Je ale problematické psát o sérii. Černočerná tma byla béčkovou variací na Vetřelce a Predátora, tj. hororovým sci-fi survivalem vyprávějícím o skupině, z které se postupnou eliminací monstrem (v našem případě monstry) vyprofilovala jedna postava jako hlavní (v našem případě velmi morální, ale eticky odsouzeníhodný zabiják Riddick). Díky komerčnímu úspěchu a oblíbenosti přeživšího vraha z jedničky vzniklo pokračování nazvané Riddick: Kronika temna, které ale bylo pojato jako spin-off, jenž má být první části zamýšlené fantasy trilogie inspirované Barbarem Conanem.
Následoval ale komerční propad, jelikož diváci nepřijali změnu žánru a nepřistoupili na model vyprávění, kdy bylo pro přijetí jednoho příběhu dobré být obeznámen s různými rozšířeními (hra zodpovídající otázky ohledně úniku z vězení, animovaný prequel přemosťující dění mezi Černočernou tmou a Kronikou temna atd.).
Jak z toho ven? Režisér a scenárista David Twohy a představitel Riddicka Vin Diesel přišli s konceptuálně nápaditým řešením, které bylo nezbytné spíše z produkčního ("potřebujeme peníze na regulérní pokračování, a tak dáme fanouškům to, co si myslí, že chtějí") než estetického hlediska (zastávka před Furyí nebyla nutná, protože postava Riddicka ve skutečnosti neprochází vývojem, pouze se mění naše nahlížení na něj podle dostupných informací).
Koncept je důmyslný: návrat k poetice Černočerné tmy, který v kinech ocení oddaní fanoušci i diváci neznalí prvního dílu. Nebudou se přitom ignorovat události z Kroniky temna, které budou zužitkovány v plnohodnotném pokračování (a proto budou v kinoverzi minimalizovány, zatímco na "modrých" discích bude mytologie rozpracována v prodloužené režisérské verzi).
Nesoudržnost vadit nebude, protože bude snímek pojat jako procházka různými podobami survival subžánru: první akt jako z Robinsona Crusoe (pouze Pátka nahradíme zvířecím mazlíčkem), následující budou zesilovat postupy z Nejnebezpezpečnější hry (na místo jednoho lovícího týmu dva) a poslední se navrátí k vesmírné vyvražďovačce.
Vyprávění přitom bude značně sebeuvědomělé, aby se poučenější diváci schopní odhadnout vývoj nenudili. Znamená to, že z Riddicka se stane vševědoucí postava (ví, co se bude dít po setmění - a nebojí se to dát najevo). A uspokojíme obdivovatele Černočerné tmy, protože jim poskytneme informace o jedné vedlejší postavě, protože velitel druhého týmu bude její příbuzný. Nezapomeneme ale ani na hard core čtenáře a diváky fantasy a space oper, jimž se zamlouvala Kronika temna, protože ti na BD uvidí víc vysvětlujících flashbacků a dočkají se přidaného epilogu, který by svou neuzavřeností byl i napínavý, kdyby nebyl tak nepochopitelný.
Jinými slovy, z Riddicka se stal seriál, který neustále restartuje sám sebe, zatímco se snaží zachovat si návaznost s předcházejícími částmi skládačky. Jednotlivé dílky puzzle přitom existují v různých podobách, ale překvapivě do sebe zatím vše zapadá. K plnému docenění ale chybí celkový obraz. Snad se Riddick dostane na Furyi, když i E. T. se dovolal domů, protože založit tři filmy na oddalování jednoho cíle je poněkud... retardující, a to nejenom narativně.
BLU-RAY:
Riddick je vedle Rivalů dalším distribučním titulem Magic Boxu, jehož authoring probíhal u nás. Disk je vzhledem ke své lokalizaci určen pro český trh, a tak je vybaven kompletním překladem. Obalem se stylovým vnitřním artworkem a černou krabičkou počínaje, statickým menu disku s pozapomenutým layoutem i místy úsměvně otitulkovanými bonusy ("filozofie" na místo "mytologie" apod.) pokračuje a filmem s českým dabingem i titulky konče. Pozitivní zpráva pro příznivce sériového vraha hledajícího svou zvířecí stránku je, že na rozdíl od výše zmíněného vysooktanového snímku nebyla lokální edice ochuzena o bonusový materiál a obsahuje prodlouženou režisérskou verzi. Chybí pouze o osm minut kratší kinoverze, která vyšla pouze na DVD, a tak si sběratelé-kompletisté budou muset pořídit oba typy nosičů.
