, je pravděpodobné, že vás postihne touha po tom natočit si taky nějaký ten film "živý" se skutečnými herci, skutečným štábem a se vším, co k tomu patří. Něco podobného se teď stalo oceňovanému francouzskému animátorovi
Sylvainu Chometovi, jehož snímky mají poměrně dost fanoušků a těší se velké oblibě.

Pokud jste
Trio z Belleville nebo
Iluzionistu viděli, určitě víte, že jsou to snímky proslulé hodně specifickou atmosférou a hlavně zvláštní a svéráznou animací a osobitými postavičkami, které prostě z hlavy jen tak nedostanete. Podařilo se tohle všechno "propašovat" i do hraného tvůrcova debutu?
Jeho hlavním hrdinou je poněkud ušlápnutý třicátník Paul, který žije v pařížském bytě se svými dvěma aristokratickými a poněkud šílenými tetami, které z něho chtějí mít koncertního pianistu. Život má děsivě rutinní a pohybuje se pouze mezi svým pokojem a hodinami tance, kde doprovází přítomné tanečníky. To se ale změní ve chvíli, kdy se řízením osudu seznámí s madame Proust ze čtvrtého poschodí. Ta zná recept na tajemný bylinkový čaj, který dokáže vyvolat i ty nejzapadlejší vzpomínky. S jeho pomocí tak Paul pozná svou minulost a objeví klíč k tomu, jak správně žít.
Chomet se naštěstí ve svém hraném debutu nevzdal svých typických atributů a jeho animátorský původ je na něm opravdu znát. Zejména vizuální stránka ho nezapře a stojí za to sledovat uchvacující barevnost a propracovanost i těch nejmenších detailů a také perfektní práci se světlem a stínem. Ani celková hravost a poetika, které k jeho filmům patří, nezmizely, takže si jich tu užijete vrchovatou měrou, což je jen a jen dobře.

Nemusíte se bát o specifickou a chvílemi až magickou, zároveň ale lehce posmutnělou atmosféru, která tu taktéž je, stejně jako typicky "chometovské" postavičky a charaktery (samotná madame Proust je svým vzhledem i životním přístupem přesně taková, bláznivé tetičky jakbysmet). Všechno rovněž snímá perfektní a zajímavá kamera, která se nebojí delších "first person" záběrů, které už tak zajímavou náladu ještě prohlubují a příjemně oživují celkový děj.
Prakticky totéž se dá říct o "šílených" sekvencích sestavených z hrdinových vzpomínek po požití čaje, které jsou většinou muzikálové a dost nápadité. Využívají totiž originální místa, kde se odehrávají (třeba výstup v ringu, kde bojují Paulovi rodiče, je zrealizovaný dokonale a takřka snově), což je dáno právě možností halucinogenních představ. A takových momentů je tu dost a dost a nikdy se neomrzí, protože tvůrce přesně ví, kdy je střídat a zklidnit tempo.

Vydařené je i obsazení, v němž vyniká zejména titulní
Guillaume Gouix, jehož postava je němá (zřejmě upomínka na režisérův animátorský původ), takže vše musí uhrát jen gesty. To se mu daří bravurně a navíc je velmi úsporný, takže nesklouzává k různým manýrům a svůj charakter dokáže beze zbytku prodat. Stejně tak výborná je
Anne Le Ny jako Madame Proust, jež je potřebně energická a živelná a zcela přesně tvoří protiklad k hlavní postavě. I zbytek ansámblu složený z pro našince neznámých tváří a jmen je výtečný a hraje famózně.
Je malinko škoda, že ve vší vizuální a technické kráse zaniká ústřední příběh, který vlastně není nijak objevný a trpí nepřímočarosti, unylejším tempem a hlavně množstvím zbytečných odboček, které sice jsou místy vtipné, většinou ale stopáž jen protahují. Tím pádem by prospělo i prostříhání o takových deset až patnáct minut.
Je samozřejmě možné argumentovat, že kdyby byl
Attila Marcel animovaný, šlo by o lepší snímek. To je nepochybně pravda a na tento argument nelze moc reagovat, na druhou stranu ale naprosto chápu tvůrcovu touhu zkusit si hraný film. Výsledek dopadl velmi dobře a troufnu si tvrdit, že své příznivce
Sylvain Chomet absolutně nezklamal a vesměs jim dal přesně to, co očekávali. A to by pro ně měla být ta nejdůležitější zpráva.
Originální trailer filmu Attila Marcel