V následujícím týdnu se v televizích nedostane na žádnou zásadní premiéru, což trochu kompenzuje několik zapomenutých, ale zdařilých počinů. Mezi nimi se vyjímají Scorseseho propadák New York, New York a western Modré uniformy.
Není král jako král (
The Emperor’s New Groove) (pátek 5. 6., Nova Cinema, 20.00 - 21.20 / sobota 6. 6., 14.30 - 15.50 / neděle 7. 6., 13.35 - 15.00)
© Disney Wiki
Miléniový animák studia Disney se dnes už moc nepřipomíná, přitom patří k tomu nejlepšímu, co v posledním dvacetiletí v žánru vzniklo. Režírující
Mark Dindal v něm tedy dostal k dispozici standardní a již několikrát variovaný pohádkový příběh, který opravdu nikoho nepřekvapí, body sbírá ale jinde. Krom naprosto precizní a poctivé ruční animace vsadil na výbornou vizuální stránku plnou barev a naplno dal průchod své fantazii. Největším trumfem ale je celková nápaditost, protože rezignoval na infantilitu, ale zaměřil se spíše na odrostlejší publikum, kterému nabízí několik sofistikovaných a inteligentních vtipů, obecně chytrý humor a velmi sympatické postavy, které nejsou prvoplánové a dá se u nich muvit o nějaké psychologii. Ani ti nejmenší se ale nudit nebudou, protože tempo je svižné, stopáž dostatečně střídmá a onen humor není tak náročný, aby je nepobavil. Za zmínku pak určitě stojí i krásná hudba, které dominuje na Oscara nominovaná titulní píseň. Ideální zábava pro celou rodinu na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Podle studia Disney jde o vůbec první animovaný film z jeho produkce, v němž byla zobrazena těhotná postava.
Originální trailer filmu Není král jako král / The Emperor’s New Groove
Letadla 2: Hasiči a záchranáři (
Planes: Fire & Rescue) (sobota 6. 6., Nova Cinema, 20.00 - 21.25 / neděle 7. 6., 15.00 - 16.20 / pondělí 8. 6., 11.40 - 13.05)
© Falcon
Šest let starý animovaný snímek je úplným opakem toho výše zmíněného, protože je určen jen a pouze dětskému publiku, přesto má poměrně slušná hodnocení. Režírující
Roberts Gannaway v něm toho moc neřešil a spolehl se jen a pouze na rutinu, protože příběh je prostinký až primitivní a stejně je na tom i humor. Ani animace není úplně dokonalá a je na ní znát nižší rozpočet a asi i menší ambice. Stopáž je ale naštěstí krátká a tempo natolik svižné, že i dospělí přes občasnou nudu vydrží. Z té je vytrhne pár opravdu nápaditých záběrů přímo z kokpitu letadel. Nejvíc ocenit se tak musí sice prvoplánové, ale opravdu zásadní poselství o tom, že hasičská práce je důležitá a vyžaduje opravdu pevné morální hodnoty a často i sebeobětování. Naprosto nenáročná záležitost pro celou rodinu, o níž se více dozvíte v naší
recenzi.
Zajímavost: Scenériím ve filmu posloužily jako předloha národní parky Yosemita a Yellowstone.
Český trailer filmu Letadla 2: Hasiči a záchranáři / Planes: Fire & Rescue
Sbohem Kryštůfku Robine (
Goodbye Christopher Robin) (sobota 6. 6., Prima Max, 20.00 - 22.00 / neděle 7. 6., 15.35 - 17.35 / čtvrtek 11. 6., 12.25 - 14.25)
© Facebook tvůrce
Tři roky staré britské drama se v našich kinech vůbec neobjevilo a není tedy tolik známé. Svým způsobem je to škoda, protože režírující
Simon Curtis se v něm zaměřil na život autora slavného Medvídka Pú
A.A. Milneho, který nebyl moc veselý a byl poznamenán komplikovaným vztahem s jeho synem. Soustředil se při tom na melancholickou dobovou atmosféru, pomalejší tempo, tklivou hudbu
Cartera Burwella a hodně solidní výpravu a kostýmy. Nejvíc se ale zaměřil na ústřední příběh, v němž akcentuje humanistické poselství, bohužel ale dost často velmi lacině působí na divácké city, což je lehce kontraproduktivní. Nejvíc potěší to, že osoba spisovatele tu není adorována, naopak není příliš sympatická a mnoha divákům zcela změní pohled na oblíbeného hrdinu dětství. V hlavní roli se představí výborný
Domhnall Gleeson, jehož doplňují především
Margot Robbie,
Will Tilston,
Kelly Macdonald,
Vicki Pepperdine nebo
Alex Lawther. Velmi příjemná podívaná, jejíž nejzásadnější problém je ten, že není výraznější.
Zajímavost: Gleeson před natáčením nečetl ani jednou knížku s Medvídkem Pú.