OBRAZ A ZVUK:
Černočerná tma i Riddick: Kronika temna patří po obrazové a zvukové stránce k vydáním, na nichž může člověk demonstrovat kvality svého domácího kina. Nejinak tomu je v případě vydání Riddicka, kterému (nebýt dabingové stopy) nelze nic vytknout. U obrazu (v poměru 2.40:1) je přitom nutné brát v potaz, že je záměrně vysoce kontrastní, protože jak denní, tak noční pasáže jsou stylizované. Nedochází ale ke ztrátě jakýchkoliv obrazových informací, naopak je postřehnutelný každý detail. Od povislého svalstva a vrásek titulního (anti)hrdiny přes kostýmy a rekvizity odlišující ostatní postavy až k trikovým nedostatkům ve scénách po západu slunce.
Jediná kritika tak směřuje k české stopě, která je sice stejně jako anglická rozmixována do DTS-HD Master 5.1, ale výběr dabérů není dvakrát nejštaštnější, protože hlas Libora Hrušky se k Riddickovi příliš nehodi a kvůli překladu spousta hlášek lovců lidí vyzní nechtěně směšně ("Hovno svatý!"). Pro originální zvuk to ale neplatí a jeho poslech je nesmírně vtahující, jak se shodují i zahraniční recenze. Dialogy nejsou upozaděny, a tak je velmi dobře slyšitelná každá věta, a zvukové efekty dodávají na atmosféře, a to především v poslední hororové čtvrtině, jež působivě zužitkovává zvukové efekty monster mimo obraz.
BONUSY:
Ačkoliv bonusy mají hodinu (o osm minut prodloužený režisérský sestřih, pětiminutový rozpohybovaný komiksový prequel a pětice tematických dokumentů o celkové délce 47 minut), zaostávají za těmi z předchozích dvou dílů. Audiokomentář režiséra by fanoušky jistě potěšil, když je na disku jím preferovaná delší verze (a přitom byl ke slyšení na discích k Černočerné tmě a na Riddickovi: Kronice temna). Stejně tak PiP (Picture in Picture), kdy by se během sledování filmu ukazovaly záběry z natáčení před zeleným pozadím (jako tomu bylo u Černočerné tmy).
Zajímavější je ale posun ve způsobu strategie oslovování a výpovědí mluvčích, protože na disku nejsou - pokud pomineme z části se překrývající přítomnost režisérské verze a komiksového prequelu - žádné materiály rozšiřující fikční svět (zásady jeho fungování, osudy postav apod.). Absentuje Virtuální průvodce/Vizuální encyklopedie i deníky (Johnse, Toombse), které byly součástí výbavy předcházejících dvou dílů a které z celé série učinily pozoruhodnou, protože napříč několika médii odvyprávěnou sérii (čítající ještě paradokumentární Into Pitch Black, animovaný Riddick: Temná hrozba či dvoudílná hra).
Profanouškovsá rétorika ale zůstala, jenom se rozprostřela do dokumentů, v nichž tvůrci hovoří o tom, jak si fanoušci pokračování vyžádali na jedné sociální siti (Režisérova vize) a jak musel Diesel zastavit svůj vlastní dům a jak si prosadil Rko, protože to "jeho" diváci chtějí (Vinův Riddick).
Zbytek filmů o filmu z části vynahrazuje nepřítomnost čehokoliv prohlubujícího poznatky o světě a postavách v něm, akorát jsou zaměřeny spíše na proces vzniku snímku. Jedenáctiminutovka se zavádějícím názvem Svět Riddicka pojednává o tom, jak designer Joseph Nemec III. a kameraman David Eggby spolu s režisérem vytvořili podobu planety, která ovšem není kýženou Riddickovou destinací. Desetiminutovka Technika kolem Riddicka se zaměřuje na všechny zbraně, letadla a pro vyprávění důležité rekvizity. O něco málo delší Na slovíčko se žoldáky představuje obě skupiny lovců hlav, přičemž názorně ukáže, čím je každý z nich jedinečný a jak byli za pomocí kostýmů apod. rozlišeni i vizuálně, což napomáhá divákovi v orientaci mezi nimi.
Z celé bonusové nabídky vybočuje pouze Riddick: Zásah do slabin, pětiminutový rozpohybovaný komiks, který je sequelem ke Kronice temna a prequelem k Riddickovi. Jelikož byl ke zhlédnutí před premiérou, pro některé nebude ničím novým. Na disku navíc nesupluje vystřiženou scénu, která vyplňuje mezery ve vyprávění a přemosťuje druhý a třetí díl (tuto funkci zastával před uvedením filmu do kin), protože rozšířená režisérská verze je obohacena mj. právě o tento segment v hrané podobě.
ZÁVĚR:
Blu-ray vydání Riddicka je tak určeno především fanouškům, čemuž odpovídá jak přítomnost prodlouženého sestřihu, tak i rétorika bonusů. Obraz a zvuk dostojí vysokým standardům nastoleným předchozími díly, ale bonusy zaostávají, protože jim chybí větší pestrost a prohloubení "riddickversa". Film je sice lepší než Kronika temna, protože se odklání od fantasy pojetí zpět k survivalu, ale kvalit Černočerné tmy nedosahuje... a působí spíš jako rembranding série než plnohodnotné pokračování.