
Je sice pěkné, že si mladý irský režisér Ruairi Robinson libuje v žánru hororu a sci-fi, ale to je patrně jedno z nemnoha pozitivních zjištění týkajících se jeho celovečerního debutu. Ale proč proboha musí za každou cenu být tak neoriginální a plnit do puntíku všechna možná klišé, která jsme už tisíckrát viděli ztvárněné jinde a lépe? Stačí se podívat například na jednotlivé členy posádky. Každý z nich představuje přímo vzorově papírový prototyp nějaké lidské vlastnosti.
Kim (Olivia Williams) je klasický vědecký "suchar", která zde plní nevděčnou úlohu "té nesympatické", jíž přejeme brzkou likvidaci, které se jí také "po zásluze" brzy dostane. Jiný člen posádky, Irwin (Johnny Harris) je zase vypočítavý zbabělec, který v nesympatičnosti předčí i zprvu vedoucí Kim. Pak je tu klasický typ hrdinného vůdce posádky, kapitána Brunela, jenž je také naprosto šablonovitý. Stejně jako postava Vincenta (Liev Schreiber) a Rebeccy Lane (Romola Garai). Všechny tyto charaktery jsou naprosto černobílé, stejně jako jejich "psychologie". Není vina herců, že nemají co hrát, a že jsou jejich postavy naprosto nezajímavé.

Pak už jen sledujeme nenápaditě natočenou povinnou vyvražďovačku a můžeme se maximálně jen bavit tím, že hádáme filmy a scény z filmů, které tu Robinson kopíruje nebo cituje. Klaustrofobickou atmosféru na palubě vesmírné lodi a likvidaci členů posádky zvládnul daleko lépe Ridley Scott ve Vetřelci, strhující akci pak zase James Cameron ve Vetřelcích. V žánru sci-fi survivalu dopadla zase mnohem lépe nedávná Europa Report. O vydařené zombie a virus horory člověk zavadí málokdy (naposledy se povedla například Světová válka Z), a tento kousek jím rozhodně není.
Robinson byl možná zdánlivě limitován nízkým rozpočtem, jenže v jeho případě si myslím, že za více peněz by lepší film stejně neudělal. Samotné finanční prostředky, ať už jsou jakékoli, ještě výslednou kvalitu díla nezaručí. Robinson možná natočil zajímavé krátké filmy, z nichž jeden (Fifty Percent Grey) byl dokonce i nominován na Oscara, Last Days on Mars, které byly mimochodem uvedeny v letošní nezávislé sekci filmového festivalu v Cannes, ale o nějakém výjimečném talentu tvůrce nesvědčí. I roztřepaná ruční kamera použitá v "nervydrásajících" scénách je otřepané klišé. I s tímto prostředkem se musí umět pracovat, aby splnil svůj účel.

Nejvíce se tak ve výsledku Last Days on Mars podobají jinému nepovedenému sci-fi hororu z Marsu, kterým je Ghosts of Mars. Možná jsou jen záčátečnickým šplápnutím vedle, ale když se mohl utnout i zkušený mistr Carpenter, tak u nezkušeného začátečníka je takové "utnutí" ještě docela pochopitelné. Šlo-li ale jen o utnutí.