Mnohaletá spolupráce režiséra Paule Greengrasse a skladatele Johna Powella přinesla své ovoce, Kapitána Phillipse chtěl ale režisér uchopit jinak než Bourna nebo Let číslo 93, a tak spojil síly s Henry Jackmanem. A vzešlo z toho intenzivní album.
Henry Jackman se v branži filmové hudby pohybuje teprve posledních pár let. Od roku 2006 úzce spolupracoval s
Hansem Zimmerem na některých jeho slavných dílech jako
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže nebo
Šifra mistra Leonarda. O dva roky později debutoval snímkem
Monstra versus Vetřelci a od té doby pomalu ale jistě stoupá mezi elitu. Upozornil na sebe zejména filmy
Kick-Ass,
Abraham Lincoln: Lovec upírů nebo
X-Men: První třída, letos komponoval také pro
Turba. Jak se ale popral s ambiciózním snímkem
Kapitán Phillips?
Soundtrack není snadný na poslech. Má všechno, co by se od tohoto tématu dalo očekávat – vzrušení, energické perkuse i působivou etnickou orchestraci. Když se ale tyto jednotlivé prvky spojí v jeden, je těžké v jednotlivých tracích tu barevnost rozeznat. Bez vizuálního kontextu se to všechno slévá v pulzující masu, v níž se jen zřídka objeví jako spásný prapor nějaký jiný výraznější nástroj.
Album vytáhne stopáž na necelou tři čtvrtě hodinu, kterou Jackman rozčlenil na šestnáct nestejně dlouhých tracků a hned úvodní
Coose Your Crew se tváří velice slibně. Ladění odkazující k východním kulturám zní dost zajímavě na to, aby si posluchač přál slyšet víc. Dvojka
Maersk Alabama ale výrazně ubírá na dynamice i výrazu a veškerá atmosféra je rázem pryč. Jackman si nechá hned několikrát upláchnout perfektně rozjeté tracky, které pak střídají takové jako
USS Bainbridge nebo
Failed Attempt, z nichž si později nepamatujete jedinou notu.
Henry Jackman - Safe Now
Nakonec naštěstí zvládne přeřadit na vyšší rychlostní stupeň a částečně naplní očekávání alespoň těch, kteří upřednostní intenzitu před barevně rozvinutými tématy.
This Is Not A Dril, Second Attack nebo
Two In The Water vytváří silné napětí pomocí velkého důrazu na bicí, etnicky znějících smyčců i nečekaných změn v melodii.
I přes veškerou snahu Jackman neskryje, jak moc se inspiroval u zkušenějších kolegů. Že některé pasáže hrají na Bourna, to by se dalo ještě s přimhouřenýma očima prominout. Ale analogie s
Hansem Zimmerem je donebevolající. Závěrečná
Safe Now jako by z oka vypadla Zimmerově fajnovce z Inception
Time. A poznáte to, i kdybyste snad
Inception OST slyšeli jen jednou, dvakrát (v tom případě to ale ihned koukejte napravit).
K soundtracku není co dodat. Snímek, který si zatím drží vysoké hodnocení kritiky, dostal do vínku až nepřirozeně slabé OSTčko. Ačkoliv se najdou světlá místa, kde Jackman kouzelnými houslovými sóly skutečně vytváří něco pozoruhodného, zbytek tyto výjimky nemilosrdně stáhne pod hladinu.
Captain Phillips OST jen pro odvážné.
Album: Henry Jackman - Captain Phillips OSTCelkový čas: 43:52
Skladby: Choose Your Crew // Maersk Alabama // This Is Not A Drill // Second Attack // I’m The Captain Now // Do We Have A Deal? // Entering The Lifeboat // Uss Bainbridge // End This Peacefully // Failed Attempt // Two In The Water // Seals Inbound // Negotiation // Initiate The Tow // High-Speed Maneuvers // Safe Now