Originální trailer filmu Sbohem Kryštůfku Robine / Goodbye Christopher Robin
New York, New York (
New York, New York) (sobota 6. 6., ČT art, 20.00 - 22.40)
© Facebook tvůrce
Hudební drama z druhé poloviny sedmdesátých let u nás není tolik známé, přestože za ním stojí velká jména. Režírující
Martin Scorsese v něm vzdal poctu muzikálům ze čtvrté a páté dekády, nicméně to udělal po svém a divákům nejde příliš naproti. Opírá se o neopakovatelnou dobovou atmosféru amerického velkoměsta a naprosto geniální jazzovou hudbu, s níž je ale zároveň problém. Všechna hudební čísla totiž na režiséra překvapivě jednoduchý děj absolutně nikam neposouvají a jsou příliš statická a dlouhá. S tím pak souvisí i přetažená stopáž, v níž je moc hluchých míst, a i když postavy jsou napsané velmi dobře a vztahy mezi nimi fungují, divácká pozornost se tříští a tím pádem naplno nevyzní pointa. A je to škoda, protože existenciální a melancholické ladění je skoro dokonalé, kamera
Lászla Kovácse nádherná a celková vizuální stránka jako vždy precizní. V titulních rolích excelují
Robert De Niro a
Liza Minnelli, mezi kterými probíhá potřebná chemie. Opomíjená a zapadlá položka filmografie žijící legendy.
Zajímavost: Snímek v kinech totálně propadl a
Scorsese i kvůli tomu skončil v nemocnici po předávkování drogami.
Oficiální trailer filmu New York, New York / New York, New York
Pád Londýna (
London Has Fallen) (sobota 6. 6., Nova, 21.50 - 23.35 / neděle 7. 6., 02.45 - 04.10 / středa 10. 6., Nova Cinema, 23.35 - 01.25)
© Facebook tvůrce
Koprodukční akční film je ryzím béčkem, které si na nic nehraje a vyšší ambice ani nemá. Režírující
Babak Najafi v něm toho opravdu moc neřeší, protože dobře ví, že příběh je absolutně nenáročný až hloupý a místo toho se soustředí na svižné tempo a akci, které tedy nechybí adrenalin, na druhou stranu je ale zbytečně a viditelně digitální, což ji značně degraduje. Když ale dojde na fyzické souboje, vše funguje, jak má a celé to poměrně odsýpá. Pozitivem budiž i to, že tvůrce se nebere moc vážně a občas si dělá i legraci sám ze sebe a zařazuje pár trefných a vtipných hlášek. Nechybí ani charismatický, i když trochu křečovitý záporák. V hlavní roli svůj standard odvádí
Gerard Butler, kterého jistí
Morgan Freeman,
Aaron Eckhart nebo
Radha Mitchell. Naprostý akční výplach, který je na víkendovou noc zcela ideální, o čemž se píše i v naší
recenzi.
Zajímavost: Butler a
Freeman se na natáčení kvůli vytíženosti na jiných projektech nikdy nepotkali.
Český trailer filmu Pád Londýna / London Has Fallen
Modré uniformy (
Soldier Blue) (sobota 6. 6., ČT2, 23.10 - 01.05)
© IMDb
Pod alternativním názvem
Voják v modrém najdete v programu v tuzemsku absolutně neznámý western z počátku sedmdesátých let. Režírující
Ralph Nelson v něm ohromí skoro autentickou dobovou atmosférou a tvůrčí odvahou, s jakou celý snímek pojal. Nebál se totiž opravdu extrémně brutálních scén, které ale mají svůj význam, což je trochu paradoxní, protože na jejich pozadí odvyprávěl citlivý romantický příběh, který je pro film naprosto klíčový a stěžejní. I proto se spolehl na pomalejší tempo a budování vztahu mezi hrdiny, nadčasový byl navíc v tom, že do žánru přinesl prvek silné ženské hrdinky, což rozhodně nebylo obvyklé. Ve druhém plánu se navíc celý počin dá chápat jako reakce na tehdy aktuální válku ve Vietnamu, přičemž závěrečná scéna je tvrdou obžalobou války jako takové a genocidy, která ji skoro vždy provází. Ústřední role ztvárnili výborní
Candice Bergen a
Peter Strauss, vedle nichž se objevili mimo jiné
Donald Pleasence,
John Anderson nebo
Jorge Rivero. Jen je možná malinko škoda, že snímek není více divácký, protože svou snahou o autenticitu a syrovostí mnohé odradí. Raritní tip.
Zajímavost: K natáčení válečných sekvencí byla využita skoro celá dodávka končetinových protéz, animatronických částí těla a krejčovských pan.
Originální trailer filmu Modré uniformy / Soldier Blue
Království opic (
Monkey Kingdom) (neděle 7. 6., Nova Cinema, 05.55 - 07.15)
© IMDb
Pět let starý dokument v tuzemsku není příliš známý, což je škoda, protože je poměrně originální. Režírující dvojice
Mark Linfield a
Alastair Fothergill v něm tedy zvolila filmařsky naprosto standardní postup, což znamená, že se soustředila na nádherné záběry opic všeho druhu a krajiny, která je obklopuje, přičemž se nebála ani zpomalených záběrů nebo absolutně detailního zobrazení. Celé to ovšem oživila jakýmsi příběhem, který na pozadí všeho vypráví, a který je tedy jednoduchý, nicméně dodává snímku specifické kouzlo a zcela suché přírodovědné poznatky tak podává hravou a příjemnou formou, která zaujme i ty nejmenší diváky. Pomohla si navíc i velmi vtipným komentářem, který v originále načetla
Tina Fey a výbornou hudbou
Harryho Gregsona-Williamse, která je možná až moc dobrá, protože ze snímku dělá epičtější záležitost, než jakou ve skutečnosti je. O to víc mrzí, že vysílací čas je naprosto nesmyslný a na nedělní poměry smrtící.
Zajímavost: Snímek byl natáčen na Srí Lance, konkrétně ve městě Polonnaruwa.
Oficiální trailer filmu Království opic / Monkey Kingdom
Perfect Days - I ženy mají své dny (neděle 7. 6., Prima, 20.15 - 22.40 / úterý 9. 6., Prima Max, 09.45 - 11.55)
© Facebook tvůrce
Před devíti lety tuzemská romantická komedie mnohé překvapila, protože s ní do vod mainstreamu a ryze diváckého filmu poprvé pronikla režisérka a scenáristka
Alice Nellis. A i s odstupem času se dá říct, že se jí to relativně vydařilo a nemá se za co stydět. Největší přednost je v její znalosti žánru, protože se jí povedlo převést typicky hollywoodské atributy do českého prostředí, aniž by to působilo trapně nebo lacině. Příběhem tedy nijak neohromí, protože ten je naprosto jednoduchý a od začátku předvídatelný, kompenzovat se to pak snaží velmi dobrou kamerou, zajímavou hudbou a hodně solidní výpravou. Tím nejdůležitějším ale jsou poměrně inteligentní a neprvoplánový humor a postavy, mezi nimiž funguje potřebná chemie a jsou obstojně napsány tak, aby bavily snad každého. Tomu pak odpovídá i obsazení, jemuž dominují na České lvy nominovaní
Ivana Chýlková,
Ondřej Sokol a
Zuzana Bydžovská. Možná trochu nedoceněná záležitost, o níž více prozradí naše
recenze.
Zajímavost: Snímek je adaptací divadelní hry
Lizy Lochhead.
Český teaser filmu Perfect Days - I ženy mají své dny
V oku tornáda (
Into the Storm) (úterý 9. 6., Nova Cinema, 20.00 - 21.45 / středa 10. 6., 15.05 - 16.45 / čtvrtek 11. 6., 09.20 - 11.00)
© Warner Bros.
Šest let starý akční katastrofický thriller trochu upomíná na devadesátá léta, v nichž byl podobný žánr v módě. Režírující
Steven Quale je silný zejména po technické stránce, protože je původní profesí trikař, což je znát. Na vizuálu si tedy dává hodně záležet a řádění přírodního živlu je díky tomu strhující a v rámci možností skoro až autentické a digitální triky jsou vskutku výborné. Navíc si tvůrce dokáže obhájit i časté snímání ručními kamerami, které používá několik postav, tudíž se mezi nimi dá snadno přestříhávat a v tomto směru vše působí důvěryhodně. Mnohem horší je to v momentě, kdy se začne vyprávět příběh, protože ten absolutně nefunguje, postavy jsou nezajímavé, zaměnitelné, naprosto klišovité a někdy se chovají bohužel nelogicky, čímž jsou pak nechtěně směšné. Snímku moc nepomáhá ani to, že tvůrci se evidentně chtěli zavděčit úplně všem, takže kombinují teenagerské vtipy s rodinným přesahem, dojemnými momenty a zbytečným moralizováním. Na televizní obrazovku asi ideální oddechová podívaná, o čemž snad přesvědčí i naše
recenze.
Zajímavost: Původně se měl film jmenovat
Black Sky.
Český trailer filmu V oku tornáda / Into the Storm
Až na konce světa (
Les confins du monde) (čtvrtek 11. 6., Prima Max, 22.00 - 00.10)
© IMDb
Nejen u nás takřka neznámé francouzsko-čínsko-belgické drama je hodně zajímavou podívanou a zabývá se dějinným úsekem, o němž se mimo hranice Francie tolik nemluví. Režisér a spoluscenárista
Guillaume Nicloux se v něm soustředí na temnou a depresivní atmosféru končící války a atraktivní exotické lokace. Volí k tomu i pomalejší tempo, v němž hrají prim výtečně napsané postavy, jejichž psychologická proměna je tím nejzásadnějším, co snímek nabízí. S tím pak souvisí i sázka na obsazení, v němž na sebe největší pozornost poutá bezmála dokonalý
Gaspard Ulliel, jemuž zdatně sekundují třeba
Guillaume Gouix nebo
Gérard Depardieu. Potěší i to, že tvůrce citlivě dávkuje emoce a publikum nikterak nevydírá. V závěru sice trochu ztrácí dech a pointa není tak působivá, jak by asi bylo záhodno, to ale tolik nevadí. Tip pro náročnějšího diváka.
Zajímavost: Ač se to může zdát, tak hlavním poselstvím není odsouzení kolonialismu, ale hledání smyslu života.
Originální trailer filmu Až na konce světa / Les confins du monde